Розробка уроку на тему: "Запилення і запліднення" 6 клас

Про матеріал
Відкритий урок на тему: "Запилення і запліднення" Власна методична розробка. Надіюсь мої педагогічні ідеї будуть корисними.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ НА КОНКУРС МОРДЮК ЛАРИСИ ЙОСИПІВНИ УЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ ВЕСЕЛІВСЬКОЇ ФІЛІЇ І-ІІ СТУПЕНІВ  ОПОРНОГО ЗАКЛАДУ "ТЕПЛИЦЬКА ЗОШ І - ІІІ СТУПЕНІВ №2"с. ВЕСЕЛІВКА ТЕПЛИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Урок біології                                                                                                         6 клас

Тема: Запилення. Запліднення.

Цілі: Ознайомити учнів з різними способами запилення і значенням процесу для розвитку квіткових рослин; процесом запліднення, розкрити суть подвійного запліднення.

 Розвивати уміння порівнювати, виділяти головне, встановлювати причинно -  наслідкові зв’язки.

Виховувати бережливе ставлення до місцевої флори.

Обладнання: таблиці, блок-схеми, гербарій, відео, презентація, модель квітки, макет «Подвійне запліднення», Червона книга ,портрети учених, словничок понять, фізична карта світу, дидактичний матеріал, довідкова література.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи і форми:уявна подорож, бесіда, проблемне навчання, тест - контроль, рольова гра, аукціон, розминка, робота в парах, групах, коланімація(рухове навчання), веббінг( конструювання).

Хід уроку

І. Організація класу

Знову звична мелодія вас,

Зібрала в клас.

Я рада всіх вітати,

Бажаю активно працювати.

Сьогодні квітковий світ,

Розкриє новий секрет.

Вам стане зрозуміло,

Чому орган – квітка так важливо.

Коли хочеться зірвати,

Це потрібно пам’ятати,

Тому краще квіти фотографувати.

Учні демонструють настрій (сигнальними карточками)

Давайте один одному посміхнемося

Із усмішки натхнення зачерпнемо.

Із настроєм почнемо працювати

І перешкоди будь-які долати.

Девіз:

 Мислити-логічно і критично

Висловлюватися-чітко, лаконічно.

Працювати - творчо і активно.

Вивчати тему "Генеративні органи"

(презентація №1 з музичним супроводом і відеофрагментами невідємна частина уроку) 

Сьогодні до нас на урок завітала казка

"Квітка - народження життя"Мелодія пісні "Аленький цветок"

Казкова країна знань сьогодні запрошує вас в подорож  квітковим палацом проблем, які будемо вирішувати разом..

IV. Оголошення теми, цілей, завдань уроку

Зверніть увагу на епіграф - це перша і основна проблема уроку

Епіграф:

Для життя необхідне сонце, свобода і маленька квіточка

Ганс Христиан Андерсен(Данський казкар)

Природа справжній мудрець, усе – продумала.

Народна мудрість

Через красиве до людяного – така закономірність виховання

                                                                                                                         В. Сухомлинський

        Ви ходите повз квітку. Нагніться і подивіться на диво, яке ви раніше бачити ніде не могли. Вона вміє такого,що ніхто на Землі не вміє.

В. Солоухін

ІІ. Актуалізація опорних знань.

До будь-якої подорожі слід готуватися перевіримо, а чи готові ви?

1. Понятійна розминка (квітковий годинник)

Щоб поняття пригадати,

Нумо, діти, працювати.

Відведемо хвилинку,

Розпочнемо розминку.

Квітковий годинник запропонував Карл Ліней у 20 роках XVIII ст.

Переважна більшість квіткових рослин розкривають квіти з 4 до 20, отже під кожною годиною цвітіння заховане поняття, які обирають учні.

4 – листок 9 – розмноження   14 –зигота              19 – регенерація

5 – клітина 10 – гамета 15 – еукаріоти 20 – автотрофи

6 – орган 11 – корінь            16 –спора

7 –квітка 12 – брунька 17 – фотосинтез

8 – ріст 13 – стебло            18 – суцвіття

На клумбі ви можете створити власний живий годинник. Спостерігаючи за квітами можна завбачити зміну погоди. Перед дощем розкриваються і виділяють багато нектару квіти акації, бузку, жасмину. У передчутті дощу не розкриваються квіти: в троянди, шипшини, мальви, берізки, фіалки.

2.Тест – контроль (сигнальні карточки)

а) червона; б) жовта; в) синя; г) зелена

1) квітка, яка має і маточку, і тичинки:

а) дводомна; б) двостатева; в) однодомна; г) одностатева.

2) оцвітина складається  з:

а) квітконіжки і тичинки; б) тичинок і маточки; в) віночка і чашечки; г) пелюсток і маточки.

3) суцвіття «головка» має:

а) пшениця; б) конюшина; в) кульбаба; г) соняшник.

4) віночок утворений:

а) тичинками; б) пелюстками; в) чашолистками; г) квітколожем.

3. Тест на відповідність (біля дошки)

Рослини суцвіття                               схеми суцвіть

жито               складний зонтик

соняшник      складний колос

морква           кошик

конвалія щиток

 китиця

Якщо допущені помилки, то учні з місця виправляють їх.

4. Аукціон.

Хто більше назве понять пов’язаних з поняттям «квітка»( з латині флора)

Учитель роздає учням пластикові квіточки(завчасно підібравши з різними способами запилення) з прикріпленими побажаннями  - перепустка до квіткового палацу.

 

ІІІ. Мотивація учіння

Двері відкиває зала "ЗАПИЛЕННЯ"

Проблеми: чому квіти такі різні?; чому комахи радіють килиму з квіток?

ЧИ ГОТОВІ ВИ УЖЕ ВИРІШИТИ ЗАДАНІ ПРОБЛЕМИ? НІ?

Можливо відеопрезентація №2(Через красиве до людяного – така закономірність виховання)

 допоможе

Учитель цитує( під час перегляду презентації):

Поглянь на квіти, тут усе:

І різнобарвне вбрання,

І пахощів п’янких бажання,

І настрій кожного із нас,

Душа радіє у цей час.

Даруйте квіти і садіть -

Так щастя в кожен дім несіть.

І вам Земля всміхнеться,

І спів птахів поллється,

Комашки теж підуть в танок,

Радіючи килиму з квіток.

Учитель: пригадайте і продемонструйте головні частини квітки ( учні показують на своїх власно заготовлених макетах - набір з кордону частин квітки)

Учитель: хто з вас спостерігав процес запилення? Продемонструйте на макеті.

Спробуйте самостійно дати визначення поняття запилення ( перевірте правильність думки додаток №2)

Чи спостерігали в своєму житті таку картину? Чому комах так приваблюють квіти?

Перегляд відео (запилення бджілкою)

Хто ж іще крім комах переносить пилок? ( способи запилення)

Перегляд відеопрезентації

Робота в зошиті (під час перегляду презентації) виписати види запилення.(допоможе блок-схема додаток№1 на партах)

1. Самозапилення(самообслуговування)

2. Перехресне запилення(англійський вчений Ч. Дарвін присвятив 27 років вивченню способів запилення  і дійшов висновку про більшу життєву силу саме перехресного запилення)

а) вітром; б) комахами; в) птахами; г) водою; д) людиною (штучне).

Цікаво. Пацюки на Гавайських островах запилюють ліани фрейсинетії.

Рольова гра(демонструють учні).

 Фермер в кабінеті селекціонера.

Фермер: я до вас за порадою. Ось уже другий сезон поспіль урожай з посіяних гектарів кукурудзи дуже поганий.

Селекціонер: причина в безвітряній погоді під час цвітіння кукурудзи. Тут вам може допомогти штучне запилення. В час цвітіння кукурудзи вам необхідно буде пройтися між рядами, що й сприятиме запиленню.

Фермер: дякую за пораду.

Селекціонер: сьогодні ми завдячуючи штучному запиленню вивели велику кількість сортів декоративних рослин: троянди, айстри, тюльпани…

Практикум. Штучне запилення( учні проводять на кімнатних рослинах)

Проблема: Що нам чекати від цього процесу?

Цікаво. Історичний факт: на ринках Вавилону продавали тичинкові суцвіття фінікової пальми, їх розвішували між маточковими - отримували високий урожай. Це було спасіння людям, які живуть на випалених спекою землях.

Проблема:чому такі різні квіти?

Робота в парах.

 Порівняти суцвіття берези і каштана (гербарні зразки, текст підручника ст.149). Зробити висновок про їх спосіб запилення в робочому зошиті(видавництво: Київ, школяр) ст. 53.

На основі порівняння скласти діаграму Вена.

Нумо, діти, час не гайте

Отримані суцвіття порівняйте,

Діаграму «Вена» складайте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 20%                                                 60%

 

 

Учні демонструють результати, обмінюються діаграмами, які виправляють і доповнюють.

Цікаво. Були випадки, що пилок вітрозапильних знаходили на відстані 400 кілометрів(ліщини, берези, вільхи).В одному пиляку може бути до 3000 пилкових зерен, а в суцвітті до 17 млн.

ВИСНОВОК: природа вміло підібрала таку будову квітів, що сприяє більш ефективному запиленню. (епіграф)

 

Хвилинка – цікавинка.

Презентація демонструє приклади згаданих рослин.

–  Рафлезія Арнольда росте о. Суматра, Зондські острови. Вага 6 кг діаметр 1 м Запах тухлого м’яса, запилюють мухи.

–  «Квітка сміху» росте на Аравійському півострові, має насіння з горошину, визиває сміх до 30 хв, потім людина засинає (використовують для вгамування зубного болю).

–  «Венерина мухоловка» росте на  болотах Пн. Америки, має ніжно – білі квіти, тому має ім’я богині вроди Венери. Листя вкрите краплинами, немов прикрашене рубінами, якщо комаха сідає на рубін, спрацьовує природна механізація і лист стулюється, а «коштовний рубін» виділяє рідину, що перетравлює жертву.

–   Найпахучіша квітка Арум – середземноморський  називають  «квіткою здохлого коня», має запах гнилого м’яса (мухи летять, щоб відкласти яйця і запилюють).

–   У рослини з родини Маренових листя схоже на губи нафарбовані помадою, так рослина приваблює комах до крихітної непоказної квітки

–   Квітка кактуса має особливу будову, що кажан обов’язково вимажеться в пилкові, прилітаючи за нектаром.

- Найменша квітка росте на острові Корсика в Середземному морі натотея суцвіття діаметром     2-3см.

ЗАЛА ВІДПОЧИНКУ "ТРОЯНДОВИЙ РАЙ"

Учитель: ПРОБЛЕМИ: чому красивій троянді слід приборкати  гордість?

Одна з грецьких легенд розповідає:"З морської піни, біля берегів о.Кіпру виникла божественно прекрасна Афродіта. Земля розгнівалася і вирішила створити щось не менш прекрасне. Так була створена квітка троянди,яка своєю красою покликана змагатися із самою богинею краси.

Троянда символ кохання і здоров,я.

Послухайте і дайте відповідь на проблемне запитання.

Троянда вродою пишалася,

Перед усіма вихвалялася.

Та сонечко всміхалося,

Й порадити старалося:

Що ж вихваляйся,

Та комахам поклоняйся,

Бо квітка відцвітає,

Запах, красу втрачає.

І лише комах приліт,

Збереже ваш рід.

Вони нектар збирають

І пилок підбирають,

Який на приймочку маточки доставляють.

Процес запліднення стартує -

Пилок по маточці подорожує,

Яйцеклітину і центральну клітини стрічає,

Запліднення розпочинає.

Так зигота утворилась,

Насінинка зародилась,

Вона продовжить рід,

Бо утворюється плід.

(учні прослуховуючи ці рядки демонструють рухи – фізкультхвилинка)

Тож троянди не гордіться,

І навколо озерніться,

Дружба силу добру має,

Той хто дружить процвітає.

 

 

ЗАЛА ЗАПЛІДНЕННЯ

У природі усе народжується в таємниці...

ПРОБЛЕМА: Квітка в,яне, а не вмирає чому? Чому природа так подбала про  запилення? В чому полягає всесвітнє визнання  професора Київського університету С. Г. Навашина?

 

Учитель. Закрийте очі і уявіть себе маленькими молекулами, які потрапили в казковий палац насінного зачатка. Підгляньте за процесами, які там відбуваються. Чому запліднення називають подвійним. Складіть дві математичних суми, що це підтверджує.

Перегляд відео.

Результат: спермій + яйцеклітина = зигота; спермій + центральна клітина = ендосперм.

Робота в групах.(метод веббінг) Використовуючи макет-складничку «Процес запліднення»  і віршовані строфи  учні складають послідовність процесу «подвійне запліднення»

Український учений Навашин його дослідив.(демонстрація портрету)

Пилок на приймочку маточки прилетів,

Потім два спермії до насінного зачатка дійшли

І що шукали знайшли:

Один - з яйцеклітиною злився,

Із зиготи - зародок утворився,

Другий - центральну клітину обійняв,

І ендосперм (поживну речовину) для насінини придбав.

Цей процес ще й переваги має:

Швидше насінина дозріває,

Більше поживних речовин для зародка запасає.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.   Закріплення вивченого матеріалу.

ЗАЛА ЗАПИТАНЬ

ПРОБЛЕМА:

Чи результативною була ваша подорож?

1.Рольова гра"В насінному зачатку"

            Щоб процес запам’ятати,

Нумо ролі роздавати.

Зараз встаньте, не сидіть,

Логічний ланцюжок створіть.

Завдання створити логічну послідовність..

 Учні отримують бейжики, де прописані ролі: спермій, спермій, яйцеклітина, центральна клітина, зигота, ендосперм, зародок, насінина.

Учитель в ролі насінини. Я запиленню і заплідненню дякую,бо я народилася і продовженню роду згодилася! (об,єднує учнів білою стрічкою)

2. На початку уроку кожен з вас отримав квітку. Завдання: визначте за зовнішнім виглядом спосіб запилення.

3.Знайди помилку. Комаха і вітрозапильна квітка.(презентація)

4. Робота в парі «Лото» встановити послідовність понять:

Пилок – спермій – яйцеклітина – зигота – зародок – насінина

Пилок – спермій – центральна клітина – ендосперм – насінина

5. Біологічний диктант

В зав’язі маточки знаходиться……………………… .

Пилкове зерно містить........................., один зливається з …………………., а другий запліднює ………………….. .

Із триплоїдної клітини утворюється ……………………….., а з заплідненої яйцеклітини формується ……………………….  для насінини.

6.Встановіть послідовність.

А.Утворення пилкової трубки.

Б. Утворення насінини.

В. Перенесення пилкових зерен на приймочку маточки.

Г. Утворення зародка з зиготи, з триплоїдної клітини ендосперму.

Д.Злиття одного спермія з яйцеклітиною, злиття другого спермія з центральною клітиною.

7.Поміркуй! На дорослому дереві яблуні приблизно 100 тисяч квіток, якби з кожної утворився плід був би урожай більше 10 тонн. Чому так не стається поясніть.

8. Синкан поняття: запилення, запліднення

Щоб синкан створити,

Потрібно із мовою дружити.

Частини мови пригадати,

Потім братися складати.

Поняття обираємо

І до нього підбираємо:

Два прикметники і три дієслова,

Вираз, що чітко пояснить слово,

Далі думай поспішай

І синонім підбирай.

VІ. Підсумок уроку

Мораль казки: дружба силу добру має - той хто дружить процвітає!

Хто з ким дружить в нашій казці?

Учитель висновок. Усі зусилля природи на результат!  Ми, подорожуючи, розкрили таємницю народження життя.

Повернемося до епіграфа. Тепер зрозуміло, чому маленька квіточка необхідна для рослин і людства на планеті.

Обговорення результатів роботи на уроці:

(використання сигнальних карток)

Червона – Мені було цікаво (чому?)

Жовта -  Я дізнався (що?),  знання мені необхідні (чому?)

Коричнева – Мені було найважче (що?)

VІІ. Оцінювання (діти отримували смайлики за відповіді, підрахувати їх і врахувати думку учнів-експертів)

Бджілки нектар збирали

Рослинам допомагали

Медом соти запасали

Солодощі презентували  (учні пригощаються медом)

Наступний урок принесе безліч загадок.

Цікавинки рослинного світу пізнаємо,

Секрети насінини розгадаємо.

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 33 ст. 148-152(Автор Костіков І. Ю.).

Виконати завдання 1 ст.152 підручника (І- ІІ  рівень); підготувати цікавинки "Рослини - мандрівники" (ІІІ рівень); скласти казку "Подорож пилкового зерна"( IV рівень).

Урок пройшов як одна мить,


Дзвінок вже незабаром продзвенить.

Ваша квіточка кожному принесла настрій і побажання.

Прийміть їх від мене на прощання.

Людяними будьте.

Оберігати рослини і комахи не забудьте!

Зверніть увагу на рослини з Червоної книги (демонстрація на дошці фото двох рослин місцевої флори з різними способами запилення).

Спасибі, що не просто слухали, а чули.

Не просто дивилися, а бачили.

Не просто відповідали, а критично мислили.

Дружно і плідно працювали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК№1

 

1.Самозапилення (жито,рис,овес,

горох,квасоля,пшениця)

2. Перехресне запилення

а) вітром(анемофілія)17%, (кукурудза,верба,береза..);

 б) комахами(ентомофілія)80%, (шипшина,конюшина,акація...);

в) птахами(орнітофілія)2%, (орхідея,гібіскус..);

г) водою(гідрофілія)0.2%, (латаття, стрілолист..);  

д) людиною (штучне),(сорти тюльпанів,троянд,фіалок...)

 

ДОДАТОК №2

 

Н О В І  П О Н Я Т Т Я

ЗАПИЛЕННЯ - ПЕРЕНЕСЕННЯ ПИЛКОВИХ ЗЕРЕН  З ПИЛЯКА НА ПРИЙМОЧКУ МАТОЧКИ.

ЗАПЛІДНЕННЯ - ЗЛИТТЯ ЧОЛОВІЧОЇ ТА ЖІНОЧОЇ СТАТЕВИХ КЛІТИН.

ЕНДОСПЕРМ -ЗАПАСНА ТКАНИНА НАСІНИНИ.

ЗАРОДОК - ЗАЧАТОК НАСІННИХ РОСЛИН.

НАСІНИНА - УТВІР У НАСІННИХ РОСЛИН, ЩО МІСТИТЬ ЗАРОДОК І ЗАПАС ПОЖИВНИХ РЕЧОВИН ДЛЯ ЙОГО РОЗВИТКУ.


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 квітня 2023
Переглядів
245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку