Тема: Роль бактерій у природі і житті людини.
Мета:
Освітня. Закріпити знання учнів про бактерії; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини; звернути увагу на профілактику організму від хвороботворних бактерій.
Розвиваюча. Розвивати вміння, знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення, аналітично мислити, спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Тип уроку: комбінований
Методи та прийоми навчальних досягнень: Словесні, наочні,проблемно-пошукові,перегляд презентацій, робота у зошиті, робота з підручником, складання схеми.
Наочність: презентація"Значення бактерій у природі і житті людини".Презентація «12 фактів де знаходяться бактерії», відео «Город бактерій», підручник.
ТЗН: комп’ютер
Міжпредметні зв язки: екологія
Терміни і поняття: ціанобактерії, молочно – кислі бактерії, хвороботворні бактерії, бактерії гниття.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота: (питання)
1. Вірусні захворювання,що вражають нервову систему? (енцефаліт)
а)коклюш б)поліомієліт в)енцефаліт г) сказ
2. Вірусні захворювання,що вражають органи дихання?(грип, коклюш)
а) грип б)вітряна віспа в)герпес г)коклюш
3. До серйозного вірусного захворювання тварин можна віднисти______(сказ,чумку)
4.Вірус,який передається статевим шляком та через кров називається_______(СНІД, ВІЛ)
5. Назвіть віруси,які передають повітряно-крапельним шляхом.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми ознацомимося с бактеріями з їх роллю в природі та в житті людини.
Якби бактерії припинили розкладати органічні речовини решток та продуктів життєдіяльності організмів і виділяти при цьому вуглекислий газ, його запаси в атмосфері та світовому океані вичерпалися приблизно за 2 тис. років. Тобто, бактерії протягом тисячу років відігравали і відіграють важливе значення.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ « Види бактерій»
Питання до презентації: З якими видами бактерій ви ознайомились?
1.Ціанобактерії (фотосинтез)
2. Азотофіксуючі бактерії (бактерії які засвоюють рослини)
3. Бактерії гниття (санітарна роль-звільняють поверхню Землі від решток відмерлих тварин і рослин)
4.Бактерії і промисловість.(використовують для отриманна ацетону,спиртів,оцтової кислоти,вітамінів,антибіотиків)
5.Бактерфї у різних процесах (Н: квашення капусти)
6.Молочнокислі бактерії
7. Хвороботворні бактерії.
( Робота на дошці, учні у зошиті)
Способи зараження:
А) контактно-побутові (гонорея,хламідіоз)
Б) повітряно-капельний(дифтерія,туберкульоз)
В) через воду (холера)
Г) через харчові продукти(дизентерія,сальмонельоз)
Д) через укуси кравосисних тварин(тиф,чума)
Е) через грунт (правець- це сильні судоми м язів та враження нервової системи,в багатьох випадках закінчується смерттю)
Профілактика інфекцій:
Питання: 1. Які способи зараження існують?
2 . Як себе захистити від інфекцій?
4. Роль бактерій у природі.
У підручнику самостійно прочитати та виписати головну роль бактерій у природі.
А) гниття загиблих рослин і тварин на Землі та у воді
Б) збагачує атмосферу киснем
В) життєдіяльність мікроорганізмів грунту
г) бактерії грунту та водойм слугують їжею дрібним тваринам
Просмотр відео «Город бактерій»
5. Презентація « 12 фактів де знаходяться бактерії»
Питання: Де найбільше розподсюдженні бактерії?
Підсумок уроку та узагальнення.
«Як запобігти бактеріальним захворюванням»?
• Дотримуватися правил особистої гігієни.
• Стежити за чистотою класу, квартири, регулярно робити вологе прибирання, провітрювати й впускати сонячні промені.
• Охороняти навколишнє середовище від забруднення.
• Знищувати переносників інфекцій (тарганів, вошей, бліх, комарів, різних гризунів).
• Вчасно звертатися до лікаря, робити щеплення.
• Загартовуватися.
• Ретельно обробляти їжу, тобто кип’ятити молоко, обсмажувати м’ясо й правильно зберігати продукти.
• Не вживати консервацію, яка зберігалася в банках зі здутими кришками.
Рефлексія: Що вам запам’яталося на цьому уроці? Чи спадобався вам урок?
Виставлення оцінок.
Домашня робота: підручник с. 199-201, та повторити конспект у зошиті.