10 клас (біологія) Урок № 83 Дата:
Тема. Осморегуляція
Мета: вивчити особливості осморегуляції живих організмів; закріпити знання про осмос, гіперосмотичну та гіпоосмотичну регуляції; виховати інтерес до вивчення науки.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Бесіда
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання
Люди, які потрапили у корабельну аварію, страждають від спраги, хоча навколо них багато морської води. Чому не можна її пити?
Оголошення теми і мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Що ж таке осмос?
Перегляд відео «Осмос» https://www.youtube.com/watch?v=isyLYbfGXoU
Осмос (рос. осмос, англ. osmosis, нім. Osmose f) — спонтанний перехід, однобічна дифузія через напівпроникну перегородку (мембрану), яка відокремлює розчин від чистого розчинника або розчину меншої концентрації. Зумовлений прагненням системи до термодинамічної рівноваги і вирівнювання концентрацій розчину з обох боків мембрани. Характеризується осмотичним тиском, що дорівнює надлишковому зовнішньому тискові, який треба докласти з боку розчину, щоб припинити осмос. Відіграє важливу роль у фізіологічних процесах, використовується при дослідженні полімерів, біологічних структур.
Важливу роль в організмі відіграють йони Натрію, Хлору, Калію, Магнію, Кальцію, Феруму, концентрація яких повинна строго регулюватися, оскільки ці йони беруть участь у багатьох процесах, включаючи роботу ферментів, синтез білків, утворення гормонів, проникність мембран, електричну активність і м’язове скорочення.
Регуляція відносних концентрацій розчинених речовин і води всередині тканин тіла називається осморегуляцією.
Живі організми населяють різноманітні середовища — суходіл, морські та прісні водойми. У солоній воді (гіпертонічному середовищі) вода з клітин «прагне» вийти назовні, тоді як у прісній воді (гіпотонічному середовищі) — навпаки, постійно надходить у клітину (мал. 51.1). Зрозуміло, що контроль внутрішньоклітинних умов у різних умовах існування потребує різних адаптацій.
Існує два типи реакцій тварин на концентрацію осмотично активних речовин у зовнішньому середовищі. Пойкілосмотичні тварини не мають активної системи стабілізації концентрації осмотично активних речовин; концентрація солей у рідинах їхнього тіла є такою ж, як і назовні. Гомойосмотичні тварини здатні підтримувати сталість концентрації осмотично активних речовин у рідинах внутрішнього середовища.
Способи осморегуляції гомойосмотичних тварин, що регулюють уміст води в організмі, різноманітні. Виділяють гіперосмотичні і гіпоосмотичні механізми регуляції.
Робота в групах
І група
Завдання. На основі тексту підручника, охарактеризуйте гіперосмотичну регуляцію
ІІ група
Завдання. На основі тексту підручника, охарактеризуйте гіпоосмотичну регуляцію.
ІІІ група
Завдання. На основі тексту підручника, дайте від-дь на запитання, як регулюється осмос у ссавців?
ІV група
Завдання. На основі тексту підручника, дайте від-дь на запитання, як регулюється осмос в умовах посухи?
Обговорення результатів роботи груп.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Чому організм екскретує кінцеві продукти обміну речовин, а не накопичує їх у тканинах?
2. Чи можуть одні організми використовувати побічні продукти метаболізму інших організмів? Наведіть приклади.
3. М'ясо акул і скатів не вживають у їжу. Чому?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
§51 (прочитати)