Розробка уроку з географії на тему «Взаємодія природи і суспільства. Географічне середовище. Світові природні ресурси».

Про матеріал
Розробка уроку з географії на тему: «Взаємодія природи і суспільства. Географічне середовище. Світові природні ресурси». Мета: Навчальна:  дати визначення поняттям "географічне та навколишнє середовище", "природні ресурси", "природокористування", "ресурсозабезпеченість";  формувати в учнів уявлення про форми взаємодії природи і суспільства; Розвивальна:  систематизувати знання про географічне середовище як сферу взаємодії суспільства і природи;  вчити розрізняти раціональне і нераціональне природокористування;  погли¬бити систему знань учнів про природні ресурси;
Перегляд файлу

Розробка уроку з географії на тему: «Взаємодія природи і суспільства. Географічне середовище. Світові природні ресурси».                                                                                                    Мета:

Навчальна:

  •      дати визначення поняттям "географічне та навколишнє середовище", "природні ресурси", "природокористування", "ресурсозабезпеченість"; 
  •      формувати в учнів уявлення про форми взаємодії природи і суспільства;

 Розвивальна:

  •      систематизувати знання про географічне середовище як сферу взаємодії суспільства і природи;
  •      вчити  розрізняти раціональне і нераціональне природокористування; 
  •      погли­бити систему знань учнів про природні ресурси;

Виховна:

  •      сприяти роз­витку екологічного мислення. 

Обладнання: фізична карта світу, атлас, тестові завдання ( І – ІІ варіанти), кросворд, контурна карта, завдання для самоперевірки (І – ІІІ варіанти), словник географічних термінів, завдання для узагальнення знань.                                                                                                                                                                          Тип уроку: комбінований.                        

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний момент.                                                                                                                   ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь здобувачів освіти.                                                                    Робота з кросвордом.                                                                                                                   Завдання - підібрати поняття з вивченої теми та дати їм визначення (використати словник географічних термінів).                                                               Ключові слова – ПОЛІТИЧНА КАРТА.                                                                    

Тестові завдання

Варіант І

1.Попередити забруднення оточуючого середовища можливо, якщо:                                                                                                                                а) створювати різні типи очисних споруд;                                                                                             б) використовувати малосірчасте паливо та будувати димарі висотою 200-300 м;                                                                                                                                                                                            в) застосовувати безвідходні технології та перейти на обернене водопостачання;                                                                            г) раціонально розміщувати хімічні та нафтохімічні, металургійні та целюлозно-паперові підприємства.                                                                                                                    2. Світові родовища природного газу зосереджені в:                                                                                                  а) Азії, Північній Америці, Північній Європі;                                                                                          б) Австралії, Африці, Південній Америці;                                                                                                    в) Європі, Північній та Південній Америці.                                                                                                                   Якщо загальногеологічні запаси природного газу 320 трлн м², а щорічний видобуток 2000 млрд м², то забезпеченість природним газом складає:                                                                                               а) 1300 років;                                                                                                                                     б) 160 років;                                                                                                                                             3. Площі лісів щорічно зменшуються на:                                                                                                          а) 0, 03 %;                                                                                                                                                        б) 0,6 %;                                                                                                                                                               Найбільших втрат (40-50 %) зазнали ліси:                                                                                                        а) північного поясу;                                                                                                                                       б) південного поясу.                                                                                                                                        4. В якому районі на шельфі Світового океану ведеться видобуток алмазів, а в яких – золота?                                                                                                                                                   а) Атлантичного узбережжя Південної Африки;                                                                                                                              б) Тихоокеанського узбережжя Японії;                                                                                                   в) Атлантичного узбережжя Південної Америки;                                                                                          г) Тихоокеанського узбережжя США.                                                                                                             5. Серед перерахованих морів найбільш забруднені:                                                                                                     а) Червоне;                                                                                                                                                      б) Східно-Сибірське;                                                                                                                                               в) Середземне;                                                                                                                               г) Чукотське.

ІІ варіант

І рівень

1.Перша конференція ООН з проблем оточуючого середовища відбулася в Стокгольмі в:                                                                                                                                                      а) 1962 р.;                                                                                                                                                          б) 1972 р.;                                                                                                                                                                  в) 1982 р.;                                                                                                                                                                                                                             г) 1992 р.;                                                                                                                                                                                           2. Світові родовища залізної руди зосереджені в:                                                                                               а) Австралії, Східній і Південній Азії, Південній Америці;                                                                                              б) Африці, Північній Америці, Південно-Західній Азії;                                                                                                              в) Африці, Азії, Західній Європі.                                                                                                                                                  Якщо загальногеологічні запаси залізної руди 400 млрд тонн, а щорічний видобуток 1000 млн тонн, то забезпеченість залізною рудою складає:                                                                                                              г) 400 років;                                                                                                                                              д) 1000 років.                                                                                                                                                                                                                     3. Сполученням природно-рекреаційних ресурсів і культурно-історичних визначних пам’яток приваблюють велику кількість туристів і відпочиваючих такі країни:                                                                                                                                          а) Італія, Іспанія, Франція;                                                                                                        б) Болгарія, Єгипет, Індія;                                                                                                                                  в) Ісландія, Канада, Норвегія;                                                                                                         г) Гаїті, Сомалі, Чилі.                                                                                                                                 4. Основне родовище бурштину розташовано на шельфі моря:                                                                                                           а) Аравійського;                                                                                                                                                                                                          б) Середземного;                                                                                                                                           в) Балтійського;                                                                                                                                                 г) Охотського;                                                                                                                                                                   5. Кислотні дощі, що утворюються внаслідок забруднення атмосфери сірчистим газом, випадають переважно в:                                                                                                                                 а) Африці;                                                                                                                                                                          б) Австралії;                                                                                                                                                       в) Європі;                                                                                                                                                                                                                                 г) Північній Америці.                            

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти.                                                                                                               Життя людини визначається тим, що вона зможе взяти у природи і використати. Однак із розвитком цивілізації потреби людства стрімко зростали, поки не прийняли планетарних масштабів. Використання природніх ресурсів проводиться необдумано, недбайливо і має хижацький руйнівний характер. Згадаймо про терикони, заболочені території, винищення турів і тарпанів, дрохв, що зникають, - цей список можна продовжувати довго. На сьогоднішньому уроці ми звернемося до однієї з глобальних проблем людства – взаємодії природи і суспільства.                                                                                                                       ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

1.Поняття «географічне (навколишнє) середовище».                                                                                           2. Поняття «природні ресурси».                                                                                                             3. Класифікація природних ресурсів.                                                                                                                                                              4. Природокористування.

V. Закріплення нових знань і умінь здобувачів освіти.                                                                           Завдання для самоперевірки.

І варіант                                                                                                                                                         І рівень

1.Економічна і соціальна географія світу вивчає:                                                                                                  а) територіальну організацію суспільства;                                                                                                  б) природні умови Землі.                                                                                                                                                                2. До поновлюваних природних ресурсів належать:                                                                                                                       а) мінеральні;                                                                                                                                                  б) сонячна енергія;                                                                                                                                        в) водні.                                                                                                                                                       3. Територія з визначеними кордонами, яку населяє певний народ і яка користується державним суверенітетом чи перебуває під владою іншої держави, називається:                                                                                                                                а) країною;                                                                                                                                             б) державою.

ІІ рівень

4. Укажіть поняття.                                                                                                                                                                                            Землі, що використовуються або можуть бути використані людиною в її господарській діяльності, називається ______________________________________

_______________________________________________________________________

5. Позначте правильні відповіді.                                                                                                                            Міжнародна організація ЄС займається питаннями:                                                                                     а) створення загального ринку товарів;                                                                                                                      б) боротьби з голодом;                                                                                                                                       в) єдиної зовнішньої політики та демократії;                                                                                                                                          г) експорту нафти;                                                                                                                                    ґ) відміни митних зборів.                                                                                                                                6. Заповніть пропуски в тексті.                                                                                                                      Мегаполіси утворюються в результаті _______________________________________

________________________________________________________________________ 

ІІІ рівень

7. У чому полягають особливості якісних та кількісних зрушень, що відбулися на політичній карті Європи за останні роки? Чим викликані ці зрушення?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

8. Використавши наведені нижче статистичні дані, побудуйте стовпчикову діаграму. Проаналізуйте особливості вікової структури населення Індії: діти – 36 %, дорослі – 57 %, літні – 7 %.                                                                                                                               

9.Визначте рівні економічного розвитку ПАР, Греції, Республіки Корея, Аргентини, Пакистану, Австрії та вкажіть їх у таблиці.

Високорозвинені країни

Середньорозвинені країни

Країни, що розвиваються

 

 

 

 

 

 

ІV рівень

10. Складіть демографічний прогноз динаміки вікової структури населення України на першу половину ХХІ сторіччя. (Прокоментуйте описувані процеси.)

________________________________________________________________________                                                                                                               11. Розкрийте залежність між соціально-економічним розвитком країни, структурою господарства та структурою зайнятості населення на прикладі України і Німеччини. ____________________________________________________

________________________________________________________________________                                                                                                                     12. Запропонуйте свій варіант програми охорони водних ресурсів планети.                                 ________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

ІІ варіант

І рівень

1.Гілка економічної й соціальної географії:                                                                                                                                             а) політична географія;                                                                                                                                        б) фізична географія.                                                                                                                       2. Водні ресурси планети складають:                                                                                                           а) поверхневі, підземні води та води Світового океану;                                                                                             б) тільки поверхневі води Землі;                                                                                                                                                            в) ресурси Світового океану.                                                                                                                                   3. Форма правління, за якої верховна влада належить виборним представницьким органам, називається:                                                                                                                                   а) монархічною;                                                                                                                                 б) республіканською.

ІІ рівень

4. Укажіть поняття.                                                                                                                                                 Компоненти природи, що використовуються або можуть бути використані людиною, називаються ___________________________________________________

________________________________________________________________________

5. Позначте правильні відповіді.                                                                                                                                           Міжнародна організація ЮНЕСКО займається питаннями:                                                                             а) культури;                                                                                                                                                б) науки;                                                                                                                                                                      в) охорони здоров’я;                                                                                                                                           г) збереження миру;                                                                                                                                        ґ) освіти.                                                                                                                                                              6. Заповніть пропуски в тексті.                                                                                                                                                   Якщо в структурі господарства країни переважає ________________ виробництво, країна називається ____________ , якщо переважає сільськогосподарське - _______ .

ІІІ рівень

7. Схарактеризуйте на прикладі ________ якісні зрушення, що відбулися останнім часом на політичній карті світу. _____________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

8. Використавши наведені нижче статистичні дані, побудуйте стовпчикову діаграму. Проаналізуйте динаміку кількості населення світу в указані періоди.                                                                                            1500 р. – 450 млн чол.                                                                                                                                                                                                      1650 р. – 550 млн чол.                                                                                                                                                                1820 р. – 1 млрд чол.                                                                                                                                      1927 р. – 2 млрд чол.                                                                                                                                                                1959 р. – 3 млрд чол.                                                                                                                                        1974 р. – 4 млрд чол.                                                                                                                                            1987 р. – 5 млрд чол.                                                                                                                                    2000 р. – понад 6 млрд чол.

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Визначте рівні економічного розвитку Ірану, Єгипту, Люксембургу, Ірландії, Іспанії, Швеції та вкажіть їх у таблиці.

Високорозвинені країни

Середньорозвинені країни

Країни, що розвиваються

 

 

 

 

 

 

ІV рівень

10. Складіть демографічний прогноз динаміки кількості міського та сільського населення України на першу половину ХХІ сторіччя. (Прокоментуйте описувані процеси.)                                                                                                                                                    11. Розкрийте залежність між соціально – економічним розвитком країни, структурою господарства та структурою зайнятості населення на прикладі Канади й Китаю.                                                                                                                                                            12. Запропонуйте свій варіант програми охорони лісових ресурсів планети.                                                                                                          ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Варіант ІІІ

І рівень

1.Процес розподілу території на відносно цілісні частини називається:                                                                     а) районування;                                                                                                                                          б) моделювання.                                                                                                                                                               2. Розміщення біологічних ресурсів залежить від:                                                                                                        а) рівня економічного розвитку;                                                                                                           б) співвідношення тепла і вологи;                                                                                                            в) будови земної кори.                                                                                                                                                                                            3. Форма правління, за якої монарх є водночас головою церкви, називається:                                                          а) конституційною монархією;                                                                                                                   б) теократичною монархією.

ІІ рівень

4. Укажіть поняття.                                                                                                                                                                                       Забезпеченість природними ресурсами певних територій називається  ___________

_______________________________________________________________________

5. Позначте правильні відповіді.                                                                                                                                              Міжнародна організація ОПЕК займається питаннями:                                                                                                                                              а) видобутку нафти;                                                                                                                                                                                   б) імпорту вугілля;                                                                                                                                                        в) торгівлі нафтою;                                                                                                                                    г) укріплення миру;                                                                                                                                           ґ) експорту вугілля.                                                                                                                                                                    6. Заповніть пропуски в тексті.                                                                                                                   Віковий склад населення залежить від показників ____________________________ і природного ____________________________________________________________

ІІІ рівень

7. У чому полягають принципові розбіжності між кількісними та якісними зрушеннями на політичній карті світу? (У відповіді використайте конкретні приклади.) ______________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8. Використавши наведені нижче статистичні дані, побудуйте стовпчикову діаграму. Проаналізуйте особливості вікової структури населення Китаю: діти – 26 %, дорослі – 64 %, літні – 10 %.

 

 

9. Визначте рівні економічного розвитку Швейцарії, Бразилії, Мексики, Сінгапуру, Чилі, Філіппін та вкажіть їх в таблиці.    

Високорозвинені країни

Середньорозвинені країни

Країни, що розвиваються

 

 

 

 

 

 

ІV рівень

10. Схарактеризуйте демографічну ситуацію в Україні та її можливі наслідки в найближчому майбутньому.                                                                                                                                                                                                                                                               11. Розкрийте залежність між соціально – економічним розвитком країни, структурою господарства та структурою зайнятості населення на прикладі США та Індії.                                                                                                                                                 12. Запропонуйте свій варіант програми охорони земельних ресурсів планети.                             ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

VІ. Підсумок уроку. Заключне слово викладача.                                                                           

  •      Географічне середовище — частина земної природи, з якою сус­пільство взаємодіє в процесі свого життя і виробничої діяльнос­ті. З розширенням діяльності суспільства географічне середови­ще охоплює дедалі більшу частину географічної оболонки.
  •      Природно-ресурсний потенціал планети Земля різноманітний і багатий, але розподіляється по ній нерівномірно. Країни і ре­гіони світу різняться за різноманіттям, масштабами видобутку і переробки природних ресурсів. Ступінь залучення природних ресурсів до господарської діяльності характеризується показ­ником ресурсозабезпеченості.
  •      Природні ресурси мають за сучасних умов велике господарське значення, однак багато їх видів значною мірою вичерпані. На початку ХХІ ст. у більшості країн світу ще зберігається нераці­ональне природокористування.
  •      З метою заощадження природних ресурсів й охорони навко­лишнього середовища необхідно здійснити перехід у глобаль­них масштабах до раціонального природокористування.

VІІ. Домашнє завдання.

Завдання для узагальнення знань

1.Наведіть приклади природних ресурсів та вкажіть їх у відповідних колонках таблиці.

Світові природні ресурси

вичерпні

невичерпні

поновлювані

непоновлювані

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Позначте на схематичній контурній карті найбільші вугільні басейни світу.

Географіка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Заповніть таблицю.   

Назва країни

Форма державного правління

Форма державного устрою

Велика Британія

 

 

Україна

 

 

Іспанія

 

 

Канада

 

 

1.1. Загальна характеристика країн Європи / контурна карта - 1.1_Загальна  характеристика країн Європи - Географія - Каталог статей - Персональный сайт4. Надпишіть на фрагменті карти такі країни: Польща, Латвія, Литва, Естонія, Словенія, Білорусь, Румунія, Болгарія, Угорщина, Хорватія, Боснія і Герцеговина, Югославія, Македонія, Албанія.

 

 

 

Укажіть назву історико – географічного регіону, до складу якого входять ці країни.                                                                                                                                                   

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Який характер носить взаємодія сучасного суспільства з природою- біологічний чи соціальний, суспільний?

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. За даними таблиці побудуйте стовпчикову діаграму, що відбиває кількісний склад населення вказаних країн. Укажіть у таблиці типи відтворення населення вказаних країн.

Назва країни

Кількість населення, чол.

Тип відтворення населення

Нігерія

113,8 млн

 

Китай

1,247 млрд

 

Австралія

18,8 млн

 

 

 

 

                                                                         

docx
Додано
11 жовтня
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку