Розробка “Модель формування успішного розвитку особистості учня в сучасному освітньому середовищі”

Про матеріал
Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня Це найвищий рівень педагогічної діяльності, вияв творчої активності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Круглий стіл з елементами тренінгового заняття

“Модель формування успішного розвитку
особистості учня в сучасному освітньому середовищі”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нова українська школа  це ключова реформа Міністерства освіти і науки. Головною метою МОН є  створення школи, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті. Учитель  це людина, на якій тримається реформа. Без неї чи нього будь-які зміни будуть неможливими, тому один з головних принципів НУШ  умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно .

 Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності. Пріоритетного значення в розбудові нової школи набуває завдання формувати в учнів систему загальнолюдських цінностей – морально-етичних (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей) та соціально-політичних (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність). У центрі освіти має перебувати виховання в учнів відповідальності за себе, за добробут нашої країни.

Завдання сучасної школи – формувати життєві компетентності, які являють собою життєвий досвід особистості, необхідний для розв’язування життєвих завдань і продуктивного здійснення життя, як індивідуального проекту. Компетентність – це сукупність компетенцій, що виявляють ґрунтовну обізнаність особистості у певних сферах діяльності.

Бути компетентним – зовсім не означає отримати багаж цінних знань, умінь та навичок. Це здатність та готовність особистості систематизувати та виявляти знання, уміння, навички у необхідний момент. Компетентність випускника школи – це його функціональна грамотність, яка дає змогу ефективно розв’язувати проблеми, що виникають у життєвих ситуаціях, на основі використання набутих у шкільні роки знань, умінь та навичок. На формування життєво важливих компетенцій впливає не лише освітній простір навчального закладу, але й пріоритетні напрямки діяльності школи, цінності, які вона сповідує, традиції та ритуали, якими живе навчальний заклад.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Круглий стіл з елементами тренінгового заняття

"Модель формування успішного розвитку
особистості учня у сучасному освітньому середовищі"

 

Учасники: вчителі

Кількість учасників: 10-15 чоловік.

Час: до трьох  години.

Мета: ознайомити з досвідом реалізації компетентнісного підходу; визначити методи формування ключових компетентностей учнів; сприяти усвідомленню учасниками необхідності самовдосконалення і прагнення до  професійного зростання; розвитку професійної компетенції педагогічних працівників для  впровадження інноваційних педагогічних технологій;

Завдання:

  • окреслити поняття «компетентність», «компетенція», «життєва компетентність», «ключові компетентності»;
  • забезпечити учасників тренінгу знаннями нових освітніх методик;
  • допомогти в організації роботи з професійного самовдосконалення та самоосвіти;
  • вдосконалити вміння командної взаємодії;

 

 

Матеріали і обладнання: маркери, фломастери,кольорові олівці, фарби, аркуші паперу, бейджики,стікери,ватмани, роздаткові матеріали, ноутбук, мультимедійна  дошка.

Структура теми:

Види робіт

Орієнтовна тривалість

Ресурсне забезпечення

1.

Вправа на активізацію

3 хв.

 

2.

Привітання. Знайомство.

7 хв.

Маркери, бейджики

3.

Очікування. Вправа «Снігова куля»

5 хв.

Паперові серветки

4.

Прийняття правил роботи групи

7-10 хв.

Плакат з правилами

5.

Притча «Кращий вчитель»

5 хв.

Презентація

6.

З досвіду роботи

5 хв.

Презентація

7.

Вправа «Портрет людини-патріота»

20 хв.

Картки

8.

Вправа на активізацію

5 хв.

Презентація

9.

Виступ класного керівника

5 хв.

Презентація

10.

Вправа "Інтерв'ю"

10 хв.

Аркуші А-4, складені навпіл за кількістю учасників

11.

Вправа "Життєві цінності"

20хв.

Аркуші паперу А-4

12.

Вправа "Очікування"

5 хв.

Паперові серветки

13.

Вправа "Квітка побажань"

5 хв.

Квітка

14.

Притча про майстра"

5 хв.

Презентація

 

Учитель творить людину, як скульптор

творить свою статую з безформного шматка

мармуру: десь у глибині цієї мертвої брили

лежать прекрасні риси, які належить добути,

очистити від усього зайвого.

В.Сухомлинський

Хід заняття

І. Вступна частина

Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною. Стати справжнім вчителем, наставником своїх вихованців, чудовим класним керівником, дуже нелегко. Але водночас – це радість спілкування,  це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи  великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен  намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.

Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня Це найвищий рівень педагогічної діяльності, вияв творчої активності.

         Справжній учитель повинен пам’ятати, що основним і кінцевим результатом педагогічної діяльності є сам учень, розвиток його особистості.

         Педагог, який вірить в успіх справи, як правило, його досягає.

        

ІІ. Організаційно-мотиваційна частина.

  1. Вправа на активізацію(3хв.)

Прошу вас усіх стати у коло. Я буду читати вам фрази, а ви повинні виконувати прочитане.

  • Хто чує мене – кивніть головою,
  • Хто бачить мене - прошу оком моргнути,
  • Хто ввічливий - сусідові злегка вклоніться
  • Хто любить дітей - за руки візьміться,
  • З гарним настроєм хто прийшов сьогодні – ви всім усміхніться

 

  1. Вправа " Знайомство. Ім’я- якість" ( 5-7 хв.)

Кожен учасник оформляє картку-візитівку, де вказує своє ім'я. Презентуючи себе,учасники називають своє ім’я і якість, яка робить їх успішною людиною у професійній діяльності.

  1. Очікування. Вправа "Снігова куля"(5хв.)

Учасникам роздають по черзі паперові серветки, з яких необхідно “зліпити снігову кулю очікувань” від тренінгового заняття.

 Далі кожен по черзі презентує свої очікування, формуючи кулю  та передаючи її наступному учаснику.

 

  1. Прийняття правил роботи групи. (7 – 10 хв.)

Психолог звертається до групи з питанням: «Для чого в на­шому житті  існують різні  правила?».Після  відповідей  учасників він пропонує прийняти правила роботи групи під час тренінгу, які записуються на плакаті «Правила групи».

ІІІ. Основна частина

Педагог організатор. Вашій увазі пропоную прослухати притчу «Кращий учитель».

  1. Притча “Кращий учитель” (5 хв.) (під музичний супровід)

Батьки хотіли вибрати для сина кращого вчителя.

Вранці дід повів онука до школи. Коли дід і онук увійшли на подвір’я, їх оточили діти.

 - Який смішний старий, - засміявся один хлопчик.

 - Гей, маленький товстун! – скорчив пику інший.

 Діти кричали та скакали навколо діда й онука. Тут учитель подзвонив у дзвіночок, оголошуючи початок уроку, і діти втекли.

  Дідусь рішуче взяв онука за руку і вийшов на вулицю.

 - Ура, я не піду до школи, - зрадів хлопчик.

 - Підеш, але не до цієї, - сердито відповів дід. – Я сам знайду тобі школу.

 Дід відвів онука до свого будинку, доручив онука турботам бабусі, а сам пішов шукати кращого вчителя.

Побачивши якусь школу, дід заходив у двір і чекав, коли вчитель відпустить дітей на перерву. У деяких школах діти не звертали уваги на старого, в інших – дражнили його. Дід мовчки повертався та йшов. Нарешті він увійшов у крихітний дворик маленької школи і втомлено притулився до огорожі. Пролунав дзвінок, і діти висипали на подвір’я.

 - Дідусю, вам погано, принести води? – почув він голосок.

 - У нас у дворі є лавка, сідайте, будь ласка, - запропонував один хлопчик.

- Хочете, я покличу вчителя? – Запитала інша дитина.

Незабаром у двір вийшов молодий учитель.

Дід привітався і сказав:

 Нарешті я знайшов кращу школу для мого онука.

 - Ви помиляєтеся, дідусю, наша школа не найкраща. Вона маленька і тісна.

 Старий не став сперечатися. Він про все домовився з учителем і пішов.

 Увечері мама хлопчика запитала діда:

 - Батьку, ви неграмотні. Чому ви думаєте, що знайшли кращого вчителя?

 - По учнях дізнаються про вчителів…, - відповів дід.

Висновок.

Як бачимо, якими будуть наші учні залежить від нас.

Основними елементами педагогічної майстерності є:

  • Знання дитячої психології.
  • Знання технології педагогічного впливу на особистість.
  • Організаторські вміння та навички.
  • Комунікативні здібності.
  • Емоційна стабільність – здатність володіти собою, зберігати контроль, незалежно від тих причин, що провокують емоційний зрив.
  • Вияв здатності бачити велике в малих справах.
  • Висока духовна культура учителя як людини та громадянина.

Педагог-організатор.

Для створення простору для життєтворчості дитини  пріоритетним  є національно-патріотичний  напрямок, його складова військово-патріотичне виховання.

Патріотизм – це  почуття, яке характеризує ставлення особистості до народу, Батьківщини, держави та до самої себе.

Базові складові почуття патріотизму:

  • Любов до України (до народу, Батьківщини, держави);
  • Суспільно значуща цілеспрямованість;
  • Моральна стійкість, духовність;
  • Готовність до самопожертви;
  • Почуття власної гідності.

 Тому, саме перед вчителями - предметниками, класними керівниками особливо актуальним на сьогоднішній день є завдання формувати та розвивати в підростаючого покоління ці почуття через систему освітніх заходів.

  1. Презентація.

Пропоную вашій увазі виступ -  презентацію з досвіду роботи нашого закладу на тему: “ Педагогічні умови військово-патріотичного виховання к контексті положень “Нової Української школи”. Роль навчальних предметів. Основні форми та методи” (5хв.)

Практичний психолог

  1. Робота в групах. Вправа «Портрет людини-патріота» (20 хв.)

Психолог об’єднує учасників у три підгрупи і пропонує їм виконати завдання зі створення колективного портрета людини, якій притаманні риси та якості патріота-громадянина, роздає  картки
 Впродовж 2-х хвилин позначте цифрами від 1 до 11 ступінь важливості особисто для вас тієї чи іншої цінності (1 – найважливіше і т. д.)
Я – друг ( ); красноградець ( ); син/донька ( ); українець ( ); людина ( ),
однокласник ( ); європеєць ( ); онук/онучка ( ); коханий ( );
брат/ сестра ( ); християнин ( ).

По закінченню часу  підгрупи презентуються відповіді. Тренер зачитує вголос якості, що їх визначили групи, й робить висновок, що усі ми маємо багато в чому схожі уявлення про людину - патріота, які сформувалися на основі розуміння змісту цього поняття і обговорення складників патріотизму.

  1. Вправа на активізацію (10 хв) .

Учасники вільно переміщаються по кімнаті, тренер називає різні стани, а учасники їх відтворюють, намагаючись при цьому «відчути» власні ноги, руки, хребет (усі частини тіла), усвідомлюючи, які з них активні, а які мляві. Відтворюючи кожен настрій, учасникам пропонується зупинитися на 5 сек і зрозуміти, як вони себе почувають в цей момент, наскільки їм комфортно у цій позі.

 Тренер:

Уявіть собі, що:

  • ви надзвичайно стомилися (15 сек);
  • ви надзвичайно щаслива людина (15 сек);
  • у вас є що приховати від оточуючих (15 сек);
  • ви геній і щойно зробили відкриття, за яке отримаєте Нобелівську     премію (15 сек);
  • ви надзвичайно зібрана людина (15 сек);
  •  вам надзвичайно важко в оточуючому середовищі (15 сек);
  • вас люблять усі оточуючі (15 сек);
  • пройдіть так, щоб усі зрозуміли, хто ви є насправді (15 сек).

 Питання для обговорення:

У якому стані було найкомфортніше, а що було неприродним?

Практичний психолог. На сучасному етапі розвитку українського суспільства особливої актуальності набуває питання створення необхідних умов для самореалізації особистості, її творчого сприйняття світу та соціально значущої діяльності.  У зв’язку з цим соціальні проблеми формування життєвої компетентності особистості виходять сьогодні на рівень пріоритетних у нашому суспільстві.

Саме роботу зі старшокласників необхідно спрямовувати та надавати їм можливість бути вільною особистістю, яка свідомо обирає свій життєвий шлях. Такі умови забезпечать дитині право на свободу вибору ціннісної позиції, на можливість її використання за наявності установки на подолання дисгармонії у досвіді, поведінці, спілкуванні та діяльності. Особистість, яка має чітко визначені ціннісні орієнтації, індивідуальну характеристику у поєднанні з її психічними якостями,  що дозволяє діяти самостійно й відповідально, здатність та вміння виконувати певні трудові функції, можна вважати життєво компетентною. Проблема формування життєвої компетентності особистості старшокласників сьогодні визначається провідною у процесі становлення та підготовці до життя  і діяльності в суспільстві. Життєву компетентність особистості розглядають як знання, вміння, її життєвий досвід, необхідні для розв’язання життєвих завдань і продуктивної діяльності у власному житті.

  1. ПРЕЗЕНТАЦІЯ: "Головні складові життєвої компетенції учнів"

Практичний психолог. Отже, розвиток комунікативної компетентності учня – актуальне завдання освітнього процесу школи. Комунікативна компетентність належить до групи ключових, тобто має особливу значимість у житті людини, тому її формуванню слід приділяти пильну увагу. Яке ж має значення комунікативна компетентність учня в освітньому процесі?По-перше, вона впливає на рівень навчальних досягнень. Простий приклад: якщо учень соромиться відповідати біля дошки або відчуває при цьому надмірну тривогу, його відповідь (як втілення комунікативної компетентності) буде гірше наявних знань, а його оцінка, відповідно, нижче. Отриманий негативний досвід негативно вплине на подальшу навчальну діяльність. По-друге, від комунікативної компетентності багато в чому залежить процес адаптації дитини до школи, зокрема його емоційне благополуччя в класному колективі. Як відомо, шкільна адаптація підрозділяється на навчальну і соціально-психологічну. Дитина має звикнути не тільки до нового виду діяльності (навчання), але й до оточуючих людей. Якщо він легко знаходить спільну мову з однокласниками, то відчуває більший психологічний комфорт і задоволеність ситуацією. І навпаки, невміння контактувати з однолітками звужує коло друзів, викликає відчуття неприємності, самотності в класі, може провокувати асоціальні форми поведінки. По-третє, комунікативна компетентність учнів може розглядатися в освітньому процесі не лише як умова сьогоднішньої ефективності і благополуччя учня, але і як ресурс ефективності та добробуту його майбутньої дорослого життя.

  1. Вправа “Інтерв’ю” (10хв.)

Учасникам пропонується розділитися на пари, сісти обличчям один до одного і, по черзі за 2 хвилини дізнатися якомога більше про інтереси, бажання, погляди свого партнера. Завдання учасників полягає в тому, щоб за 30 секунд якомога креативніше презентувати свого колегу.

Питання для обговорення:

Чи легко вам було презентувати свого колегу за 30 секунд?

Підсумовуючи, хочу сказати, що комунікативні вміння та навички - це здатність людини взаємодіяти з іншими людьми, адекватно інтерпретуючи отримувану інформацію, а також правильно її передаючи. Ці навички дуже важливі в суспільстві, коли щодня необхідно взаємодіяти з багатьма людьми.

Не хлібом єдиним живе людина, що сенс життя в творенні добра людям, у піднесенні матеріального та культурного рівня народу, у пошуках істини, у боротьбі за справедливість, національну гордість та людську гідність, у громадській відповідальності за все, що твориться за мого життя

  1. Вправа “Життєві цінності”(20 хв.)

Тренер зазначає, що у своєму житті кожна людина керується системою засвоєних ціннісних орієнтирів, серед яких можуть бути: життя комфорт мир матеріальні статки розвиток здоров’я свобода любов патріотизм активність рівноправність талант родина мудрість сила цікава робота правда статус безпека релігія альтруїзм освіта творчість незалежність шлюб успіх кохання дружба відданість допомога спілкування культура щастя гідність совість стабільність довіра справедливість духовність мистецтво . Завданням для учасників є протягом 5 хвилин визначити 5 найпріоритетніших  життєвих цінностей. Після цього продовжити подані нижче речення.

Сесія 1. Раніше я найбільше цінувала/в ……….., а вважала/в менш важливим…….

Сесія 2. Зараз я найбільше ціную ………, менш важливим вважаю……

Сесія 3. У майбутньому, можливо, я буду більше цінувати ………, і буду вважати менш важливим….

Питання для обговорення:

1.Чи легко було вам визначити свої найпріоритетніші життєві цінності?

2.Чи виникали труднощі під час рангування?

Підводячи підсумок хочу сказати, що людина не може жити без цінностей, однак їх пріоритетність упродовж життя змінюється, під впливом різноманітних обставин можуть виникати нові  життєві орієнтири. Педагогам важливо пам’ятати, що цінності формуються. Ефективності таких процесів сприяють вдало підібрані форми, методи, прийоми виховної роботи, особистісний приклад значущих для дитини осіб.

ІУ. Рефлексія. 

Вправа "Очікування"(5 хв.)

На початку тренінгу ми всі формували “Снігову кулю очікувань”, а тепер я пропоную розформовуючи її, сказати чи справдилися ваші очікування щодо сьогоднішнього заняття .

Вправа “Квітка побажань” (5 хв.)

Учасникам пропонується стати у велике коло і передаючи квітку,подякувати групі за витрачені зусилля, пережиті емоції упродовж заходу та побажати щось приємне своєму сусідові, який стоїть праворуч .

Педагог - організатор. Завершити хочу притчею про Майстра, епіграфом до якої є такі слова: «Кожний, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести до успіху – справжній Майстер…»

Притча

      Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Що більше старався кожен з них, то не зрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: « Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, у якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса. Інструменти грали, стежачи за помахами рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи виконавців і слухачів у єдине ціле.Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві…Таким Майстрами, шановні вчителі, є ви, а інструментами – ваші учні. Ми з вами , хочемо того чи ні, є вчителями нового століття і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням для кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь учні і вчителі, досягло гармонії. Хороші вчителі створюють хороших учнів, і в майбутньому, я вірю, учні нашої школи стануть справжніми людьми.

 

Список використаних джерел:

1. Гонтаровська Н. Б. Теоретичні і методичні засади створення освітнього середовища як фактору розвитку особистості школяра: автореферат дис. доктора педагогічних наук: 13.00.07 «Теорія і методика виховання».

 [Текст] − К., – 2012. – 48 с.

2. Горностай П. П. Життєва компетентність в умовах обмеженості життєвого світу / П. П. Горностай // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство. – К. : Контекст, 2012. – С. 44–47.

3. Даниленко Л. І. Менеджмент інновацій в освіті / Лідія Даниленко. – К. : Шк. світ, 2007. – 120 с.

4. Демченко Е. М. Становлення особистісної зрілості та життєвої компетентності учнів школи першого ступеня / Е. М. Демченко // Наша школа. – 2007. – № 6. – С. 12–19.

5. За матеріалами посібника «Концептуальні засади українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді» ( І. Д. Бех, К. І. Чорна. – К., 2015. – 28 с.)

6. З Україною в серці (тренінг з патріотичного виховання дітей та молоді) : посіб. / І.Д. Бех, В.І. Кириченко, Ж.В. Петрочко. – Харків: «Друкарня Мадрид» , 2016. – 140 с. Видання 2-ге, змінене.

7. Нова Українська школа: порадник для вчителя /Під заг.ред. Бібік Н.М.- К.: ТОВ "Видавничий дім "Плеяди",2017.- 206

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
1870
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку