Розробка уроку математики у 5 класі на тему "Числові та буквенні вирази. Формули" з використанням елементів STEM-технологій

Про матеріал
STEM-освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. Подібна система освіти вчить жити в реальному швидкозмінному світі, вміти реагувати на зміни, критично мислити і бути розвиненою творчою.
Перегляд файлу

Рознятовська Ольга Вікторівна

Вчитель математики

І кваліфікаційної категорії

Глухівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №2

Глухівської міської ради

Сумської області

 

Розробка уроку

математики в 5 класі

на тему: «Числові та буквенні вирази. Формули»

з використанням елементів STEM-технологій.

Мета:

Навчальна складова мети: Формування математичних компетенцій. Учень (учениця) вміє застосовувати теоретичні знання на практиці, знаходити значення числових та буквених виразів, обчислювати значення за формулою.

Розвивальна складова мети: Розвиток уваги, обчислювальних навичок, інтелектуальних та творчих здібностей, логічного мислення, вміння аналізувати та робити висновки.

Виховна складова мети: Формування поведінкових компетенцій, вміння працювати в команді. Виховання культури математичних записів, наполегливісті в оволодінні математичними знаннями. Розуміння значення математики для майбутнього життя та вибору професії.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Обладнання та наочності: планшети або телефони; рулетки; презентація до уроку «Числові та буквені вирази. Формули»; відеоролик-фізкультхвилинка «А ти готовий?»; картки із завданнями на складання виразів; картка самоконтролю учня (Додаток 1); підручник Математика         5 клас Мерзляк А.Г., зошити, щоденники.

Епіграф уроку: Сумне явище, коли голови учнів наповнені великою чи малою кількістю знань, але вони не навчились їх застосовувати. (А .Дістервег)

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Добрий день, діти!   (Перевірка готовності  учнів до уроку, налаштувати їх на роботу.) Рада вас вітати у творчій математичній лабораторії, де навчання математики відбудеться із використанням прикладних задач; пов’язані з безпосереднім вимірюванням, спостереженням, збором необхідної інформації. Бажаю всім досягти успіху на уроці!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Перевіка домашного завдання відбувається у вигляді фронтального опитування учнів та перевірки правильності записів у зошитах учнів та на дошці.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Притча «Ціль»

У стародавньому Римі жив один справжній майстер стрільби з лука. Він навчав багатьох учнів. Одного разу майстер прикріпив на стіні мішень і запитав учнів, що вони бачать. Один відповів: «Я бачу стіну і мішень на ній». Інші відповіли те ж саме. Тоді вчитель підійшов до свого найкращого учня і запитав: «А що бачиш ти?» «Я не можу бачити нічого, крім мішені», – такою була відповідь. Учитель повернувся до інших учнів і сказав: «Тільки та людина може досягти чогось в житті, яка бачить перед собою конкретну мету».

А метою нашого уроку є формування знань, вироблення вмінь і навичок розв’язувати вправи з теми «Числові та буквені вирази. Формули». А чи потрібні ті формули? Деякі учні нашого класу брали «інтерв’ю» у своїх  вчителів «Чи потрібні формули?» Що ви дізналися? (Висловлювання дітей)

Отже, формули потрібні, бо вони використовуються і на інших предметах. Люди різних професій у своїй роботі також використовують формули.

Матеріал, що ми зараз вивчаємо, потрібен буде вам у подальшому при вивченні математики (алгебри та геометрії), фізики, хімії, географії у старших класах.

Отже, записуємо в зошитах число й тему уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Повторення теоретичного матеріалу.

Гра «Світлофор»

Вчитель по черзі називає математичне твердження, якщо воно правильне, то учні показують зелену картку, а якщо ні, то червону. Діти самостійно рахують, скільки правильних відповідей вони дали та записують до картки самоконтролю.

 1. Буквений вираз – це запис, який складається із чисел, знаків дій і дужок.

2. Числовий  вираз – це запис, який складається із чисел, знаків дій і дужок.

3. Якщо виконати дії в числових виразах, то отримаємо число, яке називають значенням числового виразу.

4. Результат множення називається часткою.

5. Формула – це запис деякого правила за допомогою букв, що встановлює взаємозв’язок між величинами.

6. Площа прямокутника обчислюється за формуло .

7. Периметр прямокутника обчислюється за формулою .

8. Щоб знайти сторону прямокутника, треба його площу поділити на іншу сторону.

9. Формула шляху .

10. Буква v у формулі шляху означає час.

11. Периметр квадрата обчислюється за формулою .

12. Площа квадрата обчислюється за формулою .

V. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок.

1. Колективне розв’язування вправ за підручником із відповідними записами у зошитах та на дошці.

Ст. 62 № 246 (2, 4), № 238.

2. Самостійна робота у зошитах по варіантах.

1 варіант – № 236 (1, 3) ст. 62, 2 варіант – № 236 (2, 4) ст. 62.

 

3. Робота в групах.

Учнів ділимо на 4 групи з такими назвами «Science», «Тechnology», «Engineering», «Math». Кожна група отримує картку із завданнями. До кожного завдання потрібно скласти буквенний вираз, знайти його значення та зробити відповідні записи у зошиті та на дошці.

Приклади карток

Група «Science». Фермер зібрав урожай моркви з поля та розмістив його в 35 контейнерів по а кг у кожний і ще залишилось у нього 2500 кг. Скільки кілограмів моркви зібрав фермер, якщо а = 100? (35а + 2500 = 35·100 + 2500 = 6000)

Група «Тechnology». Першого дня магазин продав 34 кг апельсинів, а другого дня – на m кг більше. Скільки кілограмів апельсинів продав магазин за 2 дні, якщо m = 25? (34 + 34 + m = 34 + (34 + 25) =  93 (кг) )

Група «Engineering». Записати формулу для обчислення периметра прямокутника та знайти його значення, якщо а = 19 см, b = 31 см.

Група «Math». Записати формулу для обчислення площі прямокутника та знайти її значення, якщо а = 25 см, b = 12 см.

4. Тестова робота на планшетах або в телефонах «Числові та буквені вирази. Формули».

Тестування учні проходять за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/povtorennya-chislovi-i-bukveni-virazi-formuli-412780.html

VІ. Фізкультхвилинка.

Учні виконують біля парт руханку «А ти готовий?» https://www.youtube.com/watch?v=Jl-L-zHQP2A

5. Дослідницька робота.

Задача. Обчислити площу і периметр футбольного майданчика школи, зробивши необхідні вимірювання та розрахунки у зошиті.

Клас ділимо на дві групи: 1 група – «Теоретики», 2 група – «Практики». Учні виходять на спортивний майданчик. Група «Практиків» проводить необхідні вимірювання, а група «Теоретиків» – необхідні розрахунки, повертаються до класу та пишуть необхідні обчислення у зошитах та роблять відповідні записи на дошці.

VІІ. Розвиток здоров’язберігаючих  компетентностей.

Є чудова приказка: «Хто хоче більше знати, тому треба менше спати». А скільки годин повинна спати на добу дитина для нормального розвитку? Повноцінний сон необхідний для нормального росту і розвитку дитини, особливо в період підвищення навчального навантаження. Постійні «недосипання» призводять до погіршення загального стану, головного болю, зниження імунітету та пам’яті. Тому медиками встановлено, що для нормального розвитку дитини, якій р років (р < 18), вона повинна спати          t годин на добу, де t визначається за формулою: .

Обчисліть за допомогою даної формули скільки вам потрібно спати, взявши за p кожен свій вік. ( (годин)). Отже, вам потрібно спати 11 годин.

VІІІ. Підсумок уроку.

Обчисліть значення виразу і розшифруйте слово:

 

С

, якщо а = 4

І

, якщо х = 74

П

, якщо m = 2

У

, якщо n = 40

Х

, якщо k = 20

 

Значення виразу

4

20

60

89

1800

 

 

 

 

 

                                        

 

Кожному з вас я хочу побажати, щоб ви були:

«У» – усміхненими;

«С» – спокійними;

«П» – прогресивними;

«І» – ініціативними;

«Х» – хоробрими.

Іншими словами, я бажаю вам успіху! І не тільки на уроках математики, а й на інших предметах, і в подальшому житті!

П А М ‘ Я Т А Й Т Е! «Успіх – це тільки 10% таланту і ще 90% щоденної наполегливої праці».

ІX. Домашнє завдання.

1. Опрацювати: § 9 ст. 59 підручника.

2. Виконати: № 247, № 257, № 265.

3. Практичне завдання: Виміряти свій робочий стіл та обчислити його площу та периметр. Виконати необхідні розрахунки та записи у зошиті.

 


Додаток 1

Таблиця самоконтролю учня

 

Прізвище, ім’я учня_____________________________________Клас_______

Вид діяльності

Оцінювання

Кількість балів

Правильність домашнього завдання

Оцінюється в 1 бал

 

Вправа «Світлофор»

Оцінюється від 1 до 12 балів

 

Робота з підручником

Оцінюється в 1 бал

 

Самостійна робота по варіантах

 

Складений числовий вираз

Значення

виразу

 

Оцінюється в 1 бал

Оцінюється в 1 бал

Робота в групах

Складений буквенний вираз

Значення

виразу

 

Оцінюється в 1 бал

Оцінюється в 1 бал

Тестова робота

Оцінюється від 1 до 12 балів

 

Дослідницька робота

Оцінюється в 5 балів

 

Формула здорового сну

Оцінюється в 1 бал

 

Додаткові бали

 

ОЦІНКА ЗА УРОК

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лобода Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 жовтня 2020
Переглядів
2266
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку