Розробка уроку у 7 класі на тему:«Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів»

Про матеріал
Розробка уроку з біології у 7 класі на тему:«Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів»
Перегляд файлу

Розробка уроку з біології

ТЕМА: «Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів»

 

МЕТА: -навчальна:сформувати в здобувачів освіти знання про клас Плазуни; розкрити особливості будови та життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з  умовами життя ; скласти загальну характеристику класу;

- розвивальна: розвивати логічне мислення, спостережливість, творчість; продовжити формувати вміння порівнювати і робити висновки; формувати інтерес  до предмета;

- виховна: виховувати любов до всього живого і бережливого ставлення до тварин.

 

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: плазуни, регенерація, автотомія.

 

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійний проектор, презентація з теми, плакат “Ключ-розгадка” до гри “Хто є хто?”, картки до гри “Біологічне лото”, картки для учнів до гри “Головоломка”.

 

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.

ПЛАН – СХЕМА УРОКУ

Етап уроку

Час (хв)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат

 

1

2

3

4

І. Організація класу, створення психологіч- ного настрою.

2

Зачитування епіграфа та девізу уроку, використання віршованих рядків.

Створення сприятливого психоемоційного клімату, налаштовування на роботу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

5

Вправа “Ключове слово”

Повторення вивченого матеріалу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

2

Розповідь учителя. Цікава інформація про плазунів.

Розвиток пізнавального інтересу в учнів. Підготовка до сприйняття матеріалу уроку.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

18

Пояснення вчителя. Загадки. Гра “Біологічне лото” Робота з підручником Робота в парах Легенда

Ефективне сприйняття та засвоєння матеріалу уроку. Розвиток уяви, логічного мислення.

V. Узагальнення знань.

10

Гра “Хто є хто?” Головоломка. Логічна вправа “Знайди пару”

Закріплення вивченого.

VІ. Підсумки уроку.

5

Вправа “Дерево підсумків”

Підбиття підсумків уроку, оформлення вражень від уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

3

Репродуктивного і творчого характеру.

Засвоєння матеріалу та розвиток творчих здібностей.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу, створення психологічного настрою

Вчитель

Доброго дня! Вітаю всіх на уроці біології. Нехай ці 2700 секунд, які ми проведемо разом дадуть нові знання і позитивні емоції.  Епіграфом нашого уроку будуть слова Аристотеля.

 

Учитель звертає увагу здобувачів освіти на епіграф та девіз уроку, учні зачитують їх та обговорюють.

 

С1 Епіграф уроку “ Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі” Арістотель

 

С2  А працювати ми будемо під девізом:

Девіз уроку: Працюй наполегливо,

Швидко, старанно,

Щоб жодна хвилина

 Не втратилась марно!

Вчитель налаштовує учнів на роботу, зачитуючи віршовані рядки:

Тож проявіть знання прекрасні

І усі завдання класні

Порозв’язуйте умить

 Й вищий бал ви заробіть!

С 3 А свої очікування від уроку ви висловити, передаючи талісман уроку – черепашку «Здоровчика». ( учні передають м’яку  іграшку)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Розповідь вчителя

Сьогодні ми вивчимо тварин, які в одних викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, поклоняються їм, будують їм храми, а інші – злими і підступними. Їх вважають найзагадковішими тваринами нашої фауни. Хто вони?

С 4Зараз ми дізнаємось, коли пограємо у гру “Ключове слово”.

Учням потрібно відповісти на запитання, і взявши з кожного слова вказану літеру, скласти ключове слово. Вказані літери учні записують на дошці.

1. Тип розвитку, при якому молоді особини, які народжуються, схожі на дорослих, називається... прямим (1 літера відповіді).

2. Система органів, що здійснює газообмін між організмом і навколишнім середовищем, тобто надходження кисню і виведення вуглекислого газу називається..... дихальна (5 літера відповіді).

3. Система органів, що забезпечує організм поживними речовинами для життєдіяльності, росту, розвитку називається.... травна ( 3 літера відповіді).

 С5 4. Наука про тварин - зоологія (1 літера відповіді).

5. Кровоносна система, по якій кров рухається лише по судинах називається...

 замкнута ( 6 літера відповіді).

6. Частина організму тварин - орган (5 літера відповіді).

7. Тварини за типом живлення - гетеротрофи (11 літера відповіді).

 

 С6 Ключове слово – ПЛАЗУНИ або рептилії

Отже тема нашого уроку: Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів»

 ( учні записують в зошит)

С7 Мета уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розповідь вчителя

С8Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лютими зміями та драконами люди населяли свої казки, легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему.

С9Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом.

С10А грецький бог лікування Асклепій (у римлян –Ескулап) зображався з жезлом, палицею, обвитою змією. Згідно легенді зміям відомі цілющі властивості різних рослин. І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.

С 11Не менш цікавими є і крокодили, які і справді проливають чимало сліз. І ви, напевно, чули про “крокодилячі сльози”.

В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів, і ми можливо і відкриємо його, коли вивчимо будову плазунів.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 

Пояснення вчителя з використанням таблиць

 

1. Загальна характеристика плазунів (пояснення вчителя,робота з картками і складання на дошці схеми)

С 12 Опорно-рухова система

С13  Будова та спосіб життя

Відділи тіла

Травна система

Дихальна система

Кровоносна система

Видільна система

Нервова система

Розмноження

Робота з підручником

Отож часу ми не марнуєм

 І по підручнику мандруєм,

Бо він секретів не тримає

 І таємниці відкриває!

Учні в парах читають інформацію в підручнику стор. 95,96 і, коментуючи відповіді, складають загальну характеристику плазунів на магнітній дошці.

C14 Щоб дізнатись, які тварини відносяться до цього класу учням пропонується ряд загадок:

 Маленька, легенька, за хвіст не піднімеш (ящірка)

Проблемне запитання

- Чому не піднімеш за хвіст?

(явище самокаліцтва – автотомії, внаслідок сильного скорочення м’язів один із хвостових хребців переламується і кінець хвоста відпадає)

С 15 По землі повзе, до себе не підпускає (змія)

С 16  Куди повзе – за собою хату везе (черепаха)

 Елегантна дама

Встала перед нами,

З боку в бік хитається,

Пильно роздивляється,

Комір поправляє –

Враження справляє. (кобра)

 Хто повзе серед трави?

Чи лякатися, чи ні?

То нас злякав – хитрун,

Неотруйний він плазун. (вуж)

С17 Щоб визначити місце плазунів у системі органічного світу вчитель пропонує учням зіграти гру “Біологічне лото”. На дошці почеплені картки із назвою таксономічних одиниць, але не в правильному порядку. Завдання учнів – розмістити їх правильно. Робота в командах: перший ряд виправляє помилки у розміщенні таксонів, а другий – у їх назві. Місце плазунів у системі органічного світу

 ІМПЕРІЯ Клітинні організми

НАДЦАРСТВО   Е у к а р і от и

 ЦАРСТВО   Т в а р и н

ПІДЦАРСТВО Багатоклітинні

Т И П   Х о р д о в і

 П І Д Т И П Черепні або Хребетні

 К Л А С   П Л А З У Н И

С 18 Повідомлення вчителя

 Плазуни — одна з найдавніших груп наземних хребетних. До речі, величезні динозаври, які населяли нашу Землю мільйони років тому, також були плазунами. Динозаври (це слово означає “жахливі ящери”) жили на Землі понад 150 мільйонів років тому, але раптово вимерли дощенту, можливо, через похолодання на всій планеті.(відео) З сучасних тварин – птахи і крокодили – найближчі родичі динозаврів. Хоч би який катаклізм стався 65 мільйонів років тому, більшість рослин і тварин усе таки уціліло. З рептилій вижили крокодили, черепахи, ящірки та змії.

А хто знає, чому вимерли динозаври? ( повідомлення учениці)

С19- 23  Різноманітність плазунів. Клас плазуни налічує близько 8000 сучасних видів, з яких на Україні трапляється 20 видів.( коментування слайдів)???? Проект ????

Розминка

Вчитель.

С 24 Гарно працювали, а щоб трохи відпочити, зробимо паузу «Легендарну».(повідомлення учениці)

Не жартуйте зі зміями. Ця легенда стверджує, що змії можуть помститися за загиблих родичів. Ось яку історію розповів Дж. Фітцсимлюкс.

Один фермер убив мамбу і вирішив пожартувати з дружиною: приніс мертву змію додому і поклав на ліжко. Фермер не знав, що змія, яку він тягнув по землі, була самкою і, до того ж, у неї настав період парування. Самці знаходять партнерку за запахом речовин, що виділяються анальними залозами. На запах самки приповз самець.

Жартівник відправив дружину до кімнати і став чекати, коли вона закричить з переляку. Крику не було... Кричав уже він, коли знайшов у кімнаті 3-метрову змію, мертву дружину і ще одного учасника трагедії – самця .

Вчитель

Чорна мамба – одна з найнебезпечніших змій у світі. Її бояться у багатьох країнах Африки, адже зустріч з нею, як правило, завершується смертю, якщо не обробити рану протягом години. «Чорна мамба має нейротоксичну отруту, вона паралізує людину. Іншими словами, просто бере і вимикає нервову систему. При чому надзвичайно швидко»,. Отрута змії – справжній коктейль смертельних речовин.

V. Узагальнення знань.

С 25

Вчитель. Ви гарно працювали і ознайомились з особливостями будови плазунів. Знаєте вже все і про земноводних. Тож зараз пограємо в гру “Хто є хто?”. У вас на парті є картки, підпишіть їх. Вона розділена на дві колонки: земноводні та плазуни. Я буду зачитувати твердження, а ви записувати їхні номери у ту чи іншу колонку.( гіперпосилання!)

 Гра “Хто є хто?”

(На партах у учнів є картки, розділені на дві колонки: земноводні і плазуни. Вчитель зачитує перелік тверджень про будову земноводних і плазунів, а учні записують номери тверджень у ту чи іншу колонку.ЗЕМНОВОДНІ                  П Л А З У Н И)

1.Шкіра суха, без залоз.

2.Шкіра волога, є залози.

3.Рогові луски на шкірі.

4.Шкіра в багатьох видів виділяє отруту.

5.Є грудна клітка.

6.Грудна клітка відсутня.

7.Є міжреберні м’язи.

8.Слина має травні ферменти.

9.Слина служить лише для змочування.

10.Серце трикамерне.

11.Дихання –і шкірне і легеневе.

12. Дихання - легеневе.

13.Головний мозок більш розвинений.

14.Очі мають три повіки.

15.Яйця вкриті щільними оболонками.

 16.Яйця без щільних оболонок.

17.Яйця містять великий запас поживних речовин (жовток).

18.Розмноження переважно на суші.

19.Розмноження переважно в воді.

 

С 26 КЛЮЧ ДО ГРИ:

 

 

С 27 Гра “Головоломка”

Вчитель .Наступним етапом нашого уроку буде головоломка. Зараз ви об’єднуєтесь у  чотири групи: змії, черепахи, крокодили, хамелеони. Завдання для груп: написати максимальну кількість слів по темі, використовуючи склади в таблицях. ( музична пауза)

В таблиці зашифровані слідуючі слова:ПЛАЗУНИ  ТУЛУБ

СКЕЛЕТ  СЕРЦЕ   ЛЕГЕНІ   КЛОАКА    НИРКИ   ЧЕРЕПАХИ

 ЗИМІВЛЯ ЛУСКИ      РЕГЕНЕРАЦІЯ 

 

ЛУС

ТУ

ПЛА

ГЕ

ЛЕ

РЕ

КЛОА

 

СКЕ

ЦЕ

ЗИ

КА

ЗУ 

НИ

ХИ

 

ЛУБ

СЕР

НИР

НЕ

 

ГЕ

ПА

ЛЕТ

ЛЯ

ЧЕ

РА

НІ

ЦІЯ

МІВ

КИ

 

 

VІ. Підсумки уроку.

Вчитель

 Все має свій початок і кінець...Підходить до завершення і наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями, і я надіюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження.  

 

С 28 VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати за підручником § 20 ;

підготувати повідомлення про ряди класу Плазуни;

 Скласти Діаграму Вена.

 

С 29 А тепер, передаючи Здоровчика, продовжіть фразу: «Сьогодні на уроці……»

Оцінювання учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
2949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку