Розробка уроку для 6 класу на тему "Плід. Поширення плодів та насіння"

Про матеріал

Розробка уроку для 6 класу на тему "Плід. Поширення плодів та насіння" розроблено за структурою І.П.Підласого.

Розробка включає роздатковий матеріал, самостійні роботи, презентацію.

Цей конспект уроку розміщено на сайті ОІППО Івано-Франківськ, був розроблений на конкурс "Вчитель року - 2017" - номінація "Біологія".

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема: Плід. Поширення плодів та насіння.

Мета:

  •                    розширити знання учнів про плоди та насіння; ознайомити з різноманітністю плодів у природі та їх класифікацією; розкрити процес поширення плодів і насінини у природі;
  •                    продовжити формувати вміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника та іншими джерелами знань, натуральними об’єктами, уміння розпізнавати різні типи плодів; працювати з натуральними об’єктами під час ви­конання лабораторного дослідження, робити відповідні висновки;
  •                    виховувати розуміння значущості плодів і на­сіння в житті рослин, бережне ставлення до рослин.

Очікувані результати: учні визначають  поняття – плід та насінина, називають види плодів, відмінності соковитих та сухих плодів; розпізнають на малюнках типи плодів; описують будову плоду та процес поширення насіння; класифікують плоди за ознаками; бережливо ставляться до природи.

Обладнання: колекція сухих плодів, зразки соковитих плодів, комп’ютер, презентація  PowerPoint («Слайди до етапів уроку»), підручник «Біологія» - 6 клас, І.Ю. Костіков, робочий зошит, зошит для лабораторних досліджень.

Тип уроку. Комбінований.
                                                                   ХІД УРОКУ
І. Підготовчий етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Орієнтація

2.1. Прийом «Естафета» (робота по рядах)

Кожна пара учнів відповідає на одне запитання картки та передає її далі.

Картка 1

  1.               Найважливіші частини квітки — …
  1.               Перед заплідненням відбувається…
  1.               Чоловічі статеві клітини називаються…
  1.               Вони формуються у… 
  1.               Жіноча статева клітина називається… 
  1.               Вона розташована в… 

Картка 2

  1.               Пилкове зерно перед запиленням потрапляє…
  1.               Пилкове зерно проростає у…
  1.               Під час злиття спермія з яйцеклітиною — …
  1.               Під час злиття спермія з центральною клітиною…
  1.               Запасна тканина — …
  1.               Відкрив подвійне запліднення…

Метод «Мікрофон». Учитель підходить до учня з уявним мікрофоном і ставить запитання учневі, учень відповідає на поставлене запитання і задає питання іншому учаснику, передаючи мікрофон.

Що таке запилення?

Які бувають види запилення?

 Які види запилення розрізняють за втручанням у цей процес людини?

Що характерно для рослин, що запилюються комахами? водою? вітром? птахами?

 Що таке запліднення?

2.3. Вправа «Знайди помилку»

На мультимедійній дошці з’являється текст з узагальненим матеріалом з теми «Запилення. Запліднення», у якому допущені помилки, які слід знайти.

Учням необхідно вказати кількість помилок та прокоментувати їх.

На наступному слайді з’являється текст з виправленими помилками, які підкреслені та позначені синім кольором.

2.4. Біологічна міні-вікторина

1. Які пристосування дали змогу покритонасінним стати домінуючою групою в рослинному світі? 
2. У чому полягає біологічне значення подвійного запліднення? 
3. Із чого утворюються плід і насінина? 
4. Які умови необхідні для утворення в рослин плодів і насінин? 
         Вправа «Картинна галерея» для визначення теми уроку.

(Перед учнями на моніторі комп’ютера з’являються зображення, які містять ознаки теми уроку. Пропоную учням розглянути «картинну галерею» і самим визначити тему уроку).

Отже, тема уроку «Плід. Поширення плодів та насіння».

Запишіть, будь-ласка, тему в зошит. Формулювання учнями мети уроку: вивчити пристосування рослин до поширення плодів і насіння в природі.

 Етапи визначення мети

  •              Що будемо вивчати на уроці?
  •              Для чого потрібно вивчати цю тему?
  •              Яку користь принесуть знання з цієї теми для майбутнього життя?

Мультимедійна презентація: «Чи знаєте ви що…». Інформаційна підбірка цікавих фактів про рослин, в яких дозрівають дивовижні плоди.

Відомо, що

редька польова щорічно утворює 160 насінин,

фіалка трикольорова – 2500 насінин,

кульбаба лікарська – 5 000 насінин,

мак самосійка – 20000 насінин,

тополя чорна – 28000000 насінин.

 ІІІ. Презентація

План вивчення теми:

  1.               Будова плоду. (Розповідь, бесіда, метод «Взаємоопитування»)
  2.               Різноманітність плодів. (Розповідь, демонстрація, складання опорної схеми)
  3.               Поширення плодів і насіння. (Розповідь, демонстрація, метод «Так - ні» )

Розповідь учителя «Будова плода та його утворення»

Плід – орган покритонасінних рослин, який утворюється у квітці із зав’язі та слугує для формування, захисту та поширення насіння, що міститься в ньому. Він розвивається зазвичай після запліднення та утворення зародка в результаті розростання і видозміни стінок зав’язі. Після запилення і запліднення до завязі надходять поживні речовини, і вона поступово перетворюється на стиглий плід. Зі стінок зав’язі розвивається оплодень, який складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього.

Учитель пропонує учням скласти схему «Будова плода сливи» у зошиті. 

Бесіда. Порівняємо будову плода сливи та помідора із намальованим у зошиті

 

 

Висновок вчителя

Отже, плід складається з однієї чи кількох насінин та оплодня. Оплодень розвивається після запліднення з квітки (переважно із зав’язі) й оточує насіння. Він складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього.

IV. Практика на прикладах

Типи плодів (розповідь, демонстрація, колекції плодів, складання опорної схеми)

Розповідь з елементами бесіди та демонстрації

  • Чи всі плоди мають однакову кількість насіння?

Усередині плоду міститься насіння. За кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні (слива, вишня), й багатонасінні (помідор, огірок).

  • Які існують типи плодів?

У випадку, коли квітка має лише одну маточку, з неї утворюється один простий плід (наприклад, у пшениці, вишні). За наявності у квітці декількох маточок виникає і відповідна кількість дрібних плодиків. Вони разом утворюють збірний, або складний, плід, як у малини чи ожини. Інколи в дуже щільних суцвіттях плоди, кожен з яких виникає з окремої квітки, зростаються між собою. Вони утворюють супліддя, наприклад у шовковиці, ананаса

А тепер зверніть увагу на плоди вишні та соняшника.

Ви легко зможете помітити різницю у будові їхнього оплодня. Якщо оплодень плодів вишні м'ясистий, соковитий, то у соняшника він представлений лише тоненькою всохлою шкіркою. Річ у тім, що в одних рослин під час дозрівання плоду його оплодень висихає і вміст води в ньому значно зменшується, наприклад у пшениці, гороху, ліщини. Натомість у багатьох інших рослин оплодень дозрілого плоду залишається соковитим і може містити цукри, що надають йому солодкого присмаку (як у вишні, абрикоса, помідора, кавуна, дині). Таким чином, залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяють на сухі та соковиті.

Якими бувають сухі плоди? Сухі плоди поділяють на розкривні та нерозкривні. Розкривні плоди переважно багатонасінні (наприклад, біб, стручок, стручечок, коробочка), нерозкривні містять здебільшого лише одну насінину (горіх, сім'янка, зернівка).

У таких рослин, як горох, квасоля, соя, плід має назву біб . Такий плід розкривається двома стулками, до яких прикріплені насінини. Двома стулками розкривається й такий плід, як стручок (у капусти, гірчиці, редьки). Однак насінини у стручка кріпляться не до стулок, а до плівчастої перетинки, яка поділяє порожнину плода на дві частини. Подібний за будовою до стручка стручечок, але він значно коротший та ширший (у грициків, рижію). До розкривних плодів належить і коробочка. Ці плоди дійсно нагадують коробочку, всередині якої міститься багато насінин. Коробочка може розкриватися різними способами. У блекоти після дозрівання відпадає кришечка, у маку на верхівці виникають отвори, у дурману - численні поздовжні щілини.

Розгляньмо нерозкривні сухі плоди. Твердий здерев'янілий оплодень, усередині якого вільно лежить одна насінина, має горіх (у ліщини, бука, липи). Плід сім'янка має шкірястий оплодень, який лише прилягає до насінини, проте не зростається з нею (у соняшника, волошки, нагідок). У зернівки шкірястий оплодень міцно зростається з насіниною (у жита, пшениці, ячменю).

  • Які відомі соковиті плоди?

До соковитих належать ягодоподібні плоди (ягода, яблуко, кістянка та інші). Ягода - багатонасінний плід із соковитими середнім та внутрішнім шарами оплодня, а його зовнішній шар утворює захисну шкірку (наприклад, у смородини, винограду, аґрусу, картоплі, журавлини). До багатонасінних плодів належить і яблуко. Проте у нього соковитий лише середній шар оплодня, а внутрішній - ущільнюється (у яблуні, груші, айви, горобини). Усі ви ласували плодами кавунів та динь. А чи замислювалися ви над тим, що ці рослини - близькі родичі гарбуза та огірків? Тому плід цих рослин має назву гарбузина. У цього плоду середній та внутрішній шари соковиті, а зовнішній твердий.
Прикладом однонасінних соковитих плодів є кістянка. Ви, мабуть, помічали, що всередині розташована тверда здерев'яніла кісточка - внутрішній шар оплодня. Середній шар кістянки часто соковитий, а зовнішній - тоненька шкірка (у вишні, сливи, абрикоса).

У чому полягає біологічне значення плодів? Плід є лише у покритонасінних, звідки і походить назва цих рослин. Він слугує для поширення та захисту насінини від несприятливих впливів довкілля.

Поширення плодів і насіння

Розповідь учителя та демонстрація

Відомо кілька способів поширення насіння:

1. Автохорія – поширення плодів, насіння, спор та вегетативних частин рослинного організму за допомогою пристосувань самої рослини, без дії зовнішніх агентів. Цей спосіб характерний для таких рослин як: скажений огірок, акація, горох, квасоля.

2. Анемохорія – розповсюдження насіння, плодів і спор рослин повітряними течіями. Насіння для цього способу повинні володіти маленькою вагою і мати спеціальні пристосування. Малу вагу мають таке насіння, як: орхідея, грушанка. Кульбаба, верба, тополя, іван-чай - мають різні вирости у вигляді хохолков або волосків. А якими засобами у клена, ясена, берези? Вирости у вигляді крилець.

3. Гідрохорія розповсюдження насіння, плодів і спор рослин за допомогою води . Як ви думаєте для яких рослин характерний даний вид розповсюдження? Для водних або навколоводних рослин. Осока, вільха, кокосова пальма.

4. Зоохорія ( антропохорія) – поширення діаспор рослин (спор, плодів, насіння) тваринами. У процесі еволюції багато рослин виробили особливі пристосування до цього типу поширення. Які пристосування зустрічаються у рослин для поширення за допомогою тварин? Лопух, череда. Вони мають особливі вирости у вигляді гачків, шипиків, липучок, які прикріплюються до шерсті тварин, одягу людини і переносяться на далекі відстані.

5. Орнітохорія поширення плодів, насіння та спор рослин птахами, які або поїдають плоди, викидаючи насіння, або роблять з них запаси в певному місці, частина яких потім там і проростає. Соковиті плоди мають яскраве забарвлення і тим самим привертають увагу птахів. Вони поїдають їх і переносять далеко від материнської рослини.

 

V. Керована практика

Учитель пропонує учням скласти за допомогою підручника опорну схему

Складання опорної схеми

 

 

Однонасінні     багатонасінні

 

 

соковиті

 

      Стан оплодня

 

сухі

 

 однонасінні   багатонасінні

 

 

 

Фізкультхвилинка

Вігадати загадку

Без рук, без ніг, а пнеться на батіг. (Горох)

Учні об»єднуються  у дві команди, і по черзі, по одній букві записують відповідь на дошці.

VI. Незалежна практика

І завдання. Учні обєднюються у три групи і дають відповідь на питання.

З  поданого переліку вибрати  рослини, що

 - розповсюджуються вітром (І ряд)

 - розповсюджуються тваринами (ІІ ряд)

 - розповсюджуються самостійно (ІІІ ряд)

Перелік рослин: череда, калина, клен, кульбаба,  ліщина, горобина, розрив-трава, лопух, огірок-пирскач,  береза, квасоля, чистотіл, вишня

ІІ завдання.  Учні мають розглянути запропоновані рослини і назвати типи плодів (виконують ланцюжком).

Учні мають назвати типи плодів запропонованих рослин

ІІІ завдання. Учні мають знайти зайвий плід та пояснити чому він є зайвим.

 

Знайди зайве

Виконання лабораторного дослідження. Тема: будова плоду

Інструктаж з БЖД

Виконання лабораторного досліду згідно інструктивної картки. Взаємоопитування.

Метод «Взаємоопитування». Учні працюють у парах і ставлять запитання один одному .

Вчитель пропонує учням орієнтовані запитання.
1. Що таке плід? Яка його будова? 
3. Яке значення плодів у житті рослин?
4. Що таке сухі та соковиті плоди? 
5. Чим відрізняються однонасінні плоди від багатонасінних?
Метод  «Поміркуй»
1. Чи може бути більше насінин у плоду, ніж насінних зачатків у зав'язі? 
2. До якого типу плодів - сухих чи соковитих - належить плід волоського горіха?

Прийом «Так-ні».

Учитель зачитує питання, а учні мають відповісти «так» або «ні». Якщо відповідь «так» учні піднімають руки вгору, якщо «ні» - опускають вниз.

  1.     Плід – це видозмінена у процесі запилення квітка.
  2.     Плід складається з насінини та оплодня.
  3.     Залежно від умісту води в оплодні їх поділяють насухо (з м’ясистим соковитим оплоднем) та соковиті (оплодень шкірястий або здерев’янілий).
  4.     Сухі плоди поділяють на розкривні та нерозкривні.
  5.     Багатонасінні сухі плоди – біб, стручок, стручечок, коробочка.
  6.     Містять переважно одну насінину: горіх, жолудь, сім’янка, зернівка.
  7.     Ягода – соковитий однонасінний плід з м’якушем, покритий зверху тонкою шкіркою.
  8.     Кістянка – однонасінний соковитий плід.
  9.     Стручок – сухий плід, який складається з двох стулок, що розкриваються від основи до вершини і на яких знаходиться перетинка з насінням.
  10. Збірні плоди – плоди, в утворенні яких бере участь тільки зав’язь.

VIII. Домашня практика

Завдання №1Вивчити §  36, відповісти на запитання для контролю на ст. 164.

Завдання №2 Підготувати розповідь «Мій улюблений плід»

Завдання №3«Поміркуйте!»

Чи може бути більше насінин у плоду, ніж насінин зачатків у завязі?

До якого типу плодів – сухих чи соковитих – належить плід волоського горіха?

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Плід. Поширення плодів та насіння.

Номер слайду 2

«Знайти помилку» Запилення – це перенесення пилкових трубок із пиляка на приймочку квіточки. Розрізняють два його типи: перехресне запилення та штучне. Самозапилення – перенесення пилку з віночка на приймочку маточки тієї ж квітки. Перехресне запилення – перенесення пилку з пиляка однієї квітки на віночок іншої квітки. Запліднення – це процес злиття чоловічої та жіночої нестатевих клітин. Після запліднення утворюється зигота, яка дає початок новому організмові.

Номер слайду 3

Запилення – це перенесення пилкових зерен із пиляка на приймочку маточки. Розрізняють два його типи: перехресне запилення та самозапилення. Самозапилення – перенесення пилку з пиляка на приймочку маточки тієї ж квітки. Перехресне запилення – перенесення пилку з пиляка однієї квітки на маточку іншої квітки. Запліднення – це процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин. Після запліднення утворюється зигота, яка дає початок новому організмові.

Номер слайду 4

Що будемо вивчати на уроці?Для чого потрібно вивчати цю тему?Яку користь принесуть знання з цієї теми для майбутнього життя?

Номер слайду 5

«Чи знаєте ви що…»Відомо, що редька польова щорічно утворює 160 насінин,фіалка трикольорова – 2500 насінин,кульбаба лікарська – 5 000 насінин,мак самосійка – 20000 насінин,тополя чорна – 28000000 насінин.

Номер слайду 6

План вивчення теми:1. Будова плоду.2. Різноманітність плодів.3. Поширення плодів і насіння.

Номер слайду 7

Плід – орган покритонасінних рослин, який утворюється у квітці із зав’язі та слугує для формування, захисту та поширення насіння, що міститься в ньому.

Номер слайду 8

Будова плода1 – зовнішній шар стінки плода2 – сереній шар3 – внутрішній шар4 – насінина5 - плодоніжка. Будова плода

Номер слайду 9

Класифікація плодів (за кількістю насіння) ОднонасінніБагатонасінні

Номер слайду 10

Класифікація плодів. ПростіСкладні Утворюється із квітки, яка має одну маточку. Утворюється із квітки, яка має декілька маточок

Номер слайду 11

Плід вишніПлід соняшника

Номер слайду 12

Класифікація плодів. СухіСоковитіРозкривніНерозкривні ОднонасінніБагатонасінні

Номер слайду 13

Розкривні плоди. Біб. Горох. Квасоля. Соя. Стручок. Капуста. Гірчиця. Редька. Стручечок. Грицика. Хрін. Коробочка. Мак. Дурман. Блекота

Номер слайду 14

Нерозкривні плоди. Горіх. Сім’янка. Зернівка. Горішок. Крилатка. Фундук. Ліщина. Соняшник. Кульбаба. Айста. Пшениця. Кукурудза. Рис. Гречка. Липа. Ясен. Клен. В’яз

Номер слайду 15

Соковиті плоди. Яблуко. Кістянка. Гарбузина. Ягода. Суничина. Збірна кістянка. Помаранча. Смородина. Виноград Аґрус Картопля. Яблуко. Груша Айва Горобина. Гарбуз. Кавун. Диня. Огірок. Вишня. Слива. Персик. Суниця. Полуниця. Малина. Ожина. Мандарин. Лимон. Апельсин

Номер слайду 16

Вігадати загадку. Без рук, без ніг, а пнеться на батіг. (Горох)У чому полягає біологічне значення плодів? style.font. Weightstyle.font. Weight

Номер слайду 17

Поширення плодів і насіння Автохорія – поширення плодів, насіння, спор  та вегетативних частин рослинного організму за допомогою пристосувань самої рослини, без дії зовнішніх агентів. Скажений огірок. Акація. Горох. Квасоля. Мак

Номер слайду 18

Анемохорія – розповсюдження насіння, плодів і спор рослин повітряними течіями. Тополя Клен Ясен Верба. Береза Липа. Кульбаба

Номер слайду 19

Гідрохорія – розповсюдження насіння, плодів і спор рослин за допомогою води Кокосова пальма. Латаття. Глечики. Осока. Частуха. Стрілолист

Номер слайду 20

Зоохорія ( антропохорія) – поширення діаспор рослин (спор, плодів, насіння) тваринами. Лопух. Череда. Липучка

Номер слайду 21

Орнітохорія – поширення плодів, насіння та спор рослин птахами, які або поїдають плоди, викидаючи насіння, або роблять з них запаси в певному місці, частина яких потім там і проростаєКалина. Горобина. ВишніМалина

Номер слайду 22

З поданого переліку вибрати рослини, що - розповсюджуються вітром (І ряд)- розповсюджуються тваринами (ІІ ряд)- розповсюджуються самостійно (ІІІ ряд)Перелік рослин: череда, калина, клен, кульбаба, ліщина, горобина, розрив-трава, лопух, огірок-пирскач, береза, квасоля, чистотіл, вишня

Номер слайду 23

Назвіть типи плодів запропонованих рослин Помідор

Номер слайду 24

Знайти зайвий плід

Номер слайду 25

Знайти зайвий плід

Номер слайду 26

Прийом «Так-ні»1. Плід – це видозмінена у процесі запилення квітка.2. Плід складається з насінини та оплодня.3. Залежно від умісту води в оплодні їх поділяють насухо (з м’ясистим соковитим оплоднем) та соковиті (оплодень шкірястий або здерев’янілий).4. Сухі плоди поділяють на розкривні та нерозкривні.5. Багатонасінні сухі плоди – біб, стручок, стручечок, коробочка.6. Містять переважно одну насінину: горіх, жолудь, сім’янка, зернівка.7. Ягода – соковитий однонасінний плід з м’якушем, покритий зверху тонкою шкіркою.8. Кістянка – однонасінний соковитий плід.9. Стручок – сухий плід, який складається з двох стулок, що розкриваються від основи до вершини і на яких знаходиться перетинка з насінням.10. Збірні плоди – плоди, в утворенні яких бере участь тільки зав’язь.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дмитренко Аліна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
17 березня 2018
Переглядів
24994
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку