"Наодинці з собою" - це розробка позакласного заходу для учнів 7-11 кл. щодо ціннісного ставлення до себе.
Мета: прищеплювати дітям бажання і прагнення досліджувати самих себе (характер, здібності, душевні якості); спонукати до самопізнання, розвитку своїх здібностей і талантів; сформувати позитивну мотивацію до саморозвитку.
Оліфіренко Світлана Миколаївна,
учитель російської мови та літератури Бердянського
НВК №1 «Мрія» Запорізької області,
відмінник освіти України,
спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
НАОДИНЦІ З СОБОЮ
(позакласний захід для учнів 7-11 класів
щодо формування ціннісного ставлення до себе)
Мета: прищеплювати дітям бажання і прагнення досліджувати самих себе (характер, здібності, душевні якості); спонукати до самопізнання, розвитку своїх здібностей і талантів; сформувати позитивну мотивацію до саморозвитку.
Форма проведення: позакласний захід.
Обладнання:
• малюнки / картини учнів;
• вироби, рукоділля, колекції учнів;
• комп'ютер, проектор, екран;
• відеофільм «Чи легко бути наодинці з собою» (7 кл.; рос.) - https://www.youtube.com/watch?v=OS8YO1jpVFw (3 хв. 42 сек.) або
«Чи легко бути наодинці з собою?» (9 кл.; рос.) https://www.youtube.com/watch?v=q8TthAgahh0 (7 хв. 35 сек.);
• текст «Декларації моєї самоцінності» Вірджинії Сатир (на аркушах видається кожному учню).
Хід заходу
1. Мотивація діяльності учнів
- Діти, перед тим, як перейти до бесіди про час наодинці з собою, я пропоную уважно прослухати декілька висловлювань великих людей і висловити свою думку про те, як ви розумієте кожний вислів.
* «Щастя, мабуть, полягає в дозвіллі» (Аристотель).
* «Дозвілля без духовних занять - загибель для людини» (Артур Шопенгауер).
* «Я ніколи не буваю так зайнятий, як в години свого дозвілля» (Марк Туллій Цицерон).
* «Дозвілля - це батько філософії» (Томас Гоббс).
Міркування учнів.
- Який же глибокий сенс вклали великі люди в ці свої вислови! Дійсно, дозвілля для кожного з нас - це не просто багатогодинне лежання на ліжку або нескінченні розваги. Це духовне вдосконалення особистості, самопізнання. Один поет написав про це так:
Побудь наодинці з собою,
поговори трохи з тишею.
Звідки ми? Навіщо живемо? -
поговори про це з нею удвох ...
Нехай тиша розкаже тобі
про головне в людській долі.
2. Знайомство зі статтею Катерини Мурашової «Кого бояться підлітки?» (рос.) (https://snob.ru/selected/entry/45522)
Автор - сімейний психолог, який запропонував дітям від 12 до 18 років добровільно провести 8 годин наодинці з собою, виключивши можливість користуватися засобами комунікації (мобільні телефони, Інтернет). При цьому їм заборонялося включати комп'ютер, будь-які гаджети, радіо і телевізор. Однак дозволявся цілий ряд класичних занять: створення письмових текстів, читання, гра на музичних інструментах, малювання, рукоділля, спів, прогулянки і т. п.
Автор експерименту хотіла довести свою робочу гіпотезу про те, що сучасні діти надто багато розважаються, не в змозі самі себе зайняти і зовсім не знайомі зі своїм внутрішнім світом.
Результати експерименту приголомшили (із 68 учасників із завданням впоралися лише троє!). Виклавши результати, К. Мурашова в кінці статті ставить запитання: «А що ви думаєте про це?»
3. Обговорення результатів експерименту К. Мурашової в формі інтерв'ю з учнями
- Чи доводилося вам перебувати наодинці з собою? Як довго це тривало? Чим ви займалися?
- Що б ви робили, якби вам трапилося надовго залишитися наодинці з собою?
- Було б вам страшно?
- Скільки часу ви могли б провести наодинці з собою?
- Хто з вас хотів би провести такий експеримент на собі? Чому?
- Чому так важливо проводити більше часу наодинці з собою?
Класична психологія стверджує, що у людини є дві базові потреби - в спілкуванні і самоті.
Численні дослідження довели, що тільки на самоті людина отримує необхідну психологічну розрядку, яку можна порівняти з відпочинком всього організму під час сну. Лікарі впевнені, що відсутність такої розрядки веде до захворювань нервової системи.
Для хороших відносин з іншими людьми людина повинна встановити контакт із собою, а це реально тільки тоді, коли у неї є можливість хоча б трохи побути на самоті.
4. Перегляд відеофільму «Чи легко бути наодинці з собою» (за вибором учителя та у відповідності до віковою групи переглядається один із запропонованих в розділі «Обладнання»)
- Із якими думками своїх однолітків ви згодні, а з якими ні? Чому?
5. Повідомлення учня про захоплення великих людей
- Страх залишитися наодинці з собою часто пов'язаний і з нудьгою, яку відчувають люди, які не вміють зайняти себе будь-якою значущою справою. А такою справою може стати хобі.
Хобі - це час наодинці з собою. Це час для самого себе, коли у людини є можливість провести якийсь час наодинці з собою, зосередитися на чомусь і, звичайно, відволіктися від навколишнього світу.
У багатьох великих людей були захоплення. Причому ці захоплення часто вимагали усамітнення, зосередженості, концентрації уваги, старанності, наполегливості.
Наприклад, знаменитий хірург Микола Васильович Скліфосовський захоплювався садівництвом і навіть вивів нові сорти яблунь і груш.
Лікар Сергій Петрович Боткін захоплювався грою на віолончелі і до 50 років брав уроки музики.
Лікар Володимир Іванович Даль любив збирати нові і застарілі слова, прислів'я, приказки. І прославився він своїм тлумачним словником, який всім відомий зараз як «Словник Даля».
Композитор Олександр Порфирович Бородін, автор опери «Князь Ігор», за професією був хіміком.
Король Швеції Густав V захоплювався вишивкою.
Королева Данії Маргарет любила малювати.
Арнольд Шварценеггер збирає машинки марки Hammer.
Український письменник Іван Якович Франко любив «тихе полювання» - збирання грибів и рибалку. Він полюбляв піші прогулянки та мріяв про велосипед, якого так и не придбав.
Віталій Кличко, крім свого професійного захоплення боксом, із радістю грає в шахи.
6. Обмін повідомленнями учнів про власні хобі
- Не дивлячись на те, що навчання забирає у вас чимало часу і сил, багато хто з вас свій вільний час теж віддає улюбленим і цікавим заняттям.
Коментарі учнів до експонатів виставки: малюнків, поробок, колекцій, рукоділля та ін.
7. Підведення підсумків. Читання тексту «Декларації моєї самоцінності» Вірджинії Сатир (http://psymir.kiev.ua/biblioteka/stati-zametki-testy/50-deklaratsiya-moej-samotsennosti-po-virdzhinii-satir.html)
«Декларація моєї самоцінності» Вірджинії Сатир (1916-1988; американського психолога, психотерапевта, засновниці сімейного консультування) - своєрідний гімн людини самій собі. Нехай вона стане для кожного з вас універсальним помічником у зміцненні почуття власної гідності й самоповаги, зменшенні самокритики та прийняття себе.
8. Рефлексія «Рефлексивний екран»
Закінчіть речення словами і фразами з тексту «Декларації моєї самоцінності», які ви вважаєте найважливішими для себе.
- Мені належить ...
- Я знаю…
- Я можу…
- Мені захотілось…
- Наодинці з самим собою мені необхідно обміркувати такі фрази з «Декларації ...».