розробка уроку на тему "Алгоритми з розгалуження. Базова алгоритмічна структура розгалуження. С кладання та виконання алгоритмів з розгалуженням" "

Про матеріал
розробка уроку на тему "Алгоритми з розгалуження. Базова алгоритмічна структура розгалуження. С кладання та виконання алгоритмів з розгалуженням" "
Перегляд файлу

Тема Алгоритми з розгалуженнями. Базова Алгоритмічна структура розгалуження. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням.

 

Мета:

  • ознайомити учнів з поняттям розгалуження та його видами; 
  • вчитися:
    • розрізняти алгоритмічну структуру «розгалуження»;
    • формулювати умовні висловлювання «Якщо – то – інакше»;
  • формувати вміння:
    • визначати правильність або неправильність умовних висловлювань «Якщо – то – інакше»;
    • формально виконувати алгоритми з розгалуженням;
    • складати  та виконувати алгоритми з розгалуженням у Скретч;
  • розвивати логічне та алгоритмічне мислення, уяву, увагу, пам'ять; 
  • виховувати алгоритмічну культуру.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання та наочність: інтерактивна дошка та проектор, персональні комп'ютери, інструкції з техніки безпеки в комп’ютерному класі, фліпчарт Smart Notebook, картки з домашнім завданням. 

 

Програмне забезпечення: Smart Notebook, Scratch.

 

ХІД УРОКУ

  1.     Організаційний етап (3 хв)

Привітання з класом. Вчитель пропонує виконати вправу“Я- сонце”

 

Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

 

«Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.

 

Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла.

 

Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

 

-          Діти, який у вас став настрій?(відповіді дітей.)

 

Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Діти поділяються на групи де виконують завдання

І група виконує завдання на комп’ютері

https://learningapps.org/1618472- повторення

ІІ група

1. Вправа «Розподіл»

Які алгоритми є лінійними, а які циклічними? Розподіли на дві групи.

Рецепт омлету

Фарбування стовпчикової огорожі

Підйом сходинками

Приготування борщу

Вивчення вірша

Наповнення діжки водою

Посадка дерева

Стрибки на скакалці

Малювання квадрата

Покупка хліба у магазині

Розв’язування рівняння 2х+1=3

Малювання квітки з пелюстками

2. Вправа «Слідопит»

Знайдіть терміни, яки ви вивчили з теми «Алгоритми з повтореннями» використовуючи підказки.

1. ___________________ Базова алгоритмічна, структура призначена для організації багаторазового виконання набору. команд.

2. ___________________ Змінна, значення якої визначає кількість повторень команд тіла циклу.

3. ___________________ Послідовність команд.

4. ___________________ Одна або більше команд, які повторюються декілька разів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (9 хв)

 

Вчитель: А зараз я хочу запропонувати мандрівку в минуле. В 5-му класі на уроках зарубіжної літератури ви вивчали казку відомого зарубіжного поета Олександра Сергійовича Пушкіна. Подивіться на зображення, що розміщено на слайді. Це ілюстрація до поеми «Руслан та Людмила».

У лукоморья дуб зелёный,
Златая цепь на дубе том.
И днём и ночь кот учёный
Всё ходит по цепи кругом.

Идёт направо - песнь заводит,
Налево - сказку говорит.

 

Вчитель:

  • Чи можна вважати останні два рядки фрагмента поеми алгоритмом? (так)
  • Хто виконавець алгоритму? (кіт)
  • Яка форма подання цього алгоритму? (словесна)
  • Чи є цей алгоритм лінійним? (ні)
  • Чи можна сформулювати останні рядки вірша у вигляді умовного висловлювання? (так, якщо кіт піде направо – пісню співає, якщо кіт піде наліво – казку говорить)

Вчитель: А чи любите ви мультфільми?  (так)

За мотивами казок О.С.Пушкіна створено багато мультфільмів. Давайте переглянемо один фрагмент із казки про царя Салтана.

Перегляд мультфільму

 

На слайді показано слова сестриць із мультфільма:

«Якби я була цариця, —

Каже так одна дівиця, —

То сама на цілий світ

Наварила б я обід».

«Якби я була цариця, —

Каже так її сестриця, —

На весь світ сама-одна

Я б наткала полотна».

«Якби я була цариця, —

Третя мовила сестриця, —

Я б родила для царя

Молодця-богатиря».

 

Вчитель:

  • Чи можна вважати слова сестриць алгоритмом? (так)
  • Хто виконавець алгоритму? (людина)
  • Чи можна сформулювати висловлювання сестриць у вигляді умовного? (так, «Якщо я цариця, то сама на цілий світ наварила б я обід»; «Якщо я цариця, то я б на весь світ сама-одна наткала полотна»; «Якщо я цариця, то я б родила для царя молодця-богатиря»).
  • Чи буде цей алгоритм лінійним? (ні)
  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. (2 хв)

Вчитель: Тому сьогодні тема нашого уроку «Алгоритми з розгалуженнями». Ми повинні ознайомитися із поняттям розгалуження, навчитися розрізняти цю алгоритмічну структуру, формулювати умовні висловлювання, визначати їх істинність та хибність, формально виконувати алгоритми з розгалуженням, розглянути  графічну форму подання розгалуження, команди розгалуження в Скретч,  складати алгоритми з розгалуженням у Скретч. 

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу (10 хв)

 

Учитель:

Алгоритм, деякі команди якого будуть виконуватися, а деякі – не будуть, називають алгоритмом з розгалуженням.

Учні записують в зошит означення Алгоритма з розгалуженням

Алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму вибрати сценарій подальших дій залежно від істинності певного висловлювання, називається розгалуженням.

Які умовні висловлювання ви сьогодні зустрічали в прикладах алгоритмів? (якщо – то – інакше, якщо – то).

Зупинимося на першому умовному висловлюванні «якщо – то – інакше».

Алгоритм переходу дороги – це приклад алгоритму з розгалуження: якщо горить зелене світло, то переходити дорогу, інакше стояти.

   Яку умову буде перевіряти виконавець алгоритму? (горить зелене світло), яка дія буде виконана, якщо умова виконується? (перехід дороги). Яка дія буде виконуватися у випадку невиконання умови? (стояти).

   Зараз на слайді ви бачите, як зображується розгалуження графічно. Блок у вигляді ромба називається «рішення», в ньому записується умова, яка перевіряється. Таке розгалуження називається повним, бо в ньому міститься блок команд, що будуть виконуватися, якщо умова істинна, і блок команд, що будуть виконуватися тоді, коли умова хибна. Спробуємо алгоритм переходу дороги зобразити графічно, якщо в ньому є повне розгалуження.

Дітям пропонується перемістити мнемо-символи, що знаходяться за шторкою, до зображення блок-схеми у потрібні місця.

Вчитель: Але в алгоритмах може використовуватися також і умовне висловлювання «якщо – то». Таке розгалуження називають неповним, бо в ньому відсутній блок команд, які необхідно виконати у випадку хибності умови.

  Зараз на слайді ви бачите, як зображується неповне розгалуження графічно. Спробуємо алгоритм переходу дороги зобразити графічно, якщо в ньому використовується неповне розгалуження.

Дітям пропонується перемістити мнемо-символи, що знаходяться за шторкою, до зображення блок-схеми у потрібні місця.

Робота з підручником Як описується умови в алгоритмах із розгалуженням у середовищі Скретч. с. 99 таблиця розглядаємо разом

Самостійно опрацьовують  матеріал в підручнику с.99 Як у середовищі Скретч описати алгоритми з повним і неповним розгалуженням

  1.  Фізкультхвилинка.

 

 

VII. Практична робота на комп’ютері. (5 хв)

 

c. 110 Вправа 2

 

 

 

docx
Додано
14 січня 2020
Переглядів
1240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку