Розробка уроку на тему "Білки"

Про матеріал
Сформувати в учнів загальні уявлення про білки та їхню будову,структуру та функцію. Довести, що білки є основою життя.
Перегляд файлу

                               Тема уроку: « Білки »

 

Мета: сформувати в учнів загальні уявлення про білки та їхню будову,структуру та функцію. Довести, що білки є основою життя.

Розвиваюча: розвивати інтерес учнів, забезпечити розвиток мисленнєвих операцій ( вміння  узагальнювати, робити висновки ), уміння працювати з підручником.

 

Виховна: сформувати в учнів науковий світогляд про будову та структуру білків та їх роль в організмі людини.

 

Тип уроку:  формування нових компетентностей.

 

Методи та прийоми: бесіда, складання схем і таблиць, робота з підручником,робота в зошиті,перегляд відео «Чому все життя залеже від білків», «Білки для організму людини», «10 топ продуктів ,які мають білки»

 

Міжпредметні зв’язки: хімія Тема : « Білки»

 

Основні терміни і поняття:

 полімери,мономери,амінокислоти,білки,пептидний зв язок,

        поліпептиди, структури білка - первинна, вторинна,третинна

        четвертинна; денатурація,ренатурація,біологічні функції білків.

 

Наочність: підручник, робочий зошит, відео,ТЗН.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

 

  1. Актуалізація опорних знань:

 

На останніх уроках ми вивчали теми про віруси.

Питання:

1. Назвіть види вірусів та шляхи зараження вірусами.

2. Пріони,що це за вид вірусів?

3. Продовжити: Віроїди –це віруси ____________

4. Як використовують віруси у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами?

 

  1.          Мотивація навчальної діяльності:

 

 

 

 Скажіть будласка яйце, горох ,квасоля чи м’ясо.

 Проблемне питання: що на вашу думку об’єднує ці предмети, яка речовина входить до вмісту кожного з них. Так. Це білки.

Вони і будуть темою сьогоднішнього уроку.

 

В зошитах записати дату та тему уроку.

4.  Вивчення нового матеріалу:

 

Серед усіх речовин органічної природи білки займають особливе місце — вони становлять основу структури всіх живих систем і виконують ряд важливих функцій.

Білкові речовини були відомі людині з давніх - давен. Лише на початку XIII ст. було встановлено, що речовини, які містяться в соках рослин, екстрактах тваринних тканин, мають однакову природу. Вміст білків в організмі людини: у м'язах — 80%, в шкірі — 63%, в-печінці — 57%, в кістках — 28

 

 Відео « Структури білків»

Білки – це органічні речовини, полімери, мономерами яких є амінокислоти.

Амінокислоти – це складні органічні сполуки, до складу молекули яких входить аміногрупа та карбоксильна група.

До складу білків входить 20 амінокислот.

Серед цих 20 амінокислот є такі, яких організми людини і тварин синтезувати не можуть. Амінокислоти, які не можуть синтезуватися в організмі тварин, називають незамінними. Тварини повинні отримувати їх з їжею. Рослини здатні синтезувати усі 20 стандартних амінокислот. Слід розуміти, що незамінні амінокислоти не мають ніяких переваг у побудові чи функціонуванні білків, вони лише є необхідним компонентом їжі для тварин (людини).

         

                             Складання опорної схеми

 

 

     

 

Рівні організації білкової молекули. Класифікація білків

 

Первинна           структура  (ланцюжок амінокислот)

  Вторинна               структура (α-спіраль)

 

 

 

 

 

Третинна структура

 

 

 

 

 

 

 

 

Четвертинна структура (клубок білків)

 

 

 

 

                       Рівні структурної організації білка

Структура білка

Характеристика

Первинна

Послідовне, лінійне сполучення залишків амінокислот за допомогою пептидних зв’язків. Первинна структура представлена у вигляді довгого ланцюга.

Вторинна

Спіралізація поліпептидного ланцюжка. Зв’язки водневі.

Третинна

Клубок, шар, глобула. Поліпептидна спіраль закручується певним чином у глобулу за рахунок гнучкості вторинної спіральної структури і скріплення спіралей.

Четвертинна

Об’єднання кількох глобул в єдине функціональне утворення.

 

  • Розповідь учителя, складання учнями опорного конспекту.

 

Залежно від того, який вигляд має третинна структура, розрізняють два основні типи білків:

  • Глобулярні          (від латин. globulus — кулька);
  • фібрилярні           (від латин. fibrilla — нитка).

Глобулярні білки добре розчиняються у воді, вони можуть легко транспортуватися у клітині. До глобулярних білків відносять гемоглобін крові, альбумін яєчного білка, ферменти.

Фібрилярні білки — це нерозчинні довгі ниткоподібні молекули, їхні функції пов’язані саме з їньою формою. Це, головним чином, структурні та захисні білки. До фібрилярних білків відносять кератин шерсті та волосся, колаген сухожиль.

За особливостями будови молекул білки поділяють на два класи: прості — протеїни, і складні — протеїди. Протеїни — трапляються практично в усіх тваринних і рослинних клітинах, у більшості рідин організму (плазмі крові, сироватці молока і т. д.).

 

  •                       Складання опорної схеми.

 

  •                      Самостійна робота учнів з підручником.

 

Запитання до учнів:

— Що таке ренатурація та денатурація?

Очікувана відповідь учнів:

 

Ренатурація — відновлення структури білка на початковій стадії руйнування (денатурація). Ренатурація для людини є корисною, оскільки це запобігає знищенню білка в організмі. Слід відзначити, що не всі білки здатні до ренатурації; у більшості білків денатурація необоротна.

Процес порушення первинної структури білків називають денатурація. Він завжди має необоротний характер.

 

Запис у зошит: Самостійна робота учнів з підручником та заповнення таблиці «Біологічні функції білків»

 

 

Функції білків

Функції білків

Характеристика

Каталітична

Білки — ферменти, що багаторазово прискорюють хімічні перетворення молекул, на які вони специфічно діють.

Регуляторна

Частина гормонів мають білкову природу і беруть участь у регуляції й координації багатьох метаболічних і фізіологічних процесів живих організмів.

Структурна

Білки забезпечують формування та функціонування всіх органел, мембран, тканин, органів, забезпечують структурний зв’язок між ними.

Захисна

Специфічні білки захищають організм, утворюють захисні покриви органів і клітин (антитіла, фібрин, тромбопластин, тромбін тощо).

Транспортна

Полягає в здатності переносити багато речовин до місця використання. Наприклад, переносники різних речовин через бiомембрани, цитоскелет, гемоглобін.

Рухова

Забезпечується м’язовими білками: актином, міозином та ін., з яких складаються м’язові тканини.

Енергетична

Виконується шляхом використання окремих амінокислот та білків в енергетичному обміні. У результаті їхнього окиснення утворюється АТФ.

Запасаюча

Деякі білки можуть відкладатися у клітинах про запас (овальбумін).

 

Відео  № 2   « Білки для організму людини»

Відео № 3   « Продукти , де є білки»

                             5. Повторення вивченого матеріалу :

  1.          Що таке білки?
  2.          З яками видами структур білків ви ознайомились?
  3.          Які є  функції білків?
  4.          В яких продуктах є білки?

6  .  Рефлексія: Яка в нас була тема уроку. Що нового ви пізнали на уроці?

7.    Домашнє завдання: повторити конспект та зробити реферат на тему: «Цікаві факти про білок»

             

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку