Тема: Робота і потужність струму.
Мета:
▪ формувати знання про роботу й потужність струму, про прилади для їх вимірювання;
▪ формувати й розвивати уміння розв’язувати задачі на застосування формули роботи і потужності струму;
▪розвивати творчі здібності й логічне мислення;
▪виховувати дисциплінованість і увагу.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку урок-бесіда
Очікувані результати:
Учні вміють:
Основні поняття: робота (Дж), потужність (Вт), лічильник, вартість.
Хід уроку
Створення емоційного настрою. Вступне слово вчителя.
Чим більше в мене роботи, тим
Більше я навчаюся.
(М. Фарадей)
М. Фарадей – видатний англійський вчений. На кожному уроці ви ознайомлюєтесь з новими поняттями, новими фізичними величинами, приладами для їх вимірювання, способи ввімкнення їх в електричне коло. Отримання нових знань базується на знаннях, отриманих на попередніх уроках. Ви багато працюєте, але чим більше знань ви отримуєте, тим ви становитесь сильнішими, компетентнішими .
Давайте з вами згадаємо
Цікаві вислови і загадки (посміхнись) (слайд 1)
1). Позначення величин та одиниці вимірювання (слайд 2).
Після чого учні здійснюють взаємоперевірку (по 0,5 бали).
2). Вправа «Знайди помилку» (слайди 3 -4).
Після чого учні пояснюють свій вибір і здійснюють перевірку (по 0,5 бали).
Навіщо нам дома побутові прилади?( показ слайду 5)
Очікувані відповіді учнів
Побутові прилади потрібні для того, щоб виконувати певну роботу.
Кожний із вас бачив електролічильник, а деякі навіть знімали його покази. А як ви гадаєте, яку фізичну величину вимірює цей прилад?
Щоб перевірити свої припущення, познайомтеся з темою уроку (слайд 5)
Як ви думаєте, а яка мета нашого уроку?
Очікувані відповіді учнів
Дати означення фізичним величинам, що будемо вивчати, як вони позначаються, одиниці їх вимірювання, формули для їх обчислення і з´ясувати, якими приладами можна виміряти ці фізичні величини.
Дія всіх вам відомих електричних приладів відбувається за рахунок електричної енергії, яку постачає джерело струму. В результаті цього одержуємо світло, тепло, звук, механічний рух, світло тощо, тобто різні види енергії. Ці дії свідчать про те, що електрична енергія може перетворюватися на теплову, світлову, механічну енергії. А будь – яке перетворення енергії з одного виду в інший характеризується виконанням роботи.
Дослід 1. Робота електроміксера.
Очікувані відповіді учнів
Електричний струм виконує роботу, отже електрична енергія перетворюється на механічну.
Робота електричного струму – фізична величина, що характеризує перетворення електричної енергії в інші види енергії ( слайд 7 ).
( викликаємо учня до дошки)
Ми знаємо, що напруга – це фізична величина, що характеризує електричне поле, яке переміщує вільні заряди, створюючи струм.
Очікувані відповіді учнів
Напруга на кінцях певної ділянки кола визначається відношенням роботи А електричного струму на цій ділянці до електричного заряду, що пройшов по ній записує на дошці формулу)
- Як можна виразити роботу електричного струму?
- Як можна виразити електричний заряд, що пройшов по провіднику?
Очікувані відповіді учнів
Заряд, що пройшов по провіднику дорівнює добутку сили струму на час його проходження ( записує на дошці)
U = А =Uq
A = UIt (1)
I = q = It
Щоб визначити роботу електричного струму на ділянці кола, потрібно напругу на кінцях цієї ділянки помножити на силу струму в ній і час, протягом якого виконувалася робота ( Слайд 7).
Одиниця роботи - джоуль.
Один джоуль дорівнює роботі, що виконується електричним струмом силою 1 А за напруги 1В протягом 1с.
1 Дж = 1В·1А·1с
Користуючись формулою (1), скажіть , які прилади необхідні для вимірювання роботи струму?
А чи існує один спеціальний прилад, який за своєю конструкцією поєднує і вольтметр, і амперметр, і годинник?
Вчитель читає загадку:
Загадка :
Так, він – суворий контролер,
Зі стінки завжди дивиться.
Та тільки світло запали,
Він все собі фіксує,
І скільки світла витрачав,
Тобі він порахує.
Роботу вимірюють лічильниками ( слайд 8 і демонстрація лічильника).
Вчитель:
Під час проходження струму через лічильник усередині нього починає обертатися легкий алюмінієвий диск.
Швидкість його обертання пропорційна силі струму й напрузі.
З поняттям потужності ви знайомі з 8 класу. А що називають потужністю, у чому вона вимірюється і як обчислюється?
Але в нас мова йтиме про потужність електричного струму.
Потужність електричного струму – фізична величина, що характеризує здатність електричного струму виконувати певну роботу за одиницю часу.
Або
Потужність електричного струму – фізична величина, що характеризує швидкість виконання роботи ( слайд 9).
Для різних споживачів електричної енергії швидкість виконання роботи електричним струмом різна. Це залежить від типу споживача і напруги, що подається на нього.
P= = = UI
P = UI ( 2)
Потужність електричного струму визначається добутком напруги на кінцях ділянки кола і сили струму в цій ділянці. (слайд 9)
Одиницею потужності є ват. З формули (2) випливає , що 1Вт = 1В·1А = 1В·А
Існують також кратні й частинні одиниці вимірювання потужності :гектоват, кіловат,мегават, гігават.
1 гВт = 100 Вт
1 кВт = 1 000 Вт
1 МВт = 1 000 000 Вт
1 ГВт = 1 000 000 000 Вт
Потужність вимірюють ватметром ( слайд 10). Але не кожний з вас зуміє ним скористатися, тому виміряти потужність можна іншим способом. Як саме?
Щоб виміряти потужність електричного струму в колі, потрібні амперметр і вольтметр.
Таблиця потужностей деяких електричних приладів (стор.81).
Вчитель:
Так як побутові прилади розраховано на напругу 220 В, але на різну силу струму, то і потужність споживачів електроенергії різна, тому швидкість виконання однієї і тієї самої роботи різна.
Задача 1 . (слайд 12)
В електроосвітлювальну мережу увімкнули електрообігрівач потужністю 2 кВт. Яку роботу виконає електричний струм протягом 10 годин ?
Дано:
Р = 2 кВт = 2000 Вт Р = ; А = Р·t
t = 10 год = 36000 с А = 2000 Вт·36000 с = 72000000 Дж = 72МДж
А - ?
Вчитель:
А хіба користуючись лічильником, ми вимірюємо у джоулях? А в чому тоді? А як пояснити наш результат і як перейти у кіловат – години?
З визначення потужності випливає формула роботи
А = Р·t = 2 кВт · 10 год = 20 кВт·год
Який висновок зробите ?
1 Дж = 1 Вт·1 с = 1 Вт·с
1 кВт·год = 1000 Вт ·3600 с = 3 600 000 Дж = 3,6 МДж
Покази лічильника, що вимірює спожиту приладами у квартирі електричну енергію (роботу електричного струму), виражено саме в кіловат-годинах.
( дивимося на форзац у книжку, обговорюємо витрати електроенергії)
За використання електроенергії ми сплачуємо гроші. Для розрахунку коштів ми будемо застосовувати формулу:
Вартість = робота · тариф.
Давайте обчислимо вартість спожитої електроенергії у попередній задачі, при тарифі 28 коп за 1 кВт · год.
Дано:
Р = 2 кВт = 2000 Вт Р = ; А = Р·t
t = 10 год = 36000 с А = 2000 Вт·36000 с = 72000000 Дж = 72МДж
тариф – 90коп=0,9грн А = Р·t = 2 кВт · 10 год = 20 Квт·год
Вартість = робота · тариф.
А - ? Вартість = 20 кВт·год·0,9 грн =18 грн
Вартість -?
Відповідь : 18 грн
Вправа 33(3). (учні розв´язують самостійно з подальшим коментаріями).
Вправа 33(5) . ( учні розв´язують біля дошки).
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення».
Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися, щодо підсумку уроку, закінчуючи його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ із запропонованої формули. Учні працюють з відкритими реченнями:
«На сьогоднішньому уроці ми дізналися…», «На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було…»
Опрацювати §33. Виконати впр. 33 (7)