Ранкова зустріч 14 тиждень "Космос"Ранкова зустріч 14 тиждень "Космос"Ранкова зустріч 14 тиждень "Космос"Ранкова зустріч 14 тиждень "Космос"Ранкова зустріч 14 тиждень "Космос"Ранкова зустріч 14 тиждень "Космос"
МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ
ТА
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
Модельна навчальна програма. Тиждень 14: «Таємниці космосу» |
|
|
2017
Навчально-методичні матеріали до Модельної навчальної програми для першого класу / За ред. О.Банах, О.Волощенко, Г.Воробець, Л.Гуменюк, О.Козак. – 2017 р.
Рецензенти:
Назаренко Г. А., доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник проректор КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»,
Чепурна Н. М., кандидат педагогічних наук, доцент, ректор КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради».
Іванова О. С., учитель початкових класів середньої загальноосвітньої школи № 91 м. Львова, голова методичного об’єднання вчителів початкових класів.
Модельна навчальна програма. Тиждень 14: «Таємниці космосу» |
|
|
В основу цих «Навчально-методичних матеріалів» покладено Модельну навчальну програму для першого класу, розроблену учасниками проекту «Нова українська школа» під керівництвом Р. Шияна та схвалену ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» для використання в загальноосвітніх навчальних закладах, які працюють у межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти».
У «Навчально-методичних матеріалах» використано ідеї регіональних тренерських груп і вчительських спільнот, що здійснюють пілотування Модельної навчальної програми для 1-го класу.
Видання здійснено у межах реалізації проекту «Нова українська школа – точки зростання».
Просимо надсилати Ваші коментарі та пропозиції до цих матеріалів на електронну адресу new.ukr.school@gmail.com.
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:.................................................................4
Завдання чотирнадцятого тижня:..........................................................................................4
Очікувані результати чотирнадцятого тижня:......................................................................4
Що можна побачити в космосі? ................................................................................................8 Узагальнена таблиця..............................................................................................................8 Ранкова зустріч ....................................................................................................................10
Визначення теми інтегрованого тижня через розгадування ребуса.
Ознайомлення учнів з буквою «К» .....................................................................................10
Створення асоціативного куща «Космос»..........................................................................11
Уявна мандрівка космосом..................................................................................................12
Створення композиції «Таємниці космосу». Виставка дитячих робіт ..............................18
Підведення підсумків заняття .............................................................................................19
Чи може день «наздогнати» ніч?.............................................................................................20
Узагальнена таблиця............................................................................................................20
Ранкова зустріч ....................................................................................................................21
Відгадування загадок для визначення теми дня.................................................................22
Слухання української народної казки «День і ніч»............................................................23
Сюжетно – рольова гра «День і ніч»...................................................................................24
Моделювання зміни дня і ночі за допомогою глобуса і джерела світла ...........................25 Виготовлення циферблату годинника для дидактичної гри «Покажи годину/ частину
доби» ....................................................................................................................................26
Підведення підсумків заняття. Рефлексія «Мене найбільше вразило…»..........................26
Чи можливе на Землі життя без Сонця?................................................................................27
Узагальнена таблиця............................................................................................................27
Ранкова зустріч ....................................................................................................................29
Відгадування загадки для повідомлення завдань дня та ознайомлення з буквою «С».....29
Читання казки «Де сонечко живе?» ....................................................................................31
Розповідь вчителя/ вчительки з елементами бесіди про Сонце як зірку Сонячної
системи та його значення для живих організмів ................................................................33
Проведення простих спостережень на визначення впливу сонячного світла для живих
організмів .............................................................................................................................34 Створення виробу «Сонце». Виставка дитячих робіт ........................................................35
Підведення підсумків заняття. «Крісло автора».................................................................36
Як я уявляю інші планети? .....................................................................................................37
Узагальнена таблиця............................................................................................................37
Ранкова зустріч ....................................................................................................................38
Відновлення зображення ракети за допомогою послідовного з’єднання цифр................38
Рухлива гра «Космонавти»..................................................................................................39
Гра-фантазування «Казкова планета».................................................................................39
Підведення підсумків заняття .............................................................................................42
Додатки. МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ДІТЕЙ…………………………………………………………..43
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
● Що можна побачити в космосі?
● Чи може день «наздогнати» ніч?
● Чи можливе на Землі життя без Сонця?
● Як я уявляю інші планети?
Завдання чотирнадцятого тижня:
1. Вчити спостерігати за добовими змінами у природі.
2. Дослідити значення Сонця для життя на Землі.
3. Виявити причиново-наслідкові зв’язки між оберненням Землі навколо своєї осі та зміною частин доби.
4. Формувати навички дослідницької діяльності, класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті.
5. Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Очікувані результати чотирнадцятого тижня:
На кінець тижня учні знатимуть:
● причини зміни дня і ночі на Землі;
● значення сонячного проміння для розвитку рослини.
та вмітимуть:
● спостерігати за змінами дня і ночі і пояснювати їх;
● визначати години на годиннику;
● встановлювати зв’язок між об’єктами та явищами природи;
● пояснювати, навіщо потрібне Сонце і яка його роль у житті всього живого;
● фантазувати про життя на інших планетах;
● обґрунтовувати свою позицію та слухати інших;
● дотримуватися безпечних прийомів праці;
● пояснювати користь здорового харчування.
|
|
Виконує знайомі технологічні операції з конструкційними матеріалами (використання паперу, ниток)
Я У СВІТІ ТЕХНОЛОГІЙ
Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань
Демонструє іншим результати власної діяльності Я У СВІТІ РЕМЕСЕЛ
5 Соціальна і здо- БЕЗПЕКА
ров’язбережна Порівнює свої почуття та почуття інших людей в одній тій самій
ситуації
ЗДОРОВ’Я
Пояснює, як сонце впливає на здоров’я людини 7
Розрізняє корисні і шкідливі продукти
Пояснює, що не всі продукти корисні для здоров’я
ДОБРОБУТ
Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри
Виконує запропоновану роль у мікрогрупі (команді),
погоджуюсь із рішенням команди
Спілкується з вчителями, однокласниками
6 Громадянська та Я – ЛЮДИНА історична Я – СЕРЕД ЛЮДЕЙ
Вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших
Висловлює свій погляд, шануючи гідність інших
Залучає людей, зокрема тих, які відрізняються від нього/неї, до навчання
Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює вдячність за підтримку
МОЯ КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА
МОЯ ШКІЛЬНА ТА МІСЦЕВА ГРОМАДИ
7 Мистецька ПІЗНАННЯ, ІНТЕРПРЕТАЦІЯ МИСТЕЦТВА
Сприймає (слухає) твори мистецтва
ПРАКТИЧНА ХУДОЖНЬО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ
Малює графічними матеріалами, фарбами
Імпровізує засобами пантоміми (міміка, жести), рухами
Ліпить з пластичних матеріалів
Користується стеками
Використовує всю площину аркуша
8 Фізкультурна КОМУНІКАЦІЯ ЧЕРЕЗ МИСТЕЦТВО
СПЕЦИФІЧНА РУХОВА ДІЯЛЬНІСТЬ, ЩО ПОВ’ЯЗАНА З
ВИДАМИ СПОРТУ
Виконує метання різними способами на дальність і ціль
ІГРОВА ТА ЗМАГАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ (РУХЛИВІ
ІГРИ ТА ЕСТАФЕТИ)
Дотримується безпечної поведінки під час виконання фізичних
вправ та ігор
Активно вболіває за результати команди
Виконує різні ролі в ігрових ситуаціях
Що можна побачити в космосі?
Приклади
№
навчальної
з/п діяльності
І. Ранкова зустріч. Привітання.
8 Декламування вірша М.Чумарної «Колом сонечко іде». Новини дня
ІІ. Визначення теми інтегрованого тижня через розгадування ребуса. Ознайомлення учнів з буквою
«К»
ІІІ. Створення асоціативного куща «Космос»
IV. Уявна мандрівка космосом
Очікувані результати учіння
З увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання до іншої особи, уживає ввічливі слова Імпровізує засобами пантоміми (міміка, жести), рухами
Записує елементарні повідомлення за допомогою умовних позначок для слів-назв предметів, дій,
ознак
Розгадує ребуси
Називає в словах відомі букви
Позначає приголосний звук [к] буквою Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших
Уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) Вправляється у правильній вимові й наголошуванні слів (тематика тижня) Вживає велику/ малу літеру у власних/ загальних назвах
Висловлює свій погляд, шануючи гідність інших
Розпізнає знайомі геометричні фігури
Розпізнає об’єкти довкілля (за формою тіні)
Розташовує числа в порядку зростання (спадання) Знаходить число за даним відношенням «більше на…», «менше на …»
Читає вголос короткі тексти з метою отримання інформації
Сприймає монологічне висловлення й використовує усну інформацію з конкретною метою
Пригадує, як утворюється тінь Прогнозує, яким має бути виріб, описує, як він мав би виглядати
Планує послідовність технологічних операцій за допомогою дорослих
Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів Виконує знайомі технологічні операції з конструкційними матеріалами (використання Індекс конкретного очікуваного результату
2 МОВ 1.1-1
2 МОВ 1.8 – 2
2 МИО 1.2-3
2 МОВ 3.1-4
2 МОВ 3.1-4
2 МОВ 3.1-4
2 МОВ 3.1-4
2 ГІО 7.2-3
2 МОВ 1.7-1
2 МОВ 4.1-2
2МОВ 4.1 - 7
2 ГІО 7.2-3
2 МАО 4.2-1
2 ПРО 4.3-1
2 МАО 2.1-1 2 МАО 3.3-2
2 МОВ 2.2-2
2 МОВ 1-1.1-2
2 ПРО 1.5-10
2 ТЕО 1.1-1
2 ТЕО 1.1-2
2 ТЕО 2.1-1
2 ТЕО 4.1-1
паперу, ниток)
Обговорює зміст усного медіаповідомлення, 2 МОВ 1.4-4 розповідає, про що йдеться в ньому
Вимірює довжину предметів або відрізків 2 МАО 3.2-1 Володіє обчислювальною навичкою додавання і 2 МАО 3.3-2 віднімання чисел у межах 10
V. Створення Дотримується безпечних прийомів праці під час 2 ТЕО 2.1-1 композиції використання інструментів та пристосувань
«Таємниці Малює графічними матеріалами, фарбами 2 МИО 1.1-5 космосу». Використовує всю площину аркуша 2 МИО 1.1-7
Виставка дитячих Виконує запропоновану роль у мікрогрупі 2 СЗО 4.4-7 9
робіт (команді), погоджуюсь із рішенням команди
Об’єднується з іншими дітьми у групу для 2 СЗО 4.4-6
навчання та гри
Залучає людей, зокрема й тих, які відрізняються 2 ГІО 7.2-1
від нього/ неї, до навчання
Надає допомогу тим, хто її потребує, і висловлює 2 ГІО 7.2-2
вдячність за підтримку
Демонструє іншим результати власної діяльності 2ТЕО1.5-1
VІ. Підведення Ставить запитання до усного повідомлення й 2 МОВ 1.2-1 підсумків відповідає на запитання
Уважно вислуховує думку співрозмовника, 2 ГІО 7.2-3
висловлює свій погляд, шануючи гідність інших.
Що можна побачити в космосі?
Проведіть ранкову зустріч у колі.
1. Привітання
Привітайтеся з учнями та попросіть їх привітатися один з одним, додаючи до власного імені пестливу назву «cонечко». Наголосіть на правильному звертанні (Марійко, Васильку, Тарасе, Олеже).
Наприклад, «Доброго ранку, cонечко Марійко!»
2. Декламування вірша Марії Чумарної «Колом сонечко іде…», використовуючи засоби пантоміми.
• Вивчіть з дітьми вірш М. Чумарної:
Колом сонечко іде,
За собою день веде,
Станьмо разом, станьмо в колі − Станем Сонечком у школі!
(М.Чумарна)
•
3. Новини дня
• «Помічник вчителя» (учень) заповнює за допомогою піктограм відому йому інформацію у таблиці:
• Учитель/ учителька доповнює «новини дня»
ІІ. Визначення теми інтегрованого тижня через розгадування ребуса.
Матеріали для дітей. Додаток 1
Пригадайте з учнями правила розгадування ребусів.
Попросіть дітей відгадати слово – тему інтегрованого тижня. (Космос)
|
Після визначення теми інтегрованого тижня проведіть із дітьми роботу на називання звуків у слові-відгадці та поділ їх на голосні і приголосні, визначення кількості складів.
Ознайомте учнів з буквою «К». Напишіть її у повітрі, пальчиком на піску, викладіть із камінчиків.
Запропонуйте знайти й обвести букву «К» у таблиці.
Д |
И |
В |
І |
К |
С |
О |
Р |
Ф |
О |
М |
С |
У |
Р |
У |
Р |
Т |
А |
М |
Р |
Е |
К |
С |
К |
Б |
О |
Л |
Р |
Е |
Ж |
Т |
Т |
Р |
Е |
М |
Р |
Е |
И |
Р |
И |
А |
Н |
О |
У |
Е |
Г |
Т |
Н |
П |
М |
К |
У |
Б |
Т |
Д |
А |
Г |
Е |
Р |
Ц |
К |
Т |
С |
Й |
И |
С |
К |
О |
Д |
Ш |
Л |
И |
К |
О |
Ж |
Е |
Н |
В |
О |
У |
А |
В |
І |
А |
Д |
Р |
А |
К |
С |
М |
Запитайте в дітей, що спадає їм на думку, коли вони чують слово «космос». Запишіть на дошці (фліпчарті) всі слова-асоціації, які діти промовляють, не обговорюючи їх.
Запитайте дітей, чому деякі слова записано з великої букви. Наголосіть на тому, що власні назви завжди пишуться з великої букви.
Запропонуйте дітям кожне слово з асоціативного куща доповнити словом – ознакою. Наприклад, небо – зоряне, безхмарне, блакитне.
Вправу можна провести, використовуючи м’яч.
Попросіть дітей визначити, на якому транспортному засобі будуть здійснювати уявну мандрівку космосом. Загадайте загадку:
Диво-птиця, хвіст горить,
До зірок вона летить. (Ракета.)
Запропонуйте дітям домалювати праву частину ракети і назвати відомі геометричні фігури. Попросіть дітей виміряти висоту (ширину) ракети (або окремих її частин) за допомогою лінійки.
Проведіть з дітьми експеримент «Запуск ракети» (режим доступу:
https://jmil.com.ua/2015-2/kosmos )
Підготуйте: скляну пляшку, корок (який легко входить у горло пляшки), кольоровий папір, клей, 3 ст. л. лимонного соку, 1 ч. л. харчової соди, шматок туалетного паперу, нитки.
1. Виріжте з кольорового паперу смужку і приклейте на корок. Це буде макет ракети.
2. Налийте в пляшку воду та лимонний сік, змішайте
3. Загорніть соду у шматочок туалетного паперу, так щоб згорток можна було просунути у пляшку та обмотайте його нитками.
4. Поставте пляшку на рівну поверхню, але подалі від лампи чи інших скляних предметів.
5. Опустіть згорток із содою у пляшку та закрийте корком, але не дуже щільно. Швидко відійдіть на безпечну відстань, бо ракета стрімко злетить вгору.
Повідомте дітям, що для польоту в космос космонавти використовують спеціальне спорядження (скафандр). Обговоріть його призначення (В умовах відкритого космосу космонавта захищає скафандр, адже виходи у відкритий космос небезпечні з різних причин: глибокий вакуум, екстремальні температури від мінус 150 С до плюс 150 С, випромінювання Сонця, ймовірність зіткнення з частками космічного сміття або з мікрометеоритами. Матеріал із Вікіпедії − вільної енциклопедії).
Запропонуйте дітям розфарбувати скафандр космонавта, обчисливши математичні вирази.
1 – фіолетовий 5 – оранжевий
2 – жовтий 6 – червоний
3 – синій 7 – зелений
4 – сірий
Розкажіть дітям, що в космосі темно, але зорі можуть освітлювати космічні об’єкти. Пригадайте з дітьми, як утворюється тінь. Попросіть дітей з’єднати на малюнку космічні об’єкти та їх тіні.
Розкажіть дітям, що зорі на небі розташовані групами, їх ми називаємо сузір’ями. Запитайте дітей, які сузір’я вони знають/ спостерігали на нічному небі. Покажіть малюнки /фотографії із найбільш відомими сузір’ями. Запропонуйте полічити кількість зірок в кожному з них, порівняйте кількість зірок між сузір’ями (у якому сузір’ї зірок більше / менше і на скільки).
Запропонуйте дітям створити «Книгу сузір’їв». Для цього підготуйте кольоровий картон темного кольору, жовті нитки для вишивання, голку з великим вушком та ножиці. Проведіть подальшу роботу за інструкцією:
- Виріжте з картону прямокутник зі сторонами 10 см і 8 см.
- На зворотному боці картону позначте точками «зорі», з яких складається «сузір’я» (це може бути реальне сузір’я, а може бути і фантастичне, яке дитина сама «відкрила»).
- Вишийте «сузір’я» ниткою жовтого кольору. Пам’ятайте про безпечне поводження з голкою і ножицями.
- Придумайте цікаву історію про своє «сузір’я».
- Озвучте свої історії однокласникам.
Повідомте дітям, що «був тут Дід-Цифроїд, що їсть цифри на обід. Кожній зірочці із краю встав ту цифру, що не вистачає».
1 |
|
3 |
4 |
|
|
7 |
|
9 |
|
10 |
|
|
|
6 |
|
|
3 |
|
1 |
Розкажіть дітям, що навколо зірок обертаються небесні тіла, які ми називаємо планетами. Навколо нашої зірки Сонця обертаються вісім планет. Запитайте, чи знають діти їх назви. Можна запропонувати подивитися мультфільм «Назви планет» (режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=nCDhvmQfgBw) та презентацію про планети Сонячної системи (режим доступу: https://jmil.com.ua/2015-2/kosmos ). Прочитайте з дітьми текст та обговоріть його зміст.
Назви «друзів» планети Земля, з якими вона «мандрує» навколо Сонця.
- Прочитай слова, записані з великої букви. Поясни правопис цих слів.
Попросіть дітей визначити, до якої планети летить космічний корабель, «розплутавши» лабіринт.
Розподіліть дітей на групи та підготуйте для роботи кожної групи такі матеріали:
аркуш для малювання, картон, шаблон із зіркою і ракетою, гуаш, пензлик, олівець, зубна щітка, ножиці, шерстяні нитки, губка з поролону, клей, склянка з водою.
Запропонуйте учням створити композицію «Таємниці космосу» за інструкцією:
Запитайте дітей, що можна побачити в космосі. Попросіть їх розказати про це членам своєї сім’ї.
Чи може день «наздогнати» ніч?
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
Чи може день «наздогнати» ніч?
1. Вітання учнів у колі. Привітайтеся з учнями та попросіть привітатися один з одним, додаючи до свого імені слова – назви космічних об’єктів.
Діти називають себе, наприклад: «Я − сонце Олена», «Я – комета Дмитро», і беруться за руки. Усі разом промовляють:
− Доброго ранку усім нам у космосі!
2. Новини дня. Прочитайте вірш про космос.
Комети, планети чи метеори
Орбіту свою зможуть легко знайти. Сузір’я чудові, мов сни кольорові, Могутні галактики − цілі світи. Оселю живого і неживого
Словом одним ти скоріше назви.
Запитайте учнів, які космічні об’єкти були названі у вірші. Попросіть назвати відомі їм планети.
3. Групове заняття. Гра «Комета»
Запитайте дітей, чи знають вони, що таке комети. Розкажіть, що комети – це великі брили з каменю та льоду, вони подібні на величезні сніжки. Комети ще називають зірками з хвостом. Чим ближче вони підлітають до Сонця, тим довшим є їхній хвіст і тим яскравішими є комети. Хвіст комети завжди спрямований у протилежний від Сонця бік.
Запропонуйте дітям зробити власну «комету» та запустити її. Для цього зробіть кулю з аркуша паперу. Візьміть кілька стрічок та обв’яжіть ними паперову кулю. Тепер обмотайте фольгою кулю в так, щоб стрічки залишилися назовні.
5-літрову пластикову пляшку (обрізану навпіл) або невеличке відерко обгорніть чорною тканиною, зробивши таким способом «чорну діру». Скажіть, що чорна діра – це справжня «супердіра», яка в три мільйони разів важча від нашого Сонця і здатна розірвати на частинки все, що до неї потрапить.
Проведіть з дітьми гру на метання «Скільки комет затягне чорна діра?», у якій одна дитина кидає «комету», а друга має спіймати її «чорною дірою».
Запропонуйте учням відгадати загадки. Підказкою до відгадок можуть бути малюнки:
Коли мати входить в хату, Всіх вона вкладає спати. А як батько заходить,
Всіх на ноги підводить.
Хто зуміє відгадати:
Що за батько, що за мати? (День і ніч.)
Два братики – білявий і чорнявий, Нам розмальовують, Дерева, небо, трави.
Білявий − все в зелене і барвисте.
Чорнявий − в темнеє, синє та імлисте. (День і ніч.)
День і Ніч
Жили собі День і Ніч. Вони були сусідами і навіть друзями.
І тут прийшло до них Сонечко і почало гратися з квітами і деревами. Сподобалося це Дневі, й почали між собою товаришувати, забувши про Ніч. Побачила це Ніч і дуже розгнівалась, що Сонце всі люблять, а її навіть не бачать.
Вирішила Ніч зробити прикрість. Вона запросила Сонце в гості, а коли воно зайшло, закрила в темну кімнату. І стала Ніч володарювати на землі. Все заснуло. На третій день прокинулась білосніжна Конвалія і почала будити всіх лісових 23 мешканців.
− Ми повинні врятувати Сонечко, бо без нього всі загинемо, − сказала вона.
Квіти попросили в доброї чаклунки допомоги. Вона визволила Сонце. І коли воно з’явилось на небі, квіти дуже зраділи, закивали своїми голівками, вітаючи його. Побачила це Ніч і каже:
− Якби я була світлою, мене теж любили б.
А Чарівниця їй відповіла:
− Мало бути світлою ззовні, потрібно мати ще й світлу душу.
Почув ту розмову День і каже:
− Не засмучуйся, Ноче, спробуймо поділити земний час навпіл: коли світить Сонце, цей час буде називатися День, а коли ні − Ніч.
Так і поділились вони між собою.
Обговоріть із дітьми, чи було мудрим рішення Дня? Чому? Чи може День «наздогнати» Ніч?
Запропонуйте дібрати картинки, що відповідають змісту тексту.
Перед початком гри роздайте дітям маски космічних об’єктів та представників тваринного світу.
За командою нехай гравці «оживають» у свою частину доби.
Роздайте дітям карточки із зображенням космічних об’єктів, представників тваринного та рослинного світу, явищ природи тощо. Попросіть визначити, в яку частину доби відбувається подія, зображена на картці, і приклеїти картку у відведене для цього місце на таблиці.
ДЕНЬ
|
І ВДЕНЬ, І ВНОЧІ |
НІЧ |
Змоделюйте зміну дня і ночі за допомогою глобуса (м’ячика) і джерела світла (ліхтарика, свічки тощо).
Запитайте дітей, що станеться, якщо день і ніч ніколи не будуть змінюватися?
Попросіть дітей власну відповідь обґрунтувати.
Запропонуйте дітям розпізнати слова в анаграмах та записати кожне з них.
ьнед |
|
чін |
|
конар |
|
чірве |
|
Роздайте дітям картку із зображенням циферблата годинника і двох стрілок, запропонуйте їх приклеїти на картон.
Попросіть вирізати елементи майбутнього годинника.
Допоможіть дітям шилом проколоти отвори в центрі циферблата та у відповідних місцях на кожній стрілці.
Прикріпіть стрілки на циферблаті за допомогою з’єднувального елемента
Порозмовляйте з дітьми про поняття «доба», «частина доби».
Пограйтеся в дидактичну гру «Покажи годину/ частину доби».
Орієнтовні завдання для гри:
- Покажіть на циферблаті годинника час, коли ви пробудилися сьогодні.
- Як називається ця частина доби?
- Визначте частину доби, коли розпочинаються заняття в школі.
- О 9 годині розпочалися уроки в нашому класі. Покажіть цей час на годиннику.
- О першій годині дня заняття для вас сьогодні закінчаться. Покажіть на циферблаті відповідний час. Визначте, скільки годин ви сьогодні навчалися в школі.
- Як називається частина доби, коли ви лягаєте спати?
- Покажіть на циферблаті годинника час, коли ви сьогодні плануєте лягти спати.
Запитайте, що найбільше вразило учнів. Запропонуйте учням описати свої враження усно або зобразити їх письмово (за допомогою букв, слів, піктограм).
Узагальнена таблиця
Індекс Приклади
№ конкретного
навчальної Очікувані результати учіння
з/п очікуваного
діяльності
результату
І. Ранкова зустріч. Сприймає (слухає) твори мистецтва 2 МИО 3.3-1 Слухання пісні Читає вголос короткі тексти для отримання 2 МОВ 2.2 -2
«Сонечко». інформації 27
Гра «Коло». Залучає людей, зокрема й тих, які 2 ГІО 7.2-1
Новини дня відрізняються від нього/ неї, до спілкування,
гри
ІІ. Відгадування загадки Називає в словах відомі букви 2 МОВ 3.1-4 для повідомлення Будує відрізок заданої довжини 2 МАО 4.2-1 завдань дня та Позначає приголосний звук [с] буквою на 2 МОВ 4.1-4 ознайомлення з письмі
буквою «С»
ІІІ. Читання казки «Де Пояснює роль ілюстрацій для глибшого 2 МОВ 2.5-3
сонечко живе?» розуміння змісту тексту
Читає вголос короткі тексти для отримання 2 МОВ 2.2-2
інформації
Об’єднується з іншими дітьми у групу для 2 СЗО 4.4-6
навчання та гри
Вислуховує думку співрозмовника, висловлює 2 ГІО 7.2-3 свій погляд, шануючи гідність інших
Визначає послідовність подій у художньому 2 МОВ 2.4-1 тексті
ІV. Розповідь вчителя/ Використовує інформацію, отриману з 2 ПРО 2.1-1 вчительки з відомих та запропонованих іншими джерел елементами бесіди (книги, фільми тощо)
про Сонце як зірку Передбачає, якого результату досліджень він / 2 ПРО 1.2-2
Сонячної системи та вона очікує
його значення для Об’єднується з іншими дітьми у групу для 2 СЗО 4.4-6
живих організмів навчання
Пояснює, як сонце впливає на здоров’я 4 СЗО 3.3-8
людини
Обговорює зміст усного медіаповідомлення, 2 МОВ 1.4-4 розповідає, про що йдеться в ньому
Пояснює значення сонячного світла для живої 2 ПРО 3.1-9 та неживої природи
Спілкується з вчителями, однокласниками 2 СЗО 4.4-1
Пояснює, чому природа важлива для людини 2 ГІО 2.2-1
V. Проведення простих Пояснює, навіщо він / вона виконує певні дії, 2 ПРО 1.2-1 спостережень на спостерігаючи за природними об’єктами / визначення впливу явищами або експериментуючи з ними
сонячного світла для Описує рослини 2 ПРО 3.1-8 живих організмів Не завдає шкоди рослинам під час дослідів та 2 ПРО 3.2-5
експериментів
Пояснює значення сонячного світла для 2 ПРО 3.1-9
розвитку рослин
Вислуховує думку співрозмовника, висловлює 2 ГІО 7.2-3 свій погляд, шануючи гідність інших
VІ. Створення виробу Виконує знайомі технологічні операції з 2 ТЕО 4.1-1
«Сонце». Виставка конструкційними матеріалами (використання дитячих робіт паперу, ниток, тканини, пластиліну, пласких матеріалів та ін.)
Дотримується безпечних прийомів праці під 2 ТЕО 2.1-1 час використання інструментів та пристосувань
Демонструє іншим результати власної 2 ТЕО1.5-1
28 діяльності; описує, спираючись на запитання
дорослих, чого хотів/-ла досягти
Об’єднується з іншими дітьми у групу для 2 СЗО 4.4-6
навчання
VII. Підведення З увагою сприймає усні репліки й доречно 2 МОВ 1-1.1-1 підсумків заняття. реагує на усну інформацію в діалозі
«Крісло автора» Обґрунтовує свої вподобання 2 МОВ 1.5-2 Уважно вислуховує думку співрозмовника, 2 ГІО 7.2-3 висловлює свій погляд, шануючи гідність
інших
Чи можливе на Землі життя без Сонця?
1. Вітання учнів у колі. Привітайтеся з учнями та попросіть їх привітатися один з одним. Послухайте пісню «Сонечко»
(режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=lw1XZJDLCJU).
2. Групове заняття. Пограйте в гру «Коло», використовуючи засоби пантоміми:
Ой котилось коло,
Коло-покотьоло,
Всіх ласкаво гріло,
Цілий день світило, А під вечір коло
Дуже натомилось − Спати покотилось Ген за видноколо.
3. Новина дня.
Учитель вивішує повідомлення на дошці щоденних новин
ЩОДЕННІ НОВИНИ
Доброго ранку! Я рада, що ви тут!
Сьогодні ___________, Помічник дня - ____________ .
Учні, ім’я яких починається з літери «С», будуть лідерами у своїх групах.
Сьогодні досліджуватимемо природу, читати, малювати, гратися.
Загадайте дітям загадку та після її відгадування повідомте завдання дня.
Все від нього навкруги Набирається снаги.
Тільки ранок настає – Виглянь у віконце!
Всім воно життя дає,
Променисте…(Сонце)
Напишіть на дошці слово «Сонце». Запитайте дітей, з якої букви починається слово «Сонце» та запропонуйте потренуватися в її написанні.
Роздайте дітям аркуш із колом. Скажіть, що це – сонечко, яке «загубило» свої промінчики. Попросіть дітей накреслити сонечку 9 промінчиків: 5 промінчиків довжиною 3 см, а 4 промінчики − 5 см.
Запропонуйте написати букву «С» у повітрі, пальчиком на піску, манній крупі або викласти з камінчиків, зліпити з пластиліну.
Попросіть дітей відшукати на картці зображення предметів, у назвах яких є буква «С» та розмалювати їх.
Матеріали для дітей. Додаток 14.
Запитайте дітей, чи знають вони, де «живе» сонечко?
Запропонуйте прочитати казку, яка може дати відповідь на їхні запитання
Матеріали для дітей. Додаток 15.
ДЕ ЖИВЕ СОНЕЧКО?
(за мотивами словацької народної казки)
Наділа влика .
Сумно всім стало. виріили поврнути . Піли укати .
Запитали в , д
мовав. Сорока повла до .
сказав ти до каки - вона зна.
повла до …
Запитайте дітей, як могли розвиватися події, описані в казці, далі? Вислухайте всі можливі припущення дітей.
Покажіть дітям ілюстрації, за змістом яких попросіть відтворити продовження казки (за матеріалами сайту http://казка.укр/u_sonechka_v_gostjah.html):
Матеріали для дітей. Додаток 16.
Запитайте дітей, що вони знають про Сонце. Доповніть їх відповіді науковими відомостями.
Запропонуйте дітям визначити, чи однаково Сонце нагріває різні поверхні. Для цього покладіть на підвіконня, освітлене Сонцем, кольорові аркуші, зокрема білого та
чорного кольорів. За певний проміжок часу попросіть дітей доторкнутися до всіх кольорових аркушів і зробити висновок, поверхні якого кольору найшвидше нагріваються, а які кольори тільки відбиває сонячне тепло. (За відсутності яскравого сонця проведіть експеримент з використанням іншого джерела світла, наприклад, ліхтарика, настільної лампи тощо).
Запитайте дітей, як саме така властивість кольору може допомогти / зашкодити людині у повсякденному житті (наприклад, у літній спекотний день потрібно вдягнути головний убір світлого чи темного кольору; який сніг швидше розтане − брудний чи чистий тощо). https://www.youtube.com/watch?v=EEJGVOxuQ5g.
організмів за допомогою малюнків-підказок.
Покажіть дітям дві однакові рослини, одну з яких вирощували деякий час у затемненому місці, а іншу − на освітленому підвіконні. Попросіть дітей порівняти зовнішній вигляд рослин і зробити висновок.
Посійте під поліетиленовою плівкою заздалегідь будь-яке насіння, яке проростає за 3-4 дні (пшениця, кріп, петрушка, рицина тощо). Напередодні демонстрації поставте горщик із пророщеними рослинками в центр кімнати. Роздивіться з дітьми стебельця рослин і запитайте, чому всі вони спрямовані в один бік. Перемістіть горщик із рослинами на освітлене підвіконня і залиште їх на годину часу. По закінченні визначеного терміну роздивіться знову стебельця рослин. Запитайте дітей, чому стебла змінили своє положення і стали майже рівненькі? Попросіть дітей сформулювати відповідний висновок.
Розподіліть дітей на групи та підготуйте для роботи кожної групи необхідні матеріали: диск, кольоровий папір, клей, ножиці, кольорові олівці.
Запропонуйте створити виріб «Сонце», повторюючи послідовно дії вчителя/ вчительки.
Запропонуйте учням
сісти в «авторське крісло» й розповісти про значення Сонця для власного життя:
чи покращує воно настрій, чи надихає до цікавих ігор на свіжому повітрі тощо.
Як я уявляю інші планети?
|
1.Привітання
Вивчіть із дітьми вірш Марії Чумарної:
Маленька зіронька моя – Моє земне людське ім’я.
Поклич мене − і я озвусь,
Як зірка в небі, засвічусь.
Попросіть дітей привітатися один з одним, додаючи до імені однокласника слова «зірка».
Завершіть привітання словами:
− Радо вітаю всіх зірочок-діточок у нашому сузір’ї – класі.
2. Групове заняття «Показую настрій»
Запропонуйте учням зобразити свій настрій за допомогою міміки та жестів.
Попросіть дітей провести лінії, послідовно з’єднавши цифри між собою.
Запитайте, яке зображення їм вдалося відтворити?
Поцікавтеся думкою дітей про можливість іншого життя в космосі.
Пограйте з дітьми у гру «Космонавти» (для проведення гри потрібно багато місця, тому її можна провести у шкільному коридорі, спортзалі, на вулиці).
Розкладіть на підлозі гімнастичні кола («ракети»). Кожна «ракета» призначена для двох «космонавтів» (гравців має бути на кілька осіб більше, ніж місць у «ракетах»).
Вивчіть з дітьми вірш, який слід промовляти на початку гри:
Чекають нас ракети, Чекають нас планети.
На яку захочу,
На ту й полечу!
Таємниця лиш одна:
Хто спізнився − місць нема!
Після останніх слів вірша діти розбігаються для того, щоб зайняти свої «місця» у «ракетах».
Гравці, яким не вистачило «місця у ракеті», виходять з гри, а кількість «ракет» щоразу зменшується.
Перемагає найспритніший «космонавт»/ «космонавти».
Повідомте дітям, що вчені до сьогодні не мають однозначної відповіді на запитання: «Чи існує життя на інших планетах?» Тому запропонуйте пофантазувати, погравши у гру «Казкова планета».
Розкажіть, що десь у Всесвіті є маленька казкова планета, на якій, можливо, живуть веселі та смішні істоти. Для того щоб дізнатися, як вона називається, потрібно виконати завдання: випишіть букви з таблички, що вгорі, орієнтуючись на клітинки, у яких намальовані прибульці, та прочитайте слово, що утворилося.
|
Запропонуйте дітям пофантазувати, як могли б виглядати мешканці казкової планети, і виготовити їхнє зображення з пластиліну.
Попросіть дітей скласти діалог між мешканцями казкової планети і землянами та представити його однокласникам.
Скажіть дітям, що мешканці казкової планети Смак дуже люблять математику і бавляться в різні математичні ігри. Запропонуйте дітям скласти та обчислити вирази, які «підготували» для них інопланетяни.
Повідомте дітям, що мешканці казкової планети Смак дуже люблять різноманітні смаколики. Інопланетяни написали нам, які саме смаколики вони люблять, але деякі букви в назвах стерлися. Відновіть написані слова і прочитайте їх.
Запитайте дітей, чи всі смаколики, які люблять інопланетяни, корисні для здоров’я? Попросіть дітей обґрунтувати їхні відповіді
Запитайте, що найбільше вразило учнів. Запропонуйте учням стисло описати свої враження усно або зобразити їх письмово (за допомогою букв, слів, малюнків, піктограм).
|
Що можна побачити в космосі?
Додаток 6
1 |
|
3 |
4 |
|
|
7 |
|
9 |
|
10 |
|
|
|
6 |
|
|
3 |
|
1 |
Прочитай текст
У т мному космосі л тит навколо Сон план та
З мл . Вона л тит н одна, а 51 з друз ми - план тами.
Назви «друзів» планети Земля, з якими вона «мандрує» навколо Сонця. Прочитай слова, записані з великої букви. Поясни правопис цих слів.
Чи може день «наздогнати» ніч
Чи може день «наздогнати» ніч
Чи може день «наздогнати» ніч
Додаток 12
Чи можливе на Землі життя без Сонця?
ДЕ ЖИВЕ СОНЕЧКО?
(за мотивами словацької народної казки)
Наділа влика
Сумно всім стало. поврнути . Піли укати Запитали в , д
мовав. Сорока повла .
сказав ти до каки - вона зна.
повла до …
С |
І |
Т |
У |
О |
Л |
М |
А |
П |
А |
В |
С |
К |
З |
Д |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Назва планети:
Додаток 21