Реалізація наскрізної змістової лінії
«Здоров'я і безпека»
у курсі географії
Підготувала
вчитель географії
Веселівського ліцею
Бондаренко Л.І.
Освітні системи в будь-якій країні світу повинні сприяти реалізації основних завдань соціально-економічного розвитку суспільства. Для цього важливо було розробити стратегічний напрям розвитку освіти, надати педагогу методологію вибору та механізм реалізації відібраного вченими змісту освіти в реальному навчальному процесі як з урахуванням інтересів та здібностей учнів, так і його особистої творчої індивідуальності.
Реформування освіти відповідно передбачає реалізацію принципів гуманізації освіти, її демократизації,методологічну переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня, формуванню його основних компетентностей.
Концепція сучасного уроку ґрунтується на особистісно-орієнтованих цінностях освіти, коли учень є центральною фігурою навчального процесу. При цьому вчитель у більшій мірі виступає в ролі організатора самостійної, діяльності учнів, компетентного консультанта і помічника.
Метою базової загальної середньої освіти є розвиток та соціалізація учня, формування його національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Головні завдання шкільної географічної освіти:
▪ формування картографічної грамотності й культури;
Використання на уроках різних інноваційних технологій забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань з предмета, дає відчуття потреби в самоосвіті, формує стійкий інтерес до виучуваного матеріалу, сприяє розвитку творчої особистості.
Пріоритетами шкільної географічної освіти є створення умов розвитку учня як суб’єкта географічного пізнання, дослідника і творця власної особистості, свідомого громадянина України і миролюбно налаштованого жителя Землі на основі формування ключових і предметних географічних компетенцій.
Зміст шкільної географічної освіти відображає комплексний підхід до вивчення географічного середовища в цілому і просторової диференціації в умовах різних територій і акваторій Землі. Такий підхід дозволяє розглядати природні, економічні і соціальні чинники, що формують і змінюють навколишнє середовище, в їх рівноправній взаємодії. Це найбільш ефективний шлях формування системи геоекологічних, геоекономічних, соціокультурних поглядів, цінностей, відносин учнів не тільки на емоційному, а й на раціональному рівні. Таким чином, в основу змісту навчального предмета покладено значення географічного середовища для життя і діяльності людини і суспільства. Зміст шкільної географічної освіти формує в учнів основи географічного простору на місцевому, регіональному і глобальному рівнях, а також вміння правильно орієнтуватися в просторі.
Згідно з Концепцією Нової української школи компетентнісний підхід у навчанні, на відміну від предметного, передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу «Природничі науки» та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті:уміння вчитися, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська відповідальність,ініціативність і підприємливість.
Для реалізації цих ідей виокремлено такі наскрізні змістові лінії: екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість і фінансова грамотність.
Наскрізні змістові лінії послідовно розвиваються у процесі навчання й виховання учнів, є спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями.
Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомогати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
У навчальній програмі курсу наскрізну змістову лінію «Здоров’я і безпека» можна реалізувати шляхом використання презентацій, проектів, досліджень, виступів учнів, проведенням практичних робіт.
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» географії 6класу в темі «Біосфера і грунти» орієнтує учнів на :
- застосовуванні знань про лікарські і отруйні рослини, тварин на прикладі природних комплексів своєї місцевості. Учні готують невеликі повідомлення про лікарські і отруйні рослини своєї місцевості.
-Формування установок на раціональне , здорове та безпечне харчування й безпечну поведінку під час навчальних екскурсій і польових досліджень;
-Виявлення та розуміння впливу метеорологічних чинників на стан здоров’я людини при вивчені теми «Атмосфера»;
-Розуміння значення для здоров’я людини мінеральних лікувальних та столових вод, при вивчені «Гідросфера» шляхом перегляду презентації.
Курс «Материки та океани» у 7 класі продовжує задану логіку предмета географія у змістовій і компетентнісній частинах. При вивченні фізико-географічних особливостей материків і океанів важливо забезпечити формування знань про вплив природних умов на господарську діяльність населення конкретних країн. Особливу увагу на уроках з даного курсу рекомендується приділяти питанням, які розкривають географічні та культурно – історичні особливості народів різних материків, регіонів і країн світу, які багато в чому визначаються їх взаємодією з середовищем існування, адаптацією до різних природних умов території.
Змістова лінія «Здоров’я і безпека» 7 класу орієнтована на:
-усвідомлення значення санітарно-гігієнічних умов проживання та харчування для збереження життя і здоров’я людей; Наприклад, при вивчені теми «Африка» після перегляду відео «Населення і народи Африки» учні з’ясували вплив природних чинників на виникнення захворювань та поширення епідемій в країні;
-розуміння важливості профілактичних заходів під час закордонних подорожей до країн з високою ймовірностю епідемій;
-формування знань про небезпечні природні об’екти та явища та їх вплив на життя людини.
Наприклад, після вивчення теми 1 «Форма і рухи Землі» учні мають уміти оцінювати і характеризувати наслідки добового і річного рухів Землі на життя і діяльність людини та на основі цих умінь змоделювати оптимальний режим життя відповідно до добових та річних циклів.
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» в курсі «Україна у світі: природа, населення» для учнів 8 класу орієнтована на:
-розуміння того, що здоров’я є найвищою цінністю для кожної людини та суспільною цінністю, свідому мотивацію щодо ведення здорового способу життя, відповідальності за власне життя і здоров я;
Наприклад, при вивчені таких тем: «Україна на карті годинникових поясів» при проведені практичної роботи, «Клімат і кліматичні ресурси» презентація повідомлень учнів про наслідки погодних умов на самопочуття та здоров’я людини.
-формування безпечної поведінки в навколишньому середовищі і в екстремальних ситуаціях (під час проведення екскурсій та польових досліджень);
При вивчені тем «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси», «Ландшафти України» використовуючи матеріал з основ безпеки життєдіяльності закріплюємо знання з правил безпечної поведінки в навколишньому середовищі в екстремальних ситуаціях (пропоную учням разробити пам’ятки правил поведінки).
-організацію успішної навчальної роботи зі створення здоров’я зберігаючих умов.
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» 9 класу представлена при вивчені 8 тем курсу. Наприклад, в темі «Сільське господарство» є необхідність пояснити взаємозв’язок між якістю сільськогосподарської продукції та здоров’ям людини. В темі «Добувна промисловість» - вплив забрудненя повітря, зміни рівня ґрунтових вод, деградації грунтів на здоров’я населення. В темі «Виробництво харчових продуктів, напоїв» доречним буде проведення дослідження продуктів харчування, аналіз інформації про вплив на здоров’я окремих складників. Та в інших темах.
Завдання курсу 9 класу «Україна і світове господарство» реалізуються шляхом формування ключових компетентностей та через наскрізну змістову лінію «Здоров’я і безпека». Реалізація цієї змістової лінії зорієнтована на:
-формування знань про безпечність товарів та послуг, споживачами яких є школярі; ціннісного ставлення до життя і здоров’я, сприяння їх фізичному, психічному, соціальному й духовному розвитку;
-розуміння переваг та можливих ризиків використання генетично-модифікованих продуктів;
-застосування знань для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків сучасних біотехнологій в АПК;
-висловлювання суджень щодо можливостей використання генетично
модифікованих продуктів.
Вивчення географії в школі передбачає переосмислення ролі вчителя в освітньому процесі. Зростає роль вчителя як організатора навчальної діяльності учнів на всіх етапах уроку. У зв’язку з цим вчителям доцільно використовувати сучасні методики і технології навчання (інформаційна, проектно-дослідницька, модульна, технологія критичного мислення, диференційованого, особистісно-орієнтованого, проблемного навчання тощо), які передбачають організацію активної навчально-пізнавальної діяльності учнів з освоєння змісту навчального предмета.