Роль та впровадження інформаційно- комунікативних технологій на занятті з іноземної мови

Про матеріал

Сучасне життя пред'являє все більш високі вимоги до навчання практичному володінню іноземною мовою в повсякденному спілкуванні та професійній сфері. на жаль, на заняттях з англійської мови багато часу припадає на мовлення викладача, а студенти/учні говорять дуже мало. Ці труднощі можна подолати шляхом застосування ІКТ.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України Індустріально-педагогічний технікум КІ Сум ДУ

«Роль та впровадження інформаційно- комунікативних технологій на занятті з іноземної мови.»

Виступ на Семінарі підвищення ділової комунікації

Підготувала викладач Кравченко І.Р.

                                           Конотоп-2018

 

  Сучасність пред'являє все більш високі вимоги до навчання практичному володінню іноземною мовою в повсякденному спілкуванні і професійній сфері. Сучасний викладач англійської мови має великі труднощі в реалізації таких завдань, як навчання та посилення розвивальної та виховної функцій предмета. На жаль, недостатньою залишається безпосередня участь студента в мовленнєвій діяльності під час заняття. Причиною цього є, з одного боку, гіевелика кількість годин, відведені на іноземну мову, а з іншого - широке використання на занятті фронтальних форм роботи. За таких умов багато часу припадає на мовлення викладача, а студенти говорять дуже мало. Ці труднощі можна подолати шляхом застосування ІКТ на заняттях.

Комп'ютер у навчальних закладах є ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання.

Комп'ютер - це мультимедійний засіб, який поєднує в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книжки, тощо. Сучасний комп'ютер є універсальною іграшкою, рівноправним партнером, терплячим товаришем, мудрим наставником і цим приваблює студентів. У той же час комп’ютер допомагає вчителю краще оцінити здібності й знання, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми та методи навчання, а також відкриває нові можливості для творчого розвитку як учнів, так і вчителів, дозволяє звільнитися від одноманітності традиційного курсу.

Основним підґрунтям для використання комп’ютерних технологій у викладанні іноземної мови для нас стали ідеї провідного вченого-методиста Є.А. Пасічника, який стверджує, що “наочність у навчанні може забезпечити успіх лише тоді, коли вона диктується логікою навчального процесу, коли наочні образи (образи-картини, що з’являються перед учнями на дисплеї комп’ютера) на уроках розумно поєднуються із словом учителя” .

На підставі вищевикладеного у процесі застосування КТ на заняттях іноземної мови, було враховано ряд положень і застережень педагогічної науки:

  • надмірність у використанні наочності веде до певних диспропорцій у розвитку конкретного і абстрактного мислення студентів;
  •    робота з комп’ютером не повинна сприйматися як розважальна “вставка” у процес вивчення іноземної мови, а має розглядатися як органічна активізуюча складова частина пізнавального процесу;
  •   КТ можуть застосовуватись на всіх етапах вивчення мови, під час розгляду всіх тем і розділів програми.

Пріоритетними у галузі впровадження КТ ми вважаємо також такі положення:

  •        викладачі залишаються головними особами в організації пізнавальної діяльності студентів; комп’ютери є лише допоміжними інструментами їх педагогічної діяльності;
  •     застосування комп’ютерів має відбуватися з урахуванням педагогічних і ергономічних вимог навчання;
  •   найважливішою властивістю КТ є постійний зворотний зв’язок, тобто кожний визначений програмою момент повинен не тільки видавати інформацію про стан навчального об’єкта та його потреби, але і вносити необхідні корективи у навчально-виховний процес;
  •   КТ застосовуються для раціоналізації та інтенсифікації навчальної діяльності студентів при виконанні дослідницьких і самостійних робіт;
  • КТ сприяють інтенсифікації роботи учасників навчально-виховного процесу

Серед пріоритетних напрямків застосування КТ з іноземної мови ми обираємо такі, де КТ застосуються для:

  • пошуку та отримання додаткової інформації;
  • розширення та поглиблення знань з використанням системи Інтернет, зокрема для реалізації варіативного компонента навчальних програм, більш повного задоволення особистісно орієнтованих запитів учнів;
  •      користування базами даних, необхідних для функціонування навчально- виховного процесу і здобуття певного рівня освіти;

формування та закріплення навичок, прийомів, способів, умінь їх застосування;

  • комплексного застосування КТ з іншими видами дидактичних засобів.

З огляду на це застосування КТ для вивчення іноземної мови знайшло свою реалізацію в наступних напрямках:

  1. використання Інтернету, компакт-дисків для виконання практичної роботи, проекту, написання реферату, виконання будь-якого творчого завдання;
  2. використання на занятті мультимедійних можливостей комп'ютера, що слугує наочним посібником. Це найпоширеніша форма організації навчання із застосуванням комп'ютера на занятті. Ефективність і доступність цього напряму полягає у тому, що для оптимізації процесу навчання достатньо мати предметний кабінет, який обладнано комп’ютером і додатковим демонстраційним монітором.

Етапи підготовкидо заняття:

  • Діагностика ( характер учбового матеріалу, структура практичного заняття, тимчасові витрати, можливості, інтереси і здібності студента)
  • Прогнозування ( оцінка різних варіантів проведення заняття, вибір найбільш оптимального)
  • Планування ( створення методичної структури заняття, вибір форм організації учбової діяльності тих, що навчаються, засобів навчання ) Використання ІКТ дозволяє проводити заняття:
  • На високому естетичному і емоційному рівні (музика, анімація).
  • Забезпечує наочність.
  • Привертає велику кількість дидактичного матеріалу.
  • Підвищує об'єм виконуваної роботи на занятті в 1,5-2 рази.
  • Забезпечує високий ступінь диференціації навчання (індивідуальний підхід до студента, застосовуючи різнорівневі завдання).

Що таке блог?

 

 

 

  Блог – це особистий веб-сайт, який  організований у вигляді  журналу  або щоденника. Кожен запис датований, і записи відображаються на веб-сторінці у зворотному хронологічному порядку.

blogger    Хоча блоги, як правило, розглядаються  як особисті щоденники, взагалі немає меж щодо тем , які висвітлюються у блозі. Більшість користувачів мережі Інтернет люблять вести блоги описуючи справи на  роботі, захоплення, своїх вихованців, соціальні і політичні проблеми. Як правило, блог – це  творчість однієї людини, хоча останнім часом стали популярні групові блоги.

 Раніше, більшість блогів  були створені вручну. Серед перших з них були Userland і LiveJournal. Сьогодні більшість блогерів користуються послугами Blogger   (www.blogger.com) або WordPress http://wordpress.com . Ці сервіси дозволяють користувачам створювати нові блоги та блог-повідомлення за допомогою простих форм онлайн, при цьому  не потрібно знати мови  програмування або форматування. У результаті роботи Blogger.com, за результатами дослідження компанії Technorati,  було створено близько 10 мільйонів  блогів.

Хоча у світі інформаційних ресурсів все змінюється надзвичайно швидко. Багато людей, які раніше писали блоги зараз використовують сайти соціальних мереж, таких як http://www.myspace.com   або www.facebook.com.  Інші використовують послуги, таких як http://twitter.com .

Окрім того,  блоги, які розпочиналися з  текстових послуг, зараз мають багато  розгалужень. Таких як,   аудіо блоги (також відомі,  як «Підкасти») та відео-блоги («влоги»). Автори зазвичай завантажують багато різноманітного мультимедійного контенту з різних сайтів, таких як www.youtube.com (відео), слайд-шоу і PDF-файли в SlideShare а також фотографії з таких сайтів, як Flickr - http://www.flickr.com .

Навіщо використовувати блоги в освіті
Блоги широко стали популярним в освіті, про що свідчить 400 тисяч освітніх блогів, які організовано на освітньому сайті  edublogs - http://edublogs.org . Вчителі всього світу вже використовують блоги для викладання і навчання з 2005 року.
 

  1. Разміщення матеріалів та посилань на веб-ресурси. Ви можете використовувати свій блог для розповсюдження навчальних  матеріалів або посилань  на них. Ці матеріали стають  доступними для ваших студентів як на парах, так і вдома.
  2. Онлайн-дискусії. Залишаючи коментар до вашого повідомлення у блозі, студенти стають учасниками справжньої дискусії.
  3. Створення публікацій! На зміну  стіннівок у XXIстолітті прийшли їх електронні замінники в Інтернеті!!! Створіть власну газету он-лайн!!!
  4. Дошка оголошень. На зміну написаним від руки папірцям та ксерокопіям вже з’явилася  віртуальна дошка оголошень.
  5. «Пульт управління» учнівськими  блогами. Допоможіть створити свій  особистий блог  вашому студенту і ваш  власний блог стане Центральним Пультом Управління учнівськими блогами.
  6. Відкритий  план уроку. Розмістіть конспект заняття чи його план на блозі. Учні зможуть з ним ознайомитися і, можливо, підготуватися заздалегідь, а якщо щось залишилося незрозумілим після уроку, то  школярі завжди зможуть розібратися самі, читаючи ще раз ваш конспект, або й задати ВАМ  віртуальне запитання.
  7. Засоби мультимедіа на  вашому блозі. За допомогою декількох кліків мишкою ви зможете  продемонстирувати  учням унаочнення до нової теми. Вбудовані у  Ваш блог відео, презентації, гіперсилки, аудіолекції –це ваша колекція технічних засобів для заняття.
  8. Блог – помічник  вчителя-організатора. Ви можете використовувати  свій блог не тільки як вчитель-предметник… Організація спортивних змагань, репетиції  свята чи вистави – і все це в одному блозі! Хоча можна і не в одному? Ви можете створити стільки блогів, скільки можете підтримати. Взагалі, можна створювати блоги на будь-яку подію , а потім обєднати всю інформацію гіперпосиланнями.
  9. Зворотній зв’язок. Ваш блог можуть читати не лише студенти та колеги, але й батьки ваших студентів. Ви можете подумати над можливостями блогу, як засобу тісного контакту з батьками. Влаштувати батьківський лекторій, розмістити фотографії. Якщо батьки пишуть коментарі, то блог справді діє!!!
  10. blogСправжній інтерактивний сайт. Одна з найкращих особливостей блогу полягає в тому, що блог –це не «просто блог»!!! На його основі ви можете справжній багатофункціональний сайт. Використовуючи можливості гіперсилок, архівування, вбудованих мультимедіа,  ви отримаєте сучасний інтерактивний веб-сайт.

Як використовувати блоги в навчанні.
Почати просто. Ви можете скористатися декількома сайтами для створення власного блогу.

Більшість починають використовувати  блоги в класі,  розпочавши роботу з вчителем, вони продовжують наповнювати свій власний блог вдома. За допомогою блогів можна розмістити інформацію про групу, списки студентів, відображати життя класу у фотографіях.  Це сприяє і знайомству з технологією «блоггерства»  і розвитку звички регулярно перевіряти  онлайн-ресурси.

Подавати приклад. Перш, ніж студенти звикнуть працювати у блозі, вчителі  повинні подавати приклад, створивши свій власний блог і додавати посилання на цікаві ресурси і коментарі з різних питань.

Читати. Студенти повинні починати свої записи у блогах, читаючи інші блоги. Вчителі повинні використовувати цю практику не тільки для демонстрації, як інші люди використовують блоги для  навчання, але і сприяє розвитку критичного мислення та навичок читання.

Створення умов. Як, і автор перед чистим аркушем паперу, блогери будуть спантеличені, якщо вони не знатимуть про що писати. Задавайте студентам конкретне завдання чи запитання, яке вони повинні висвітлити у своїх блогах.

Заохочення взаємодії. Блоги не повинні бути індивідуальною  діяльностю. Слід заохочувати блогерів читати роботи один одного і коментувати їх. Вчителі, окрім того, повинні підписатися на розсилку новин з учнівських блогів, тим самим показуючи приклад  своїм студентам.

Повага власності. Для кожного студента  блог стає надзвичайно  важливим, оскільки він є проявом його або її власної роботи. Це допомагає  блогерам самовиражатися та висловлювати свої переконання, і в той же час – вчить поважати думку інших, толерантно ставитися до них.

З власної практики

Одним з головних завдань освіти сьогодні є підготовка учнів до швидкого сприйняття і опрацювання великих обсягів інформації, озброєння їх сучасними засобами і технологіями роботи, формування в них інформаційної культури, життєвих компетентностей, зокрема інформатичної компетентності.

Щоб сформувати інформатичну компетентність в учнів, учитель і сам повинен володіти такою компетентністю, розуміти ту роль, яку він може відігравати у формуванні особистості.

 З цією метою, я, як сучасний вчитель, намагаюся постійно займатися самоосвітою: беру участь у різноманітних тренінгах,  семінарах та вебінарах (семінар в мережі Інтернет),  постійно удосконалюю свою майстерність у роботі з комп’ютером.

На жаль, система безпеки в Інтернеті в в нашому закладі не дозволяє використовувати програму Скайп – Skype для спілкування в реальному часі через веб-камеру, проте  під час перебування вдома, ми змогли з деякими студентами працювати в он –лайн режимі та спілкуватися з їх ровесниками чому не завадила навіть 8-годинна різниця у часі.

Що таке вікі-сторінка?

З мого власного досвіду (абсолютно не наукового), я можу зробити висновок, що існує два типи вікі-сторінок. Перший тип – це всесвітньо-відомі вікі-сторінки.

1. Російський проект «Летописи» (http://letopisi.ru).

2. Міжнародний проект «Вікіпедія» (http://ru.wikipedia.org).

Нові сервіси соціального забезпечення суттєво спростили процес створення матеріалів та їх публікації в мережі. Мережевий контент створюється мільйонами людей — формуються нові тексти, колекції медіаоб’єктів.

Щодо офіційного визначення, то - Вікі (wiki-wiki) – «середовище для швидкої гіпертекстової взаємодії» або колекція взаємопов’язаних між собою записів. Це засіб для швидкого створення і редагування гіпертексту.

Вікі-технології відкривають принципово нові можливості для людей, які не володіють спеціальними знаннями в області ІТ-технологій. Нові форми діяльності передбачають як пошук інформації, так і створення власних об’єктів — текстів, фотографій, програм, музичних записів, відеофрагментів. Участь в нових формах діяльності дозволяють опановувати такі важливі навички, як повторне використання текстів і кодів, метатегів тощо. У рамках середовища створюються ефективні умови для спільної діяльності.

 Вікі-сторінки можна використовувати у педагогічній практиці за різними напрямками, а саме: як джерело навчального матеріалу; для планування та організації проектної діяльності; для спільного написання творчих робіт, статей; як середовище для обговорення та рецензування матеріалів, статей; для організації консультацій, отримання додаткових знань; для ознайомлення мережевої спільноти з авторськими технологіями.

Другий тип – це невеликі вікі-сторінки для окремого класу чи декількох класів, які можна створити за допомогою таких веб-ресурсів:

  1. http://wikispaces.com
  2. http://pbwiki.com
  3. http://wikisineducation.wetpaint.com

 

 

У своїй педагогічні практиці, я використовувала перші два ресурси для створення вікі-сторінок.

Ще одним нововведенням є віртуальний клас на сайті www.nicenet.org . Власне, nicenet.org – це платформа для публікації своїх роздумів, ессе та творів. Вже цього навчального року учні надрукували на сайті свої автобіографії та розповіді про друзів.

 

 

 

 

 

 

І звичайно ж, комп’ютерні, чи точніше веб-ресурси, я широко використовую під час підготовки до звичайних занять.

 

Тестові оболонки.

Microsoft Office Publisher

Публікації у програми Publisher допомагають викладачу розробити та створити наочний матеріал:

  • Плакати та постери,
  • Стін газети,
  • Листівки і багато іншого.

Можна створити наочність з будь-якої теми, для будь-якого заняття. Працюючи в команді викладач та студенти розкривають свій творчий потенціал, вони разом працюють, шукають необхідний матеріал, яскраві картинки і разом працюють над оформленням. Така робота якнайкраще розриває студента, як особистість, дає змогу висловити свою точку зору з певної теми, а також проявити свою творчість.

Hot Potatoes

Широко застосовується для тренування у використанні лексико- граматичного матеріалу, перевірка рівня засвоєння у різних формах (тесту з множинним вибором, співставлення, тексти з пропусками з можливістю вибору відповіді з запропонованих та визначення власної відповіді з встановленням обмеження у часі та без нього тощо).

Мультимедійні презентації

Робота над створенням мультимедійної презентації сприяє розвиткові навичок та вмінь писемного мовлення, що спонукає студентів до усного мовлення. Практичне володіння іноземною мовою не може бути повноцінним, якщо воно не включає обидві основні форми комунікації (усну і писемну) у тісному взаємозв’язку. Писемне мовлення має багато якостей, необхідних для усного мовлення. Воно має потребу у вдосконалішому обдумуванні, щоб забезпечити вимоги правильності, чіткості викладу думки, поступово оволодіваючи особливостями писемного мовлення, студенти переносять їх у певній мірі на усну мову, від чого усна мова стає досконалішою, а сам студент відчуває себе впевненіше.

Презентації у програмі Power Point це найкраща можливість зробити заняття цікавим та захоплюючим. Як викладач може приготувати цікавий матеріал з теми, так і студенти можуть зробити звичайне монологічне мовлення у вигляді презентації, з картинками та ключовими словами та питаннями.

Як видно з представленої інформації, використання інформаційно- комунікативних технологій можливе на будь-якому етапі заняття. Вибір конкретного засобу залежить щонайменше від таких факторів:

  • технічне забезпечення навчально-виховного процесу в конкретному
    • ч.
  • закладі освіти;
  • рівень підготовки вчителя і студентів до використання ІКТ; стабільність роботи програми / ППЗ, надійність збереження результатів діяльності студентів та вчителя;
  • забезпечення програмними засобами з дотриманням ліцензійних угод відповідно до чинного законодавства.

Організація самостійної роботи з допомогою інформаційних технологій має низку переваг:

  •    забезпечує оптимальну для кожного конкретного студента послідовність, швидкість сприйняття матеріалу, можливість самостійної організації роботи;
  • формує навички аналітичної і дослідницької діяльності;
  • забезпечує можливість самоконтролю якості здобутих знань і навичок;
  • заощаджує час студента, необхідний для вивчення курсу.

Дослідження показують, що необмежені об’єми інформації, які представлені в мережі Інтернет, цікаві форми роботи з текстом, запропоновані в формі вправ та завдань, сприяють формуванню комунікативної (граматичної, країнознавчої, лінгвістичної) та інтелектуальної компетенції учнів. Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання, що використовуються на заняттях іноземної мови, можна стисло визначити так:

посилення мотивації навчання;

активізація навчальної діяльності студентів, посилення їх ролі як суб’єкта навчання діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги та ін.);

індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності студентів;

урізноманітнення форм подання інформації; урізноманітнення типів навчальних завдань;

створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" студента в уявний світ, у певні соціальні і культурні ситуації; постійне застосування ігрових прийомів;

забезпечення негайного зворотного зв’язку, можливість рефлексії; можливість відтворення фрагмента учбової діяльності.

Зрозуміло, що заняття з використанням мультимедійних технологій потребують значної підготовчої діяльності педагога. Учитель повинен вміти користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh - анімації, web - редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео, презентації, web-сторінки з різноманітними роликами.

Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо.

Таким чином, використання мультимедії сприяє кращому вивченню навчальної інформації на заняттях. Використання навчальних комп'ютерних програм дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на комп'ютер, роблячи при цьому навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Але комп'ютер не замінює викладача, а тільки доповнює його, бо викладач постійно консультує студента.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1. Гевал П.А. Загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів // Комп’ютер у школі та сім’ї. - 2000. - №3.
  2. Пасічник Є.А. Методика викладання літератури в середніх навчальних закладах. Навчальний посібник. — К.: Ленвіт, 2000. — 384 с.
  3. Войцех P.M. Використання ТЗН та комп’ютерної техніки. - Освітянський вісник, смт Чорнобай. - № 7, 2010.
  4. http://teacher.at.ua

 

docx
До підручника
Англійська мова (10-й рік навчання, рівень стандарту) 11 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
1574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку