Розробка уроку в 10 класі на тему "Осморегуляція"

Про матеріал
Розробка уроку в 10 класі на тему "Осморегуляція".............................................................................................................................................................................................................................................................................................
Перегляд файлу

10 клас (біологія)                                     Урок №  83                                          Дата:

Тема.  Осморегуляція

Мета: вивчити особливості осморегуляції живих організмів; закріпити знання про осмос, гіперосмотичну та гіпоосмотичну регуляції; виховати інтерес до вивчення науки.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Бесіда

  • Чи завжди продукти екскреції є непотрібними відходами метаболізму?
  • Які органи виконують функцію екскреції в людини?
  • Які продукти обміну речовин вони виводять?
  • Як запобігається втрата води в наземних тварин?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання

Люди, які потрапили у корабельну аварію, страждають від спраги, хоча навколо них багато морської води. Чому не можна її пити?

  • Що таке дифузія?
  • Що таке осмос?
  • Що об’єднує ці два явища?
  • Яке відношення вони мають до нашого уроку?

Оголошення теми і мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Що ж таке осмос?

Перегляд відео «Осмос» https://www.youtube.com/watch?v=isyLYbfGXoU

Осмос (рос. осмос, англ. osmosis, нім. Osmose f) — спонтанний перехід, однобічна дифузія через напівпроникну перегородку (мембрану), яка відокремлює розчин від чистого розчинника або розчину меншої концентрації. Зумовлений прагненням системи до термодинамічної рівноваги і вирівнювання концентрацій розчину з обох боків мембрани. Характеризується осмотичним тиском, що дорівнює надлишковому зовнішньому тискові, який треба докласти з боку розчину, щоб припинити осмос. Відіграє важливу роль у фізіологічних процесах, використовується при дослідженні полімерів, біологічних структур.

Важливу роль в організмі відіграють йони Натрію, Хлору, Калію, Магнію, Кальцію, Феруму, концентрація яких повинна строго регулюватися, оскільки ці йони беруть участь у багатьох процесах, включаючи роботу ферментів, синтез білків, утворення гормонів, проникність мембран, електричну активність і м’язове скорочення.

Регуляція відносних концентрацій розчинених речовин і води всередині тканин тіла називається осморегуляцією.

Живі організми населяють різноманітні середовища — суходіл, морські та прісні водойми. У солоній воді (гіпертонічному середовищі) вода з клітин «прагне» вийти назовні, тоді як у прісній воді (гіпотонічному середовищі) — навпаки, постійно надходить у клітину (мал. 51.1). Зрозуміло, що контроль внутрішньоклітинних умов у різних умовах існування потребує різних адаптацій.

Існує два типи реакцій тварин на концентрацію осмотично активних речовин у зовнішньому середовищі. Пойкілосмотичні тварини не мають активної системи стабілізації концентрації осмотично активних речовин; концентрація солей у рідинах їхнього тіла є такою ж, як і назовні. Гомойосмотичні тварини здатні підтримувати сталість концентрації осмотично активних речовин у рідинах внутрішнього середовища.

Способи осморегуляції гомойосмотичних тварин, що регулюють уміст води в організмі, різноманітні. Виділяють гіперосмотичні і гіпоосмотичні механізми регуляції.

Робота в групах

І група

Завдання. На основі тексту підручника, охарактеризуйте гіперосмотичну регуляцію

ІІ група

Завдання. На основі тексту підручника, охарактеризуйте гіпоосмотичну регуляцію.

ІІІ група

Завдання. На основі тексту підручника, дайте від-дь на запитання, як регулюється осмос у ссавців?

ІV група

Завдання. На основі тексту підручника, дайте від-дь на запитання, як регулюється осмос в умовах посухи?

 

Обговорення результатів роботи груп.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Чому організм екскретує кінцеві продукти обміну речовин, а не накопичує їх у тканинах?

2. Чи можуть одні організми використовувати побічні продукти метаболізму інших організмів? Наведіть приклади.

 3. М'ясо акул і скатів не вживають у їжу. Чому?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

§51 (прочитати)

 

doc
Додано
21 січня 2019
Переглядів
3779
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку