Комунальний заклад Київської обласної ради
«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»
Батьки і діти – нерозділиме і довічне ціле
Авторська програма виховної роботи
з ліцеїстами І-ІІ курсів
Автор: Юлія СТЬОПЕНКО
Біла Церква
2022
БАТЬКИ І ДІТИ – НЕРОЗДІЛИМЕ І ДОВІЧНЕ ЦІЛЕ
Авторська програма по роботі
з батьківською спільнотою
Пояснювальна записка
Головний сенс і мета сімейного життя – виховання дітей. Головна школа виховання дітей – це взаємини чоловіка і дружини, батька і матері. Сухомлинський В. А.
Ефективність виховання дитини сильно залежить від того, наскільки тісно взаємодіють навчальний заклад і сім'я. Провідну роль в організації цієї співпраці відіграють класні керівники. Саме від їх роботи залежить те, наскільки сім'ї розуміють політику, що проводиться навчальним закладом по відношенню до виховання, навчання дітей, і беруть участь в її реалізації. При цьому сім'я повинна розглядатися як головний замовник і союзник у вихованні дітей, а об'єднання зусиль батьків і педагога створить сприятливі умови для розвитку дитини.
З плином часу і з результатом історії змінюються світ, а разом з ним і взаємовідносини всіх соціальних інститутів. Нова освітня парадигма проголосила батьків суб'єктами освітнього процесу. Тобто і на батьків покладена відповідальність за якість освіти і виховання своїх дітей.
Питання роботи з батьками багатоаспектне, а тому і малодосліджене. Скільки існуватиме інститут сім’ї, стільки існуватимуть і проблеми, пов’язані з батьківством. Тому ці питання потребують ґрунтовного дослідження, оскільки від батьків і їхньої позиції більшою мірою залежить результат процесу формування особистості дитини, її фізичне, духовне, психічне і соціальне здоров’я, життєва спрямованість, переконання, ідеали, рівень життєтворчості.
Батьки і педагоги - дві найпотужніші сили в процесі становлення особистості кожної людини, роль яких неможливо перебільшити. В обох сторін є свої переваги, своя специфіка.
В основі партнерської взаємодії сім'ї та класного керівника повинні лежати принципи взаємної довіри і поваги, підтримки і допомоги, терпіння і терпимості по відношенню один до одного.
Значне місце в системі роботи класного керівника з батьками ліцеїстів відводиться психолого-педагогічній освіті. Накопичення психолого-педагогічних знань батьків має бути тісно пов'язане з розвитком їх педагогічного мислення, практичних умінь і навичок у галузі виховання. Необхідно, щоб інформація носила попереджувальний характер, була б заснована на практичну доцільність, демонструвала досвід, конкретні факти. Це обумовлює відбір змісту, а також форм організації педагогічної освіти.
Підтримувати тісний зв’язок з батьками, посилювати рівень їхньої педагогічної культури, зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу – є головною метою даної програми.
Рішення даної задачі представляється можливим, якщо у програмі роботи з батьками знайдуть відображення такі завдання:
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності форм і способів діяльності. Їх вибір обумовлений цілями й задачами виховної роботи.
Дана програма по роботі з батьківською спільнотою розрахована на два роки і відповідає нормативним документам.
Очікувані результати:
У процесі реалізації програми доцільно застосовувати такі методи:
Змістом програми передбачено використання таких форм роботи:
Етапи реалізації програми
Завжди вчиняйте так, щоб ваші діти досить поважали вас, але не боялися. Чи не нав’язуйте їм тих чеснот, якими не володієте самі. Адже діти спостерігають за нами і роблять висновки.
Андре Моруа
Розділ І. Інформаційно - теоретичний
Виховуйте дітей, не роблячи їм зауважень. Охороняйте дитинство від зауважень і докорів. Виховання без зауважень – краще, що ви можете дати своїм дітям.
Симон Львович Соловейчик
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст роботи
Створення банку даних батьків
Орієнтовний зміст: збір необхідних даних про батьків ліцеїстів.
Формування батьківського комітету
Орієнтовний зміст: виявлення активних батьків, залучення їх до активної співпраці.
Індивідуальні зустрічі з батьками
Орієнтовний зміст: знайомство з батьками новоприбулих ліцеїстів.
Відвідування сімей ліцеїстів
Орієнтовний зміст: відвідування сімей ліцеїстів, які мешкають в місті Біла Церква.
Загальноліцейські батьківські збори
Орієнтовний зміст: тематична бесіда, знайомство, вирішення організаційних питань.
Засідання батьківського комітету
Орієнтовний зміст: вирішення різнопланових організаційних питань.
Індивідуальні консультації для батьків з питань адаптації новоприбулих ліцеїстів
Орієнтовний зміст: адаптація ліцеїстів, міжособистісні стосунки в групі.
Індивідуальні бесіди з батьками
Орієнтовний зміст: виявлення ліцеїстів, які потребують педагогічної допомоги, поради, рекомендації батькам.
Розділ ІІ. Діагностичний
Раніше, ніж ви почнете виховувати своїх дітей, перевірте ваше власну поведінку.
А. С. Макаренко
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст роботи
Тест «Як я себе оцінюю»
Орієнтовний зміст: питання анкети, обговорення, підведення підсумків.
Тест «Які ви батьки»
Орієнтовний зміст: питання анкети, висловлення думок з даного питання.
Анкета-тест «Сімейний кодекс виховання»
Орієнтовний зміст: визначення поняття «сімейний кодекс», обговорення результатів.
Тест «Емоційний стан дитини у воєнний час»
Орієнтовний зміст: питання анкети, обговорення, підведення підсумків.
Тест «Здорові діти – здорова нація»
Орієнтовний зміст: питання анкети, обговорення, підведення підсумків.
Розділ ІІІ. Прикладний
На початку найважливішематеринське виховання, бо моральність повинна бути насаджена в дитині, як почуття.
Георг Вільгельм Фрідріх Гегель
Завдання:
Орієнтовна тематика, форми проведення та зміст роботи
Залучення батьків до участі у позакласній роботі, організації походів, екскурсій
Орієнтовний зміст: обговорення даного питання, пропозиції батьків.
Круглий стіл «Мистецтво спілкування»
Орієнтовний зміст: обговорення моделей батьківського виховання.
Семінар – практикум «Методики виховання підлітка»
Орієнтовний зміст: обговорення проблем підліткового віку.
Родинне свято «Батьки і діти – нерозділиме і довічне ціле»
Орієнтовний зміст: організація свята.
Екскурсія до визначних місць м. Біла Церква
Орієнтовний зміст: організація екскурсії.
Родинне свято «Щастя бути разом»
Орієнтовний зміст: організація свята.
Година спілкування «Батьківська праця»
Орієнтовний зміст: обговорення взаємовідносин між батьками та дітьми в сім'ї.
Основні терміни і поняття
Взаємодопомога – відносини між людьми, які допомагають одне одному.
Доброта – чутливе, щиросердне ставлення до людей, прагнення зробити добро іншим.
Дружба – близькі відносини, засновані на взаємній довірі, прихильності та спільності інтересів.
Єдність – тісний зв'язок, згуртованість, схожість поглядів та інтересів.
Любов – почуття глибокої сердечної прихильності до іншої людини.
Милосердя – добре, співчутливе ставлення до кого-небудь.
Мета – те, до чого прагнуть, чого хочуть досягти.
Мораль – система поглядів, уявлень, норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві.
Мудрість – вміння розумно застосовувати за будь-якої ситуації набуті знання та життєвий досвід попередніх поколінь.
Особистість – конкретна людина з точки зору її культури, особливості характеру чи поведінки.
Підліток - юнак або дівчина в перехідному від дитинства до юності віці. Сучасна наука визначає підлітковий вік в залежності від країни (регіону проживання) і культурно-національних особливостей, а також статі (від 12-14 до 15-17 років).
Повага – почуття шани, прихильне ставлення, що ґрунтується на визнанні чиїх - небудь заслуг чи високих позитивних якостей.
Принципи виховання – керівні положення, які відображають загальні закономірності процесу виховання і визначають вимоги до змісту, організації і методів виховного впливу.
Толерантність - повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.
Успіх – позитивний наслідок роботи або значні досягнення у чомусь.
Список використаних джерел
1. Ващенко Г. Г. Праці з педагогіки та психології / Григорій Григорович Ващенко. – К. : Школяр – Фада ЛТД, 2000. – 415 с.
2. Макаренко А. С. Книга для батьків / А. С.Макаренко. – К. : Рад. школа, 1972. – 335 с.
3. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31 жовтня 2011 року № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».
4. Оржеховська В. М. Взаємодія навчального закладу і сім’ї : стратегії, технології, моделі: навчальний практико зорієнтований посібник /
В. М.Оржеховська, В. І. Кириченко, Г. Г. Ковганич – Харків : Точка, 2007. –
192 с.
5. Хромова О. Виховуємо батьків: методичні рекомендації для роботи з батьками учнів / О. Хромова, Т. Кравченко // Шкільний світ. – 2002. – №7. – Вкладка. – 16 с.
6. Роль сім’ї у формуванні здорового способу життя дітей та молоді / [Яременко О. О., Балакірєва О. М., Бєлєнька Г. В. та ін.]; під ред.
О. О. Яременко – К. : Держ. ін-т проблем сім’ї та молоді, Укр. ін-т соціальних досліджень, 2004. – 196 с.
1