«Хто володіє інформацією – той володіє світом». Але, не так важливо у ХХІ ст. «володіти» інформацією, просто знати, як – мислити, уміти трансформувати і використовувати набуті знання та отриману інформацію на практиці. Школа повинна підготувати людину мислячу, котра не тільки має знання, але й уміє використати їх у житті.
Система формування у старшокласників географічної культури та інформаційної компетентності в процесі позаурочної діяльності
Маханько Олена Анатоліївна, вчитель географії Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №44
Освічувати виключно розум дитини без прищеплення їй високої моралі - значить вирощувати загрозу суспільству.
Теодор Рузвельт
У сучасному світі, в умовах постіндустріального суспільства, у якому міцно укорінились соціальні мережі, ресурси Інтернет, ведучим фактором розвитку стає інформація.
«Хто володіє інформацією – той володіє світом». Але, не так важливо «володіти» інформацією, просто знати, як – мислити, уміти трансформувати та використовувати набуті знання та отриману інформацію на практиці. Школа повинна підготувати людину мислячу, котра не тільки має знання, але й уміє використати їх у житті. Разом з тим, безмежність, доступність, незавжди достовірність інформації, зокрема, у мережі Інтернет, нам – вчителям дає поштовх до посилення роботи спрямованої на формування інформаційної компетентності підростаючого покоління. Широкі можливості для цього надає шкільний курс географії.
Формування географічної культури та інформаційної компетентності у старшокласників ефективне лише в умовах цілісної, інтегрованої системи всіх форм організації навчання: урочної, позаурочної та позакласної, епізодичної, які органічно доповнюють одна одну.
Розділяючи думку Бернарда Шоу: «Діяльність та практика – єдиний шлях до знання», прагнемо, щоб кожний введений у шкільну практику курс за вибором був практично-спрямованим, цікавим, свого роду, відкриттям та засобом самореалізації для учнів, а для педагога надав можливість для творчого пошуку.
Інформаційні здібності підростаючого покоління – зерна, які лежачі в грунті, перебувають чекаючи: тільки при сприятливих умовах вони проростуть і зацвітуть. Такими сприятливими умовами у позаурочній діяльності є форми організації занять, методи та педагогічні прийоми, які б спонукали учнів до наукового пошуку, застосування креативного, діяльнісного підходів.
На перших заняттях курсу за вибором ефективними є емоційно-забарвленні форми роботи, які б сприяли кооперації слухачів, і не вимагала від них особливої підготовки.
Такими є різоманітні тренінгові форми работи, зокрема, графіті, активний пошук інформації, аукціон ідей, тематична реклама, країнознавчий брендинг.
А також: ігрові форми роботи: тематична підказка, географічна показуха, впізнай регіон на смак, хто швидше? (країна), за відеодобіркою визначте країну; дієвими є і використання відеоматеріалів: віртуальні подорожі столицями світу, аналіз географічного змісту художніх фільмів, тематичні документальні програми НешінелДжеографік, ВВС. Аналіз новинок, експрес-відеопитання.
Зокрема, яка країна може похвалитись таким унікальним явищем? (Північне та Балтійське моря).
На наступних заняттях можна переходити вже до формування умінь перетвореня інформації, наприклад, при вивченні спецкурсу «Глобальні проблеми світу», підбір та опрацювання інформації при підготовці до письмових дебатів, зокрема: «Бідність – гальмо прогресу», «Тероризм – син демократії» та дискусій: «Як напоїти спраглу планету», «Життя Землі без людей», «Як жити сьогодні, щоб побачити завтра?» та ін.
При вивченні змін клімату, обробці та аналізі реальних даних Криворізької метеостанції слухачі спецкурсу відпрацьовують уміння найпростіших операцій у програмному забезпеченні Ексель, намагаються самостійно розробити макроси для автоматизації значної кількості математичних розрахунків, зокрема, середньомісячних температур та річних амплітуд, будують порівняльні діаграми, графіки та складають прогнози щодо змін середньорічної температури на Криворіжжі. Так, у ході роботи, виникла ідея написання наукового дослідження «Острови тепла» на Криворіжжі», з якою Юровський Д. став призером міської олімпіади з екології.
Перевіркою сформованих інформаційних умінь можуть слугувати практичні заняття, наприклад, після участі учнів у роботі круглого столу, «Енергозбереження: міф чи реальність» - інтерактивне тестування «Чи знаю я та застосовую енергозберігаючі технології». Наприкінці якого учні дізнавались обсяги електроенергії, яку вони зможуть зекономити, якщо застосовуватимуть ті або інші способи економії.
Дослідження актуальних проблем сьогодення продовжується учнями на спецкурсах «Екологічні проблеми міст» та «Майбутнє мого краю у дзеркалі глобальних проблем».
Де старшокласники долучаються до найпростіших соціологічних досліджень, розробляють опитувальники та проводять тематичне анкетування респондентів. Зокрема, «Жахи доріг мікрорайону 173-квартал», «Потворне поряд – проблема стихійних смітників району». А після моніторингових досліджень тютюнопаління серед учнів і дорослих десятикласники ініціювали у школі роботу мобільно-просвітницького пункту «Палити вже не модно!».
У процесі складання рейтингового списку актуальних проблем жителів урбанізованого середовища, учні виділяли надмірну агресивність та страждання стресовими станами. Тут же, виникла ідея розробити проект рекомендацій щодо посилення стресостійкості для слухачів курсу, а група дівчат від слів перейшли до діла і демонстрували вправи йоги на заняттях.
З метою аналізу проблем зайнятості у нашому місті та профорієнтаційної роботи організовуємо екскурсії до центру зайнятості, де учні поспілкувались із фахівцями, ознайомились із сучасним станом ринку праці Криворіжжя, отримали рекомендації для вибору майбутньої професії, пройшли інтерактивне тестування щодо власних схильностей та здібностей до різних професій.
Звичайно, проблема молодіжного безробіття на Криворіжжі не залишила байдужими, і учні 11 класу - Кітченко Тетяна та Юровський Дмитро, зібравши об’ємний матеріал, готуючись до дискусії на цю тему, підтримали ідею написання науково-дослідної роботи «Сучасні тенденції молодіжного безробіття на території Криворіжжя», з якою Юровський Д. у поточному навчальному році посів ІІ місце на міському конкурсі «Юний економіст» та почесне ІІІ місце на обласному етапі конкурсі-захисту науково-дослідних робіт учнів-членів МАН у секції «Географія».
Особливим інтересом наших учнів користується спецкурс «Країнознавство», який обирають щороку 10-класники, він органічно доповнює і поглиблює шкільний курс «Соціальна та економічна географія світу».
Продовжується формування інформаційних компетентностей учнів засобами роботи з інтерактивними картами, зокрема багатошарова «ПК світу», уміння редагувати текст удосконалюють при складанні творчих есе, географічних казок (окремі з них друкувались у збірнику «Моє Придніпров’я»), розробці кросвордів, тестів; робота у Паблішер дає змогу створювати власні тематичні газети та буклети, у ПаверПойн – формуються комп’ютерні компетенції щодо створення мультимедійних презентацій, екскурсійних маршрутів, так поповнюється банк учнівських мультимедійних робіт «Країни світу», «Туристині регіони», «Глобальні проблеми», учнями створюються і власні карти засобами програмного забезпечення МайкрософтВорд та Корал, і це далеко ще не весь список доробок нашого учнівсько-вчительського тандему.
Слухачі спецкурсу «Країнознавство» у минулому році стали призерами міського конкурсу-захисту екскурсійних маршрутів «Подорожуємо Європою віртуально». А методична розробка – брошура - занять з теми: «Скандинавські країни. Данія – щасливе королівство» посіла І місце на обласному конкурсі методичних матеріалів з тем євроосвіти.
Враховуючи інтерес старшокласників до країн світу та значення євроатлантичної інтеграції, для 11 класу у цьому навчальному році був запропонований спецкурс «Країни Європи на політичній карті світу», що є «творчім, яскравим» доповненням до проведення, вже традиційного для нашого закладу, курсу «Європейський вибір України».
У пояснювальній записці програм спецкурсів, рекомендованих Міністерством, стисло вказані цілі та кінцеві результати – продукт навчально-розвивальної співпраці. Від ступеня виконання нашими учнями цієї творчої роботи і залежить їх оцінювання - в системі «зараховано» - «незараховано».
Проте, при проектуванні змісту навчання курсів за вибором кожному педагогу слід сприяти не лише формуванню предметних та інформаційних компетенцій, але й розвитку особистісних якостей учнів, зокрема, креативності, ініціативності, толерантності, та розвитку адекватної самооцінки та власного учнівського іміджу. З цією метою на прикінці вивчення курсів влаштовуємо виставки-презентації персональних брендів слухачів курсу, творчих поробок, фото-екскурсії, відкритті та розширенні заняття-захисти мультимедійних проектів, презентацію власних інтерактивних ігор: від простих – дешифратор, закодований географічний об’єкт, до складніших, наприклад, «О, щасливчик». Крім того, слухачів спецкурсів спонукаємо і до практичного застосування набутих знань та інформаційних компетенцій шляхом суспільно-корисних справ.
Так, за ініціативи слухачів спецкурсів «Країнознавство» та «Європейський вибір України» було проведено тиждень Європи - єврофест «Крок назустріч». Методична розробка якого визнана кращою на обласному конкурсі на кращий масовий захід з євроосвіти – 2012 р.
Програма інтегрованого єврофесту включала 5 днів, кожний з яких був присвячений певній тематиці. Впевнена, один – в полі не воїн, тому до проведення фестивалю креативних заходів були залучені не тільки слухачі спецкурсів, а й учні середньої і початкової ланки, класні керівники та батьківська громадськість. Пропоную вашій увазі фото-екскурс та найяскравіші форми роботи.
Всешкільний єврофорум «Крок назустріч», на якому кожний клас представляв, згідно жеребкування, країну ЄС.
Також у понеділок пройшли тренінгові заняття «Післязавтра», «Сходинки до толерантності».
Відео-перерви «Країни ЄС – країни суспільного добробуту» для учнів 7-11 класів, «Фестиваль європейських казок» для – 1- 6 кл.
Антитютюновий флешмоб «Кидай курити в реальному часі»
Аукціон соціальних екопроектів: «Як жити сьогодні, щоб побачити завтра»
Інтелектуальний battle: вчителі – учні. Хто кого? «Європейський вибір України».
Благодійний ярмарок національної кухні «Відчуй Європу на смак», де кожна країна – клас демонстрували свої національні забави, для бажаючих діяло єврокараоке «У ритмі серця», експрес-клас «Євроденс». За всі кошти вилучені на ярмарку була надана адресна допомога – на лікування дівчинки Аліси, хворої на рак крові.
Фото-квест «Толерантність очима дітей»
Виставка-огляд кращих творчих робіт журналістів-початківців «Європейські цінності нас єднають»,
Віртуальне турне країнами ЄС та парад країн учасниць фестивалю. Соцмоб «Я розділяю європейські цінності».
Людська особистість невичерпна: кожен може стати творцем, що залишає після себе слід. Чого бажаю кожному з нас.
Успіх не приходить сам до тебе… ти повинен йти до нього.