Роль митця у суспільстві ( за романом Ліни Костенко « Маруся Чурай»)

Про матеріал

У конспекті викладено погляд на проблемний аналіз твору, показано варіант розгляду головної проблеми роману .

Перегляд файлу

Тема:  Роль митця у суспільстві ( за романом Ліни Костенко « Маруся  

           Чурай»)

Мета: завершити обговорення основних проблем роману;

           акцентувати увагу на їх актуальності, важливості та вічності;

          формувати розуміння літературного процесу як частини суспільного;  

          розвивати комунікативну компетенцію школярів, уміння висловлювати

          власну думку та відстоювати її.

 

                    ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

( Учитель читає поезію Ліни Костенко « Доля»)

-         Чи має цей твір якийсь стосунок до сьогоднішнього уроку?( Учні відповідають, що у поезії йдеться про долю власне поета, митця, а в романі, який вивчається , також головна героїня митець, піснярка, яка власну долю вибрала сама).

Учитель: - Так , вибір поетичної долі є важким, за нього треба платити життям. Тому розглянемо, чи суспільство зацікавлене у таких людях,  якою є їх роль.

ІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів

Учитель :  тема уроку: «Роль митця у суспільстві ( за романом Ліни Костенко « Маруся  Чурай»). Про що ви хотіли б дізнатися на уроці, що обговорити?

( Учитель записує на дошці усі запитання учнів, це і будуть очікувані результати уроку), ( 3 хвилини).

ІІІ. Відпрацювання матеріалу уроку

Учитель: - Визначимо для себе критерії, за якими з’ясуємо  роль Марусі Чурай у долі свого народу, свого краю.

( після загального обговорення виділено такі позиції):

А) Ставлення піснярки до суспільних подій, свідками яких вона є.

Б) ЇЇ вклад у вирішення певних суспільних чи громадських проблем.

В) Чиї інтереси вона захищає?

Г) Чи потрібні її послуги і кому?

Д) Чи відрізняється її життя від життя її народу у складні часи?

Е) Що станеться, коли її не буде? ( 5-7 хвилин)

Учитель:  Попрацюйте у парах за виробленими критеріями, доберіть із тексту ілюстративний матеріал, яким зможете підтвердити власні судження

( 3-4 хвилини)

Учитель:  Об’єднайтеся у четвірки і запишіть коротко думки, з якими усі погоджуються. ( 5 хвилин)

Учитель:  Використаємо вправу « Коло ідей». Кожна четвірка почергово озвучує висновки щодо кожного критерію, за яким працювали. Думки підтверджуємо словами роману. ( 15 хвилин)

Учитель: підсумовуючи ваші відповіді, можемо зробити висновок: роль Марусі Чурай – митця, піснярки , легендарної дівчини виняткова – вона – голос Полтави, якщо її не стане – Полтаву задушать сльози

Учитель:  - Якщо це особливі люди. То чи мають вони право на якісь свої дивацтва. Як це потрібно сприймати? ( Учні висловлюють свої думки).

ІУ. Рефлексія уроку

Учитель: - Чи у ході обговорення ви знайшли відповіді на свої запитання?

( Учитель коротко проходить по записах на початку уроку, доповнює при потребі)

Учитель:  - Виконаємо тест, щоб перевірити свої знання тексту твору та закріпити ті основні думки, які висловлювалися у ході уроку

                         ТЕСТ

  1. Один із варіантів порятунку  життя Марусі запропонував…
  2. Хто звертався до Гриця словами: « Що ти все мушу, мушу, мушу…Земля, земля. А небо твоє де?»
  3. Чому мандрівний дяк не має імені?
  4. Чому роман не завершується сценою помилування головної героїні?
  5. Скільки частин у романі « Маруся Чурай»?
  6. Слова: « Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори» належать…
  7. Відзначте проблему, якої немає у романі:

-         кохання – зрада – кара;

-         любов і матеріальний достаток;

-         шляхи економічного розвитку краю;

-         вплив родини на виховання дітей.

  1. Чому кохання Марусі та Гриця є драматичним?
  2. Що єднає Марусю та Мавку із твору Лесі Українки « Лісова пісня»?
  3.  Чи полегшало Марусі на душі після повернення із прощі?
  4. Що єднало Марусю та Івана іскру?
  5. Продовжіть асоціативний ряд слів, що звучали на уроці: поет – доля -…( служіння – відповідальність –значимість – безкорисливість..)

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку