Мета: сформувати в учнів поняття про тиск як фізичну величину, познайомити семикласників з одиницею вимірювання тиску, з'ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори, вчити робити висновки на основі експериментальних завдань; розвивати творчі здібності учнів, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики.
Тема. Тиск. Сила тиску
Мета: сформувати в учнів поняття про тиск як фізичну величину, познайомити семикласників з одиницею вимірювання тиску, з’ясувати залежність тиску від сили тиску й площі опори, вчити робити висновки на основі експериментальних завдань; розвивати творчі здібності учнів, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: коробки з піском, дерев’яний брусок, малюнки, ребус, презентація до уроку в Power Point, скринька, різнокольорові аркуші, «Дерево знань».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель.
Вітаю всіх на нашому уроці,
Адже урок – це скарб, це світ знання,
Нам треба вчитись думати, творити
І відкриттям новим радіти.
Одна мудра людина сказала: «Ті, хто зійшов на гору, з неба туди не впали». Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді учнів.)
Отже, щоб досягти чогось, треба багато працювати, багато вміти і мати міцні знання. Девізом нашого уроку є китайське прислів’я: «Я використовую свої знання і визначаю їхню важливість. Я вкладаю своє розуміння і почуваюся причетним до цього.»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Згадаймо
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне питання
А ще від чого може залежати результат дії сили?
Розглянемо малюнок.
Чому Василько не втомився, а Сергійко заморився? Щоб відповісти на це питання, нам потрібно вивчити новий матеріал.
Тема нашого уроку заховалася. Знайдімо її, розгадавши ребус.
.
(Діти розгадують ребус і записують тему уроку.)
Діти, чого ви очікуєте від нової теми? Свої роздуми запишіть на кольорових аркушах, а в кінці уроку дізнаємося чи виправдалися ваші сподівання.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Спостереження і аналіз фізичного експерименту
У коробки насипано злегка змочений пісок.
(Діти роблять висновок з експерименту: результат дії сили залежить від числового значення сили.)
(Діти роблять висновок з експерименту: результат дії сили залежить від площі опори.)
Учні разом з учителем роблять висновок до двох експериментів: результат дії сили залежить не тільки від числового значення, а й від площі опори, на яку діє ця сила.
При вивченні нових понять вчитель заповнює «Дерево знань».
Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні, на яку діє ця сила, використовують таке поняття як тиск.
Дамо означення тиску.
Робота з підручником
Прочитати правило у підручнику стор. 151.
Вчитель на дошці записує: ТИСК = ; p=
Отже, F=pS, а S= .
За одиницю тиску беруть тиск, що спричиняє сила 1Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею 1м2.
[p]= = 1Па
Ця одиниця вимірювання названа на честь французького вченого Блеза Паскаля.
(Розповідь учнів про Блеза Паскаля з елементами презентації.)
На дослідах було доведено, що р ~ F і p ~ .
Отже, тиск можна змінювати:
При однаковій площі, чим більша сила, тим тиск більший, і навпаки.
Чим більший тиск, тим площа менша, і навпаки.
Обговорення малюнку.
Спробуймо тепер відповісти на запитання, яке ми поставили на початку уроку: чому Василько не втомився, а Сергійко заморився.
(Площа лиж набагато більша за площу черевиків, тому Василько створює менший тиск на сніг, а Сергійко більший, тому він глибоко провалюється.)
Фізкультхвилинка
Із-за парти підведіться
І до сонця потягніться.
Вправо, вліво нахиліться.
Ногу одну підійміть,
Потім її опустіть.
Станьте дружно всі навшпиньки,
А тепер, мов ті сніжинки,
Кругом себе покружляйте
І за парти тихо сядьте.
V. Закріплення
1. Аналіз фізкультхвилинки
Дайте відповіді на запитання.
Лист від будівельника
«Згадайте з чого починається будівництво. Яким будують фундамент дому?Чому?»
Лист від автомобіліста
«Вам передано малюнки двох транспортних засобів. Який з них створює більший тиск? Чому?»
Лист від домогосподарки
«Яким ножем легше різати хліб: гострим чи тупим? Чому?»
Лист від рятівника
«На чому ґрунтується спосіб рятування людини, яка провалилася під лід»
(Учні пояснюють відповідь за малюнком. )
Об’єднайте предмети, зображені на малюнках, у дві групи: І – ті, які створюють малий тиск, ІІ – ті, які створюють великий тиск на поверхню.
Тіло масою 20 кг діє на опору площею 0,02м2, який тиск воно спричиняє на опору?
Дано: Розв’язання [p] = = =Па
m=20кг p= {p} = = =10000Па
S=0,02м2 F=P=mg
p - ? p=
Відповідь:p=10кПа
VІ.Рефлексія
На початку уроку ви визначили для себе чого ви очікуєте від уроку. Чи справдилися ваші очікування? (Відповіді учнів. Семикласники, відповіді яких вчитель не заслухав, складають свої аркуші у скриньку очікувань для опрацювання їх на наступних уроках.)
Учитель. Закінчити урок я б хотіла словами: «Одержав знання – застосуй їх до діла, знання без діла – важка ноша». Тому отримані знання застосовуйте на практиці.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §22, дайте відповіді на запитання на сторінці 153, розв’язати вправу 22 (1,2,3) за підручником Фізика 7 клас (за редакцією В.Г. Бар’яхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова).