Заняття-подорож на тему "Китай"

Про матеріал
Заняття з дисципліни "Геграфія" на тему "Китай" Представлено методику проведення заняття-подорожі. Може бути використано викладачами коледжів фахової передвищої освіт.
Перегляд файлу

ВП НУБіПУ  «Бобровицький коледж економіки та менеджменту ім. О.Майнової»

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ № 17

Група

Дата

Група

Дата

№  2

14.05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предмет(назва) _Географія_________________________________

Тема заняття  Китай______________________________________

Вид заняття (тип уроку) заняття - подорож___________________

Методи викладання  бесіда , розповідь, пояснення, демонстрація, презентація, робота в малих групах, дослідження______________

Тривалість   2__ год. ______________________________________

М Е Т А

Навчальна сформувати систему знань про основні економіко-географічні характеристики Китаю, стимулювати інтерес  до самостійного пошуку і аналізу необхідної інформації____________________________

Розвиваюча вдосконалити практичні навички працювати з картами атласу, матеріалом підручника, додатковими джерелами інформації, розвивати спостережливість, природничий кругозір, логічне мислення, пам’ять, формувати аналітичне мислення________________________________________________________

            Виховна виховувати  толерантне ставлення до  співрозмовника,  доброзичливість, ввічливість, порядність, старанність, цілеспрямованість, пізнавальний інтерес до географії________________________________________________________________________

 

Міжпредметні зв’язки

Які забезпечують___ екологія, географія України, географія материків____ і_океанів_________________________________________________________

Що забезпечуються історія, екологія, англійська мова___________________

 

 

Забезпечення заняття

А. Наочні посібники __ презентації, слайди__________________________________________

Б. Роздатковий матеріал ___атласи, картки із завданнями_____________________________

В. Технічні засоби навчання ___мультимедійна система_______________________________

Г. Навчальні місця (для лабор. та прак. занять) _ аудиторія_58__________________________

Д. Література: а) основна  С. Г. Кобернік «Географія» Харків, Ранок, 2010 р.______________

Б.П. Яценко  Економічна і соціальна географія світу, 10 кл., К. Артек, 1997р._____________

Б.П.Яценко  Економічна і соціальна географія світу, 10 кл. К. Прокбізнес, 2004р.__________

б) додаткова

Т.Бершадська Економічна і соціальна географія світу, 10 кл. Тернопіль, Підручники і_______ посібники, 2001р.

Зміст і хід заняття

№ елем. та його тривал.

Елементи заняття, навчальні питання,

форми і методи навчання

Доповнення, зміни та доручення

1

2

3

I

Організаційна частина(бесіда)

слайд 1

 

а)  привітання;

 

 

б)  перевірка стану готовності аудиторії до заняття;

 

 

в) перевірка присутності студентів на занятті та вияснення причин відсутності;

 

 

г) перевірка готовності студентів до заняття.

 

 

 

 

II

 Актуалізація опорних знань студентів (тестування)

слайди 2-21

 

 

 

 

Щоб подорожувати - потрібна путівка. Це будуть знання домашнього завдання по темі «Загальний огляд країн Азії. Японія».

 

ІІІ.

 

Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності студентів (розповідь, пояснення)

 

IV.

 Оголошення теми, мети заняття (бесіда, пояснення, розповідь)

слайди 22-26

V.

Вивчення нового матеріалу (бесіда, розповідь,  пояснення, робота з картою)

слайди27-29

 

План

 

 

1. Візитка Китаю (виступ політолога)

презентація

 

2.Економіко-географічне положення (виступ економ-географа)

презентація

 

3. Історія формування території (виступ історика)

презентація

 

4. Природні умови та ресурси (виступ фізико-географа)

презентація

 

5.Населення (виступ демографа)

презентація

 

6.Промисловість (виступ економіста)

презентація

 

7.Сільське господарство:

а) рослинництво (виступ агронома),

б) тваринництво (виступ тваринника)

презентація

 

8.Транспорт (виступ   фахівця з транспорту)

презентація

 

9.Зовнішні економічні зв’язки (виступ зв'язківця)

презентація

 

10.Цікавинки.

презентація

VI.

Закріплення набутих знань  (робота в малих групах, бесіда)

слайд 30

 

1) Показати кордони Китаю та назвати країни з якими межує

 

 

2) Назвати і показати найбільші міста Китаю

 

 

3)Як ви вважаєте, чому Китай називають «світовим селом»?

 

 

4)Сформулюйте п’ятьма реченнями факти, які вас найбільше вразили під час вивчення Китаю.

 

 

5) Чи можна віднести Китай, враховуючи його економічні успіхи,  до розвинутих країн?Чому?

 

VII.

Підведення підсумків заняття, оцінювання знань студентів

слайд 31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання       _ С. Г. Кобернік «Географія» Харків, Ранок, 2010 р._§ 35,_ скласти___ опис туристичного маршруту «Історичні пам’ятки Китаю», провести соціогеографічний__ практикум: визначити, які предмети та речі, що вас оточують у повсякденному__________ житті,зроблені у Китаї. Оцінити їх якість. Поміркуйте,  чи можна було б замінити їх____ товарами українського виробництва _______________________________________________

 

Викладач     _________                             Баранчук В.С.

  підпис                                     прізвище 

                  

Сценарій заняття

 

Тема: Китай.

Мета:

Навчальна:  сформувати систему знань про основні економіко-географічні характеристики Китаю, стимулювати інтерес  до самостійного пошуку і аналізу необхідної інформації

Розвиваюча:  вдосконалити практичні навички працювати з картами атласу, матеріалом підручника, додатковими джерелами інформації, розвивати спостережливість, природничий кругозір, логічне мислення, пам’ять, формувати аналітичне мислення

Виховна: виховувати  толерантне ставлення до  співрозмовника,  доброзичливість, ввічливість, порядність, старанність, цілеспрямованість, пізнавальний інтерес до географії

Тип заняття : подорож.

Обладнання: атласи, глобус, контурні карти, фізична і політична карта світу, відеозаписи, мультимедійна система.

 

Х І Д   З А Н  Я Т Т Я

Не можна стверджувати, буцімто справою Заходу

завжди було винаходити, а Сходу переймати.

Процес більше схожий на вулицю з двостороннім

рухом, де в різні години домінують різні потоки.

Не випадково у європейців прижилися арабські цифри.

Саме зі Сходу прийшло до них у середні віки багато

досягнень математики, астрономії, медицини.

А хто, як не китайці, дали світу папір, компас, порох?                  

                                       В. Овчинников “Своїми очима”

 

І. Організаційна частина (бесіда)  

а)  привітання;

б)  перевірка стану готовності аудиторії до заняття;

в) перевірка присутності студентів на занятті та вияснення причин відсутності;

г) перевірка готовності студентів до заняття

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь (усне фронтальне опитування - тестування)

   Викладач.   Щоб подорожувати - потрібна путівка. А це будуть знання домашнього завдання по темі «Загальний огляд країн Азії. Японія». Проведемо тестування.

1.Одна з особливостей економіко-географічного положення азіатських країн полягає в тому, що :

А. більшість із них мають безпосередній вихід до океану;

Б. більшість із них не мають безпосереднього виходу до океану;

В. вони мають компактне розташування;

Г. вони розташовані в межах одного кліматичного поясу.

2. Проблема забезпечення питною водою найбільш актуальна для країн :

А. Північної Азії;

Б. Південної Азії;

В. Південно-Східної Азії;

Г. Південно-Західної Азії.

3. Лісовими ресурсами краще за інші регіони забезпечена :

А.Південна Азія;

Б. Центральна Азія;

В. Південно-Східна Азія;

Г. Південно-Західна Азія.

4. До найменш розвинутих країн Азії відносять :

А. Афганістан, Бутан, Бангладеш, М’янма;

Б. Японію, Китай, Південну Корею;

В. Сінгапур, Ізраїль, Туреччину;

Г. Саудівську Аравію, Катар, Кувейт.

5. Панівними релігіями Японії є :

А. іслам і іудаїзм;

Б. християнство і буддизм;

В. індуїзм і конфуціанство;

Г. буддизм і синтоїзм.

6. Автомобіле- і суднобудування є провідними галузями машинобудування :

А. Японії;

Б. Індонезії;

В. Ізраїлю;

Г. Туреччини.

7.Установіть відповідність між державним ладом та країнами:

А. соціалістична республіка, унітарна держава;

Б. парламентська федеративна республіка;

В. конституційна монархія, унітарна держава;

Г. теократична монархія, унітарна держава.

1. Китай;

2. Туркменістан;

3. Японія;

4. Індія;

5. Саудівська Аравія.

8. Установіть відповідність між країнами та столицями :

А. Вірменія;

Б. Туреччина;

В. Непал;

Г. Ірак.

1. Багдад;

2. Єреван;

3. Катманду;

4.Джакарта;

5. Анкара.

9. Установіть послідовність країн за площею, починаючи з найбільшої :

А. Казахстан;

Б. Китай;

В. Іран;

Г. Сінгапур;

Д. Бутан.

10.  Прочитайте текст і визначте назву мегаполісу :

« Він простягається вздовж східного узбережжя острова Хонсю, тут живе близько 80 млн. чол. До складу цього мегаполіса входять Токіо, Йокогама, Осака, Кобе, Кіото».

11. Прочитайте текст і визначте назву міста :

« Це велике місто Туреччини, яке розташоване на обох берегах, протоки Босфор, що розділяє Європу і Азію. Одна частина міста є європейською, друга – азіатською».

12.Прочитайте текст і визначте назву священної річки в одній з азіатських країн :

«Омивання в ній є  найважливішим ритуалом індуїзму, тому вона служить місцем паломництва мешканців країни. Річка перетинає найбільш населені області країни, напуває й годує десятки мільйонів людей».

13. Прочитайте текст і визначте назву міста :

« У східній частині цього міста збереглася Стіна Плачу – святиня віруючих євреїв усього світу. У північно-західній частині розташований Християнський квартал зі скорботним шляхом, по якому пролягав шлях Спасителя від Гефсиманського саду до Голгофи. У північно-східній частині міста розташований мусульманський квартал».

14.Визначте правильність наведеного твердження :

« Японія – одно національна країна. Майже  99 % її жителів – японці».

15. Визначте правильність наведеного твердження:

« Значна частка в експорті азіатських країн припадає на продукцію сільського господарства : чай, спеції, тропічні фрукти, натуральний каучук, джут».

28. Визначте правильність наведеного твердження:

« Всі азіатські країни нової індустріалізації відносять до групи розвинених країн світу».

16. Прочитайте текст і визначте, про яку країну йде мова :

«За виробництвом кінофільмів ця країна посідає перше місце в світі. Як  правило, це мелодраматичні бойовики  з простим сюжетом».

17. Установіть відповідність між країнами та субрегіонами Азії :

А. Пакистан;

Б. Таїланд;

В. Грузія;

Г. Північна Корея.

1. Південно-Західна Азія;

2. Закавказзя;

3. Південна Азія;

4. Південно-Східна Азія;

5. Східна Азія.

18. Визначте правильність наведеного твердження:

« Японія експортує різні види сировини : металургійну, хімічну, будівельну».

26. Визначте правильність наведеного твердження:

« Більшість населення країн Азії зайнята в галузях сфери послуг».

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності студентів.(розповідь, пояснення)

     Сьогодні  будемо вивчати одну із найбільших країн світу по чисельності населення – Китай. Це єдина країна на Землі, де успадкування країни і культури зберігається на протязі чотирьох тисяч років. Жителі Давнього Китаю вважали свою батьківщину центром Всесвіту і називали "Чжунго», що в перекладі означає « серединна  імперія».   У слов’янські мови слово «Китай» прийшло від назви племен монгольської групи – кидань. У давнину вони вели кочовий спосіб життя по території сучасного Китаю та Монголії.

Одна із національних особливостей китайців, яка має давню традицію – толерантність (терпіння). Послухайте історичну притчу:

У далекі часи жила величезна сім'я, яка об’єднувала дев’ять поколінь і нараховувала декілька тисяч чоловік. У сім’ї панувала повна згода: ніхто ні з ким не сварився, жінки ніколи ревностно не відносилися до чоловіків, діти жили у злагоді та мирі і не забирали один у одного іграшки. І навіть, собаки під впливом загальної згоди стали лагідними, спокійно спостерігали, як їх сородичі  гризуть  кістки. Мова про це дійшла до імператора. Він відвідав голову сімейства і запитав, як вдається у такій великій сім’ї зберегти мир та злагоду.

Голова сімейства замість відповіді попрохав аркуш паперу і став швидко писати на ньому ієрогліфи. Написавши сто ієрогліфів, він передав аркуш імператору. Імператор з подивом побачив, на аркуші сто разів написаний один і той же ієрогліф – терпіння.

  •       Що це означає? – запитав імператор.
  •       Ми різними засобами привчаємо усіх до терпіння, - відповів  голова сімейства, - щоб кожен відносився до інших терпляче і стримано, і цим досягаємо загальної злагоди.

Терпіння – дає можливість китайському населенню витримати усі життєві негаразди.

Розвал світової соціалістичної системи примусив Китай взяти курс на корінне реформування економіки, що дозволило йому за короткий період вийти на друге місце у світі за розміром ВВП.

На сьогоднішньому занятті ми звернемося до причин, які сприяють народженню економічного гіганта у Східній Азії та у світі. Причини «китайського економічного дива» шукають науковці багатьох країн. Досвід економічного розвитку Китаю цікавий й для України, яка знаходиться на шляху економічних реформ.

Проблемне запитання: чи можна віднести Китай, враховуючи його економічні успіхи, до розвинутих країн?

Отже, до роботи!

IV. Оголошення теми, мети заняття (розповідь, бесіда)

  Викладач. Запишемо тему і план заняття.

Тема: Китай.

План

1.Візитка Китаю (виступ політолога)

2.Економіко-географічне положення (виступ економ-географа)

3. Історія формування території (виступ історика)

4. Природні умови та ресурси (виступ фізико-географа)

5.Населення (виступ демографа)

6.Промисловість(виступ економіста)

7.Сільське господарство:

а) рослинництво (виступ агронома),

б) тваринництво (виступ тваринника)

8.Транспорт (виступ   фахівця з транспорту)

9.Зовнішні економічні зв’язки (виступ зв'язківця)

10.Цікавинки.

V. Вивчення нового матеріалу (бесіда, розповідь, робота з картою, пояснення)

Викладач  пропонує  студентам провести заняття  про Китай у формі дослідження:  студенти  самостійно обирають кожен для себе роль діючої особи – політолога, фізико-географа, гідролога, демографа, економ-географа, історика, культуролога і т.д. (бажано виконувати роль з ентузіазмом, підходити креативно та творчо, вміти працювати з додатковими джерелами знань).

Студенти  також самостійно обирають творчу форму роботи: (створення власного авторського міні-підручника, наукової статті, доповіді, тесту, пам’ятки, візитки, таблиці, опорної схеми з обов’язковим розкриттям типового плану характеристики країни:

Викладач.  

1.Слово політологу, який підготував презентацію «Візитка Китаю»

Викладач.

Візиткою Китаю є Велика китайська стіна (відеофільм 1)

Висновок

- офіційна назва – Китайська народна республіка (КНР)

-плоша країни -9,6 млн км2

-населення – 1,33 млрд.чол. (1 місце в світі)

-столиця – м. Пекін

-форма правління- соціалістична республіка, унітарна держава

-релігія –будизм, конфуціанство, даосизм

- офіційна мова –китайська

-грошова одиниця – юань

Формально провінцією Китаю вважається Тайвань, але фактично острів є окремою країною

Викладач.

2.Слово економ-географу, який ознайомить із економіко-географічним положенням  Китаю.

Викладач.

Висновок

- Китай – одна з найбільших країн світу, що розташована у центральній та східній частині азіатського материка.

- Межує з 13 країнами.

- Має широкий вихід до морів Тихого океану.

- Член  Руху Неприєднання

- Ядерна держава

- На узбережжі -  ВЕЗ та 14  “відкритих” портів

Викладач.

3.Слово  історику, який ознайомить з історією формування  Китаю

Викладач.

Висновок.

- Китайську республіку  було проголошено  в 1911 році

- 1 серпня 1949 р. проголошено КНР

Викладач.

4.Слово  фізико-географу, який ознайомить із природно-ресурсним потенціалом Китаю.

Викладач. Погляньте, яка красива природа Китаю (відеофільм 2)

Викладач

Висновок:

         -контрастність рельєфу та кліматичних умов;

-значні запаси гідроресурсів;

-густа мережа повноводних річок: Янцзи, Хуанхе, Амур

-великі лісові масиви;

-родючі ґрунти на території Великої Китайської рівнини

-перше місце у світі за запасами кам'янного вугілля, залізної та марганцевої руд, бокситів, цинку, олова, сурми, вольфраму, молібдену, ртуті, рідкісноземельних металів, титанових руд, урану, золота.

-недостатньо нафти та  газу.

Викладач.

5.Слово  демографу, який ознайомить із населенням  Китаю

Викладач

Висновок:

-    21% населення Землі  (1 338 612 968 осіб на кінець 2010 р);

  •       демографічна політика «одна родина – одна дитина» (з 60-х років 20 ст.)
  •       Схід – на 40% площі зосереджено 97% населення країни
  •       урбанізація  - 40%
  •       багатонаціональна країна -  55 націй і народностей, китайці – 91%
  •       найбільші міста -  Пекін, Шанхай, Тяньцзінь, Шеньян

Викладач

З давніх часів Китай дивував європейців не лише своєю національною самобутністю, а й досягненнями у різних сферах життя. Зараз Китай є безперечним світовим лідером за виплавкою сталі, виробництво цементу, лідер по виробництву свинцю, алюмінію, цинку, мінеральних добрив, текстилю. Всі країни світу завалені дешевими китайськими товарами. Китай випускає автобуси, автомобілі, судна, трактори, літаки, верстати, ліки, продукти харчування. У 90-х роках китайці «перехворіли» на комп’ютерну лихоманку і почали активно збирати комп’ютери, а в районі Хайдіан, створили власну «силіковану долину», але це поки що проект.

Викладач.  

6.Слово економісту , який підготував презентацію « Економіка Китаю»

Викладач.

Висновок. Отже, у Китаї створено потужну багатогалузеву промисловість. Поряд із традиційними (текстильна, вугільна, металургійна) виникли й нові галузі (нафтодобувна й нафтопереробна, хімічна, космічна, авіаційна, електронна).

Викладач.  

7.Слово  агроному , який підготував презентацію «Рослинництво Китаю»

7.Слово твариннику , який підготував презентацію «Тваринництво Китаю»

Викладач.  

Висновок

  • За різноманітністю сільськогосподарської продукції Китай посідає І місце в світі.
  • Основний напрямок сільського господарства  - зерновий (500 млн. т. зерна / щороку - світовий рекорд!!!)
  • Основна продовольча культура – рис (180 млн. т. / щороку – І місце у світі)
  • Розводять свиней, дрібну і велику рогату худобу.
  • І місце у світі за поголів’ям свиней і домашньої птиці.

Викладач.  

8.Слово  фахівцю з транспорту , який підготував презентацію «Транспорт Китаю»

Викладач.  

Висновок

  • основні види внутрішнього транспорту Китаю: залізничний, річковий, автомобільний, трубопровідний, велосипедний, гужовий
  • основні види зовнішнього транспорту: морський, повітряний

Викладач.  

9. Слово   зв 'язківцю , який підготував презентацію « Експорт і імпорт Китаю»

Викладач

Висновок

Експорт

мінеральна і с/г сировина,

тканини

Імпорт

  •  машини і обладнання,
  •  мінеральні добрива,
  •  прокат чорних і кольорових металів

Викладач

Китай – це країна стародавньої культури.

10. Слово гіду (відеофільм 3)

 

VI. Закріплення набутих знань  (робота в малих групах, бесіда)

 

VII  .Підведення підсумків заняття, оцінювання знань студентів

Підведення підсумків заняття

1) Отже,  Китай – індустріальна-аграрна соціалістична країна , провідними галузями господарства є вугільна, металургійна, текстильна, машинобудівельна, хімічна промисловості.

Основною галуззю сільського господарства є рослинництво, яке спеціалізується на вирощуванні зернових культур.

У Китаї продовжується економічна реформа, завдяки якій співіснують різні форми власності.

За абсолютними показниками господарської діяльності Китай займає одне з перших місць у світі, проте з урахуванням кількості населення ВВП на душу населення ще залишається відносно низьким.

Відкриття економіки зовнішньому світу  залучило Китай до світового господарства й активізувало його економічні зв’язки. Китай є одним із найбільших торговельних партнерів України

 

Оцінювання знань

          

       Домашнє завдання

1. Опрацювати текст підручника і дати письмово відповіді на запитання.

2. Скласти опис туристичного маршруту «Історичні пам’ятки Китаю»

3. Провести соціогеографічний практикум: визначити, які предмети та речі, що вас оточують у повсякденному житті, зроблені у Китаї. Оцінити їх якість. Поміркуйте,  чи можна було б замінити їх товарами українського виробництва.

 

 

 

 

 


РЕЗУЛЬТАТИ ПОДОРОЖІ

 

 

1. Виступ політолога

 

 

2. Виступ економ-географа

 

 

3. Виступ історика

 

 

4. Виступ фізико-географа

 

 

5. Виступ демографа

 

 

6. Виступ економіста

 

 

7. Виступ агронома

 

 

8. Виступ тваринника

 

 

9.Виступ  фахівця з транспорту

 

 

10. Виступ зв язківця

 

 

11. Виступ гіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

 

 

 

  1. Бершадська Т. Економічна і соціальна географія світу, 10 клас. Тернопіль: Підручники і посібники, 2001.
  2. Гіффорд К. Велика ілюстрована енциклопедія географії, К.: Махаон, 2005.
  3. Довгань Г.Д. Географія .Посібник  Харків: Основа. 2009.
  4. Кобернік С.Г., Р.Р.Коваленко. Економічні і соціальна географія світу, 10 клас,Київ Навчальна книга, 2006 рік
  5. Кравчук П.А. Географічний калейдоскоп, К.:Радянська школа,1988.
  6. Кругла Н.Я. Географія. Посібник ,10 клас. Харків: Веста, 2002.
  7. Пестушко В.Ю.Географія в незвичайному ракурсі, 10 клас,К.:Навчальна книга, 2004.
  8. Яценко Б.П. Економічна і соціальна географія світу, 10 клас. К.: АртЕк, 1997.
  9. Яценка Б.П. Економічна і соціальна географія світу, 10 клас. К.: Прок-бізнес,  2004.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, 10 клас, Сценарії
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
27 серпня 2021
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку