Тема уроку: « Білки »
Мета: сформувати в учнів загальні уявлення про білки та їхню будову,структуру та функцію. Довести, що білки є основою життя.
Розвиваюча: розвивати інтерес учнів, забезпечити розвиток мисленнєвих операцій ( вміння узагальнювати, робити висновки ), уміння працювати з підручником.
Виховна: сформувати в учнів науковий світогляд про будову та структуру білків та їх роль в організмі людини.
Тип уроку: формування нових компетентностей.
Методи та прийоми: бесіда, складання схем і таблиць, робота з підручником,робота в зошиті,перегляд відео «Чому все життя залеже від білків», «Білки для організму людини», «10 топ продуктів ,які мають білки»
Міжпредметні зв’язки: хімія Тема : « Білки»
Основні терміни і поняття:
полімери,мономери,амінокислоти,білки,пептидний зв язок,
поліпептиди, структури білка - первинна, вторинна,третинна
четвертинна; денатурація,ренатурація,біологічні функції білків.
Наочність: підручник, робочий зошит, відео,ТЗН.
Хід уроку
На останніх уроках ми вивчали теми про віруси.
Питання:
1. Назвіть види вірусів та шляхи зараження вірусами.
2. Пріони,що це за вид вірусів?
3. Продовжити: Віроїди –це віруси ____________
4. Як використовують віруси у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами?
Скажіть будласка яйце, горох ,квасоля чи м’ясо.
Проблемне питання: що на вашу думку об’єднує ці предмети, яка речовина входить до вмісту кожного з них. Так. Це білки.
Вони і будуть темою сьогоднішнього уроку.
В зошитах записати дату та тему уроку.
4. Вивчення нового матеріалу:
Серед усіх речовин органічної природи білки займають особливе місце — вони становлять основу структури всіх живих систем і виконують ряд важливих функцій.
Білкові речовини були відомі людині з давніх - давен. Лише на початку XIII ст. було встановлено, що речовини, які містяться в соках рослин, екстрактах тваринних тканин, мають однакову природу. Вміст білків в організмі людини: у м'язах — 80%, в шкірі — 63%, в-печінці — 57%, в кістках — 28
Відео « Структури білків»
Білки – це органічні речовини, полімери, мономерами яких є амінокислоти.
Амінокислоти – це складні органічні сполуки, до складу молекули яких входить аміногрупа та карбоксильна група.
До складу білків входить 20 амінокислот.
Серед цих 20 амінокислот є такі, яких організми людини і тварин синтезувати не можуть. Амінокислоти, які не можуть синтезуватися в організмі тварин, називають незамінними. Тварини повинні отримувати їх з їжею. Рослини здатні синтезувати усі 20 стандартних амінокислот. Слід розуміти, що незамінні амінокислоти не мають ніяких переваг у побудові чи функціонуванні білків, вони лише є необхідним компонентом їжі для тварин (людини).
Складання опорної схеми
Рівні організації білкової молекули. Класифікація білків
Первинна структура (ланцюжок амінокислот) |
Вторинна структура (α-спіраль) |
Третинна структура |
Четвертинна структура (клубок білків) |
Рівні структурної організації білка
Структура білка |
Характеристика |
Первинна |
Послідовне, лінійне сполучення залишків амінокислот за допомогою пептидних зв’язків. Первинна структура представлена у вигляді довгого ланцюга. |
Вторинна |
Спіралізація поліпептидного ланцюжка. Зв’язки водневі. |
Третинна |
Клубок, шар, глобула. Поліпептидна спіраль закручується певним чином у глобулу за рахунок гнучкості вторинної спіральної структури і скріплення спіралей. |
Четвертинна |
Об’єднання кількох глобул в єдине функціональне утворення. |
Залежно від того, який вигляд має третинна структура, розрізняють два основні типи білків:
Глобулярні білки добре розчиняються у воді, вони можуть легко транспортуватися у клітині. До глобулярних білків відносять гемоглобін крові, альбумін яєчного білка, ферменти.
Фібрилярні білки — це нерозчинні довгі ниткоподібні молекули, їхні функції пов’язані саме з їньою формою. Це, головним чином, структурні та захисні білки. До фібрилярних білків відносять кератин шерсті та волосся, колаген сухожиль.
За особливостями будови молекул білки поділяють на два класи: прості — протеїни, і складні — протеїди. Протеїни — трапляються практично в усіх тваринних і рослинних клітинах, у більшості рідин організму (плазмі крові, сироватці молока і т. д.).
Запитання до учнів:
— Що таке ренатурація та денатурація?
Очікувана відповідь учнів:
Ренатурація — відновлення структури білка на початковій стадії руйнування (денатурація). Ренатурація для людини є корисною, оскільки це запобігає знищенню білка в організмі. Слід відзначити, що не всі білки здатні до ренатурації; у більшості білків денатурація необоротна.
Процес порушення первинної структури білків називають денатурація. Він завжди має необоротний характер.
Запис у зошит: Самостійна робота учнів з підручником та заповнення таблиці «Біологічні функції білків»
Функції білків
Функції білків |
Характеристика |
Каталітична |
Білки — ферменти, що багаторазово прискорюють хімічні перетворення молекул, на які вони специфічно діють. |
Регуляторна |
Частина гормонів мають білкову природу і беруть участь у регуляції й координації багатьох метаболічних і фізіологічних процесів живих організмів. |
Структурна |
Білки забезпечують формування та функціонування всіх органел, мембран, тканин, органів, забезпечують структурний зв’язок між ними. |
Захисна |
Специфічні білки захищають організм, утворюють захисні покриви органів і клітин (антитіла, фібрин, тромбопластин, тромбін тощо). |
Транспортна |
Полягає в здатності переносити багато речовин до місця використання. Наприклад, переносники різних речовин через бiомембрани, цитоскелет, гемоглобін. |
Рухова |
Забезпечується м’язовими білками: актином, міозином та ін., з яких складаються м’язові тканини. |
Енергетична |
Виконується шляхом використання окремих амінокислот та білків в енергетичному обміні. У результаті їхнього окиснення утворюється АТФ. |
Запасаюча |
Деякі білки можуть відкладатися у клітинах про запас (овальбумін). |
Відео № 2 « Білки для організму людини»
Відео № 3 « Продукти , де є білки»
5. Повторення вивченого матеріалу :
6 . Рефлексія: Яка в нас була тема уроку. Що нового ви пізнали на уроці?
7. Домашнє завдання: повторити конспект та зробити реферат на тему: «Цікаві факти про білок»