О5
Урок №12
Мова образотворчого мистецтва. Тематичне оцінювання
МЕТА. Розвиток учнів і збагачення їхнього емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу і художньо-практичній діяльності. Формування ціннісних орієнтирів, потреби в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні. Формування культури специфічних почуттів: почуття кольору, лінії, ритму, композиції, колориту безпосередньо у мистецькій діяльності. Формувати готовність використовувати отриманий досвід у самостійній творчій роботі.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Тематичне оцінювання.
а) лінійні та силуетні; б) лінійні та тонові; в) тонові та силуетні.
а) лінія; б) лінії та плями; в) плями.
а) лінійний малюнок; б) силует; в) нарис.
а) абстрактними; б) асоціативними; в)уявними.
а) червоний, синій, жовтий; б) білий, чорний, сірий; в) коричневий, чорний, червоний.
а)штампування; б) акватипія; в) гризайль.
Завдання 1 – 6 по 1 балу, 7 завдання – 6 балів.
ІІІ. Домашнє завдання. Заготовити з різнокольорового паперу 15 червоних, 15 жовтих, 15 білих трикутничків однакової форми. Нагадати про картоплинки.
ІV. Підсумок уроку.
МОВА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
Тематичне оцінювання
а) лінійні та силуетні; б) лінійні та тонові; в) тонові та силуетні.
а) лінія; б) лінії та плями; в) плями.
а) лінійний малюнок; б) силует; в) нарис.
а) абстрактними; б) асоціативними; в)уявними.
а) червоний, синій, жовтий; б) білий, чорний, сірий; в) коричневий, чорний, червоний.
а)штампування; б) акватипія; в) гризайль.
Завдання 1 – 6 по 1 балу, 7 завдання – 6 балів.
МОВА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
Тематичне оцінювання
а) лінійні та силуетні; б) лінійні та тонові; в) тонові та силуетні.
а) лінія; б) лінії та плями; в) плями.
а) лінійний малюнок; б) силует; в) нарис.
а) абстрактними; б) асоціативними; в)уявними.
а) червоний, синій, жовтий; б) білий, чорний, сірий; в) коричневий, чорний, червоний.
а)штампування; б) акватипія; в) гризайль.
Завдання 1 – 6 по 1 балу, 7 завдання – 6 балів.
О5
Урок №4
Дизайн. Декоративне-прикладне мистецтво
МЕТА. Ознайомити учнів з декоруванням(прикрашання природних форм). Розширити границі пізнання краси і гармонії навколишнього світу, навчити відтворювати їх у своїх творчих роботах. Розвивати особистісні якості учнів: чуттєво-емоційне сприйняття, асоціативно-образне мислення. Виховувати інтерес, смак, потребу в творчості.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Фронтальне опитування.
Графіка – вид образотворчого мистецтва, основним зображальним засобом якого є рисунок.
Декоративно-ужиткове мистецтво – мистецтво створення ужиткових речей, які мають художню цінність.
Живопис – вид образотворчого мистецтва (малярство), у якому зображення створюється за допомогою кольору.
Скульптура – вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму і виконані з твердих або пластичних матеріалів.
Відповідно до призначення живопис поділяють на:
Два види графіки: малюнок на папері та друкована графіка.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Людина здавна прагнула прикрасити свій побут. Народні ремесла зачаровують своєю дивовижною простотою, мудрістю, доцільністю.
Мистецтво, головною сутністю якого є створення художніх виробів, що мають практичне призначення в побуті, називається декоративно-прикладним.
Нас оточують найрізноманітніші речі. Людина їх створила, щоб полегшити своє життя, зробити його зручнішим.
Дизайн – (від англ. «design» - задум, проект) формування гармонійного предметного середовища для забезпечення найкращих умов праці, побуту та відпочинку людей.
ІV. Виготовлення аплікації «Стоять веселі соняхи у цвіті».
V. Домашнє завдання. Деталізація робіт. Нагадати про пластилін.
ІV. Підсумок уроку.
О5
Урок №6
Види образотворчого мистецтва. Тематичне оцінювання
МЕТА. Розширити границі пізнання краси і гармонії навколишнього світу, навчити відтворювати їх у своїх творчих роботах. Розвивати особистісні якості учнів: чуттєво-емоційне сприйняття, асоціативно-образне мислення. Виховувати інтерес, смак, потребу в творчості.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Тематичне оцінювання.
Графіка – вид образотворчого мистецтва, основним зображальним засобом якого є ……………………. .
Декоративно-ужиткове мистецтво – мистецтво створення……………………., які мають художню цінність.
Живопис – вид образотворчого мистецтва (малярство), у якому зображення створюється за допомогою……………………. .
……………………. – вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму і виконані з твердих або пластичних матеріалів.
Відповідно до призначення живопис поділяють на:
……………………. – (від гр. «графо» - пишу, креслю, малюю) вид образотворчого мистецтва, який включає всі різновиди малюнка і гравюри, що виконані в різній техніці.
Виражальними засобами графіки є ……………………. .
До друкованої графіки відносять:…………………….. (ілюстрації), ……………………..(реклама та агітація), художньо-виробничу(марки, грамоти, етикетки тощо).
Мистецтво, головною сутністю якого є створення художніх виробів, що мають практичне призначення в побуті, називається …………………….
…………………….. – (від англ. «design» - задум, проект) формування гармонійного предметного середовища для забезпечення найкращих умов праці, побуту та відпочинку людей.
……………………..– вид образотворчого мистецтва, основним завданням якого є проектування та зведення споруд.
…………………….– (від лат. «скульпо» - вирізати, висікати) вид образотворчого (пластичного) мистецтва, основним завданням якого є відтворення дійсності в об’ємних формах.
Існують два основні види скульптури:……………………. . За призначенням скульптура поділяється на: ……………………. (пам’ятники, монументи), …………………….. (прикрашає архітектуру міст), ………………………(має самостійне художнє значення, виготовляється на станку або підставі), ……………………..(статуетки).
ІІІ. Домашнє завдання. Аплікація «Рибки».
ІV. Підсумок уроку.
Тематичне оцінювання. Види образотворчого мистецтва.
Графіка – вид образотворчого мистецтва, основним зображальним засобом якого є ……………………. .
Декоративно-ужиткове мистецтво – мистецтво створення……………………., які мають художню цінність.
Живопис – вид образотворчого мистецтва (малярство), у якому зображення створюється за допомогою……………………. .
……………………. – вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму і виконані з твердих або пластичних матеріалів.
Відповідно до призначення живопис поділяють на:
……………………. – (від гр. «графо» - пишу, креслю, малюю) вид образотворчого мистецтва, який включає всі різновиди малюнка і гравюри, що виконані в різній техніці.
Виражальними засобами графіки є ……………………. .
До друкованої графіки відносять:…………………….. (ілюстрації), ……………………..(реклама та агітація), художньо-виробничу(марки, грамоти, етикетки тощо).
Мистецтво, головною сутністю якого є створення художніх виробів, що мають практичне призначення в побуті, називається …………………….
…………………….. – (від англ. «design» - задум, проект) формування гармонійного предметного середовища для забезпечення найкращих умов праці, побуту та відпочинку людей.
……………………..– вид образотворчого мистецтва, основним завданням якого є проектування та зведення споруд.
…………………….– (від лат. «скульпо» - вирізати, висікати) вид образотворчого (пластичного) мистецтва, основним завданням якого є відтворення дійсності в об’ємних формах.
Існують два основні види скульптури:……………………. . За призначенням скульптура поділяється на: ……………………. (пам’ятники, монументи), …………………….. (прикрашає архітектуру міст), ………………………(має самостійне художнє значення, виготовляється на станку або підставі), ……………………..(статуетки).
О5
Урок №7
Мова малюнка
Мета. Сформувати уявлення про творчий задум художників у відтворюванні свого сприйняття світу в малюнку. Розвиток особистісних якостей учнів: виявлення уяви у створенні власних образів у художньо-практичній діяльності. Виховання духовних та моральних ціннісних орієнтирів у сфері образотворчого мистецтва, інтересів, смаків, потреб у творчості.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Малюнок лежить в основі майже всіх видів образотворчого мистецтва.
За використанням графічних засобів малюнок поділяється на лінійний та тоновий.
Лінія - основний виражальний засіб лінійного малюнка. Найпростішим прикладом тонового малюнка є силует – контурний малюнок, заповнений одним рівним тоном.
Лінії бувають: горизонтальні, вертикальні, ламані, хвилясті, висхідні (активні), низхідні (пасивні).
А. Матісс «Портрет жінки»
Від уміння правильно і точно проводити лінії на аркуші паперу залежить якість роботи. Варто проводити лінію одразу, однім рухом, не зупиняючись без потреби; не зловживати гумкою. Виразна лінія різноманітна за товщиною, щільністю олівця, тональністю, невиразна – млява, штрихувата, суха.
Подивиться на портрет. Лінія малюнка надзвичайно проста, майже неперервна. Волосся підкреслює овал обличчя. Автор використовує прості графічні засоби для досягнення виразності образу.
ІІІ. Постановка та виконання практичного завдання.
ІV. Підсумок уроку.
Малюнок – зображення предметів та явищ, виконане на площині від руки за допомогою графічних засобів: ліній, штриха, крапки, плями та їх комбінації.
V. Домашнє завдання.
Деталізація малюнка.
Виконуй малюнок у такій послідовності:
О5
Кольорові сполучення
МЕТА. Розширити границі пізнання краси і гармонії навколишнього світу. Формувати уміння відтворювати свої враження від природи. Ознайомити із деякими технічними прийомами і особливостями нашого сприйняття кольорів та їх сполучень у природі. Розвивати особистісні якості учнів: чуттєво-емоційне сприйняття, асоціативно-образне мислення, сприйняття цілісної картини світу.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
Немає людини, яка б не любила природу, не милувалася ясним блакитним небом,не раділа молодим пагонам дерев, не мріяла про тишу лісів, про луги, насичені ароматами квітів, про простори полів. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися відтворювати свої враження від природи.
ІІ. Вивчення нової теми.
Для відтворення простору необхідно знати, що:
В залежності від освітлення в різний час доби – вранці, вдень, увечері, вночі – пейзаж змінює свої обриси.
ІІІ. Виконання малюнка.
Перша група – «Ніч» або «Зоряна ніч».
Друга група – «Ранок» або «На світанні».
ІV. Домашнє завдання.
Деталізація робіт.
V. Підсумок уроку.
Який настрій навіває кожний час доби?
Який час доби ближчий тобі за настроєм? Яка кольорова гама відповідає йому?
Для відтворення простору необхідно знати, що:
В залежності від освітлення в різний час доби – вранці, вдень, увечері, вночі – пейзаж змінює свої обриси.
.
Сонячного дня контраст і насиченість світлих теплих і темних холодних кольорів; обриси чіткі; втрачається насиченість фарб, які ніби вибілюються
О5
Урок №11
Музика живопису. Засоби виразності живопису
МЕТА. Розвивати чуттєво-емоційне та естетичне сприймання світу; вміння відчувати і бачити навколишній світ, розуміти почуття інших людей. Виховувати потребу в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні. Формувати почуття кольору, лінії, ритму, композиції, колориту, безпосередньо у мистецькій діяльності.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нової теми.
Ще один путь знайомства з кольорами полягає в можливості порівняти колір та звук. Ньютон порівняв колір спектра та музичну октаву.
Але кольорове-музичне прийняття світу кожної людини індивідуальне.
«Жовтий колір – колір земної краси. Збільшення жовтого звучить як труба, в яку дмуть все сильніше або як звук фанфар…
У музичному зображенні світло-синій колір подібний звуку флейти, темно-синій – віолончелі. Заглиблюючись, кольори стають подібними чарівним звукам контрабасу. В глибокій насиченій формі звук синього дорівнює звуку органа…» - так писав Василь Кандинський у статті «Про духовне у мистецтві»
Музика і живопис гармонійно поєднались у творчості Мікалоюса Константинаса Чюрльоніса (1875-1911), відомого литовського художника і талановитого композитора.
М. Чюрльоніс. «Фуга»
Своєрідне поєднання музики і живопису проглядається в певній умовності, витонченості кольорових сполучень. Вони наче мерехтять і сяють у неповторній художній мові. Ритм ліній та сполучення кольорів виражають містичні, таємничі сили, які ніби керують світом.
Лінія – форма – колорит
Звук – форма – тональність
Дань уважения Блерио. Делоне Робер
В этой композиции, которая на первый взгляд кажется абстрактной, закрученные спирали и вращающиеся цветовые диски образуют некий лирический узор на поверхности листа бумаги. При более пристальном рассмотрении мы замечаем Эйфелеву башню справа, а также крылья и пропеллер аэроплана слева. Эти элементы, в сочетании с плывущими по небу формами, призваны прославить первый перелет через Ла-Манш, предпринятый Луи Блерио в 1909 году. Художники часто прибегали к бумаге, чтобы набросать свои идеи и разработать композицию. Эта акварель является предварительным эскизом большою коллажа того же названия, который находится в Художественном музее в Базеле. Делоне использовал цвет для создания чисто абстрактных картин: формы и образы в них порождались воображением и не имели никакого отношения к видимому миру. Этот стиль живописи, тесно связанный с музыкой, был назван орфизмом.
Папский дворец в Авиньоне. Синьяк Поль
Мелкие мазки чистого цвета зрительно сливаются в единый образ, запечатлевший папский дворец в Авиньоне. Слева виден знаменитый Авиньонский мост, его очертания рождаются из соединения оттенков зеленого цвета. Приверженец техники пуантиллизма Жоржа Сёра, Синьяк помещает дополнительные цвета спектра рядом друг с другом, не смешивая оттенки.
ІІІ. Виконання творчої роботи.
Передай у роботі свої враження, думки, асоціації, які виникають під час слухання музики.
ІV. Підсумок уроку. Колір і рух поєднуються в одне ціле при відображенні почуттів, світогляду майстра. При цьому головним є настрій від сприйняття світу, життя, музики і всесвіту, що нерозривно пов’язаний із почуттями й думками людини.
V. Домашнє завдання.
Техніку змішування фарб винайшли художники-імпресіоністи. Уяви себе їхнім послідовником. Виконати малюнок в техніці розділення. Підготуватися до тематичного оцінювання.
Ще один путь знайомства з кольорами полягає в можливості порівняти колір та звук. Ньютон порівняв колір спектра та музичну октаву.
Музика і живопис гармонійно поєднались у творчості Мікалоюса Константинаса Чюрльоніса (1875-1911), відомого литовського художника і талановитого композитора.
М. Чюрльоніс. «Фуга»
Своєрідне поєднання музики і живопису проглядається в певній умовності, витонченості кольорових сполучень. Вони наче мерехтять і сяють у неповторній художній мові. Ритм ліній та сполучення кольорів виражають містичні, таємничі сили, які ніби керують світом.
Лінія – форма – колорит
Звук – форма – тональність
Папский дворец в Авиньоне. Синьяк Поль
Дань уважения Блерио. Делоне Робер
Тематичне оцінювання «Образність природних форм»
І. Вибрати правильну відповідь
Ритм це
Акватипія це
ІІ. Сформулюйте що таке ліплення.
Сформулюйте що таке штампування.
ІІІ. Запишіть в якій техніці виконанні малюнки
Рожеві вітрила
Галактика
ІV. Виконати малюнок «Зимові розваги» в техніці за власним вибором.
Малювання квітів
МЕТА. Розвивати чуттєво-емоційне та естетичне сприймання світу; вміння відчувати і бачити навколишній світ. Виховувати потребу в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні. Формувати почуття кольору, лінії, ритму, композиції, колориту, безпосередньо у мистецькій діяльності.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нової теми.
Немає жодної людини, яка б не була зачарована дивовижною красою оточуючого нас світу. Скільки кольорів і відтінків створила матінка-природа! І той, хто володіє їх таємницею, може створити у глядача певний настрій та емоційний стан.
Надзвичайним витвором природи є квіти. Різноманітність форм, фантастичних кольорів та їх відтінків просто вражає. (Комплект малюнків «Маки»)
Асоціативна гра «Квіти»
ІІІ. Виконання творчої роботи.
ІV. Домашнє завдання. Намалювати квіти
V. Підсумок уроку.
О5
Урок №3
Графіка
МЕТА. Розширити границі пізнання краси і гармонії навколишнього світу, навчити відтворювати їх у своїх творчих роботах. Ознайомити учнів з видами графіки (малюнок на папері, друкована графіка). Розвивати особистісні якості учнів: чуттєво-емоційне сприйняття, асоціативно-образне мислення. Виховувати інтерес, смак, потребу в творчості.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Виконання творчої роботи. Фломастерами або кульковими ручками у зошиті виконати зображення улюбленої квітки. Учні виконують графічні зображення.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Словникова робота. Графіка – (від гр. «графо» - пишу, креслю, малюю) вид образотворчого мистецтва, який включає всі різновиди малюнка і гравюри, що виконані в різній техніці.
Виражальними засобами графіки є лінія, штрих, крапка, пляма і колір, значення якого обмежене.
Два види графіки: малюнок на папері та друкована графіка.
Малюнок можна створити тільки в єдиному екземплярі. Він є унікальним.
Достоїнством друкованої графіки є її багаторазове відтворення у великій кількості рукотворним і машинним способами.
До друкованої графіки відносять: книжкову(ілюстрації), плакат(реклама та агітація), художньо-виробничу(марки, грамоти, етикетки тощо).
ІV. Сьогодні ми пригадаємо те, чому навчилися у попередніх класах. Виконання творчої авторської роботи «У світі казок».
V. Домашнє завдання. Деталізація робіт. Нагадати про кольоровий папір.
ІV. Підсумок уроку.
тонова – основну роль відіграє тон;
світлотіньова – основну роль відіграє розмежування світла та тіні
Залежно від того, кого й що ми зображуємо, графіка розподіляється на такі жанри:
Портретний, побутовий, історичний, анімалістичний, пейзажний, батальний, натюрморт.
До зображальних засобів відносимо:
О5
Урок №5
Скульптура. Архітектура
МЕТА. Ознайомити учнів з такими видами образотворчого мистецтва, як архітектура та скульптура. Розширити границі пізнання краси і гармонії навколишнього світу, навчити відтворювати їх у своїх творчих роботах. Розвивати особистісні якості учнів: чуттєво-емоційне сприйняття, асоціативно-образне мислення. Виховувати інтерес, смак, потребу в творчості.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нової теми.
Бажання захистити себе від певних природних явищ спонукало людей до зведення споруд. Із розвитком цивілізації розвивалася і архітектура. Архітектура – вид образотворчого мистецтва, основним завданням якого є проектування та зведення споруд.
Колись наш далекий пращур помітив, що на глині залишаються відбитки, а в творчих руках цей матеріал перетворився на фігурки людей, тварин, предмети побуту. З цього й почалося мистецтво ліплення. З часом уміння ліпити, вирізьблювати й висікати вдосконалювалося. Так виник своєрідний вид мистецтва – скульптура.
Скульптура – (від лат. «скульпо» - вирізати, висікати) вид образотворчого (пластичного) мистецтва, основним завданням якого є відтворення дійсності в об’ємних формах.
Існують два основні види скульптури: кругла скульптура та рельєф. За призначенням скульптура поділяється на: монументальну (пам’ятники, монументи), монументально-декоративну (прикрашає архітектуру міст), станкову (має самостійне художнє значення, виготовляється на станку або підставі), скульптуру малих форм (статуетки).
ІІІ. Творче завдання. Ліплення з пластиліну виробу «Кінь».
V. Домашнє завдання. Деталізація робіт. Підготуватися до тематичного оцінювання.
ІV. Підсумок уроку.
О5
Урок №8
Кольорові асоціації
МЕТА. Розвиток учнів і збагачення їхнього емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу і художньо-практичній діяльності. Формування ціннісних орієнтирів, потреби в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні. Формування культури специфічних почуттів: почуття кольору, лінії, ритму, композиції, колориту безпосередньо у мистецькій діяльності. Формувати готовність використовувати отриманий досвід у самостійній творчій роботі.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент. Гра «Асоціації». Колір викликає певні асоціації з предметом, дією, явищем, і навпаки. Наприклад: оранжевий – апельсин; жовто-блакитний – прапор України; світлофор – безпека руху.
ІІ. Вивчення нової теми.
Предмети навколишньої дійсності відрізняються один від одного не тільки за матеріалом, розміром і формою, але й за кольором.
Колір – невід’ємна ознака будь-якого предмета.
Людина сприймає явища природи як сполучення кольорів. Холодна гама – зима, тепла гама – осінь.
Картини, в яких колір і пластика емоційно впливають на глядача, викликають асоціації, пробуджують уяву, називають абстрактними.
Словникова робота.
Асоціативність - це встановлення зв’язків між окремими уявленнями, внаслідок чого одне з них викликає інше.
ІІІ. Сьогодні ми виконаємо творчу роботу в кольорі.
Завдання для пар:
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання. Деталізація робіт. Опрацювати конспект.
О5
Урок №9
Ахроматичні кольори
МЕТА. Розвивати чуттєво-емоційне та естетичне сприймання світу; вміння відчувати і бачити навколишній світ, розуміти почуття інших людей. Виховувати потребу в творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні. Формувати почуття кольору, лінії, ритму, композиції, колориту, безпосередньо у мистецькій діяльності.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
Гра «Наші почуття».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Аукціон дитячих робіт.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Кольори ахроматичної гами – білий, чорний, сірий.
Гризайль – це живопис чорно-білою (або одноколірною) фарбою.
Наші почуття подібні до стану природи. Вона різноманітна в своїх проявах: дощ – сонце, вітер – тиша. Це нагадує настрої та емоційні стани людини: радість – сум, спокій – напруження.
Розглянь репродукції картин художників.
ІV. Виконання творчої роботи.
Пригадайте, що ви відчували, спостерігаючи різні природні явища. Якому діапазону відповідають ваші спогади. Відтвори свої враження у роботі за допомогою групи ахроматичних кольорів.
V. Підсумок уроку.
Світло-сірий діапазон – викликає спокій;
Середньо сірий – нейтральні композиції, спокійні, стримані.
Темно-сірий – викликає почуття туги.
VІ. Домашнє завдання. Малюнок в техніці гризайль.
Б. Хогарт. «Пил та вітер»
Робертсон Брюс. «Лісний пейзаж»