Розробка уроку " Ні ! Яжива! Я буду вічно жити!..."

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури про життя і творчість Лесі Українки
Перегляд файлу

 

 

Мета:       ознайомити  учнів з  історією написання та  змістом твору

                ,,Лісова  пісня ”;

                 розкрити глибину драми, належно  проаналізувати образи-персонажі та  

                проблематику твору, дати уявлення про драму-феєрію;

                розвивати  образне  мислення учнів, творчу  уяву,  удосконалювати  

                навички виразного  читання та зв’язного  мовлення, виявити особисту    

                позицію учнів до обговорюваних питань;

                прищепити  любов до  рідного  краю;

                виховувати  високі почуття  патріотизму;

                привчати  учнів до гуманних людських  стосунків;

                формувати  розуміння прекрасного, дослідити  основні проблеми твору ,

                допомогти  учням  пізнати  світ  природи і   взаємини  людини  з  нею.

 

Тип  уроку:        урок – психологічно - філософське  дослідження

 

Обладнання:         портрет Лесі  Українки,  сімейний  альбом з  фотографіями,   

                              ілюстрації  до  твору, роздатковий  матеріал, опорні конспекти,

                              художні  твори,  мультимедіапроектор, фонограми  мелодій

 

Міжпредметні  зв’язки:    історія,  музика, образотворче  мистецтво, 

                                            народознавство,  естетика

 

Хід  уроку

 

І. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАННЯ  УЧНІВ

   1. Організаційний  момент.

   2.Оголошення  теми,  мети, завдань уроку

 

Майнула Ти, мов  в небі блискавиця.

Та  час про Тебе пам'ять не  зжує

В.С .Паламарчук

Сьогодні у нас  з вами незвичайний  урок,  урок – психологічно - філософське  дослідження на  якому будемо  працювати  над  твором

 ,, Лісової  пісні ”, аналізувати образи, працювати з  схемами та складати їх, робити різні  дослідження, з’ясовувати тему, проблематику драми…

 

 

 

 (Плакат №1)

 

 

 

 

Тема нашого  уроку:  НІ! Я ЖИВА! Я БУДУ  ВІЧНО  ЖИТИ!..

 Мета: навчитись   працювати з  текстом, розкривати внутрішній  світ  головних  персонажів; працюючи  група навчимось  досліджувати  розвиток стосунків та  почуттів героїв, розуміти існування реального і казкового  світів,вічну боротьбу  між Добром та  Злом 

Завдання: з’ясувати  у   чому  ж  полягає, на  вашу  думку сенс  людського  життя?

 

Увага!!! Ми сьогодні  будемо працювати з мультимедіапроектором. Він  буде  допомагати  у виконанні  завдань. Матеріал, який є  на  слайдах буде невід’ємним  помічником  на  сьогоднішньому  нашому  уроці.

 

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ

 

1.Перед тим, як  перейти до  роботи  вступне  слова  вчителя

( читається  поезія напам’ять)

 

Ми  часто душу  зводим  на  нівець

В дрібних  турботах,  в надлюдській  ідеї.

 

 

Трапляється, що тільки під  кінець

Людина з  жахом думає  про  неї.

                                      І  там на крайній,  роковій межі

 

 

 

                                     Собі вертає те  поняття  Боже…

                                    Людина  може  бути  без душі,

                                   А  от не бути  без  душі  не  може

В.С.Паламарчук

 

Людська  Душа і Сенс життя… - одвічні  філософські  поняття… Людина в  повному  розумінні цього слова, а саме Людина з великої букви, не може існувати без Душі.

Бо справжня Людська душа сповнена безмежної висоти людського духу.

Від ненаситності Душі залежить життя людини. Яким воно може  бути або  стати. Чи є сенс  у людському житті? Протягом життя,  мабуть,  кожний повинен замислюватись  над се5нсом  саме свого життя. Для  однієї категорії людей Сенс життя – кохання,  взаєморозуміння,  добро,  повага,  уподібнення конкретним(  певним) ідеалам, діти талант,  може – це збереження Душевної  Чистоти та  невинності.

Для інших – сенс життя  - збагачення й  достаток ( гроші, гарний одяг,коштовності), культ  своєї особистості  над  усіма  іншими – гордість та  самолюбство.

Щоб вирішити  це споконвічне  питання звернемось до незрівняного твору Лесі  Ук4раїнки драми-феєрії (казки) ,, Лісова  пісня» - це є  висока  трагедія, яка сповнена філософського  інтимного звучання, що  утверджує  великі  й вічні  істини Людського буття, і  може дати  відповідь на  наші  проблемні  питання:

-         У чому  сенс  людського  життя?

-         Якою  мусить бути  справжня  любов?

-         І  як  треба  за неї  боротись

Але  перед  тим,  як ми перейдемо до  розгляду  самої „ Лісової пісні ”, згадаємо деякі  сторінки із життя Лесі  Українки та  ознайомимось з  історією написання цього літературного  шедевра.

 

 

Понад  усе Леся цінувала людську  гідність і дружбу. Це все привила їй дружня  родина,  коло  друзів, родичів, знайомих 

 

1.Перевірка д/з ( Плакати №2-5)

 

 

     .Дитячі та  юнацькі  роки Лесі  Українки

     .Розповідь  про родину, друзів поетеси

                                         …Але  життя росте лише  з любові,

                                        Лишень краса людей навчає  жить

     Кохання  в житті Лесі  Українки

     До неї  не заросте  народна  стежка…( пам’ятники та  пам’ятні  місця Лесі  

             Українки

 

 

( Плакат №2)

 

 

 

 

( Пакат №3)

 

 

 

 

 

 

 

 

( Плакат  №4)

 

 

 

( Плакат  №5)

 

 

 

 

 

 

 2. Проведення  диктанту  ,, Тиша”

 

(  на  підготовлених  аркушах учні вписують  число, не  підглядаючи  до  інших. Написану  відповідь ставлять лицем до  парти. А вчитель, пройшовши  між  партами, визначає  правильну  відповідь, помічаючи  в оціночному  листі. По закінченню  оголошується  правильна  відповідь)

    

  • Скільки  дітей  було у родині Лесі  Українки (6)
  • Скільки було  їй років, коли  вона захворіла (10)
  • Скільки років боролася Леся  Українка з своєю недугою (30)
  • Скільки  мов знала Леся  Українка (10)
  • За  скільки  днів був  написаний твір ,,Лісова  пісня ” (10-12)
  • У якому  віці  написала підручник з ,, Стародавня  історія східних  народів 19 ст. ”  для своїх  молодших братиків  та  сестричок
  • З якого  віку почала  писати свої вірші  (10)
  • А  з якого віку  почала  друкуватися (13)

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА  ЗАСВОЄННЯ  НАЧАЛЬНОГО  МАТЕРІАЛУ

( використання інтерактивного плаката для  самостійного опрацювання учнями тексту  драми)

  1. ( Звучить  мелодія флейти, під час якої здійснюється  розповідь  про 

  створення ,,Лісової  пісні ”)

       Ви чуєте?.. Прекрасно ж , правда? Щось  уявляється  миле, чарівливе,  

       незвичайне…

( Плакат  №6)

 

   2. Бесіда про те, що  кожен  з  учнів  уявляє

      Так! Ви всі  зрозуміли, що  мова  йтиме про ,,Лісову  пісню ”.

        ,,...Юрба  образів не дає мені спати по  ночах,  мучить,  як нова  недуга,- отоді  

      вже  приходить демон, найлютіший над всі  недуги  і наказує  мені  писати...

     Писала я її  дуже  недовго, 10-12 днів, і  не  писати ніяк  не могла, бо такий уже  

     був  непереможний  настрій, але після  неї я  була хвора і  досить довго

     ,, приходила  до  пам’яті… ”

       Далі я заходилась її  переписувати ніяк не  сподіваючись, що се забере далеко  

     більше  часу,  ніж саме  написання,- от  тільки  вчора скінчила  цю мороку,  і   

    тепер чогось  мені  шия й плечі болять, наче я  мішки  носила…”( З листа Лесі  

    Українки до сестри Ольги)

 3. Вчитель.

-         Як  можна писати, щоб на  деякий  час забути про недуги, ліки, режим. Вона поринала у казковий  світ …

-         Розповідь  вчителя  про  створення драми - феєрії 

( Плакат  №7)

 

Плакат  №8)

 

 

 

-         У  драмі змальовано  протиборство двох протилежних  світів

 

До  першого Світу – ідеалу       тягнуться  і  людина,  і  природа

До  другого Світу - ,,перевертня”         тягнеться тільки людина.

Чомусь саме в людському єстві закладено два  початки  - ДОБРО і ЗЛО 

Із самого  народження  людини до  її останнього земного  подиху точиться вічна  боротьба між  СВІТЛОМ  і ТЕМРЯВОЮ за ЛЮДСЬКУ  ДУШУ.

Пропоную детальніше проаналізувати ці ДВА  СВІТИ і те,  що їм притаманне

Плакат  №9)

 

 

4. Бесіда.

- Чим починається  драма?

-Казковість драми  починається  з прологу і  налаштовує нас на  зустріч не   

 тільки  з людьми,  а з незвичайними казковими міфологічними  істотами. Тому поруч з людським реальним  світом діє світ Природи та її  мешканців

 

Вчитель: Давайте  разом  з  вами зверним  увагу на схематичні  малюнки,  які  спробуємо зобразити разом (слайд 8)

 

 

 

 

Плакат  №10)

 

-         А ще  давайте зробимо спробу разом  з  вами дати  детальну характеристику 

          головним  персонажам драми за  поданими  схемами та  питаннями   

          користуючись  схемами

 

                        Я  був малим. І Мавка  лісова

Мені, малому, видавалась дивом.

Немов промінням  Лесині слова

В дитячім серці квітку пробудили

С. Павленко

 

 

Групова  робота

 

 Перша  група аналізує  образ Мавки

Друга  група  аналізує  образ Лукаша

Третя  група додає до  аналізу те, що не було проаналізовано першою та  другою     

             Групами.

( Обовязковою  умовою є те, що  кожен  учень групи повинен сказати хоча б одну  фразу до аналізу образу, цитату,  вислів, характеристику, тоді  група набере більшу  кількість балів і кожен  учень зокрама)

 

 

План-характеристика образу  Мавки (слайд 9)

 

1.  Хто  така  Мавка?

2.  Портрет  Мавки ( перша  зустріч  з Лукашем)

3.  Риси  характеру  героїні

4. Як розкривається характер  Мавки в  її вчинках, у  стосунках з іншими 

     персонажами.

5   Чому  вона заздрила  людям?

6.  Любов Мвки  до  Лукаша (  зречення Мавкою ,,вічного” життя заради кохання 

    до людини)

7. Мова Мавки.

8.Значення  образу Мавки

9. Ставлення  Лесі  Українки до своєї  героїні.

10. Ваше  ставлення  до  Мавки.

 

Плакат  №11-12)

 

 

 

 

План-характеристика  образу Лукаша 

   1  Лукаш – хто він такий?

  1. Портрет Лукаша. Зустріч  з Мавкою.
  2. Творча  обдарованість  Лукаша
  3. Вплив дядька  Лева на  формування кращих рис в характері  юнака

 ( риси  характеру).

  1. У  чому  проявляється залежність Лукаша від  матері ( вплив оточення  та обставин дрібновласницького життя  на особистість  юнака).
  2. Причини трагедії Лукаша ( перетворення на  вовкулаку)
  3. Чи  можна  назвати  останню  сцену в  драмі перемогою світлого й  благородного в характері Лукаша ( духовне  зближення юнака з  коханою

        перехід  у вічність)

  1. Ставлення  поетеси  до Лукаша
  2. Ваше  ставлення  до  Лукаша

Плакат  №13-14)

 

 

Вчитель

-         Ось  ми і дали колективно характеристику головним персонажам драми – Мавці та Лукашу. Давайте  разом  з вами за  поданою схемою прослідкуємо розвиток стосунків  між Мавкою  та Лукашем.

-         Сюжет і  композиція твору допоможуть нам у  цій  роботі. Сюжет драми розгортається на фоні чудової поліської  природи. У ньому тісно  переплітається реальне й фантастичне, діють  люди і  лісові  істоти,  які є втіленням, що головна сюжетна  лінія – кохання Мавки та Лукаша. Твір складається із прологу і трьох дій. Події розвиваються відповідно  до  пори року.

Плакат  №15)

-         Зараз ми  всіх  запрошуємо до  нашого міні- театру. Пориньмо у  світ прекрасного та чистого поетичного слова ,,Лісової пісні”

( Інсценізація уривку з ,,Лісової пісні”. Коли  Мавка починає  говорити останній  свій  монолог – потім по черзі  учні його  продовжують)

 

ІV.ЗАКРІПЛЕННЯ  ВИВЧЕНОГО  МАТЕРІАЛУ

Вчитель:

-         На закріплення опрацьованого  матеріалу виконаємо  ряд завдань

1.Бесіда 

    (висловлювання  учнів оцінюються)

   - Що ж уявляє  собою драма-феєрія ,,Лісової пісня”?

  - Уособленням кого чи чого вона є  для нас?

   - А ше  особисте  розуміння цього  твору

 

2.Вікторина . Хто з героїв драми –феєрії ,,Лісова пісня”…

     …не  дав зрубати дуба, хоч за нього купці «давали гроші» немалі?

   ( дядькоЛев)   …чудовим  співом ніжної сопілки,  пробуджує від  сну красуню дивну – Мавку? (Лукаш)

     …немає  волі «  своїм життям до  себе  дорівнятись»? (Лукаш)

     …царівна  лісова  з  багатою душею і  серцем,  сповненим надії і любові? 

         (Мавка)

     …поранила  серпом навмисне руку,  щоб не  губить краси Русалки  

    Польової (Мавка)

     …лукава,  ніби видра, і « хижа, наче  рись»? (Килина)

     …для збільшення осподарських  достатків нехтує  почуттям  сина,  що  

    палко покохав лісову  царівну? (Мати)

     …хоч водяного роду,  проте  зрадливу і  лукаву має  вдачу?

    (Той, що  реблі рве)

     …в  драговині цупкій  привик одвіка  усе живе засмоктувати»? (Водяник)

     …прагне усе живе і  вільне  ввести в твердиню  тьми й спокою»? (Той, що       греблі  рве)          

Плакат №16-19)

 

 

 

3.На  знання тексту

 

   - учні  з  кожної  групи пропонують  свої цитати, а інші  дві   

     групи мають  якомога правильніше відгадати кому  вони  належать ,,Чи  знаєш 

     ти героїв драми-феєрії ,,Лісової пісні”?

 

    - робота  з плакатами(  на  них зображений  фрагмент 

      епізоду з драм, а  учні  мають розповісти даний  епізод.

 

4.Тренінг. Осмислення головних проблем твору ,Лісової пісня” шляхом

   літературно-інтеректуального  тренінгу,, Закінчи  думку…”(вчитель читає 

    початок речення, а учні  його закінчують або  висловлюють щось своє)

-         Перші й найнеобхідніші умови людського життя – воля, свобода і право  

вибору.

 

-         Цінність  людського  життя  вимірюється  тим, наскільки воно збагачує й полегшує життя  інших людей і який слід залишає  по собі на землі.

 

-         Краса людських взаємин і сила кохання  вимірюються духовним змістом і глибиною людських почуттів.

 

-         Мистецтво – це краса,  яка облагороджує  людину,  підносить її душу на вершину очищення.

-         Головне  джерело талантів – природа і народ.

-         Мудрість  народу,  його поезія і  пісня – є невичерпною криницею справжньої  краси.

-         Природа прекрасна і вічна, треба тільки, щоб людина була мудрою і благородною  у своїх  стосунках з  нею.

-          

5. Метод «Мікрофон»

 

(Вчитель  пропонує кожному  учневі висловити  свою  думку на  поставлене проблемне  питання  на початку уроку:

    чому  ж  полягає, на  вашу  думку, все ж  таки сенс  людського  життя?

 

    6.Зясуваня  Проблем  та  ідеї твору  

Плакат №20)

 

 

 

 

V. ПІДСУМОК  УРОКУ

 

Заключне слово  вчителя

    - Для мене сенс життя -  воскресіння. Воскресіння на духовному  рівні. Є  люди, котрі  вірять у  це, а є – ні. Головна героїня ,,Лісової  пісні ” здобула собі безсмертну душу ціною втрати тілесного  безсмертя. Вогонь стане попелом,  зростить  вербицю, а  тіло прахом – і ,,стане початком тоді наш кінець ”. Безсмертність  душі доведена!

Тож  треба її берегти не  для себе,  а для тих, хто тебе оточує; і якщо ти свою  душу по часточкам будеш віддавати людям, вкладаючи в них справжню  любов та безмежну  доброту, то ніколи душа твоя не потьмяніє, а збережеться світлою та  чистою для переходу у Вічність, де панує  Вічна Любов і Гармонія.

 

Поетична композиція.  (Читання вчителем  та  учнями  поезії напам’ять)

 

Майнула в небі блискавицею

Короткий вік свій  прожила

Ти проросло в житті Зірницею.

У «Пісні» - Мавкою була.

Майнула в небі блискавицею.

Набрала  від  людей  тепла.

Їм  віддала його  сторицею,своє їм серце віддала.

Майнула  в  небі  блискавицею.

І вдячні люди, як могли,

Тебе своєю рятівницею

В своєму  серці нарекли.

Майнула  в  небі блискавицею.

З бажанням щастя  на  чолі.

Була Казковою «Жар-птице.».

Лишила слід свій  на  землі.

                                    Учні.

                               -Якщо  в людини  враз

                              Життєвий  шлях  згаса.

                              Зоря її в цей  час

                             Лишає  небеса.

                             Я ж  бачу кожну мить

                             І вже  немало  літ:

                             Твоя  зоря  горить,

                             Її не гасне світ

Бо  стільки ти  тепла

У серці зберегла,

Твоя  зоря  до  тла

Згоріти  не змогла.

За гори і моря

Твоя проклалась  путь,

Горить  твоя  зоря

Для тих, що ще живуть.

Вона  завжди  горить

Для  мене  по  ночах,

Продовжує світить, 

освітлювати  шлях.

Як  серце  заболить,

Вдивляюсь  в  небеса.

Нехай Вона горить,

Ніколи  не згаса.          Як оякійсь порі

                                      Свій шлях закінчу я,

                                      Засвітять дві  зорі:

                                      Твоя зоря й моя…             (В.С.Паламарчук «Твоя  зоря»)

 

( Під кінець  уроку  учитель проводить  анкетування ( роздаються анкети та листки аркуша  для  відповідей)

 

 

 

АНКЕТА

  1. Що таке кохання, а що -  любов?
  2. Чи віриш ти в кохання?

 

  1. Твій  вибір: кохати  чи бути коханим?
  2. Чи потрібно відповідати на зраду?Якщо «так» - то чому, якщо «ні» - теж чому?
  3. Якщо твоїм суперником суперницею) у коханні  був твій найближчий друг ?твоя  поведінка (обґрунтуйте)
  4. Якби на  шляху  твого кохання  стали  твої батьки або рідні?

( Щоб ефект  був кращим, то  під час написання  анкет можна  ввімкнути мелодію з драми)

 

VІ . ОЦІНЮВАННЯ

 

VІІ. ДОМАШНЯ РОБОТА:

 

Написати твір-роздум на тему:  теми роздруковуються  на  листочках  і  учням  роздаються)

1.Чому Лукаш  своїм життям до  себе не зміг «своїм життям дорівнятись»?

2. «Я в серці маю те, що  не  вмирає?...

3.Проблема щастя  в ,,Лісовій  пісні»

 

docx
Додано
22 грудня 2023
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку