У конспекті викладено погляд на проблемний аналіз твору, показано варіант розгляду головної проблеми роману .
Тема: Роль митця у суспільстві ( за романом Ліни Костенко « Маруся
Чурай»)
Мета: завершити обговорення основних проблем роману;
акцентувати увагу на їх актуальності, важливості та вічності;
формувати розуміння літературного процесу як частини суспільного;
розвивати комунікативну компетенцію школярів, уміння висловлювати
власну думку та відстоювати її.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
( Учитель читає поезію Ліни Костенко « Доля»)
- Чи має цей твір якийсь стосунок до сьогоднішнього уроку?( Учні відповідають, що у поезії йдеться про долю власне поета, митця, а в романі, який вивчається , також головна героїня митець, піснярка, яка власну долю вибрала сама).
Учитель: - Так , вибір поетичної долі є важким, за нього треба платити життям. Тому розглянемо, чи суспільство зацікавлене у таких людях, якою є їх роль.
ІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів
Учитель : тема уроку: «Роль митця у суспільстві ( за романом Ліни Костенко « Маруся Чурай»). Про що ви хотіли б дізнатися на уроці, що обговорити?
( Учитель записує на дошці усі запитання учнів, це і будуть очікувані результати уроку), ( 3 хвилини).
ІІІ. Відпрацювання матеріалу уроку
Учитель: - Визначимо для себе критерії, за якими з’ясуємо роль Марусі Чурай у долі свого народу, свого краю.
( після загального обговорення виділено такі позиції):
А) Ставлення піснярки до суспільних подій, свідками яких вона є.
Б) ЇЇ вклад у вирішення певних суспільних чи громадських проблем.
В) Чиї інтереси вона захищає?
Г) Чи потрібні її послуги і кому?
Д) Чи відрізняється її життя від життя її народу у складні часи?
Е) Що станеться, коли її не буде? ( 5-7 хвилин)
Учитель: Попрацюйте у парах за виробленими критеріями, доберіть із тексту ілюстративний матеріал, яким зможете підтвердити власні судження
( 3-4 хвилини)
Учитель: Об’єднайтеся у четвірки і запишіть коротко думки, з якими усі погоджуються. ( 5 хвилин)
Учитель: Використаємо вправу « Коло ідей». Кожна четвірка почергово озвучує висновки щодо кожного критерію, за яким працювали. Думки підтверджуємо словами роману. ( 15 хвилин)
Учитель: підсумовуючи ваші відповіді, можемо зробити висновок: роль Марусі Чурай – митця, піснярки , легендарної дівчини виняткова – вона – голос Полтави, якщо її не стане – Полтаву задушать сльози
Учитель: - Якщо це особливі люди. То чи мають вони право на якісь свої дивацтва. Як це потрібно сприймати? ( Учні висловлюють свої думки).
ІУ. Рефлексія уроку
Учитель: - Чи у ході обговорення ви знайшли відповіді на свої запитання?
( Учитель коротко проходить по записах на початку уроку, доповнює при потребі)
Учитель: - Виконаємо тест, щоб перевірити свої знання тексту твору та закріпити ті основні думки, які висловлювалися у ході уроку
ТЕСТ
- кохання – зрада – кара;
- любов і матеріальний достаток;
- шляхи економічного розвитку краю;
- вплив родини на виховання дітей.