розробка уроку на тему Середовище існування та поведінка тварин

Про матеріал
поглибити знання учнів про середовища існування живих істот; показати вплив екологічних факторів на організм; розширити знання про особливості поведінки тварин;
Перегляд файлу

Середовища існування тварин. Поведінка тварин

Не шукай волосся на панцирі черепахи.

Давньокитайська мудрість

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про середовища існування живих істот; показати вплив екологічних факторів на організм; розширити знання про особливості поведінки тварин;

розвивальна: формувати та розвивати вміння встановлювати при-чинно-наслідкові зв'язки, працювати з опорними сигналами, формулювати висновки;

виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися.

Учні повинні:

знати: середовища існування тварин, шляхи пристосування живих істот до умов існування, особливості їх поведінки в певних умовах;

уміти: характеризувати зміни в організмі тварин унаслідок дії умов довкілля, обґрунтовувати результати цих пристосувань.

Основні терміни: середовище існування, поведінка, навичка, інстинкт.

Обладнання: таблиця «Оболонки Землі», малюнки із зображенням тварин різних кліматичних зон та середовищ життя, картина В.Петера «Адам і Єва в земному раю», акваріум, відеофільм «Мова жестів».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Складання сенканів

Учні складають сенкани на теми: «Дихання», «Живлення», «Ріст», «Розвиток», «Розмноження».

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Аналіз картини

Завдання

Розгляньте картину В.Петера «Адам і Єва в земному раю». Що на ній зображено? У чому полягає взаємозв'язок тематики картини з предметом, який ми вивчаємо?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Екологія як наука. Внесок Е.Геккеля у становлення біології.

Розповідь учителя

2. Поняття про місце існування тварин, середовища існування.

         Інтерактивна методика «Мозковий штурм»

  •         Як ви розумієте термін «місцеіснування організмів»?
  •         Чи тотожні поняття «місцеіснування» й «середовище існування»?

Завдання

Зображені на малюнках тварини розподіліть на групи залежно від їх «адреси проживання».

3. Класифікація середовищ існування. Вплив факторів середовища на тварин.

Самостійна робота з підручником

4. Поведінка тварин. Етологія — наука про спадкову поведінку.

1)       Розповідь учителя

Термін «етологія» введений у біологію в 1859 р. французьким зоологом І.Жоффруа Сент-Ілером. Об'єкт дослідження етології — поведінка тварини у природному оточенні. З погляду етології, поведінка тварин залежить від стимулу (ключових подразників) і внутрішніх процесів та агентів (наприклад, гормонів).

Типи поведінки тварин

  •   Подразливість — реагування організму на вплив зовнішнього і внутрішнього середовищ найпростішим способом.
  •   Інстинкти — складні вроджені дії тварин, спрямовані на задоволення біологічних потреб (відрізняються від простих рефлексів ступенем складності). Види інстинктів:
  •   самовираження;
  •   харчовий;
  •   сексуальний;
  •   агресії;
  •   страху.

Характеристика інстинктів:

а) специфічні для кожного виду;

б) спадково закріплені (навчатися не потрібно);

в) вироблялися в ході природного добору;

г) можуть являти собою складну діяльність;

ґ) інстинкт — жорстко закріплена форма поведінки;

д) інстинкт поведінки — виконання певних доцільних дій у відповідь на зміни середовища.

(Можна також підготувати повідомлення учнів про дослідження зоологів К.Лоренцо (вивчав галок, що гніздилися на горищі, «ручних» білих гусей) і Н. Тінбергена (вивчав чайок, риб-колючок, ос).)

2) Перегляд відеофрагмента «Інстинкт страху»

З фільму видно, що цілісний поведінковий акт — це переплетення вроджених і набутих комплексів. Умови життя можуть змінювати інстинктивну форму поведінки. Вроджені здібності удосконалюються в результаті навчання.

Навичка — здатність поведінки, набута в індивідуальному житті й закріплена у результаті вправ.

  •   Інтелектуальна поведінка тварин — найпростіші форми розумової діяльності, засновані на встановленні зв'язків між предметами.

3) Перегляд відеофрагмента «Мова жестів»

Завдання

Спробуйте визначити, про який тип поведінки йдеться (мова жестів шимпанзе). Дайте визначення інтелектуальної поведінки і наведіть приклади.

4) Гра «Копіювання»

Учні (по двоє) сідають спиною один до одного. Одному з них вручається картка з малюнком, іншому — олівець і чистий аркуш, на якому він має намалювати цей малюнок зі слів першого учня.

Перший учень робить підказки, користуючись термінами з геометрії (пряма, крива, прямокутник тощо) або детально описує, як треба малювати (наприклад: у лівому верхньому куті ставиш крапку, від неї вправо проводиш лінію довжиною 2 см тощо). Давати додаткові пояснення і бачити те, що малює партнер, не можна.

(Ступінь ефективності визначається кількістю малюнків, що мають подібність з оригіналами.)

Висновок. Поведінка — сукупність проявів активності живих організмів, спрямованої на встановлення життєвонеобхідних зв'язків із навколишнім середовищем. Розвиток типів поведінки у тваринному світі характеризується тим, що значення природжених форм поведінки стає меншим, а велику роль відіграють набуті типи поведінки.

IV. Осмислення об'єктивних зв'язків Проблемне навчання

Проблемні завдання

— Поясніть приклад: різні види короїдів тісно зв'язані з певними видами деревних порід. На одному дереві одні види заселяють стовбур у нижній частині, інші — у верхній, деякі оселяються тільки на гілках, а деякі — лише на коренях. Яке значення має відмінність у виборі місць існування?

  •    Поясніть вислів: живі організми живуть навіть там, де немає умов для життя.
  •    Поясніть афоризм «Тварини — це дуже емоційні люди з дуже слабким інтелектом».
  •    Наведіть приклади тварин відповідно до середовищ життя із власного досвіду. Охарактеризуйте вплив факторів середовища на організм цих тварин.
  •    Наведіть приклади тварин, що живуть у двох середовищах.

V. Підсумки уроку   1) Аналіз епіграфа уроку

                                                      2) Оцінювання знань учнів

VI. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. Практичне завдання «Тварина вдома»: скласти пам'ятку дитині, що бажає утримувати тварину.


docx
Додано
30 вересня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку