Рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами на період карантину

Про матеріал
В умовах переходу закладів освіти на інклюзивну форму навчання практично кожен садочок приймає в свою родину дітей, які мають аутичні форми порушень. Досить часто особлива дитина має потенціальні можливості для адаптації в соціумі. Педагогу важливо розуміти, з якими особливостями дитини доведеться зустрітися та як організувати взаємодію з особливим вихованцем. Пропоную вам комплекс практичних підходів, який має назву секвенційної моделі допомоги дітям з аутизмом. Це комплекс вправ, який виконується системно, послідовно ускладнюючись. Така модель працює з дітьми будь-якого віку, що мають розлади в роботі сенсорних систем та емоційно-вольові порушення. Саме ці типи порушень характерні, передусім, для дітей з розладами аутичного спектру.
Перегляд файлу

Рекомендації  для батьків дітей                                             з особливими освітніми потребами                                           на період карантину

 

C:\Users\1217\Desktop\5-золотых-правил-чтобы-карантин-с-детьми-не-оказался-каторгой1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дієві практичні підходи в роботі з дітьми, які мають  аутичні розлади.

В умовах переходу закладів освіти на інклюзивну форму навчання практично кожен садочок приймає в свою родину дітей, які мають аутичні форми порушень. Досить часто особлива дитина має потенціальні можливості для адаптації в соціумі. Педагогу важливо розуміти, з якими особливостями дитини доведеться зустрітися та як організувати взаємодію з особливим вихованцем. Пропоную вам комплекс практичних підходів, який має назву секвенційної моделі допомоги дітям з аутизмом. Це комплекс вправ, який виконується системно, послідовно ускладнюючись. Така модель працює з дітьми будь-якого віку, що мають розлади в роботі сенсорних систем та емоційно-вольові порушення. Саме ці типи порушень характерні, передусім, для дітей з розладами аутичного спектру.

Вправа 1. Масаж всього тіла долонями

Опис вправи: Вибираємо найприємнішу дитині форму для масажу. Починаємо з розігріваючого масажу – погладжування, можна супроводжувати примовками. Переходимо до більш динамічних форм:

  • «Дощик». Легке плескання кінчиками пальців по поверхні тіла. Сила тиску поступово збільшується.
  • «Рубання». Легкі удари ребром долоні під різним кутом до тіла дитини.
  • «Човник». Дорослий складає долоні човником і і плескає ними тіло дитини.
  • «Тісто». Дорослий розминає тіло дитини, ніби місить тісто.
  • «Кулачки». Масаж виконується кулачками, притискаючи їх до тіла дитини.
  • «Черв'ячок». Зібрати шкіру дитини пальцями й легенько пересувати її знизу догори.
  • «Гусачок». Пощипування тіла дитини кінчиками пальців.

Погладжування тіла дитини долонями, здійснюючи кругові руки.

Час виконання: 30 секунд на одну частину тіла

Вправа 2. Масаж долоні

Опис вправи: Під час виконання вправи потрібно називати частину долоні, яку затискаємо:

  • «Затискання». Сильно затискаємо руку, палець, пізніше інші частини руки (пізніше ноги) своїми долонями, називаючи при цьому частину тіла, з якою відбувається взаємодія.
  • «Їжачок». Масаж долоні дитини гумовим м'ячиком з шипами.

Час виконання: 30 секунд на долоню

Вправа 3. Вправи для долоні й пальців

Опис вправи: «Закрий – відкрий». Дорослий допомагає дитині стулити кулачок і відкрити його.

Час виконання: 30 секунд на кожну руку

Вправа 4. Масаж стоп

Опис вправи: 

  • «Притискання». Дорослий сильно притискає руками стопи дитини. Дії супроводжує називанням частин стопи, з якими взаємодії.
  • «Їжачок». Використовується гумові м'ячики з шипами різної твердості (починаємо з найм'якшого). Крутимо м'ячиком, змінюючи силу натиску, натискаючи на стопу і називаючи частину ноги, з якою взаємодіє м'ячик.

Час виконання: 30 секунд на стопу

Вправа 5. Обстукування стопи

Опис вправи: «Постукування». Обстукуємо стопу з перемінною силою, називаючи частину ноги, з якою взаємодіємо.

Час виконання: 30 секунд на стопу

Вправа 6. Масаж обличчя долонею

Опис вправи: 

  • «Дощик». Делікатно постукуємо кінчиками пальців по обличчю, називаючи його частини.
  • «Гусачок». Легенько пощипуємо, називаючи частини обличчя.
  • «Кішечка». Погладжуємо частини обличчя долонею, називаючи їх.

Час виконання: Від 15 секунд до 1 хвилини. Час збільшуємо поступово

Вправа 7. Масаж ротової порожнини щіточкою для зубів

Опис вправи: Використовуємо для вправи щіточку для зубів з м’якою щетиною. Перед масажем зволожуємо щіточку теплою водою. Масуємо дуже делікатно зуби, ясна, внутрішню частину ротової порожнини: внутрішню частину щік, піднебіння і язик. Спочатку, якщо дитина не дозволяє вкласти щітку до ротової порожнини, можна масувати легенько губи, поступово просуваючись до масажу в ротовій порожнині (можна почати масаж тильною стороною щітки).

Час виконання: 15-30 секунд. Час збільшуємо поступово

Вправа 8. Виповзання

Опис вправи: Дитина лежить на животі (на підлозі) руки витягнуті вперед. Зверху лягає дорослий навхрест (спираючись на свої руки і коліна) так щоб його живіт був на талії дитини, таким чином створюючи перепону для виповзання. Дитині потрібно виповзти з-під пресу. Якщо у дитини не виходить треба їй допомогти виставляючи ноги та руки в потрібне положення.

Час виконання: Індивідуально

Вправа 9. Перекочування

Опис вправи: Вправу виконуємо на твердій поверхні (твердий килимок, матрац).

Якщо дитина не зможе самостійно виконати цю вправу, то дорослий може сам перекладати руки і ноги дитини. Можна разом з дитиною перекочуватися, тримаючи її на собі. Перекочування можна роботи почергово то в одну, то в другу сторону. Також, можна перекочувати дитину і, одночасно, замотувати її в ковдру або іншу тканину, а потім розмотувати її. Але необхідно все це робити в ігровій формі, не викликаючи спротив дитини і не закривати тканиною її обличчя, голову. Бажано, щоб дорослий, надавав ритм виконання вправи.

 

Час виконання: Індивідуально

Вправа 10. Підскакування на двох ногах

Опис вправи: «Підскакування на двох ногах». Вправу слід виконувати босоніж для профілактики плоскостопості і додаткової стимуляції.

Вправу починаємо від підстрибування на місці на двох ногах. Спочатку дитині допомагає дорослий, який тримає дитину за руки і підскакує разом з нею в такт. Коли дитина вже підстрибує самостійно, дорослий перестає допомагати. Прагнемо, щоб дитина стрибала самостійно. Під час виконання цієї вправи слідкуємо, щоб дитина тримала спинку рівно.

«Зіскакування». Зіскакування обома ногами на підлогу з предмету. (лава, стільчик; висота 20-30 см.)

Час виконання: Індивідуально

Вправа 11. Вставання

Опис вправи: Дитині необхідно показати, як треба присісти або допомогти їй це зробити (дорослий знаходиться за спиною дитини, тримає її за руки і допомагає їй присісти). Потрібно присісти та обхопити руками коліна. З такого положення дитині потрібно піднятися у повний зріст і підняти руки вгору Стопи при цьому не відриваються від підлоги.

Час виконання: Починати з 2-3 разів

Вправа 12. Водіння очима за предметом

Опис вправи: Саджаємо дитину і сідаємо навпроти неї. У руці дорослого знаходиться іграшка (або інший предмет), який цікавить дитину. Просимо дитину, щоб вона водила поглядом за тою іграшкою. Іграшку рухаємо вниз, вгору, вбік по скошеній лінії, по колу, крутимо нею вісімку.

Час виконання: 30 секунд-1 хвилина. Час збільшуємо поступово

Вправа 13. Слухання шепотіння

Опис вправи: Безпосередньо на вухо дитини шепочемо позитивну інформацію, яка його стосується (я тебе люблю, ти найкращий хлопчик; або нейтральну інформацію чи віршики). Почергово шепочемо то до лівого, то до правого вуха. Вправу можна виконувати або в час відведений для вправи, або ж на впродовж дня декілька разів повторюючи її.

Час виконання: 1 хвилина

Вправа 14. Показ картинок «Кольори»

Опис вправи: У будь-який зручний час посадити дитину перед собою. Показувати картки по черзі і називати колір: «червоний», «жовтий», «зелений», «синій» (без будь-яких інших пояснень, конкретно: «червоний» і т. д.).

Наступний раз показувати картку іншою стороною, де записано назву кольору (друковане слово, напр. «червоний»). Виконання вправи повторюється багаторазово.

Час виконання: Сприймання кожної картинки 3-5 секунд

 

 

 

 

Вивчення віршів по мнемо таблицям

Людмила Бигич «Є у матері дитятко»


http://scrapinka.ru/wp-content/uploads/2015/09/0_130a30_a10a1460_orig-300x206.jpg
У слона є слоненятко,


http://tse1.mm.bing.net/th?id=OIP.M156706fc39b81a57b5afbd91b42c4841o0
а у матері – дитятко.


http://static6.depositphotos.com/1001046/577/v/170/depositphotos_5779844-stock-illustration-cats-family-cat-and-kittens.jpg
Є у кішки кошенятко,


http://boombob.ru/img/picture/May/14/618f4b996b373a1114e9ad206ed0730e/mini_6.jpg
у собаки – цуценя.


http://st2.depositphotos.com/3239661/6584/i/110/depositphotos_65841681-Four-hungry-baby-sparrows-in-a-nest-wanting-the-mother-bird-to-come-and-feed-them-Bird-nest-with-young-birds-mother-bird.jpg
У сороки – сорочатко,


http://www.dar-akademia.ru/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/%D0%9A%D1%83%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%BA%D0%B0-150x210.jpg
а у курочки – курчата.


http://pgswimmingacademy.com/images/ducks.jpg
І у качки є качата,


http://www.jansen-textil.de/wp-content/uploads/2011/05/GHMILY1-300x202.png
у зайчихи є зайчата.


http://yaimalish.com/img/pr1k0sn0ven1a.gif
У кожної мами є дітки маленькі


http://animated-images.su/_ph/21/2/258508478.gifhttps://avt-12.foto.mail.ru/list/telegin.1977/_avatar180?http://i.istockimg.com/file_thumbview_approve/35184294/3/stock-illustration-35184294-cartoon-hedgehog.jpg.
Вухасті, пухнасті, колючі, гладенькі


http://us.cdn3.123rf.com/168nwm/polkan/polkan1112/polkan111200284/11592865-illustration-of-a-mother-and-children.jpg
Матусі діток своїх люблять- навчають, годують, голублять


http://xvatit.com/uploads/posts/2015-03/1426000083_1.jpg
Так і ведеться здавна на землі, матусі потрібні усій дітворі

 

Грицько Бойко «Для мами»


http://school1-kanda.ucoz.ru/kartinki/12042016/1.jpg
Сказав мені мій тато,


http://allforchildren.com.ua/img/parents_s/parents056.gif
що скоро в мами свято.


http://obzor.mk.ua/uploads/nikitin/1339068112_korsun5941.jpg
Я ж так його чекаю


http://www.detkipodelki.ru/upload/live/2914_t.jpg
й хустинку вишиваю


http://peninsulawear.com.au/wordpress/wp-content/uploads/2012/05/EmbroideryCottons2.jpg
шовковими нитками,


http://bucha-dnz2.edukit.kiev.ua/files2/photogallery/parents001%5B1%5D.gif?size=11
для рідної, для мами!

 

 

Завдання від логопеда

Свистячі звуки. Звук [с]

 

Звук  С – артикуляція  звука  С:

-      губи  розтягнуті  в  посмішці

-      зуби – «парканчик»  зі  щілинкою

-      кінчик  язика  за  нижніми  зубами

-      повітряний  потік  холодний, вузький,  спрямований  вниз,  довгий.

 

Підготовчі вправи

І. Для язика

1. «Млинець». Щоб язик став широким, треба поплескати його губами (5 разів), вимовляючи: «пя-пя-пя» (покарати «неслухняний язик»), зубами «тя-тя-тя»,  а потім потримати широкий язик у стані спокою, відкривши рот (на рахунок до 10).

2. «Лопатка» – широкий розслаблений язик покласти на нижню губу (на рахунок до 10).

3. «Трубочка» – висунути широкий язик, його край загнути догори, утримувати язик (на рахунок до 10).

4. Почергово ховати широкий язик за нижні чи верхні зуби.

 

ІІ. Для губ.

  1.                   «Покажемо свої зубки» (до 10 разів).
  2.                   Чергування: «Посмішка» – «Чашечка» (губами).
  3.                   Змикання і розмикання губ.
  4.                   Усміхнутися, трішки відкрити рот, покласти широкий кінчик язика на нижню губу і здувати ватку зі столу, наче довго вимовляючи звук [ф].

 

Завдання 1.

                1.   Автоматизація  в  складі  СА:

                 са-са, са-са, са-са,

                 са-са-са, са-са-са, са-са-са,

                са-са, са-са-са, са-са, са-са-са.

 

                2.  Введення  складу  СА  в  слова:

                 са-са-са – сад-сад-сад

                 са-са-са – сани-сани-сани

                 са-са-са – сало-сало-сало

 

               3.  Введення  складу  СА в речення:

                У  Сані  сад.  Саня  іде  в  сад.  Саня  садила  салат.

 

Завдання  2.

 

  1.                   Відтворення  складових  рядів,  ряду  слів:

          са-со-су-си               сом-сум-сам-син

          со-су-си-са               сад-сир-суп-суд

          су-са-си-со              

 

           2. Автоматизація  в  складах  та  словах:

          са-са-са – сад, сало,  салат,  салют,  сани

          со-со-со – сом,  сосна,  сорока,  солома,  соловей

          су-су-су – суд,  сум,  сумка,  судно,  суша

         си-си-си – син, сир, сивий, синій, силач, сигнал

         

3. Автоматизація у  реченнях:

         У  Сані  сом. У  сома  вуса.

       

 4. Скоромовка:

          В  ямі  не  спиться  вусатому  сому.

          Сому  вусатому  сумно  самому.

 

Завдання 3.

  1.                    Звук  С - автоматизація  у  відкритих  складах  та  в  середині  слів:

        са-са-са – коса,  роса,  краса,  досада

        со-со-со – кусок,   сосна,  висота

         су-су-су – посуд,  ласун,  косуля

         си-си-си – коси,  посилка, гуси

         

        2. Виразно  промовити  речення:

          са-са-са – у  Соні коса

          су-су-су – заплели  косу

          си-си-си – ось  стрічка  для  коси 

         

         3. Ігри  на  розвиток  пам’яті  та  уваги:  «Що  зайве?»

          снігур – синиця – собака – соловей

          виделка – ложка – стіл – чашка

          стіл – ліжко – тарілка – шафа 

         

4. Гра  «Порахуй  до  5»:

          Одна  сова,  дві  сови…

         

5. Розвиток  дрібної моторики –обвести  за трафаретом та  заштрихувати  геометричні  фігури.

 

 

 

                                         ІГРИ ІЗ ЗВУКАМИ


1. «Впіймай звук». Дорослий називає ряд слів. Якщо дитина чує потрібний звук, то плескає у долоні. Слова добираються так, щоб звук був у різних позиціях.

2. «Де звук?» Називаються слова. Діти визначають місце заданого звука у слові (початок, середина, кінець).

3. «Який звук тягну?» ААА- ня, оооо-ко, ІІІІ-ра, оооо-сінь, ууу-ра. (Всі голосні звуки, крім «и»).

4. «Зачаровані звуки». Озвучування звуків за беззвучною артикуляцією (голос­ні звуки).

5. «Скільки пальчиків - стільки звуків». Діти закривають очі. Дорослий називає звуки, а діти показують кількість на пальчиках. ПВ; АОИІ І.т.д.

6. «Вередливий звук». Ігрова ситуація: «Жив собі, був собі звук (наприклад, к) у словах, завередував і втік. Потрібно звук впіймати і поставити на місце»: -іт-кіт; -аштан-каштан; -віти-квіти; -тільчик-стільчик.

7. «Телеграфісти». Дорослий  промовляє окремі звуки, а діти складають із них слова: л-і-т-о-літо; з-о-ш-и-т-зошит; п-і-в-н-и-к-півник.

8. «Червоне-біле». Діти отримують кружечки - червоні і білі, уважно слухають слова. Якщо у слові є потрібний звук - піднімають червоний кружечок, якщо немає - білий.

9. «Розпізнай слово». Демонструються картинки. Діти називають і визнача­ють перший звук і утворюють слово з цих звуків: дерево, індик, мак, автобус - Діма; сом, екскаватор, лампа, Оля - село.

10. «Озвуч картинку».
    - ворона - карр;
    - гусак - с-с-с;
    - миша - пи-пи-пи;
    -  корова - му-му;
    - коник - іго-го; і т. д.

11. «Який звук спільний?». Дорослий  називає слова, а діти визначають спільний звук зима-зошит, казан-береза-зозуля.


12. «Хто найуважніший».  Діти розглядають зображення складів на таблиці і якнайшвидше утворюють нові слова. Виграє той, хто складе більше слів.

13. «Намисто» Визначення початкового та кінцевого звука у слові: мама - апельсин - ножиці - Іра - автобус - син ...

14. «Хто в рукавичці живе?».  Звуконаслідування. Одна дитина підходить до рукавички і запитує: - «Хто в рукавичці живе?».  Діти відповідають голосом тварин. Ведучий впізнає тварину.

15. «Відстукай склади». Діти сідають у коло. Дорослий називає кожному слово, дитина повинна відстукати кількість складів. Виграє той, хто не зробить помилок.

16. «Уважним будь». Дорослий проказує вірш, скоромовку, чистомовку, а діти визначають який звук найчастіше зустрічається.

17. «Відлуння». Дорослий називає слова, а діти хором - останній склад: ромашка - ка; книга - га; ліс - ліс.

18. «Який склад загубився?»
дівчин--, хлоп--, ді-, де-во, ка-на, со-ка.

19. «Скажи як я». Слова з певним звуком вимовляються пошепки, тихо, голосно, швидко, повільно. Діти повторюють.

20. «Зіпсований телефон». Ведучий пошепки говорить слово сусідові, який пере­дає його далі, останній промовляє слово вголос. Якщо слово сказано неправильно, з'ясовують, хто почув неправильно.

21. «Про що говорить ліс, луг, вулиця...» Розвиток слухової уваги.
 
 

 

docx
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 березня 2021
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку