Бубнівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Фітодні у школі
Підготувала –
Брагарчук Тетяна Дмитрівна,
педагог-організатор школи
«Лікарські рослини»
Мета: збагатити знання дітей про лікарські рослини, вивчити правила збирання, сушіння та зберігання лікарських рослин; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.
Обладнання: кольорові картки, гербарій, малюнки дітей.
Вчитель: людина – дитя природи. І природа, як дбайлива мати, забезпечувала людей їжею, водою, одягом, ліками. Початок застосування лікарських рослин сягає сивої давнини. Одухотворяючи багато явищ природи, тварин і рослин, стародавня людина вірила, що її можуть вилікувати молитви та жертвоприношення. Поряд з цим вона вживала деякі трави, властивості яких були добре відомі віщунам і волхвам. Із введенням християнства на Русі основними поширювачами медичних знань стали монахи. Вони спочатку вели заготівлю лікарських трав, а згодом почали вирощувати їх на монастирських городах. Починаючи з середини XVIII ст. Україна стає одним з основних районів культивування лікарських рослин.
Лікарські рослини - одне з основних джерел одержання лікувальних і профілактичних засобів сучасної медицини. Люди при недугах все частіше звертаються до «зеленої аптеки».
1-й учень: Аптека зелена, зелена аптека!
Від тебе й від мене вона недалеко.
Зелена аптека лежить навкруги,
Зелені горби і зелені луги.
2-й учень: Зелені сади і ліси, і поля –
Уся наша рідна квітуча земля!
Зелена аптека – це трави і квіти,
Що в кошик збирають дорослі і діти.
3-й учень: Зелена аптека, що бачим навкруг,
Це наш помічник і хороший наш друг!
Аптека зелена, зелена аптека!
Від тебе й від мене вона недалеко.
4-й учень: Зелену аптеку слід кожному знати:
Крушина , фіалка, конвалія, м'ята,
Вільха, деревій, бузина, каліянці,
Черемха і пижма, шипшина й суниці…
Всі разом: Зелена аптека – це трави і квіти,
Що в кошик збирають дорослі і діти.
Запитання до дітей:
- Що таке «зелена аптека»?
- Якими лікарськими рослинами ви користувалися?
- При яких захворюваннях ви їх використовували?
- Лікарські рослини – це тільки трав'янисті рослин, чи кущі і дерева також?
Вчитель: А зараз я пропоную відгадати загадки про лікарські рослини і відповіді записати в кросворд.
1. Стоїть красуня над водою,
Запишалася собою,
То в білесеньких хустинках,
То в червоних намистинках. (Калина)
2. Я з найперших розцвітаю
Там, де сонце пригріває.
Цвіт жовтенький мій збирайте,
При застуді споживайте. (Підбіл)
3. Ніхто її не лякає,
А вона вся тремтить. (Осика)
4. Із зеленої сорочки,
Що зіткав зелений гай,
Білі дивляться дзвіночки
Як їх звати, відгадай. (Конвалія)
5. Біла кора, тонкі віти –
Відгадайте її діти. (Береза)
6. Взимку і влітку
Вбрання одне у нас.
А можемо зустрітися
На Новий рік у вас. (Сосна)
7. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле – біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
8. В луках сестри молодії,
Очі золотії
Ще й біляві вії. (Ромашка)
9. Кругом саду росте густий пліт.
Це ж, напевно, … . (Глід)
|
|
|
1. |
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
|
|
2. |
П |
І |
Д |
Б |
І |
Л |
|
|
|
|
|
3. |
О |
С |
И |
К |
А |
|
|
|
|
4. |
К |
О |
Н |
В |
А |
Л |
І |
Я |
|
|
|
|
5. |
Б |
Е |
Р |
Е |
З |
А |
|
|
|
|
6. |
С |
О |
С |
Н |
А |
|
|
|
|
7. |
К |
У |
Л |
Ь |
Б |
А |
Б |
А |
8. |
Р |
О |
М |
А |
Ш |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
9. |
Г |
Л |
І |
Д |
|
|
|
Прочитайте у виділеному стовпці як називаються всі ці рослини. (Лікарські)
Вчитель: діти, сьогодні до нас завітала відома цілителька бабуся Одарка. Вона нам розповість про використання деяких лікарських рослин, правила збирання, сушіння та зберігання лікарських рослин.
Бабуся Одарка: любі дітки. Я прийшла не сама, а з своїми учнями. Ми вам покажемо деякі лікарські рослини і розповімо про їх використання для лікування різних недугів. (Діти демонструють гілочки, кольорові картки, засушені рослини).
1 учень: Липовий чай, настояний на суцвіттях – дуже давні, поширені і улюблені народні лікарські засоби від різних хвороб. Столова ложка висушених квіток на склянку окропу – чудовий засіб при нежиті, найкращий потогінний засіб.
2-й учень: Відвар кори дуба допомагає при запаленні ясен, при ангінах, опіках. Повітря дубових гаїв цілюще для людей з підвищеним кров’яним тиском.
3-й учень: Настоєм з осикової кори лікують простуду та лихоманку. А щоб зняти зубний біль клаптиком кори натирали ясна.
4-й учень: Настій кори верби понижує температуру, застосовується при ревматизмі, застуді, головному болю, розладах шлунку.
5-й учень: Плоди і молоді гілочки калини застосовуються при застуді, розладу нервів, мігрені, підвищеному кров’яному тиску.
6-й учень: Квіти й листя мати – й – мачухи використовуються при кашлі, гастриті, випадінні волосся (разом з кропивою), як примочки до ран.
7-й учень: Корінь цикорію покращує апетит, його вживають при захворюваннях печінки, нирок, недокрів’ї , як протизапальний засіб.
Бабуся Одарка: Для того, щоб рослини не втратили цілющі властивості, треба вміти їх правильно збирати, сушити і зберігати. Я відкрию вам деякі секрети.
Традиційно збирають лікарські рослини на Івана Купала (7 липня) до схід сонця. Вірять, що лише в цей день зілля має найбільшу силу. А ще існують спеціальні календарі збору лікарських рослин. Квітнучі рослини збирають на початку цвітіння; корені – восени; насіння – коли достигне; кору – навесні, коли сік іде. Збирають рослини у суху погоду, як зійде роса, але не опівдні. Сушать під дахами, на горищах, але не на сонці! Не можна зберігати зілля в поліетиленових пакетах, краще використовувати паперові.
На закінчення, діти, хочу побажати вам міцного здоров’я, загартовуйтеся, займайтеся спортом і ніколи не хворійте!
Вчитель: Подякуємо Бабусі Одарці і її учням за цікаву і корисну інформацію. А від себе я хочу додати: Любі діти! Не зловживайте щедрістю матінки – природи. Користуйтесь її дарами, але беріть рівно стільки, скільки вам необхідно.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави,
Оберігай все довкола:
Шлях і стежиночку в гаї –
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю!