Розробка сучасного уроку фізики з використанням новітніх технологій

Про матеріал
Сучасні діти дуже зацікавлені гаджетами та комп'ютерами, саме тому використання новітніх технологій на уроках є актуальним, така робота зацікавлює учнів ще більше. В цьому матеріалі викладена розробка уроку для 7-го класу за темою: «Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Розробка сучасного уроку фізики

з використанням новітніх технологій.»

 

 

 

 

 

Виконала:

учитель фізики

Іванченко Тетяна Миколаївна

Костянтинівського ЗЗСО

І-ІІІ ступенів № 4

 

 

 

 

 

 

2020

7 клас                                              Урок № __                             Дата__.__.20__ р.

 

Тема уроку: «Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.»

 

Мета уроку:

навчальна: розкрити фізичний зміст закону Архімеда, пояснити учням причину виникнення сили Архімеда, експериментальним шляхом показати залежність сили Архімеда від характеристик зануреного тіла й властивостей рідини;

розвивальна: розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів, продовжити формування експериментальних умінь учнів, уміння пояснювати результати експерименту;

виховна: продовжити формування вмінь учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, явищами й причинами; показати роль фізичного експерименту у фізиці, виховувати акуратність  при роботі з лабораторними приладами, продовжити формування пізнавального інтересу до предмета, висвітлити роль Архімеда в розвитку фізики.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, динамометр, тягарець, склянка з водою, тіло нерівної форми.

Група 1: шматок пластиліну, посудина з водою, нитка, динамометр.

Група 2: набір тіл різної маси, але однакового об’єму, посудина з водою, нитка, динамометр.

Група 3: металічний високий циліндр, посудина з водою, нитка, динамометр, лінійка.

Група 4: набір різних тіл, посудина з водою, посудина з розчином солі, нитка, динамометр.

Група 5: тіло невеликої форми, мензурка з водою, нитка, динамометр.

Група 6: набір алюмінієвих тіл різного об’єму, посудина з водою,нитка, динамометр.

 

Цифрові навчальні ресурси: презентація «Вимірювання сили Архімеда», Google-документ «Виштовхувальна сила» https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing, інтерактивна вправа «Виштовхувальна сила. Закон Архімеда»  https://learningapps.org/display?v=pdvj7y7uj20, відео Архімед https://www.youtube.com/watch?v=1_qVgzpHxyI.


План уроку

 

          Етапи

 

Час

Методичні прийоми

І. Організаційний етап

2  хв.

Картки настрою (Додаток 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

4  хв.

Гра – тренінг «Логічний ланцюжок»

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

3 хв.

Демонстрація відео

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1.          Дія сили Архімеда
  2.          Архімедова сила
  3.          Властивості сили Архімеда (робота у групах)

23  хв.

Фронтальна демонстрація,  демонстрація презентації, робота з підручником, експериментальне дослідження - дослідницька робота в групах.

V. Закріплення нового матеріалу

8 хв

Інтерактивна вправа «Виштовхувальна сила. Закон Архімеда», розв’язування задач біля дошки та індивідуально.

VI. Підбиття підсумків уроку

3 хв.

Вправа «Незакiнчене речення»,

Картки настрою (Додаток 1)

VII. Домашнє завдання

2 хв.

Коментар учителя; записи на дошці та в щоденниках.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний ЕТАП

Картки настрою «сторона А»

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Гра – тренінг «Логічний ланцюжок»:

1. Що називають тиском?

Тиск р — це фізична величина, яка характеризує результат дії сили і дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні.

2. Як визначають тиск? ()

3. Як можна визначити силу тиску? ()

4. Сформулюйте закон Паскаля.

Тиск, створюваний на поверхню нерухомої рідини, передається рідиною однаково в усіх напрямках.

5. Який тиск називають гідростатичним?

Тиск нерухомої рідини називають гідростатичним тиском.

6. За якою формулою обчислюється гідростатичний тиск?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель пропонує учням переглянути фрагмент мультфільму, який демонструє одну з легенд про давньогрецького вченого Архімеда (демонстрація відео Arximed) .

А ось суть цієї істини нам і потрібно сьогодні з’ясувати.

Отже, нам треба переконатися в існуванні виштовхувальної сили, усвідомити причини її виникнення й вивести правила для її обчислення.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Дія сили Архімеда

Фронтальна демонстрація : Дія архімедової сили в рідинах і газах.

Вчитель зважує тіло довільної форми за допомогою динамометра в повітрі, а потім у воді. Учні висловлюють припущення, чому існує різниця у вазі тіла, а також як розрахувати цю силу.

Image result for сила архімеда

Цю силу називають виштовувальною силою.

    Вперше виштовхувальну силу розрахував давньогрецький учений Архімед, який жив у III ст. до н.е. От чому цю силу ще називають архімедовою.

Звідки береться ця сила?

 

Розглянемо занурений у рідину кубик.

Сили гідростатичного тиску і протилежні за напрямком і рівні за значенням (площі бічних граней однакові, і грані розташовані на однаковій глибині).

Такі сили зрівноважують одна одну. Вони не виштовхують брусок угору, а тільки стискають його з боків.

 

Сили F1 і F2 не зрівноважують одна одну.

         

S — площа грані

        

   

             

На тіло, занурене у рідину, діє виштовхувальна сила, напрямлена вертикально вгору. Її існування зумовлене різницею тисків на нижню і верхню грані тіла.

 

2. Архімедова сила

Виштовхувальну силу, яка діє на тіло в рідині  або в газі, називають також архімедовою силою.

(висота кубика)

  (маса рідини в об’ємі кубика)

Архімедова сила дорівнює вазі рідини в об’ємі кубика:

Закон Архімеда:

На тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі рідини або газу в об'ємі зануреної частини тіла.

 

 

Архімедова сила прикладена до центра зануреної частини тіла і напрямлена вертикально вгору.

 

 

 

 

3. Властивості сили Архімеда (робота у групах)

Учні обєднуються в групи, кожна з яких отримує завдання на картці.

Група 1

Устаткування: шматок пластиліну, посудина з водою, нитка, динамометр.

Завдання

1. Шматку пластиліну надайте форми кулі, куба, циліндра.

2. По черзі опускаючи кожну фігурку у воду, за допомогою динамометра визначте FA.

3. Порівняйте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежність) FA від форми тіла.

4. Висновки запишіть з відповідну комірку таблиці Google-документу  «Виштовхувальна сила» (https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing)

Група 2

Устаткування: набір тіл різної маси, але однакового об’єму, посудина з водою, нитка, динамометр.

Завдання

1. По черзі опускаючи кожне тіло у воду, за допомогою динамометра визначте FA.

2. Порівняйте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежність) FA від маси тіла.

3. Висновки запишіть з відповідну комірку таблиці Google-документу  «Виштовхувальна сила» (https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing)

 

Група 3

Устаткування: металічний високий циліндр, посудина з водою, нитка, динамометр, лінійка.

Завдання

1. Розділіть висоту циліндра на чотири рівні частини за допомогою лінійки й олівця.

2. По черзі занурюючи у воду кожну частину виділеного об’єму циліндра, за допомогою динамометра визначте FA.

3. Порівняйте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежність) FA від об’єму зануреної частини тіла.

4. Висновки запишіть з відповідну комірку таблиці Google-документу  «Виштовхувальна сила» (https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing)

 

Група 4

Устаткування: набір різних тіл, посудина з водою, посудина з розчином солі, нитка, динамометр.

Завдання

1. По черзі опускаючи кожне тіло у воду, за допомогою динамометра визначте FA, що діє у воді.

2. По черзі опускаючи кожне тіло в розчин солі, за допомогою динамометра визначте FA, що діє в розчині солі.

3. Порівняйте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежність) FA від густини рідини.

4. Висновки запишіть з відповідну комірку таблиці Google-документу  «Виштовхувальна сила» (https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing)

 


Група 5

Устаткування: тіло невеликої форми, мензурка з водою, нитка, динамометр.

Завдання

1. Тіло за допомогою нитки прикріпіть до динамометра.

2. Опускаючи тіло в мензурку на різну глибину, за допомогою динамометра визначте FA.

3. Порівняйте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежність) FA від глибини занурення тіла в рідину.

4. Висновки запишіть з відповідну комірку таблиці Google-документу  «Виштовхувальна сила» (https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing)

 

Група 6

Устаткування: набір алюмінієвих тіл різного об’єму, посудина з водою, нитка, динамометр.

Завдання:

  1.               По черзі опускаючи кожне тіло у воду, за допомогою динамометра визначте FA.
  2.               Порівняйте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежність) FA від об’єму тіла.

3. Висновки запишіть з відповідну комірку таблиці Google-документу  «Виштовхувальна сила» (https://docs.google.com/document/d/1y3UQSajIeJGLIV2h0ISCTihYm7jfCdPxnFmMX_GqeKU/edit?usp=sharing)

 

Після проведення досліджень кожна група презентує результити роботи у групах. Спільно обговорюють отримані результати.

 


V. Закріплення нового матеріалу

  1.               Для закріплення нового матеріалу учні виконують інтерактивну вправу «Виштовхувальна сила. Закон Архімеда»  (https://learningapps.org/display?v=pdvj7y7uj20)

 

2. Об’єм шматка заліза дорівнює 0,2 дм3. Визначте виштовхувальну силу, що діє на нього при повному зануренні у воду; у гас.

Дано:

 

Розв’язання

1) Тіло занурене у воду

 

2) Тіло занурене у гас. Учням пропонується самостійно виконати обчислення, а потім перевіряється відповідь:              Fарх = 1,6 Н.

Відповідь: для води Fарх = 2 Н; для гасу Fарх = 1,6 Н .

 

Додаткові задачі, для індивідуальної роботи учнів високого рівня.

1. На кулю, повністю занурену в бензин, діє архімедова сила 300 Н. Обчисліть об’єм кулі.

Дано:

 

Розв’язання

 

 

Відповідь:

 

2. Знайдіть архімедову силу, яка діє на суцільний сталевий брусок масою 3 кг, якщо він повністю занурений у воду і не торкається дна та стінок посудини.

Дано:

 

Розв’язання

 

Відповідь: Fарх = 4 Н.

 

 

3. На тіло, що повністю занурене в гас, діє архімедова сила 4 Н. Яку густину має тіло, якщо його маса становить 900 г?

Дано:

 

Розв’язання

 

Відповідь:

 

 

 

4. Що покаже динамометр, якщо підвішене до нього тіло повністю занурити у воду? Маса тіла дорівнює 200 г, об’єм — 50 см3.

Дано:

Розв’язання

Відповідь:

VI. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія, прийом: «Незакінчене речення»

Пропоную вам закінчити речення.

Сьогодні я дізнався…

Мене зацiкавило…

Важким було для мене…

Мене здивувало…….

Тепер я знаю…………

Я зрозумiв,що……

Я спробую…

 

Картки настрою «сторона Б»

 

VII. Домашнє завдання

Диференційне домашнє завдання:

Всім: опрацювати  матеріал  § 27

( «Фізика» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів за редакцією В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого , видавництво «Ранок», 2015)

   Розв’язати:  с.179, вправа 27:

 рівень А: № 1-3 ,повідомлення «Легенди й міфи про життя Архімеда.»

 рівень Б:  № 5-7, написати твір на тему: "Якби архімедова сила зникла …»   

 рівень С:    8-9 ,реферат  «Глибини, підкорені  аквалангістами. Заходи 

                                                 безпеки під час підкорення морських глибин.»

 

 


Висновки

Завдяки уроку розкрито фізичний зміст закону Архімеда, учні з’ясовують причину виникнення сили Архімеда, експериментальним шляхом перевіряють залежність сили Архімеда від характеристик зануреного тіла й властивостей рідини; розвиваються творчі здібності та логічне мислення учнів, формуються експериментальні навички учнів та уміння пояснювати результати експерименту; формуються вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, явищами й причинами; розуміють роль фізичного експерименту у фізиці, а також формуються пізнавальний інтерес до предмета, діти розуміють роль Архімеда в розвитку фізики.

Тобто учень/учениця знає:

Знаннєвий компонент: формулює закон Архімеда;

Діяльнісний компонент: застосовує закон  Архімеда, формули сили тяжіння, ваги тіла виштовхувальної сили під час розв’язування різних видів чи типів задач і виконання лабораторних робіт;

графічно зображує сили;

використовує набуті знання у навчальній і практичній діяльності.

Ціннісний компонент: висловлює судження про роль внеску вчених-фізиків у розвиток і становлення механіки та техніки;

оцінює практичне значення застосування законів і закономірностей у природі та техніці.

 


Використана література

  1.               Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — X. : Вид-во «Ранок», 2015. - 268 с. : іл., фот.  
  2.               Антикуз О. В. Усі уроки фізики. 7 клас. IІ cеместр. — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — 272 c. : іл., схеми, табл. — (Серія «Усі уроки»).
  3.               https://bit.ly/2KpZdEO
  4.               https://bit.ly/2r6yQes
  5.               http://zalik.org.ua/index.php?newsid=38824
  6.               https://www.youtube.com/watch?v=1_qVgzpHxyI

 

 

     

 

 


Додаток 1

 

Картка «Настрою» (сторона А)

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

радісний

діяльний

пригнічений

поганий

роздратований

На початку уроку

 

 

 

 

 

По закінченні уроку

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________

 

 

 

Картка «Настрою» (сторона А)

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

радісний

діяльний

пригнічений

поганий

роздратований

На початку уроку

 

 

 

 

 

По закінченні уроку

 

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________

 

 

 

Картка «Настрою» (сторона А)

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

радісний

діяльний

пригнічений

поганий

роздратований

На початку уроку

 

 

 

 

 

По закінченні уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Картка «Настрою» (сторона Б)

Як змінився ваш настрій (підкресліть)

Покращився        Погіршився

Причини зміни настрою (підкресліть)

Не пов’язано з уроком

 

Урок сподобався

 

Урок не сподобався

 

Інша причина (напишіть)

 

 

 

____________________________________________________________________

 

 

Картка «Настрою» (сторона Б)

Як змінився ваш настрій (підкресліть)

Покращився        Погіршився

Причини зміни настрою (підкресліть)

Не пов’язано з уроком

 

Урок сподобався

 

Урок не сподобався

 

Інша причина (напишіть)

 

 

 

 

____________________________________________________________________

 

 

Картка «Настрою» (сторона Б)

Як змінився ваш настрій (підкресліть)

Покращився        Погіршився

Причини зміни настрою (підкресліть)

Не пов’язано з уроком

 

Урок сподобався

 

Урок не сподобався

 

Інша причина (напишіть)

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 26.Тиск газів і рідин. Закон Паскаля
Додано
28 травня 2020
Переглядів
1201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку