Розробка біологічного турніру на тему: "Настільки я ерудований з біології?"

Про матеріал

Мета: розширити знання учнів про біологічні об'єкти, явища та процеси, розвивати пізнавальний інтерес і творче мислення, сприяти розвитку в логічного мислення на основі аналізу причинно-наслідкових зв'язків; формувати новітній науковий світогляд, виховувати бережливе ставлення до природи.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Біологічний турнір

 

Мета: розширити знання учнів про біологічні об’єкти, явища та процеси, розвивати пізнавальний інтерес і творче мислення, сприяти розвитку в логічного мислення на основі аналізу причинно-наслідкових зв’язків; формувати новітній науковий світогляд, виховувати бережливе ставлення до природи.

Методи: словесні, гра-змагання, наочні.

Обладнання: конверти з індивідуальними завданнями, барабан, проектор, відофрагмент мультфільму «Гирлянда с малышей», комп’ютер.

Форма заходу: гра.

Клас: 10-11 клас.

 

Хід заходу:

1. Організаційний етап.

2. Представлення команд.

3. Визначення послідовності участі команд.

4. Змагання команд.

5. Підведення підсумків.

 

1. Організаційний етап.

Команди займають відповідні місця в залі. Бажано, щоб їм була надана можливість сидіти за круглим столом. Перед ними знаходяться ручки, олівці, аркуші паперу.

Ведучий: Біологія – наука, що веде у полігранний світ дивовижних відкриттів, фактів, явищ та подій. Це карта нашого життя, на якій можна знайти відповідь на багато запитань: як ми дихаємо? чому птахи – чотириногі тварини? де росте найбільша рослина планети? Сьогодні команди наших ерудованих біологів продемонструють свій природничий кругозір, уміння орієнтуватися в інформаційному потоці, здатність творчо мислити, шукати раціональні шляхи вирішення нестандартних ситуацій.

2. Представлення команд.

Ведучий: отож, настав час знайомитися із складом команд. Біологічну честь 11 класу захищають:

  • 1. ___________________________________ - капітан команди.
  • 2.____________________________________
  • 3.____________________________________
  • 4.____________________________________
  • 5.____________________________________
  • 6.____________________________________
  • 7.____________________________________

Команда представляє свою назву, девіз.

Їм протистоятиме команда 10-а класу у складі:

  • 1. ___________________________________ - капітан команди.
  • 2.____________________________________
  • 3.____________________________________
  • 4.____________________________________
  • 5.____________________________________
  • 6.____________________________________
  • 7.____________________________________

Команда представляє свою назву, девіз.

Ведучий: абсолютно незалежними, справедливими та вимогливими є наші журі:

  • 1.____________________________________
  • 2.____________________________________
  • 3.____________________________________

3. Визначення послідовності участі команд.

Ведучий: перш ніж розпочати калейдоскоп біологічних конкурсів, визначимо послідовність участі команд. А допоможе в цьому конверт, у якому знаходиться своєрідне «бите дзеркало». Завдання команд на швидкість скласти зображення. Переможець розпочне гру першим.

4. Змагання команд.

Ведучий: перший конкурс називається «Бліц-турнір». Команда обирає розділ біології, з якого вона отримає серію запитань. Завдання учасників дати якнайбільше правильних відповідей за 2 хв. До вашої уваги такі розділи:

  • Ботаніка;
  • Зоологія;
  • Біологія людини.

Зробіть, будь ласка, свій вибір. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,2 бала, а максимальна сума балів за конкурс – 5.

Ведучий відкриває конверт із завданнями:

Ботаніка:

  1. на прапорі якої країни зображено листок клена? (Канада).
  2. з якої злакової рослини роблять лижні палиці? (бамбук).
  3. дерева, які мають пух (тополі).
  4. рослина, що лікує від 100 хвороб (звіробій).
  5. наука, що вивчає гриби (мікологія).
  6. горіхи, що ростуть під землею (арахіс).
  7. з плодів якої рослини роблять курагу й урюк? (абрикос).
  8. рослина, з якої виготовляють вату (бавовник).
  9. наука, що вивчає лишайники (ліхенологія).
  10. найбільша ягода, що росте на городі (кавун).
  11. у перекладі з латинської мови назва якої квітки означає «меч» (гладіолус).
  12. що називають «царським жолудем»? (волоський горіх).
  13. який казковий персонаж народився у квітці? (Дюймовочка).
  14. наука, що вивчає водорості (альгологія).
  15. одноклітинна водорість, що побувала в космосі (хлорела).
  16. зелений пігмент, що забезпечує фотосинтез (хлорофіл).
  17. рослина, яку називають «другим хлібом» (картопля).
  18. злакова рослина, що росте у воді (рис).
  19. дерево, яке є найкращим медоносом (липа).
  20. стародавні римляни називали його «кверкус», що означає «красень». Це дерево стало деревом верховного бога Юпітера і вважалося священним. Що це за дерево? (дуб).
  21. чому рослини в спеку випаровують багато води? (для охолодження).
  22. пігменти, що надають забарвлення пелюсткам квітів (каротиноїди).
  23. рослина, яка має найбільшу квітку (рафлезія Арнольді).
  24. рослина-хижак (росичка).
  25. наука, що вивчає рослини? (ботаніка).

Зоологія:

  1. як називають помісь віслюка й кобили? (мул).
  2. птах, який може повертати голову на 2700 (сова).
  3. які птахи можуть літати хвостом уперед? (колібрі).
  4. наука, що вивчає метеликів (ентомологія).
  5. найбільша риба у світі (китова акула).
  6. найважча тварина планети (синій кит).
  7. наука, що вивчає птахів (орнітологія).
  8. перший одомашнений птах (курка).
  9. яка сумчаста тварина найповільніша на землі? (лінивець).
  10. птах з найбільшим дзьобом (пелікан).
  11. наука, що вивчає риб (іхтіологія).
  12. найменший птах на планеті (колібрі).
  13. найбільша риба-хижак наших водойм (сом).
  14. рептилії, які можуть змінювати своє забарвлення (хамелеони).
  15. де розміщені потові залози у зайця? (на підошвах).
  16. карликовий кінь (поні).
  17. свійська тварина, яка не має жовчного міхура (кінь).
  18. риба, яка плаває найшвидше (форель).
  19. жук, котрий був завезений до Європи з Північної Америки (колорадський).
  20. священна тварина Індії (корова).
  21. собака якої породи в Китаї був власністю імператора? (пікенес).
  22. тварина, яка може плавати «брасом» (жаба).
  23. черв’як, що використовується в медицині (медична п’явка).
  24. птах, який живиться падаллю (гриф).
  25. наука, що вивчає плазунів (герпетологія)

Біологія людини:

  1. стале внутрішнє середовище (гомеостаз).
  2. хвороба, під час якої не згортається кров (гемофілія).
  3. наука, що вивчає спадковість і мінливість (генетика).
  4. клітини крові, що розносять кисень (еритроцити).
  5. хвороба, коли людина не здатна розрізняти кольори (дальтонізм).
  6. найбільша залоза організму (печінка).
  7. короткі відростки нейрона (дендрити).
  8. клітини крові, що беруть участь в утворенні тромбів.
  9. найменші структурні одиниці легень (альвеоли).
  10. як називаються клітини кісткової тканини (остеоцити).
  11. відділ головного мозку, що відповідає за координацію рухів (мозочок).
  12. клітини крові, що відповідають за імунітет (лімфоцити).
  13. гормон, що регулює ріст людини (соматотропін).
  14. відсутність якого вітаміну спричиняє цингу (С).
  15. людина, яка не має пігментів (альбінос).
  16. судини, якими рухається кров, насичена киснем (артерії).
  17. гормон підшлункової залози, що знижує вміст глюкози в крові (інсулін).
  18. реакція організму на вплив подразника (рефлекс).
  19. внутрішньоутробний розвиток людини (ембріогенез).
  20. хвороба, пов’язана з нестачею вітаміну А – ретинолу (куряча сліпота).
  21. орган зору (око).
  22. процес утворення сперматозоїдів (сперматогенез).
  23. ділянка ДНК, що несе спадкову інформацію (ген).
  24. скільки хромосом у людини? (46).
  25. гормон, що виділяється у стані стресу наднирковими залозами (адреналін).

Наступний конкурс – «Біолог-мудрець». Перед вами будуть продемонстровані відомі прислів’я або приказки, але перекласти їх треба з біологічної мови. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Команда відповідає тільки тоді, коли до кінця розшифрувала вислів. Увага на екран!

  • Кореневище хрестоцвітої рослини містить глюкози більше, ніж інший представник цієї ж родини (хрін за редьку не солодший).
  • Збився з азимуту серед трьох голонасінних (заблукав у трьох соснах).
  • На цей орган кровообігу не поширюється вплив дисциплінарного статуту (серцю не накажеш).
  • Звукові коливання, що випускаються твариною родини вовчих, переносяться горизонтальним рухом повітря (собака бреше, вітер носить).
  • Скільки цього ссавця не забезпечуй поживними речовинами, він постійно дивиться в рослинне угрупування (скільки вовка не годуй, він все в ліс дивиться).
  • Кровосисна комаха не може зробити гострішим свій ротовий апарат (комар носа не підточить).
  • Кожна земноводна тварина відстоює свій біотоп (кожна жаба своє болото хвалить).
  • Порція, що дорівнює приблизно 20г продукту напівкоксування твердих палив, призводить до непридатного використання велику дерев’яну ємність продукту переробки квіткового нектару представником перетинчастокрилих (ложка дьогтю псує бочку меду).

Доки журі підіб’є підсумки попередніх двох конкурсів, пропонуємо вашій увазі цікаві факти з біології:

  •              У високогірному районі Східної М’янми живе плем’я падаунг, що має стародавню традицію видовжувати своїм жінкам шию за допомогою латунних кілець, перше з яких надягають на дівчинку в 5 років. Протягом усього життя кільця, маса яких з часом досягає близько 9кг, періодично додаються, витягуючи таким чином шию в середньому на 25-30см. Найбільша довжина шиї, занесена до Книги рекордів Гіннеса, становить 40см.

Слово має журі: (виступ журі)

Наша наступна станція – «У світі символів». Визначте, що символізують подані тварини. кожна правильна відповідь принесе команді 0,5 бала.

Голуб (символ миру),

Лебеді (символ вірності),

Лелека (символ щастя).

Орел (символ сили).

Ворон (символ мудрості).

Сокіл (символ гордості).

А тепер навпаки – визначте, які рослини є символами даних об’єктів:

Символ м. Київ (каштани).

Символ вірного кохання, високогірна квітка (едельвейс)

Символ самозакоханих (нарцис).

Символ русалок (лілея).

Настала черга перевірити на кмітливість капітанів команд. Вам будуть запропоновані зображення біологічних об’єктів, які треба назвати. Ви записуєте назву на аркуші. Кожна правильна відповідь – 1 бал. А доки капітани змагатимуться, команди складуть біологічну казку, але всі слова в ній повинні починатися на букву «С». Кожне слово принесе вашій команді по 0,5 бала. Капітани, увага на екран:

          вовк                           бізон                         скат                           песець     

         лемур                        лама                          кенгуру                  сурікат

            рись                     пантера                      акула                     собака дінго

           білуга              морський котик        єнот-полоскун                  лось

Що ж, капітани команд продемонстрували свої знання, час перевірити роботу команд. Будь ласка, зачитайте свої біологічні казки.

Команди читають біологічні казки

Сьогодні вас запрошено у кінозал на перегляд усім відомого дитячого мультфільму. Проте, дивитися ви його будете незвично, а крізь призму біологів-експертів. Завдання учасників конкурсу – встановити біологічні помилки в даному мультфільмі, тобто вказати ті явища, об’єкти, характеристики, що не відповідають дійсності. Краща експертиза принесе вам 5 балів.

Перегляд мульфільму.

Слово має журі: (виступ журі)

А тепер давайте послухаємо вашу експертну оцінку мультфільму. (виступ команд)

Наш останній конкурс називається «Біологічне розслідування». Обертаючи по черзі барабан, ви маєте можливість вибрати конверт, у якому – біологічна задача. На її вирішення команда має 2хв. Запрошую крутити барабан капітана команди.

Завдання:

  • Чому людина плаче? (слізні залози виробляють біологічні сполуки, що здатні загоювати рани; сльози виводять з організму токсичні речовини, що утворилися під час стресової ситуації).
  • Чому багатьом людям у стресових ситуаціях хочеться їсти? (під час стресу виділяються речовини, які збуджують центр голоду, оскільки в критичній ситуації організм намагається поповнити свої ресурси).
  • Чому змії повзуть до людей, які сплять? (у змій температура тіла нестала. А в людини і вночі зберігається стала температура тіла. За допомогою спеціальних органів, термолокаторів, змії уловлюють тепло. У холодний час доби (вночі) вони повзуть до тепла людського тіла).
  • За легендою, коли Дедал втік з острова Крит, цар Криту Мінос вирішив знайти його за допомогою задачі. Мінос обіцяв кошик золота тому, хто зуміє пропустити нитку через велику скручену черепашку з відламаним гострим кінцем. Дедал упорався із завданням. Як? (пустив у черепашку мураху, до якої прикріпив тонесеньку нитку).
  • Чому у деяких людей після декількох глибоких видихів виникає запаморочення? (під час глибокого дихання в крові зменшується кількість вуглекислого газу, який знижує тонус судин. Під час падіння його вмісту тонус судин підвищується, вони звужуються. Це призводить до погіршення притоку крові до головного мозку й виникнення запаморочення).

5. Підведення підсумків.

Усі етапи біологічного турніру пройдено, гру завершено. Тому настав час підвести підсумки. Отже, слово має журі: (виступ журі).

Сьогодні ви продемонстрували свою кмітливість, творчість, знання. Сподіваюсь, що й надалі вони будуть поповнюватися. До нових зустрічей…

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Біологічний турнір

Номер слайду 2

Представлення команд

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Бліц-турнір Ботаніка; Зоологія; Біологія людини.

Номер слайду 5

Біолог-мудрець

Номер слайду 6

Кореневище хрестоцвітої рослини містить глюкози більше, ніж інший представник цієї ж родини Хрін за ріпку не солодший

Номер слайду 7

Збився з азимуту серед трьох голонасінних Заблукав у трьох соснах

Номер слайду 8

На цей орган кровообігу не поширюється вплив дисциплінарного статуту Серцю не накажеш

Номер слайду 9

Звукові коливання, що випускаються твариною родини вовчих, переносяться горизонтальним рухом повітря Собака бреше, вітер носить

Номер слайду 10

Скільки цього ссавця не забезпечуй поживними речовинами, він постійно дивиться в рослинне угрупування Скільки вовка не годуй, він усе в ліс дивиться

Номер слайду 11

Кровосисна комаха не може зробити гострішим свій ротовий апарат Комар носа не підточить

Номер слайду 12

Кожна земноводна тварина відстоює свій біотоп Кожна жаба своє болото хвалить

Номер слайду 13

Номер слайду 14

У світі символів

Номер слайду 15

Голуб Символ миру

Номер слайду 16

Лебеді Символ вірності

Номер слайду 17

Лелека Символ щастя

Номер слайду 18

Орел Символ сили

Номер слайду 19

Ворон Символ мудрості

Номер слайду 20

Сокіл Символ гордості

Номер слайду 21

Рослина-символ м.Київ Каштан

Номер слайду 22

Рослина-символ вірного кохання Едельвейс

Номер слайду 23

Символ самозакоханих Нарцис

Номер слайду 24

Символ русалок Лілея

Номер слайду 25

Конкурс капітанів

Номер слайду 26

вовк

Номер слайду 27

песець

Номер слайду 28

лемур

Номер слайду 29

собака Дінго

Номер слайду 30

сурікати

Номер слайду 31

кенгуру

Номер слайду 32

лама

Номер слайду 33

бізон

Номер слайду 34

лось

Номер слайду 35

білуга

Номер слайду 36

морський котик

Номер слайду 37

скат

Номер слайду 38

пантера

Номер слайду 39

єнот-полоскун

Номер слайду 40

лангуст

Номер слайду 41

Біологічне розслідування

Номер слайду 42

Біологічна експертиза

Номер слайду 43

До нових зустрічей! Успіхів!

zip
Додано
8 липня 2018
Переглядів
2142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку