Розробка уроку для 6 класу на тему "Плід. Поширення плодів та насіння" розроблено за структурою І.П.Підласого.
Розробка включає роздатковий матеріал, самостійні роботи, презентацію.
Цей конспект уроку розміщено на сайті ОІППО Івано-Франківськ, був розроблений на конкурс "Вчитель року - 2017" - номінація "Біологія".
Тема: Плід. Поширення плодів та насіння.
Мета:
Очікувані результати: учні визначають поняття – плід та насінина, називають види плодів, відмінності соковитих та сухих плодів; розпізнають на малюнках типи плодів; описують будову плоду та процес поширення насіння; класифікують плоди за ознаками; бережливо ставляться до природи.
Обладнання: колекція сухих плодів, зразки соковитих плодів, комп’ютер, презентація PowerPoint («Слайди до етапів уроку»), підручник «Біологія» - 6 клас, І.Ю. Костіков, робочий зошит, зошит для лабораторних досліджень.
Тип уроку. Комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Підготовчий етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Орієнтація
2.1. Прийом «Естафета» (робота по рядах)
Кожна пара учнів відповідає на одне запитання картки та передає її далі.
Картка 1
Картка 2
Метод «Мікрофон». Учитель підходить до учня з уявним мікрофоном і ставить запитання учневі, учень відповідає на поставлене запитання і задає питання іншому учаснику, передаючи мікрофон.
Що таке запилення?
Які бувають види запилення?
Які види запилення розрізняють за втручанням у цей процес людини?
Що характерно для рослин, що запилюються комахами? водою? вітром? птахами?
Що таке запліднення?
2.3. Вправа «Знайди помилку»
На мультимедійній дошці з’являється текст з узагальненим матеріалом з теми «Запилення. Запліднення», у якому допущені помилки, які слід знайти.
Учням необхідно вказати кількість помилок та прокоментувати їх.
На наступному слайді з’являється текст з виправленими помилками, які підкреслені та позначені синім кольором.
2.4. Біологічна міні-вікторина
1. Які пристосування дали змогу покритонасінним стати домінуючою групою в рослинному світі?
2. У чому полягає біологічне значення подвійного запліднення?
3. Із чого утворюються плід і насінина?
4. Які умови необхідні для утворення в рослин плодів і насінин?
Вправа «Картинна галерея» для визначення теми уроку.
(Перед учнями на моніторі комп’ютера з’являються зображення, які містять ознаки теми уроку. Пропоную учням розглянути «картинну галерею» і самим визначити тему уроку).
Отже, тема уроку «Плід. Поширення плодів та насіння».
Запишіть, будь-ласка, тему в зошит. Формулювання учнями мети уроку: вивчити пристосування рослин до поширення плодів і насіння в природі.
Етапи визначення мети
Мультимедійна презентація: «Чи знаєте ви що…». Інформаційна підбірка цікавих фактів про рослин, в яких дозрівають дивовижні плоди.
Відомо, що
редька польова щорічно утворює 160 насінин,
фіалка трикольорова – 2500 насінин,
кульбаба лікарська – 5 000 насінин,
мак самосійка – 20000 насінин,
тополя чорна – 28000000 насінин.
ІІІ. Презентація
План вивчення теми:
Розповідь учителя «Будова плода та його утворення»
Плід – орган покритонасінних рослин, який утворюється у квітці із зав’язі та слугує для формування, захисту та поширення насіння, що міститься в ньому. Він розвивається зазвичай після запліднення та утворення зародка в результаті розростання і видозміни стінок зав’язі. Після запилення і запліднення до зав’язі надходять поживні речовини, і вона поступово перетворюється на стиглий плід. Зі стінок зав’язі розвивається оплодень, який складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього.
Учитель пропонує учням скласти схему «Будова плода сливи» у зошиті.
Бесіда. Порівняємо будову плода сливи та помідора із намальованим у зошиті
Висновок вчителя
Отже, плід складається з однієї чи кількох насінин та оплодня. Оплодень розвивається після запліднення з квітки (переважно із зав’язі) й оточує насіння. Він складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього.
IV. Практика на прикладах
Типи плодів (розповідь, демонстрація, колекції плодів, складання опорної схеми)
Розповідь з елементами бесіди та демонстрації
Усередині плоду міститься насіння. За кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні (слива, вишня), й багатонасінні (помідор, огірок).
У випадку, коли квітка має лише одну маточку, з неї утворюється один простий плід (наприклад, у пшениці, вишні). За наявності у квітці декількох маточок виникає і відповідна кількість дрібних плодиків. Вони разом утворюють збірний, або складний, плід, як у малини чи ожини. Інколи в дуже щільних суцвіттях плоди, кожен з яких виникає з окремої квітки, зростаються між собою. Вони утворюють супліддя, наприклад у шовковиці, ананаса
А тепер зверніть увагу на плоди вишні та соняшника.
Ви легко зможете помітити різницю у будові їхнього оплодня. Якщо оплодень плодів вишні м'ясистий, соковитий, то у соняшника він представлений лише тоненькою всохлою шкіркою. Річ у тім, що в одних рослин під час дозрівання плоду його оплодень висихає і вміст води в ньому значно зменшується, наприклад у пшениці, гороху, ліщини. Натомість у багатьох інших рослин оплодень дозрілого плоду залишається соковитим і може містити цукри, що надають йому солодкого присмаку (як у вишні, абрикоса, помідора, кавуна, дині). Таким чином, залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяють на сухі та соковиті.
Якими бувають сухі плоди? Сухі плоди поділяють на розкривні та нерозкривні. Розкривні плоди переважно багатонасінні (наприклад, біб, стручок, стручечок, коробочка), нерозкривні містять здебільшого лише одну насінину (горіх, сім'янка, зернівка).
У таких рослин, як горох, квасоля, соя, плід має назву біб . Такий плід розкривається двома стулками, до яких прикріплені насінини. Двома стулками розкривається й такий плід, як стручок (у капусти, гірчиці, редьки). Однак насінини у стручка кріпляться не до стулок, а до плівчастої перетинки, яка поділяє порожнину плода на дві частини. Подібний за будовою до стручка стручечок, але він значно коротший та ширший (у грициків, рижію). До розкривних плодів належить і коробочка. Ці плоди дійсно нагадують коробочку, всередині якої міститься багато насінин. Коробочка може розкриватися різними способами. У блекоти після дозрівання відпадає кришечка, у маку на верхівці виникають отвори, у дурману - численні поздовжні щілини.
Розгляньмо нерозкривні сухі плоди. Твердий здерев'янілий оплодень, усередині якого вільно лежить одна насінина, має горіх (у ліщини, бука, липи). Плід сім'янка має шкірястий оплодень, який лише прилягає до насінини, проте не зростається з нею (у соняшника, волошки, нагідок). У зернівки шкірястий оплодень міцно зростається з насіниною (у жита, пшениці, ячменю).
До соковитих належать ягодоподібні плоди (ягода, яблуко, кістянка та інші). Ягода - багатонасінний плід із соковитими середнім та внутрішнім шарами оплодня, а його зовнішній шар утворює захисну шкірку (наприклад, у смородини, винограду, аґрусу, картоплі, журавлини). До багатонасінних плодів належить і яблуко. Проте у нього соковитий лише середній шар оплодня, а внутрішній - ущільнюється (у яблуні, груші, айви, горобини). Усі ви ласували плодами кавунів та динь. А чи замислювалися ви над тим, що ці рослини - близькі родичі гарбуза та огірків? Тому плід цих рослин має назву гарбузина. У цього плоду середній та внутрішній шари соковиті, а зовнішній твердий.
Прикладом однонасінних соковитих плодів є кістянка. Ви, мабуть, помічали, що всередині розташована тверда здерев'яніла кісточка - внутрішній шар оплодня. Середній шар кістянки часто соковитий, а зовнішній - тоненька шкірка (у вишні, сливи, абрикоса).
У чому полягає біологічне значення плодів? Плід є лише у покритонасінних, звідки і походить назва цих рослин. Він слугує для поширення та захисту насінини від несприятливих впливів довкілля.
Поширення плодів і насіння
Розповідь учителя та демонстрація
Відомо кілька способів поширення насіння:
1. Автохорія – поширення плодів, насіння, спор та вегетативних частин рослинного організму за допомогою пристосувань самої рослини, без дії зовнішніх агентів. Цей спосіб характерний для таких рослин як: скажений огірок, акація, горох, квасоля.
2. Анемохорія – розповсюдження насіння, плодів і спор рослин повітряними течіями. Насіння для цього способу повинні володіти маленькою вагою і мати спеціальні пристосування. Малу вагу мають таке насіння, як: орхідея, грушанка. Кульбаба, верба, тополя, іван-чай - мають різні вирости у вигляді хохолков або волосків. А якими засобами у клена, ясена, берези? Вирости у вигляді крилець.
3. Гідрохорія – розповсюдження насіння, плодів і спор рослин за допомогою води . Як ви думаєте для яких рослин характерний даний вид розповсюдження? Для водних або навколоводних рослин. Осока, вільха, кокосова пальма.
4. Зоохорія ( антропохорія) – поширення діаспор рослин (спор, плодів, насіння) тваринами. У процесі еволюції багато рослин виробили особливі пристосування до цього типу поширення. Які пристосування зустрічаються у рослин для поширення за допомогою тварин? Лопух, череда. Вони мають особливі вирости у вигляді гачків, шипиків, липучок, які прикріплюються до шерсті тварин, одягу людини і переносяться на далекі відстані.
5. Орнітохорія – поширення плодів, насіння та спор рослин птахами, які або поїдають плоди, викидаючи насіння, або роблять з них запаси в певному місці, частина яких потім там і проростає. Соковиті плоди мають яскраве забарвлення і тим самим привертають увагу птахів. Вони поїдають їх і переносять далеко від материнської рослини.
V. Керована практика
Учитель пропонує учням скласти за допомогою підручника опорну схему
Складання опорної схеми
Однонасінні багатонасінні
соковиті
Стан оплодня
сухі
однонасінні багатонасінні
Фізкультхвилинка
Вігадати загадку
Без рук, без ніг, а пнеться на батіг. (Горох)
Учні об»єднуються у дві команди, і по черзі, по одній букві записують відповідь на дошці.
VI. Незалежна практика
І завдання. Учні об’єднюються у три групи і дають відповідь на питання.
З поданого переліку вибрати рослини, що
- розповсюджуються вітром (І ряд)
- розповсюджуються тваринами (ІІ ряд)
- розповсюджуються самостійно (ІІІ ряд)
Перелік рослин: череда, калина, клен, кульбаба, ліщина, горобина, розрив-трава, лопух, огірок-пирскач, береза, квасоля, чистотіл, вишня
ІІ завдання. Учні мають розглянути запропоновані рослини і назвати типи плодів (виконують ланцюжком).
Учні мають назвати типи плодів запропонованих рослин
ІІІ завдання. Учні мають знайти зайвий плід та пояснити чому він є зайвим.
Знайди зайве
Виконання лабораторного дослідження. Тема: будова плоду
Інструктаж з БЖД
Виконання лабораторного досліду згідно інструктивної картки. Взаємоопитування.
Метод «Взаємоопитування». Учні працюють у парах і ставлять запитання один одному .
Вчитель пропонує учням орієнтовані запитання.
1. Що таке плід? Яка його будова?
3. Яке значення плодів у житті рослин?
4. Що таке сухі та соковиті плоди?
5. Чим відрізняються однонасінні плоди від багатонасінних?
Метод «Поміркуй»
1. Чи може бути більше насінин у плоду, ніж насінних зачатків у зав'язі?
2. До якого типу плодів - сухих чи соковитих - належить плід волоського горіха?
Прийом «Так-ні».
Учитель зачитує питання, а учні мають відповісти «так» або «ні». Якщо відповідь «так» учні піднімають руки вгору, якщо «ні» - опускають вниз.
VIII. Домашня практика
Завдання №1Вивчити § 36, відповісти на запитання для контролю на ст. 164.
Завдання №2 Підготувати розповідь «Мій улюблений плід»
Завдання №3«Поміркуйте!»
Чи може бути більше насінин у плоду, ніж насінин зачатків у зав’язі?
До якого типу плодів – сухих чи соковитих – належить плід волоського горіха?