Розробка допоможе розширити знання учнів про поняття «Батьківщина» і «батьківщина», «патріот»; розрити зміст понять Конституція України, права і обов'язки громадянина, розширити знання учнів про державні символи України (герб, прапор, гімн); викликати в учнів зацікавленість історією свого народу, постатями видатних українців, історією боротьби українського народу за свободу і незалежність, історією рідного краю; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину, бажання стати на її захист
Діти об`єднують Україну
(розробка першого уроку 2018/2019 н.р.)
Мета: закріплювати знання учнів про поняття «Батьківщина» і «батьківщина», «патріот»; розrрити зміст понять Конституція України, права і обов’язки громадянина, розширити знання учнів про державні символи України (герб, прапор, гімн); викликати в учнів зацікавленість історією свого народу, постатями видатних українців, історією боротьби українського народу за свободу і незалежність, історією рідного краю; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, гордість та шанобливе ставлення до героїв – захисників незалежної України; викликати прагнення бути справжнім патріотом рідної землі.
Обладнання: записи пісень, макет листівки для воїнів АТО.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація
-Діти, прослухайте запис пісні у виконанні Тіни Кароль «Моє ім`я Україна»
-Поміркуйте, діти, про що вона ? Яку головну думку хотіла до нас донести авторка пісні?
-Які почуття виникали у вас під час слухання ?
ІІ. Розповідь вчителя
Наша Батьківщина – Україна, наша багата й щедра українська земля, стала здавна місцем проживання для представників більше 130 національностей; крім самих українців. Це і росіяни, німці, кримські татари, естонці, болгари, греки, молдавани, румуни, угорці, албанці, гагаузи, євреї. Усі вони представники нашого українського народу тощо.
Наша прекрасна земля, її щедрий, співчутливий народ дав захист багатьом малим народам. Усі вони мирно й у злагоді живуть на Україні, пройшовши нелегкі випробування часом, голодом війнами і, навіть, переселеннями народів (кримських татар, німців, навіть самих українців). Український народ зумів дати притулок усім, хто живе у нас, тим, хто повернувся додому після довгих поневірянь (наприклад, кримськотатарському народу до Криму), зумів зберегти рідну українську мову, яка стала державною у молодій незалежній українській державі згідно Конституції, надає постійну допомогу інших народам у розвитку їхньої мови, культури, збереженні історії, побуту, традицій. Терпимість, миролюбність, бажання жити в злагоді з усіма народами, які населяють Україну, завжди було притаманне українському народу, який збагатив свою історію, культуру за рахунок здобутків інших культур тих народів, які заселяли наші землі. Яка чудова наша Україна, кожний її куточок! Скільки нового з життя різних народів, що населяють України ми зможемо сьогодні дізнатись, познайомившись з історією Ваших родин, де тісно історично переплелися традиції народів, що її населяють, їхніх культур.
Розповіді учнів з міжнаціональних родин.
ІІІ. Словникова робота
- Як ще можна назвати свою Батьківщину (Вітчизна, рідна земля, рідний край)?
- Чому саме так називається країна, де народився кожен з вас? (Країна батьків.)
- Як називають нашу Батьківщину?
- Так, рідну країну називають з повагою Батьківщиною. Навіть, пишуть цю назву з великої літери, бо вона дійсно одна в кожної людини.
- Але є ще в кожної з вас і своя маленька “батьківщина”, місце, де ви народились. (Діти називають свої малі “батьківщини”.)
- Як називають людину, яка любить свій народ, свою Батьківщину? (Патріот.)
ІV. Гра-змагання «Я вважаю себе українцем, якщо я …»
(Учитель може використати додатки до заняття про історію походження державних символів України)
На слайдах допоміжні запитання для учнів:
- Як називається основний закон України? (Дотримуюсь статей Конституції України).
- Які символи Української держави ти знаєш? (З повагою ставлюсь до державних символів України: прапору, гербу і гімну).
- Якою є державна мова в Україні? І як треба до неї ставитися? (Намагаюсь досконало оволодіти державною мовою – українською, намагаюсь боротись за її чистоту).
- Не забувайте про ставлення до природи рідного краю, культурної спадщини (пам’ятники, музеї, ...) (Бережливо ставлюсь до природи рідного краю, культурної спадщини українського народу).
(Виграє той, хто зможе назвати якомога більше ознак справжнього патріота України).
Послухайте правила, які повинен знати і завжди виконувати кожен із нас.
Звучить Гімн – потрібно встати, гордо й голосно співати.
Біля Прапора зупинись, честь віддати не лінись.
Конституцію потрібно вчити, за її законами жити.
(Звучить гімн України)
- Підводячи підсумки нашої гри-змагання,почувши різні варіанти відповідей, нам вдалося створити образ патріота України, і я сподіваюсь, що це творче завдання буде у майбутньому спонукати кожного з Вас ставати кращим, плекати в собі найкращі риси патріота в ім’я майбутнього нашої Батьківщини, у єдиній країні.
Виростайте і живіть
Для добра і слави,
Як святиню бережіть
Символи держави.
VІ. Мозковий штурм. Бесіда з дітьми
Робота з прислів’ями. Віднови прислів’я, сполучаючи колонки.
Кожному мила то будеш від неї сили набиратися.
Людина без рідної землі, там і під ялиною рай.
Де рідний край, як соловей без гнізда.
Як будеш рідної землі триматися, своя сторона.
Гра «Вірю - не вірю»
V. Історичні події країни
Слово учителя. Згадуючи про славетну історію України, хіба можна забути про козаків, козацьку Січ. Слово «козак» означає «вільна людина». Хто ж вони такі? На долю козаків випала велика i тяжка праця - бути оборонцями рідної землі від турків та татар та інших іноземців. Українці завжди були оборонцями своїх кордонів, але ніколи не зазіхали на землі інших народів, не були загарбниками. Жили козаки за своїми законами, наприклад, «сам погибай, а братчика (товариша) виручай». В боях козаки-побратими бились поруч, рятуючи один одного і прикриваючи своїм тілом в разі небезпеки.
- Кого з видатних українських отаманів, гетьманів Ви знаєте? Хто з них прославив нашу рідну землю і залишився навіки в пам’яті народу у піснях, думах, казках.
Любити свій край, свою землю, знати рідну мову, шанувати традиції і звичаї, свій рід, пам’ятати своїх національних героїв. Але цей вираз має ще глибше значення, бо він стосується і кожного з вас. Ви повинні вирости справжніми дочками й синами свого народу, стати найбільш свідомими, ніж теперішнє покоління, пам’ятати і берегти все те, що нам у спадок залишити минулі покоління.
- Мабуть, ви часто чули величний заклик «Слава Україні!»? Що лунає у відповідь. Чи пам’ятаєте ви ці слова? («Героям слава!») Що означають ці слова? (Це також згадка про пам’ять свого народу, його історію, ваших рідних, життя яких складало долю нашої Батьківщини.)
VІ.Презентація «Славетні українці»
VII. Виконання творчого завдання учнями
Бесіда.
Творча робота
ІX. Підведення підсумку уроку
Слово вчителя. Кожну нашу родину можна порівняти з могутнім деревом, в якого міцні корені. Відірви ці корені – зламається дерево. І навпаки, наша пам’ять робить його невмирущим. Спробуємо зробити всім своїм життям, працею так, щоб дерево вашого роду ніхто не зміг похитнути. Гідно несіть славу ваших предків, завжди вставайте на захист свободи і незалежності своєї Батьківщини – України, докладіть своїх зусиль для того, щоб вона стала багатою, сильною.
Слухання пісні «Одна – єдина» (В.Крищенка та О.Морозова).
-Продовж речення «Для мене Батьківщина – це…»
-А зараз сюрприз для вас! Онлайн-міст з учнями ,вашими однолітками,з однією із Харківських шкіл (зв'язок можна встановити через Скайп,Вайбер,Вацап). Кожен з вас підготує по одному питанню нашим друзям. Не забудьте спочатку представитися!
Прощання та побажання учням з Харкова.
1