Комунальний вищий навчальний заклад
«Херсонська академія неперервної освіти»
Херсонської обласної ради
ПРОГРАМА КУРСУ ЗА ВИБОРОМ
«ДОСЛІДЖЕННЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ»
ДЛЯ УЧНІВСТВА 10 (11) КЛАСУ
Укладач: учитель географії Одрадівського закладу загальної середньої освіти Новотроїцької селищної ради, учитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист Горобець Артем Якович
Херсон - 2021
Схвалено
на засіданні науково-методичної ради КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської
обласної ради
(Протокол № 3 від 23.06.2021 р.)
Рецензентки:
Філончук З.В. – кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»
Херсонської обласної ради
Заколодяжна Ю.Г. – вчителька географії Сиваського закладу загальної середньої освіти № 1 Новотроїцької селищної ради, вчителька вищої кваліфікаційної категорії, старша вчителька
Горобець А. Програма курсу за вибором «Дослідження біблійних топонімів» для учнівства 10 (11) класу. Херсон, 2021. 19 с.
Топонімічні розшуки є індикатором інтелектуалізму та гносеологізму спільноти, оскільки консолідують дослідження минулого та, на його основі, проєкції майбутнього. Топоніміка – це широко інтегральна наука, яка оптимально сприяє соціалізації учнівства шляхом формування в них ключових компетентностей Нової української школи.
Біблія протягом багатьох століть залишається маркером шкали ціннісних орієнтирів соціуму. В епоху геополітичних, соціально-економічних, епідеміологічних, інформаційних трансформацій в межах України (існування квазідержав на сході та анексованої території на півдні, зміна векторів економічного розвитку, засилля фейків у мережі Інтернет та ЗМІ, поширення коронавірусної хвороби тощо), наукове дослідження біблійних топонімів є ефективним засобом не лише провадження науково-дослідницької діяльності в життя учнівської молоді, а й, що більш вагоміше, формує, координує, емпатіює та фасилітує їх світоглядні позиції через призму географічного, історико-культурного, морально-етичного, духовного спрямування й маніфестування архетипних понять добра та зла, що транслюють географічні назви Біблії.
Метою програми є формування та розвиток ключових компетентностей Нової української школи у здобувачів освіти в процесі теоретико-практичного пізнання і використання біблійних топонімів.
Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:
§ пізнавальної: ознайомлення з методологією і методикою топонімічних досліджень; пошук, вивчення, аналіз, класифікування, систематизація, узагальнення та застосування топонімічного матеріалу Біблії;
§ практичної: співвідношення власних інтересів і потреб із наявними ресурсами; організація особистої дослідницької діяльності і роботи колективу; застосування різноманітних топонімічних джерел інформації та цифрових програм для прикладного використання географічних назв Біблії; вміння складати алгоритм творчості і його реалізовувати; підприємливість, емпатія і рефлексія; формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство тощо);
§ творчої: формування потреби у творчій самореалізації і духовному самовдосконаленні; інтерпретація топонімічної бази Біблії засобами театру, поезії, хореографії, музики, образотворчого, декоративно-прикладного мистецтва тощо;
§ соціальної: формування здатності використовувати топонімічні знання у повсякденному житті; через контактування (інтерв'ювання, опитування, анкетування) з науковцями, біблієзнавцями, топонімістами, священиками, пасторами, картографами, створювачами коміксів соціальне адаптування та профорієнтація учнівської молоді, формування мовної культури й системнологічного мислення, уміння працювати в колективі; формування розуміння можливостей бібілйних топонімів в освітній та духовно-просвітницькій діяльності.
Програма ґрунтується на Державному стандарті базової і повної середньої освіти, а також на сучасних інноваційних методиках у рамках Нової української школи (компетентнісний підхід, інтеграція, методика CLIL, медіаграмотність, елементи STEM-освіти тощо), що ефективно сприятиме формуванню базових компетентностей учнівства.
Курс викладається у 10 (11) класі паралельно з вивченням базових курсів «Географія: регіони та країни» та «Географічний простір Землі» за рахунок компоненту варіативної складової робочих навчальних планів закладів загальної середньої освіти. Вибір пав саме на старшу ланку, оскільки учнівство за попередні роки, опанувало, відповідно до навчальної програми, необхідні знання, вміння та навички, і отримало потрібні компетентності з інших шкільних дисциплін для ефективної роботи під час дослідження географічних назв Біблії.
Програма передбачає два варіанти викладання, які включають різну кількість годин на опанування курсу: І варіант – 35 годин (1 год/тиждень), ІІ варіант – 17 годин (0,5 год/тиждень).
Зміст навчальної програми реалізується з огляду на здібності та вікові особливості учнівства за допомогою як традиційних форм і методів навчання, так і інтерактивних методів, комп’ютерних та проєктних технологій, методів активізації пізнавальної діяльності. Широко застосовують різноманітні засоби навчання: вербальні (підручники, посібники та словники), навчально-наочні посібники (фотографії, мапи, комікси, рисунки, графіки, діаграми, схеми, таблиці, дошка), технічні засоби навчання. Окрім того, заняття має будуватися за принципом оптимального поєднання та чергування видів діяльності, що дає змогу зберегти інтерес здобувачів і здобувачок освіти до пізнання біблійних географічних назв і дослідницької діяльності загалом.
Навчальна програма передбачає теоретичні та практичні заняття, які взаємопов’язані та логічно доповнюють одне одного, між ними забезпечується наступність. Особливу увагу зосереджено на формуванні та розвитку компетентностей учнівства. Проведення практичних занять є важливою складовою програми. Вони передбачають: роботу з довідковою та енциклопедичною літературою; укладання словника-довідника топонімів окремої біблійної книги; створення кластерів, інфографік, колажів, лепбуків, топонімічних мап, топонімічних коміксів; здійснення порівняльного аналізу, класифікування й групування; проведення досліджень, дискусій, тренінгів, екскурсій, форумів, аукціонів, інтерв’ювань. Мета проведення цих робіт може бути як мотиваційна, так і контрольна.
Практичною складовою програми передбачено 2 екскурсії, 1 тренінг, 5 проєктів, 8 практичних робіт і 6 досліджень, які спрямовані на формування базових компетентностей Концепції «Нова українська школа».
Програма є орієнтовною. Учительство може вносити зміни й доповнення до змісту програми, плануючи свою роботу, з огляду на: інтереси вихованців, стан матеріально-технічної бази закладу освіти, санітарно-епідеміологічну ситуацію.
Навчально-тематичний план
№ |
Тема |
Кількість годин |
|
Варіанти |
|||
І |
ІІ |
||
1. |
Вступ. Що вивчає курс «Дослідження біблійних топонімів». |
1 |
1 |
|
РОЗДІЛ 1. БІБЛІЄЗНАВСТВО |
4 |
2 |
1.1. |
Біблієзнавство – наука про Біблію. Екскурсія-зустріч із біблієзнавцями, священиками, пасторами. Дослідження «Біблія очима сучасної учнівської молоді». Проєкт «Біблійні мотиви у ЗМІ». Тренінг «Мої слова». |
4 |
2 |
|
РОЗДІЛ 2. ТОПОНІМІКА ЯК НАУКА |
4 |
2 |
2.1. |
Генезис топоніміки як науки. Проєкт «Відомі топонімісти України та світу». Дослідження «Фейкова етимологія топонімів у ЗМІ та мережі Інтернет». Практична робота 1. Створення словника видів топонімів. |
2 |
1 |
2.2. |
Топоніміка в системі наук. Дослідження «Декомунізаційні процеси в топоніміці рідного краю». Практична робота 2. Створення кластеру інтеграції топоніміки. Проєкт «Можливості топоніміки в процесі соціалізації особистості». |
2 |
1 |
|
РОЗДІЛ 3. ДОСЛІДЖЕННЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ |
7 |
4 |
3.1. |
Гносеологія географічних назв Біблії. Практична робота 3. «Створення словника біблійних топонімів (окремої частини чи книги)». Практична робота 4. «Аналіз і порівняння топонімів двох біблійних книг за самостійно розробленим планом». Проєкт «Топоніміка Старого Завіту чи Нового Завіту (на вибір учнівства)». Дослідження «Географічні назви Біблії у топоніміконі рідного краю». |
7 |
4 |
|
РОЗДІЛ 4. ІНТЕГРАЦІЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ |
14 |
5 |
4.1. |
Мапування біблійних топонімів. Практична робота 5. |
5 |
2 |
|
«Створення мап біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії (на вибір учнівства)». |
|
|
4.2. |
Коміксотворення біблійних топонімів. Дослідження «Метод МакКлауда». Проєкт «Історія коміксів». Практична робота 6. «Створення коміксу географічних назв Біблії». |
5 |
2 |
4.3. |
Біблійні топоніми в літературі. Практична робота 7. «Визначення художніх властивостей та функції біблійних топонімів обраного твору». Практична робота 8. «Пояснення ролі біблійних топонімів у процесі аналізу окремих елементів обраного твору». |
4 |
1 |
|
РОЗДІЛ 5. ОСВІТНЬО-ТВОРЧА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ |
4 |
2 |
5.1. |
Топоніміка та біблієзнавство як засіб освітньої діяльності. Дослідження «Біблійні топоніми в контексті духовної та просвітницької роботи». Екскурсія до недільної школи чи церкви. |
2 |
1 |
5.2. |
Творча самореалізація і духовне самовдосконалення засобами дослідження біблійних географічних назв. Проєкт «Інтерпретація біблійних топонімів за допомогою створення та презентації пісень, хореографічних номерів, вистав, stand up виступів, малюнків, виробів із бісеру, дерева, паперу, природних матеріалів, побутових відходів тощо». |
2 |
1 |
|
Резерв часу |
1 |
1 |
|
Разом годин |
35 |
17 |
Програма курсу за вибором для учнівства 10 (11) класу закладів загальної середньої освіти. Кількість годин – 35 (17)
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнівської молоді |
1 (1) |
ВСТУП Що вивчає курс «Дослідження біблійних топонімів». Актуальність, мета, завдання, прикладне значення курсу. Топонімічні джерела знань. Інструктаж із техніки безпеки. Правила поведінки в навчальному закладі, кабінеті, громадських і державних установах, на місцевості; при роботі з інформаційно-цифровою технікою, різними джерелами інформації. Організаційні питання. |
Учень/учениця: знає сутність понять «топоніміка», «дослідження», «біблійні топоніми»; правила поведінки в аудиторії, громадських і державних установах; називає об’єкти вивчення курсу; наводить приклади варіантів прикладного значення курсу; характеризує джерела знань про топоніміку; вміє пояснити актуальність курсу; оцінює значення дослідження біблійних топонімів для себе, громади, держави. |
4 (2) |
РОЗДІЛ 1. БІБЛІЄЗНАВСТВО |
|
4 (2) |
Тема 1. Біблієзнавство – наука про Біблію. Теоретична частина. Біблієзнавство – наука про Біблію. Походження назви «біблія». Історія створення Біблії. Склад і структура Біблії. Автори Біблії. Перші патріархи. Християнська міфологія. Переклади Біблії мовами світу. Переклад Біблії українською мовою. Біблія як засіб релігійної комунікації. Біблійна герменевтика. Біблія та наука. Біблійна інтеграція. Біблія в соціально-побутовому та природничому аспектах (праця, господарювання, життя бідних і багатих, медицина, гігієна, символіка їжі й одягу тощо). Поява Біблії на українській землі. Біблійні заповіді. Моральна концепція Біблії. |
Учень/учениця: знає сутність понять «Біблія», «патріарх», «біблійна герменевтика»; називає авторів Біблії, перших патріархів, перших перекладачів Біблії українською мовою; аналізує склад і структуру Біблії; наводить приклади з історії створення Біблії; характеризує біблійну інтеграцію, біблійні заповіді, моральні концепти Біблії; пояснює роль і значення біблійних мотивів у ЗМІ та Інтернеті; інтерпретацію |
|
Практична частина. Ознайомлення з історією створення Біблії, її авторами, уривками з Святої книги. Аналіз складу й структури Біблії. Схема «Переклади Біблії». Кластер «Біблійна інтеграція». Створення таблиці «Інтерпретація біблійних сюжетів та аспектів». Дискусія «Актуальність біблійних заповідей у ХХІ ст.». Лепбук або колаж «Біблія – пам’ятка духовності». Екскурсія-зустріч із біблієзнавцями, священиками, пасторами. Дослідження «Біблія очима сучасної учнівської молоді». Проєкт «Біблійні мотиви у ЗМІ». Тренінг «Мої слова». |
біблійних сюжетів; вміє створювати кластер, лепбук, колаж; брати участь у дискусії, тренінгу; проводити зустрічі; працювати з різними джерелами інформації; оцінює актуальність біблійних заповідей у сучасному світі. |
4 (2) |
РОЗДІЛ 2. ТОПОНІМІКА ЯК НАУКА |
|
2 (1) |
Тема 1. Генезис топоніміки як науки. Теоретична частина. Становлення та розвиток топоніміки як науки. Ученітопонімісти, які зробили значний внесок у становлення топоніміки (О. Степанів, О. Гумбольдт, В. Семенов-ТяньШаньський, Л. Берг, П. Тутковський, О. Стрижак, О. Суперанська, В. Жучкевич, В. Ніконов, Е. Мурзаєв, К. Цілуйко, Л. Гумецька, Ю. Карпенко, М. Янко, Л. Василюк, О. Афанасьєв, Т. Бел, Д. Чендлер тощо). Причини утворення та трансформації топонімів. Характеристика методів топонімічного дослідження (геотопонімічний аналіз, етимологічний аналіз, картографічний, історичнохронологічний, лінгвістичні методи, статистичні, математичні тощо). Вивчення видів топонімів: ойконімів, годонімів, оронімів, гідронімів, ергонімів тощо. Класифікація географічних назв, її види. Перифрази: зміст і значення. Народна етимологія топонімів. Фейкова етимологія географічних назв. Роль і значення топоніміки. Проблеми й перспективи розвитку науки. Практична частина. Ознайомлення з |
Учень/учениця: знає сутність понять «топонімія», «топонім», «ономастика», «етимологія», «перифрази», «фейк»; методи топонімічного дослідження; види топонімів; називає відомих вченихтопонімістів світу, України, свого регіону; наводить приклади з історії становлення топоніміки як науки; характеризує методи топонімічного дослідження; аналізує види топонімів; пояснює значення географії, історії та ономастики в процесі вивчення географічних назв; вміє створювати словник; працювати з різними джерелами інформації; оцінює стан, проблеми та перспективи розвитку топоніміки в Україні. |
|
Інтернет ресурсами, науковою літературою і статтями топонімістів світу й свого регіону. Аналіз топонімічних понять: топоніміка, топонімія, топонім, етимологія; видів топонімів: ойконіми, годоніми, гідроніми, ергоніми, ороніми тощо. Порівняння методів топонімічного дослідження. Кластер «Класифікація топонімів». Проєкт «Відомі топонімісти України та світу». Дослідження «Фейкова етимологія топонімів у ЗМІ та мережі Інтернет». Практична робота 1. Створення словника видів топонімів. |
|
2 (1) |
Тема 2. Топоніміка в системі наук. Теоретична частина. Зв’язок топоніміки з географією, історією, ономастикою, літературою, філософією, картографією, журналістикою, соціологією, комп’ютерним програмуванням та іншими науками. Можливості різних наук у системі топонімічних досліджень. Відображення географічних, історичних, демографічних, господарських, ономастичних закономірностей у географічних назвах. Топонімічна гносеологія. Топонімічна соціалізація. Практична частина. Порівняльний аналіз місця топоніміки в системі інших наук та їх ролі у процесі топонімічного пізнання. Ознайомлення з творами письменників, у яких вжито географічні назви регіону. Дослідження «Декомунізаційні процеси в топоніміці рідного краю». Практична робота 2. Створення кластеру інтеграції топоніміки. Проєкт «Можливості топоніміки в процесі соціалізації особистості». |
Учень/учениця: знає сутність понять «топонімічна гносеологія», «топонімічна соціалізація»; називає науки з якими пов’язана топоніміка; наводить приклади творів письменників, у яких вжито географічні назви регіону; характеризує можливості різних наук у процесі топонімічного дослідження; вміє створювати проєкт; порівнювати та аналізувати; працювати з різними джерелами інформації; оцінює роль і значення топоніміки в системі інших наук; в процесі соціалізації особистості. |
7 (4) |
РОЗДІЛ 3. ДОСЛІДЖЕННЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ |
|
7 (4) |
Тема 1. Гносеологія географічних назв Біблії. Теоретична частина. Зміст понять «біблійний топонім», «топоніміка біблійна», «релігійна топоніміка». |
Учень/учениця: знає сутність поняття «біблійний топонім», «топоніміка біблійна», |
|
Особливості планування, організації та проведення наукового дослідження біблійних топонімів. Алгоритм вивчення біблійних географічних назв. Джерела для встановлення етимології біблійних топонімів. Символічне значення географічних назв Біблії. Відображення біблійних географічних назв у топоніміконі рідного краю. Перспективи та проблеми пізнання біблійних географічних назв. Практична частина. Дослідження та аналіз топонімів у Біблії (окремій її частині чи книзі). Встановлення їх етимології. Робота з літературними, картографічними та Інтернет ресурсами. Класифікування біблійних топонімів. Складання перифраз на окремі біблійні топоніми. Створення кластеру «Топоніміка біблійної книги (учнівство самостійно обирає, яку книгу з Біблії вивчати)». Локалізація біблійних географічних назв. Зустрічі з топонімістами, священиками. Практична робота 3. «Створення словника біблійних топонімів (окремої частини чи книги)». Практична робота 4. «Аналіз і порівняння топонімів двох біблійних книг за самостійно розробленим планом». Проєкт «Топоніміка Старого Завіту чи Нового Завіту (на вибір учнівства)». Дослідження «Географічні назви Біблії у топоніміконі рідного краю». |
«релігійна топоніміка»; називає основні джерела для встановлення етимології біблійних топонімів; наводить приклади біблійних чи релігійних географічних назв рідного краю; перифраз на окремі біблійні топоніми; порівнює окремі книги Біблії; топоніміку Старого Завіту та Нового Завіту; пояснює розташування біблійних топонімів; вміє працювати з різними джерелами інформації; класифікувати та порівнювати; створювати кластер і проєкт; комунікувати з священниками; оцінює перспективи та проблеми пізнання біблійних географічних назв. |
14 (5) |
РОЗДІЛ 4. ІНТЕГРАЦІЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ |
|
5 (2) |
Тема 1. Мапування біблійних топонімів. Теоретична частина. Географічна мапа, її види. Уміння читати мапу. Картографічні проєкції, їх види. Картографічна сітка. Картографічна генералізація. Топонімічна мапа та топонімічне мапування. Методологія картографування топонімів. Методика створення топонімічних мап. Картографічна етика. Картографічний дизайн. Дані та бази даних (типи геопросторових даних, побудова та очищення бази даних, перевірка та |
Учень/учениця: знає сутність понять «географічна мапа», «картографічні проєкції», «картографічна сітка», «картографічна генералізація», «топонімічна мапа», «топонімічне мапування»; називає види мап (за масштабом, охопленням території, за змістом, за призначенням) і види |
|
об'єднання даних, отримання геопросторових координат із Інтернетресурсів, форматування бази даних). Програми для створення мап біблійних географічних назв (AdobePhotoshop, Paint, DataWrapper, Mapbox, ArcGIS.com тощо). Мапування біблійних топонімів у контексті топонімічної соціалізації. Практична частина. Інфографіка «Види мап». Кластер «Види картографічних проєкцій». Визначення географічних координат населених пунктів, які згадуються в Біблії (на вибір учнівства). Аналіз і порівняння мап Біблії та географічних мап досліджуваної території. Робота з обраною програмою для створення мап біблійних топонімів. Вивчення опцій спадаючого меню. Опрацювання функцій символів. Ознайомлення з спливаючими вікнами. Редагування даних на мапах. Практична робота 5. «Створення мап біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії (на вибір учнівства)».
|
картографічних проєкцій (за характером спотворень, за видом зображень картографічної сітки); наводить приклади програм для створення мап біблійних топонімів; пояснює методологію картографування топонімів; розуміє методику створення топонімічних мап; порівнює можливості різних програм для створення мап біблійних топонімів; мапи Біблії та географічні мапи досліджуваної території; аналізує дані та бази даних; опції спадаючого меню; функції символів; спливаючі вікна; вміє створювати топонімічні мапи; редагувати дані на мапах; працювати з різними джерелами інформації та цифровими програмами оцінює роль і значення мапування біблійних топонімів у процесі соціалізації особистості. |
5 (2) |
Тема 2. Коміксотворення біблійних топонімів. Теоретична частина. Комікс як мистецтво. Історія коміксів. Форми коміксів (стріпи, веб-комікси, графічний роман, щомісячні комікси тощо). Топонімічний комікс. Роль і значення коміксів у відображенні топоніміки Біблії. Основи малювання коміксів (методи й правила («Метод МакКлауда»), створення персонажів, емоції персонажів, будова тіла, тіло в русі тощо). Принципи композиції (створення розкадровки, композиція, перспектива). Звукові ефекти та мовлення (мовлення в текстах, «бульбашки» з діалогами, звукові |
Учень/учениця: знає сутність понять «комікс», «топонімічний комікс»; називає форми коміксів; наводить приклади програм для створення коміксів; фактів із генезису коміксів; описує стилі коміксів; порівнює форми і стилі коміксів; розуміє принципи створення топонімічних коміксів (композиція, звукові ефекти та мовлення, колір у коміксах, додавання ефектів); |
|
ефекти, зображення тварин, карикатура тощо). Колір у коміксах (обведення контурів та розмальовування, колористика, ефекти світлотіні). Програми створення коміксів. Практична частина. Аналіз коміксів різної форми та змісту. Генерування ідей коміксу біблійних географічних назв за результатами узагальнення і систематизації різних типів топонімів книг або частин Біблії (на вибір учнівства) та вибір потрібної ідеї. Інфографіка «Стилі коміксів». Створення історії, сценарію; розписування діалогів і реплік персонажів. Розробка приблизного вигляду сторінки, послідовності подій. Пошук зразків і прикладів персонажів та оточення. Розробка діючих персонажів. Вправи: «Дзеркало», «Швидкий ескіз», «Малювальна гра», «Частини тіла», «Фігура, яка біжить», «Експресивні фігури». Визначення формату та стилю коміксу. Кластер «Форми коміксів». Створення композиції сторінки та діалогів. Додавання, при потребі, різноманітних ефектів. Друкування та прошивання коміксу біблійних топонімів. Дослідження «Метод МакКлауда». Проєкт «Історія коміксів». Практична робота 6. «Створення коміксу географічних назв Біблії». |
пояснює основи малювання коміксів; створення персонажів; особливості мовлення та розмальовування; аналізує комікси різної форми та змісту; персонажів топонімічних коміксів; вміє створювати топонімічний комікс; працювати з різними джерелами інформації та цифровими програмами; взаємодіяти в команді; оцінює можливості коміксів у відображенні та популяризації біблійних географічних назв. |
4 (1) |
Тема 3. Біблійні топоніми в літературі. Теоретична частина. Роль, мета та значення біблійних топонімів у літературі. Вивчення біблійних топонімів у межах хронотопного, пообразного, подієвого та композиційного шляхів аналізу літературних творів. Художні особливості топонімів Біблії та їх функції (стилістична, композиційна, прагматична, символічна) у творах літератури. Можливості біблійних топонімів у створенні синонімічних рядів, фразеологізмів, рими, алюзій. Практична частина. Виокремлення в |
Учень/учениця: наводить приклади літературних творів, де вказані біблійні топоніми; називає функції біблійних топонімів у літературному творі; розуміє процес визначення синонімів, рим, фразеологізмів та алюзій серед біблійних топонімів твору; пояснює роль біблійних топонімів у процесі аналізу |
|
літературному тексті (на вибір учнівської молоді. Наприклад, Т. Шевченко «Марія», «Неофіти», «Царі», І. Франко «Смерть Каїна», «Мойсей», Л. Українка «На руїнах», «Вавилонський полон», Г. Сковорода «Сад божественних пісень», І. Бунін «Роза Ієрихона», Л. Костенко «Записки українського самашедшого», «Маруся Чурай» тощо) біблійних топонімів, які мають функціональне значення. Визначення художніх властивостей та функції біблійних топонімів у творах. Пояснення ролі біблійних топонімів у процесі аналізу окремих елементів твору (сюжету, хронотопу, образів-персонажів, тематики та проблематики, жанрових і стильових особливостей тощо). Цілісна оцінка літературного твору з урахуванням функціональних можливостей біблійних топонімів, використаних у ньому. Групування біблійних топонімів у творі. Визначення синонімів, рим, фразеологізмів та алюзій серед біблійних топонімів твору. Кластер «Синоніми біблійних топонімів у творі» (на вибір учнівства). Інфографіка «Фразеологізми біблійних топонімів у творі» (на вибір учнівства). Практична робота 7. «Визначення художніх властивостей та функції біблійних топонімів обраного твору». Практична робота 8. «Пояснення ролі біблійних топонімів у процесі аналізу окремих елементів обраного твору». |
окремих елементів літературного твору; аналізує та порівнює функції та художні особливості біблійних топонімів різних літературних творів; вміє визначати художні властивості та функції біблійних топонімів у творах літератури; групувати біблійні топоніми у творах; створювати кластер, інфографіку; оцінює роль і значення географічних назв Біблії у характеристиці літературного твору.
|
4 (2) |
РОЗДІЛ 5. ОСВІТНЬО-ТВОРЧА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ БІБЛІЙНИХ ТОПОНІМІВ |
|
2 (1) |
Тема 1. Топоніміка та біблієзнавство як засіб освітньої діяльності. Теоретична частина. Дослідження біблійних топонімів як засіб формування й розвитку компетентностей НУШ. Біблійні топоніми в профорієнтаційній системі: можливості та перспективи. Практична частина. Зустрічі з науковцями, |
Учень/учениця: називає базові компетентності НУШ; розуміє поняття «компетентнісний підхід»; пояснює напрямки дослідження біблійних топонімів з метою формування |
|
картографами, топонімістами, створювачами коміксів. Проведення екскурсій в топонімічні, картографічні лабораторії. Дослідження «Біблійні топоніми в контексті духовної та просвітницької роботи». Екскурсія до недільної школи чи церкви. |
компетентностей НУШ; аналізує та порівнює різні форми досліджень географічних назв Біблії для духовної та просвітницької діяльності; вміє комунікувати з науковцями, топонімістами, картографами; оцінює можливості біблійних топонімів у профорієнтації учнівства. |
2 (1) |
Тема 2. Творча самореалізація і духовне самовдосконалення засобами дослідження біблійних географічних назв. Теоретична частина. Творчо-духовне становлення особистості в контексті дослідження біблійних географічних назв. Творчість у вираженні біблійних топонімів. Розвиток власної творчої діяльності: напрямки, перспективи. Практична частина. Розгляд і порівняння можливостей диференційованої творчості у вираженні біблійних топонімів. Проєкт «Інтерпретація біблійних топонімів за допомогою створення та презентації пісень, хореографічних номерів, вистав, stand up виступів, малюнків, виробів із бісеру, дерева, паперу, природних матеріалів, побутових відходів тощо». |
Учень/учениця: називає напрямки творчості для вираження біблійних топонімів; порівнює різні види творчості для вираження біблійних топонімів; вміє інтерпретувати біблійні топоніми засобами різних видів творчості; оцінює шляхи та перспективи розвитку власної творчості в процесі інтерпретації топонімів Біблії. |
1 (1) |
Резерв часу |
1. Афанасьев О. Картографирование топонимических территориальных систем средствами ГИС-технологий. В сб. “Рациональное природо- пользование: Школа-конференция молодых учёных с участием стран СНГ”. М.: Географический ф-т МГУ, 2005. С. 33-37.
2. Афанасьєв О. Поняття топоніміки і топонімічної карти в контексті топонімо-картографічних досліджень території України. Географія, екологія, геологія: перший досвід наукових досліджень. Д.: Вид-во ДНУ, 2005. С. 61-64.
3. Басик С. Общая топонимика: Учебное пособие для студентов географического факультета. Мн.: БГУ, 2006. 200 с.
4. Біблія Або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. Із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена. [переклад професора І. Огієнко]. К. : УБТ, 2015. 1365 с.
5. Біблія (четвертий повний переклад з давньогрецької мови), переклад ієромонаха о. Рафаїла (Романа Турконяка). Львів: Українське Біблійне Товариство, 2011. Режим доступу: ukrbible.at.ua/load/zavantazhiti_ukrajinsku_bibliju/ska chaty.../71-0-165.
6. Білоус Н. Валерій Шевчук про вивчення Біблії в школі. ВолиньЖитомирщина. Історико-філологічний збірник з регіональних проблем. 2010. № 20.
Бібліогр.: 7 назв. укp.
7. Библейская география. Режим доступа: http://bible8.eu/biblicalgeography.php.
8. Бунин И. Собрание сочинений: В 4 т. Т. 3. М., 1988.
9. География Библии. Режим доступа: https://sites.google.com/site/istoriabezskazok/Home/geografia-biblii.
10. Горобець А. Використання картографічних досліджень у вивченні ойконімів Новотроїцького району. Наш край у картографічних дослідженнях XVIXX ст.: матеріали VIІ обласних краєзнавчих читань (27 січня 2017 р., м. Херсон) / за ред. З. Філончук. Херсон: КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2017. С. 8-11.
11. Горобець А. Краєзнавчо-топонімічна діяльність як засіб соціалізації учнівської молоді. Топоніміка у краєзнавчій та позакласній роботі з географії: матеріали VI обласних краєзнавчих читань (29 січня 2016 р., м. Херсон) / за ред. З.
Філончук. Херсон: КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2016. С. 39-43.
12. Горобець А. Система створення топонімічних мап на прикладі дослідження годонімічної бази Новотроїцького району. Наш край у картографічних дослідженнях XVI-XX ст.: матеріали VIІ обласних краєзнавчих читань (27 січня 2017 р., м. Херсон) / за ред. З. Філончук. Херсон: КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2017. С. 46-49.
13. Города Библии. Режим доступа: http://nauka.bible.com.ua/goroda/gorod13b.htm.
14. Грановская Л. Библейская топонимика: краткий словарь. Kitab alămi,
2005. 82 с.
15. Жучкевич В. Общая топонимика. Минск: Вышэйша школа, 1980. 287 с.
16. Зеленська А. Прецедентні біблійні топоніми в сучасному
публіцистичному дискурсі (на матеріалі статтей на культурну тематику). Вісник Дніпропетровського університету. Серія “Мовознавство”. № 11. 2013. Вип. 19. Т. 3. С. 57-62.
17. Зеленська Л. Топонiмiя Днiпропетровської областi. Д.: РВВ ДНУ, 2001. 56 с.
18. Івахно Н. Теоретичні засади шкільного вивчення топонімів у літературному тексті: система компетенцій. Акутальні питання гуманітарних наук.
Вип. 28. Том 2. 2020. С. 99-103.
19. Карти Біблії. Режим доступу: https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/bible-maps?lang=ukr.
20. Карты к Ветхому и Новому Заветам. Режим доступа: http://bible8.eu/maps.php.
21. Категорія: Біблійні місця. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/.
22. Коментар до літописних географічних назв. Режим доступу: http://litopys.org.ua/pvlyar/yar14.htm.
23. Коротков Я. Топонимика библейская. Режим доступа: http://yakov.works/spravki/4_faith_bible/varia/toponimi.html.
24. Костенко Л. Записки українського самашедшого. К.: Видавництво “АБА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, 2010. 416 с.
25. Костенко Л. Маруся Чурай. К.: Видавництво “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”,
2018. 224 с.
26. Малюємо комікси щодо сталого розвитку / Е. Йорсатер, М. Мелманн, Л.
Пшеніцина, І. Семко, І. Тікота. Київ, 2012. 55 с.
27. Мурзаев Э. Топонимика и география. Москва: Наука, 1995. 304 с.
28. Неклюдов К. Герменевтика библейская. Режим доступа: https://w.histrf.ru/articles/article/show/giermienievtika_biblieiskaia.
29. Никонов В. Введение в топонимику. Изд. 2-е. М.: Издательство ЛКИ, 2011. 184 с.
30. Новітній переклад Біблії Олександра Гижі. К.: Друк КТ ЗабелінаФільковська, 2013. 1210 с.
31. Паркер К. Створення інтерактивних карт за допомогою ArcGIS.org. Київ,
2015. 44 с.
32. Поліхун Н. Як стати дослідником: Навчально-методичний посібник для учнів / відп. за вип. О. Лісовий. 2-ге вид., доповн. К.: ТОВ “Праймдрук”, 2012. 224 с.
33. Поспелов Е. Топонимика и картография. М.: Мысль, 1971. 256 с.
34. Про Біблію. Режим доступу: https://studfile.net/preview/5721375/.
35. Сковорода Г. Сад божественних пісень. Упорядкування текстів, передмова, примітки та переклад з російської: Валерій Шевчук. Київ: НКП, 2011.
334 с.
36. Сулима В. Біблійні географічні назви як концепти і їх художньостилістична функція в поезії Т. Шевченка. Шевченкознавчі студії. 2009. Вип. 12. С. 166-175. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Shs_2009_12_26.
37. Сулима В. Біблія і українська література: Навч. посібник. К.: Освіта, 1998.
400 с.
38. Таранова Н. Основні етапи розвитку топонімії як науки. Наукові записки Тернопільського НПУ імені В. Гнатюка. Серія: “Географія”. № 2. 2006. С. 112-119.
39. Топонімічна соціалізація учнівської молоді в позакласній роботі з географії / за ред. Горобця А. Херсон: Айлант, 2016. 92 с.
40. Трибельский И. География Ветхого завета. Вокруг света. 2008. Май. Режим доступа: http://www.vokrugsveta.ru/vs/article/6237/.
41. Українка Л. Зібрання творів у 12 т. К.: Наукова думка, 1975. Т. 3.
42. Франко І. Твори: В 3 т. К, 1991. Т.1: Поезії. Поеми.
43. Черноватий Л. Переклад біблійних власних назв англійською й українською мовами (компаративний аспект). Вісник ХНУ ім. В. Каразіна. Іноземна філологія. 2018. Вип. 88. С. 76-84.
44. Шевченко Т. Повне зібрання творів у 12 томах. 2001. Т. 2.
45. Шотова-Ніколенко Г. Топоніми як засіб створення і зміни часопростору в художньому творі. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мовознавство. Тернопіль, 2017.
Випуск 1 (27). С. 331-334.