ТЕМА. ПТАХИ
УРОК 51 РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПТАХІВ
Мета: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності, а також значенням у природі й житті людини представників надрядів Пінгвіни та Бекільові птахи; розвивати вміння працювати в групах, самостійно працювати з підручником та додатковими джерелами знань, вміти оцінювати роботу своїх однокласників; виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю
Обладнання й матеріали: таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи.»,
Базові поняття й терміни: Пінгвіни, Безкільові птахи
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми словесні (розповідь, пояснення, бесіда, розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація обладнання); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап (2хв)
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх
II. Обговорення й узагальнення матеріалів теми (10хв)
Вибірковий диктант
1. Зародок розвивається у яйці.
2. Яйця можуть мати шкіряну і вапняну оболонки. Яйця вкриті вапняною оболонкою.
3. Яйцеклітина дозріває у яєчниках у самки.
4. Сперматозоїди дозрівають в сім’яниках у самців.
5. Джерелом поживних речовин для зародка – жовток яйця.
6. Розвиток зародка у яйці продовжується 2-3 тижні.
7. Спостерігається яйцеживонародження і живо народження.
8. Для розвитку зародка необхідна постійна температура 38 °С, тому тривале висиджування яєць.
9. Яйца відкладають у пісок, гниле листя, сміття.
10. Запліднення внутрішнє.
11. Розвиток прямий.
12. Потомство вигодовується комахами, виділеннями зобних залоз, напівперетравленою їжею.
13. Потомство відразу їсть самостійно.
14. Зародок дихає киснем, який поступає через пори оболонки яйця.
15. Тварини довго піклуються про потомство, навчають їх.
16. Деякі представники класу недовго охороняють кладку яєць і дітей.
17. Більшість представників класу не піклується про кладу яєць і про
потомство.
18. Тварини появляються на світ з голою шкірою або пір’яним покривом.
19. У дітей тіло вкрите роговими лусочками і щитинками.
Відповіді
Плазуни
1,2,4, 5, 6, 8, 10,11,12, 14-17, 18, 20
Птахи
1,3,4, 5, 6, 7,9,11,12, 13,15, 16, 19
Оцінювання:
26 - 11
25- 10
24-23 – 9
22- 21 – 8
20-17 – 7
16- 13 – 6
12 – 9 – 5
8 – 6 – 4
5 – 4 – 3
3-2 – 2
1-2 – 1
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (3хв)
Невід’ємною частиною нашого життя є птахи. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя. На земній кулі їх налічується 8 тисяч 700 видів, а в нашій країні майже 770 видів.
Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони! За літо, не злічити! Працюють не покладаючи крил! Сьогодні ми з вами познайомимося лише з деякими видами птахів (надряд Пінгвіни та надряд Безкільові птахи), характерними особливостями їхньої будови, процесами життєдіяльності та значенням в природі і життєдіяльності людини.
Сьогодні на уроці ви відчуєте себе справжніми дослідниками світу птахів, адже вам самим необхідно буде підібрати цікавий матеріал, узагальнити його і представити. Ви повинні будите створити проекти, а потім презентувати. У вашому розпорядженні різні джерела інформації (енциклопедії, довідники, малюнки, інтернет – ресурси, науково – популярні видання.
IV. Повідомлення теми і мети уроку (2хв)
V. Вивчення нового матеріалу (15хв)
1. Створення груп
2. Визначення тем для проектів:
1 група - надряд Пінгвіни
2 група - надряд Безкільові птахи
Етапи роботи над проектом:
1 етап. Визначення кінцевого продукту проекту. (На даному етапі учні у групах визначають, як буде проходити презентація продукту: брошура, презентація, слайд – шоу, відеофільм, журнал, постер, електронна газета, електронна книга.)
2 етап. Визначення структури проекту, кроків для досягнення мети, часу для підготовки проекту: забезпечення необхідним додатковим матеріалом.(енциклопедії, довідники, доступність інтернет – ресурсів)
3. Підбір інформації. (Робота з додатковими джерелами інформації.
4. Переробка інформації в групах та обговорення даної інформації.
5. Систематизація зібраного матеріалу, підготовка до презентації проекту, обговорення порядку презентації (попереднє прослуховування учителем)
6. Презентація проекту.
7. Оцінювання проекту та роботи учасників у даному проекті.
VI. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів (7хв)
Давайте пригадаємо, основні характеристики вивчених видів птахів
Поміркуйте
У африканського страуса довга шия і довгі ноги, а у пінгвіна шия і ноги короткі. Як можна пояснити таку різницю у будові страуса і пінгвіна.
VII. Повідомлення домашнього завдання (2хв)
Вивчити відповідний параграф підручника, записати в словник невідомі терміни. Підготовити повідомлення за наступними типами птахів
VIII. Підсумок уроку (2хв)
Вправа «Незакінчені речення». Продовжити речення:
На сьогоднішньому уроці мені було цікаво…
Я дізнався(лася) багато нового, зокрема…
Це знадобиться мені в житті, бо…
Я хотів(ла) би, що б наступних уроках