Розробка уроку з географії на тему: «Взаємодія природи і суспільства. Географічне середовище. Світові природні ресурси». Мета:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Обладнання: фізична карта світу, атлас, тестові завдання ( І – ІІ варіанти), кросворд, контурна карта, завдання для самоперевірки (І – ІІІ варіанти), словник географічних термінів, завдання для узагальнення знань. Тип уроку: комбінований.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь здобувачів освіти. Робота з кросвордом. Завдання - підібрати поняття з вивченої теми та дати їм визначення (використати словник географічних термінів). Ключові слова – ПОЛІТИЧНА КАРТА.
Тестові завдання
Варіант І
1.Попередити забруднення оточуючого середовища можливо, якщо: а) створювати різні типи очисних споруд; б) використовувати малосірчасте паливо та будувати димарі висотою 200-300 м; в) застосовувати безвідходні технології та перейти на обернене водопостачання; г) раціонально розміщувати хімічні та нафтохімічні, металургійні та целюлозно-паперові підприємства. 2. Світові родовища природного газу зосереджені в: а) Азії, Північній Америці, Північній Європі; б) Австралії, Африці, Південній Америці; в) Європі, Північній та Південній Америці. Якщо загальногеологічні запаси природного газу 320 трлн м², а щорічний видобуток 2000 млрд м², то забезпеченість природним газом складає: а) 1300 років; б) 160 років; 3. Площі лісів щорічно зменшуються на: а) 0, 03 %; б) 0,6 %; Найбільших втрат (40-50 %) зазнали ліси: а) північного поясу; б) південного поясу. 4. В якому районі на шельфі Світового океану ведеться видобуток алмазів, а в яких – золота? а) Атлантичного узбережжя Південної Африки; б) Тихоокеанського узбережжя Японії; в) Атлантичного узбережжя Південної Америки; г) Тихоокеанського узбережжя США. 5. Серед перерахованих морів найбільш забруднені: а) Червоне; б) Східно-Сибірське; в) Середземне; г) Чукотське.
ІІ варіант
І рівень
1.Перша конференція ООН з проблем оточуючого середовища відбулася в Стокгольмі в: а) 1962 р.; б) 1972 р.; в) 1982 р.; г) 1992 р.; 2. Світові родовища залізної руди зосереджені в: а) Австралії, Східній і Південній Азії, Південній Америці; б) Африці, Північній Америці, Південно-Західній Азії; в) Африці, Азії, Західній Європі. Якщо загальногеологічні запаси залізної руди 400 млрд тонн, а щорічний видобуток 1000 млн тонн, то забезпеченість залізною рудою складає: г) 400 років; д) 1000 років. 3. Сполученням природно-рекреаційних ресурсів і культурно-історичних визначних пам’яток приваблюють велику кількість туристів і відпочиваючих такі країни: а) Італія, Іспанія, Франція; б) Болгарія, Єгипет, Індія; в) Ісландія, Канада, Норвегія; г) Гаїті, Сомалі, Чилі. 4. Основне родовище бурштину розташовано на шельфі моря: а) Аравійського; б) Середземного; в) Балтійського; г) Охотського; 5. Кислотні дощі, що утворюються внаслідок забруднення атмосфери сірчистим газом, випадають переважно в: а) Африці; б) Австралії; в) Європі; г) Північній Америці.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти. Життя людини визначається тим, що вона зможе взяти у природи і використати. Однак із розвитком цивілізації потреби людства стрімко зростали, поки не прийняли планетарних масштабів. Використання природніх ресурсів проводиться необдумано, недбайливо і має хижацький руйнівний характер. Згадаймо про терикони, заболочені території, винищення турів і тарпанів, дрохв, що зникають, - цей список можна продовжувати довго. На сьогоднішньому уроці ми звернемося до однієї з глобальних проблем людства – взаємодії природи і суспільства. ІV. Вивчення нового матеріалу.
План
1.Поняття «географічне (навколишнє) середовище». 2. Поняття «природні ресурси». 3. Класифікація природних ресурсів. 4. Природокористування.
V. Закріплення нових знань і умінь здобувачів освіти. Завдання для самоперевірки.
І варіант І рівень
1.Економічна і соціальна географія світу вивчає: а) територіальну організацію суспільства; б) природні умови Землі. 2. До поновлюваних природних ресурсів належать: а) мінеральні; б) сонячна енергія; в) водні. 3. Територія з визначеними кордонами, яку населяє певний народ і яка користується державним суверенітетом чи перебуває під владою іншої держави, називається: а) країною; б) державою.
ІІ рівень
4. Укажіть поняття. Землі, що використовуються або можуть бути використані людиною в її господарській діяльності, називається ______________________________________
_______________________________________________________________________
5. Позначте правильні відповіді. Міжнародна організація ЄС займається питаннями: а) створення загального ринку товарів; б) боротьби з голодом; в) єдиної зовнішньої політики та демократії; г) експорту нафти; ґ) відміни митних зборів. 6. Заповніть пропуски в тексті. Мегаполіси утворюються в результаті _______________________________________
________________________________________________________________________
ІІІ рівень
7. У чому полягають особливості якісних та кількісних зрушень, що відбулися на політичній карті Європи за останні роки? Чим викликані ці зрушення?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
8. Використавши наведені нижче статистичні дані, побудуйте стовпчикову діаграму. Проаналізуйте особливості вікової структури населення Індії: діти – 36 %, дорослі – 57 %, літні – 7 %.
9.Визначте рівні економічного розвитку ПАР, Греції, Республіки Корея, Аргентини, Пакистану, Австрії та вкажіть їх у таблиці.
Високорозвинені країни |
Середньорозвинені країни |
Країни, що розвиваються |
|
|
|
|
|
|
ІV рівень
10. Складіть демографічний прогноз динаміки вікової структури населення України на першу половину ХХІ сторіччя. (Прокоментуйте описувані процеси.)
________________________________________________________________________ 11. Розкрийте залежність між соціально-економічним розвитком країни, структурою господарства та структурою зайнятості населення на прикладі України і Німеччини. ____________________________________________________
________________________________________________________________________ 12. Запропонуйте свій варіант програми охорони водних ресурсів планети. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
ІІ варіант
І рівень
1.Гілка економічної й соціальної географії: а) політична географія; б) фізична географія. 2. Водні ресурси планети складають: а) поверхневі, підземні води та води Світового океану; б) тільки поверхневі води Землі; в) ресурси Світового океану. 3. Форма правління, за якої верховна влада належить виборним представницьким органам, називається: а) монархічною; б) республіканською.
ІІ рівень
4. Укажіть поняття. Компоненти природи, що використовуються або можуть бути використані людиною, називаються ___________________________________________________
________________________________________________________________________
5. Позначте правильні відповіді. Міжнародна організація ЮНЕСКО займається питаннями: а) культури; б) науки; в) охорони здоров’я; г) збереження миру; ґ) освіти. 6. Заповніть пропуски в тексті. Якщо в структурі господарства країни переважає ________________ виробництво, країна називається ____________ , якщо переважає сільськогосподарське - _______ .
ІІІ рівень
7. Схарактеризуйте на прикладі ________ якісні зрушення, що відбулися останнім часом на політичній карті світу. _____________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
8. Використавши наведені нижче статистичні дані, побудуйте стовпчикову діаграму. Проаналізуйте динаміку кількості населення світу в указані періоди. 1500 р. – 450 млн чол. 1650 р. – 550 млн чол. 1820 р. – 1 млрд чол. 1927 р. – 2 млрд чол. 1959 р. – 3 млрд чол. 1974 р. – 4 млрд чол. 1987 р. – 5 млрд чол. 2000 р. – понад 6 млрд чол.
9. Визначте рівні економічного розвитку Ірану, Єгипту, Люксембургу, Ірландії, Іспанії, Швеції та вкажіть їх у таблиці.
Середньорозвинені країни |
Країни, що розвиваються |
|
|
|
|
|
|
|
ІV рівень
10. Складіть демографічний прогноз динаміки кількості міського та сільського населення України на першу половину ХХІ сторіччя. (Прокоментуйте описувані процеси.) 11. Розкрийте залежність між соціально – економічним розвитком країни, структурою господарства та структурою зайнятості населення на прикладі Канади й Китаю. 12. Запропонуйте свій варіант програми охорони лісових ресурсів планети. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Варіант ІІІ
І рівень
1.Процес розподілу території на відносно цілісні частини називається: а) районування; б) моделювання. 2. Розміщення біологічних ресурсів залежить від: а) рівня економічного розвитку; б) співвідношення тепла і вологи; в) будови земної кори. 3. Форма правління, за якої монарх є водночас головою церкви, називається: а) конституційною монархією; б) теократичною монархією.
ІІ рівень
4. Укажіть поняття. Забезпеченість природними ресурсами певних територій називається ___________
_______________________________________________________________________
5. Позначте правильні відповіді. Міжнародна організація ОПЕК займається питаннями: а) видобутку нафти; б) імпорту вугілля; в) торгівлі нафтою; г) укріплення миру; ґ) експорту вугілля. 6. Заповніть пропуски в тексті. Віковий склад населення залежить від показників ____________________________ і природного ____________________________________________________________
ІІІ рівень
7. У чому полягають принципові розбіжності між кількісними та якісними зрушеннями на політичній карті світу? (У відповіді використайте конкретні приклади.) ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8. Використавши наведені нижче статистичні дані, побудуйте стовпчикову діаграму. Проаналізуйте особливості вікової структури населення Китаю: діти – 26 %, дорослі – 64 %, літні – 10 %.
9. Визначте рівні економічного розвитку Швейцарії, Бразилії, Мексики, Сінгапуру, Чилі, Філіппін та вкажіть їх в таблиці.
Високорозвинені країни |
Середньорозвинені країни |
Країни, що розвиваються |
|
|
|
|
|
|
ІV рівень
10. Схарактеризуйте демографічну ситуацію в Україні та її можливі наслідки в найближчому майбутньому. 11. Розкрийте залежність між соціально – економічним розвитком країни, структурою господарства та структурою зайнятості населення на прикладі США та Індії. 12. Запропонуйте свій варіант програми охорони земельних ресурсів планети. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІ. Підсумок уроку. Заключне слово викладача.
VІІ. Домашнє завдання.
Завдання для узагальнення знань
1.Наведіть приклади природних ресурсів та вкажіть їх у відповідних колонках таблиці.
Світові природні ресурси |
||
вичерпні |
невичерпні |
|
поновлювані |
непоновлювані |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Позначте на схематичній контурній карті найбільші вугільні басейни світу.
3. Заповніть таблицю.
Назва країни |
Форма державного правління |
Форма державного устрою |
Велика Британія |
|
|
Україна |
|
|
Іспанія |
|
|
Канада |
|
|
4. Надпишіть на фрагменті карти такі країни: Польща, Латвія, Литва, Естонія, Словенія, Білорусь, Румунія, Болгарія, Угорщина, Хорватія, Боснія і Герцеговина, Югославія, Македонія, Албанія.
Укажіть назву історико – географічного регіону, до складу якого входять ці країни.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Який характер носить взаємодія сучасного суспільства з природою- біологічний чи соціальний, суспільний?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. За даними таблиці побудуйте стовпчикову діаграму, що відбиває кількісний склад населення вказаних країн. Укажіть у таблиці типи відтворення населення вказаних країн.
Назва країни |
Кількість населення, чол. |
Тип відтворення населення |
Нігерія |
113,8 млн |
|
Китай |
1,247 млрд |
|
Австралія |
18,8 млн |
|
|
|
|