Пропоную розробку уроку - дослідження. з географії для учнів 10 класу. Тема " Японія"
Клас поділено на групи, які отримали випереджаюче завдання дослідити " дива" Японії:
географи - в чому полягає " диво"з точки зору географічного положення Японії; " диво" в економічному , демографічному та культурному розвитоку країни. Кожна група повина зробити висновок : " Чи можливе таке" диво" в Україні?" Звіт оформти у вигляді проектів,
Відділ освіти Синельниківської міської ради
Синельниківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №3
Дніпропетровської області
Методична розробка уроку з географії в 10 класі
на тему: « Японія»
Підготувала
вчитель географії
Коваль М.В.
Тема Японія
Мета:
• на основі групової випереджальної роботи сформувати в десятикласників знання про сучасну Японію, проблеми і досягнення держави, подібне і відмінне з Україною, можливості співпраці в май-бутньому; дати економіко-географічну характеристику Японії , провести інтеграцію з історією, економікою, літературою, культурою з метою виявлення спільних проблем людини, її почуттів у сучасному світі;
• формувати вміння учнів аналізувати, зіставляти, репрезентувати опрацьоване, узагальнювати і робити висновки; удосконалювати вміння і навички роботи з картами, картосхемами, матеріалами періодичної преси, додатковою літературою;
• ознайомити учнів з особливостями японської культури, з традиціями японців, виховувати почуття поваги до культури японського народу , толерантне ставлення .
Обладнання: політична карта світу, карта Японії, виставка фотографій японських пам'яток культури, інформаційний пакет з додатковим матеріалом, запис японської музики, відеофільм , символіка держави, малюнок Фудзіями й гілки сакури (робота учнів) , картка самооцінювання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок – дослідження., технологія перевернутий клас.
Вид уроку: інтегрований з елементами групової форми роботи, з використанням елементів технологій критичного мислення, методу «занурювання»; інтеграція з історією, економікою, зарубіжною літературою, худ. культурою.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Емоційне налаштування учнів
Посміхніться вчителю, гостям та однокласникам
Будьте уважні та доброзичливі
Гарний настрій та володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці
Аналізуйте та порівнюйте нове
Не бійтеся помилитися, продемонструйте пам’ять, увагу, досвід
Робіть самостійні висновки
Я зичу всім вам успіхів
Мотивація навчальної діяльності
Під японську музику
Вчитель. ( Під час розповіді вчителя на екрані слайд шоу різних картинок про Японію)
Барвиста, яскрава наша Земля. Пилинка Всесвіту. В одному з її куточків є маленька, але дивовижна країна , що формою нагадує морського коника на узбіччі Великого океану. Країна, яку природа обділила багатством корисних копалин, землею, але вона досягла таких економічних висот, що багато народів заздрять цій країні. Народи цієї країни ніколи не намагались перемогти сили природи. Повернути річки назад чи знести гори. Навпаки вони навчились осягати її таємниці , проникати в її суть , відтворювати природу в мініатюрі. У цьому секрет невеикої, але впливової у світі економіці цієї країни. Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про Країну Сонця, що сходить , - країну дивовижну і мальовничу.
Про яку країну йшла мова?
Які асоціації викликає у Вас ця країна?
Актуалізація опорних знань
1. Назвіть столицю Японії.
2. Державний лад Японії.
3. Грошова одиниця Японії.
4. Тип господарства. ( пост індустріальний)
5. Що означає Токіо?
6.Дерево – національний символ Японії.
7. Як ви розумієте таке висловлювання: «Океан найближчий сусід, найважливіший партнер і союзник Японії, один із творців її історії й культури. Океан допоміг відстояти країну в часи монгольської навали, він пом’якшує клімат країни, дає мільйони тонн морепродуктів; з його дна японці добувають марганцеві конкреції, а з океанічної води витягують уран».
Прогнозована відповідь учня.
( Країна ізольована, не має запасів корисних копалин. Найбільший вплив на країну має океан. Найважливішим продуктом харчування для японців є морепродукти. Які дає океан, корисних копалин на материку не має, добувають деякі в океані. Але завдяки таку «диву» Японія стала однією з найрозвинутіших країн світу.)
IV. Вивчення нової теми.
Тема нашого уроку « Японія»
( запишіть тему уроку в зошиті)
Відкрити завісу загадкового «японського дива», познайомитися з незвичайними для нас традиціями ми матимемо змогу завітавши до віртуальної лабораторії стратегічних досліджень. Керівники груп познайомлять нас із матеріалами своїх досліджень. Кожна група розглядала один із чинників « дива Японії»
В лабораторії працювали експерти « географи, які досліджували географічне положення Японії, природні умови та природні ресурси.
Експерти – історики досліджували істрію розвитку країни.
Експерти – демографи вивчали населення Японії.
Експерти – економісти вивчали розвиток господарства. ( тобто розвиток промисловоті, сільського господарства, транспорту)
Експерти – етнографи розкриють культурні аспекти , звичаї , традиції японців.
Питання, яке буде обговорюється в групах « Загадка Японського « дива».
Проблемне питання « чи можливе Українське «диво»?
По закінченю виступу кожна група повинна дати відповідь на проблемне питання: « Чи можливе Українське диво?
Під час виступу експертів ви повинні заповнювати візитну картку Японії, яка роздрукована і знаходиться у кожного на парті. По результатам заповнення картки та враховуючі ваші відповіді на уроці будуть виставлені оцінки .
А ще нам сьогодні на уроці допоможуть квіти, чарівної сакури. Якщо група зможе дати відповідь на проблемне питання формує гілочку сакури. Я сподіваюсь, що до кінця уроку ми будемо мати гарний букет сакури.
Отже надаю слово експертам – географам.
( Знаючи площу України та Японії порівняйте площу цих країн)
Прогнозована відповідь учнів.( Так. Можливо, адже Україна має більшу площу, родючі грунти, вигідне географічне положення, тобто межує з розвинутими країнами Європи….)
Запрошуємо експертів – істориків. ( Перегляд відео про Хіросіму, Нагасакі)
- Чи можливе « диво» в Україні
Прогнозована відповідь учнів.
Надаємо слово демографам.
- Чи можливе « диво» в Україні
Прогнозована відповідь учнів. ( Вважаю можливе. Якщо кожен українець змінить свою свідомість, буде відноситись до свого здоров’я /більш сумлінніше. Працювати якісніше та раціонально відпочивати. В державі також повинні відбутися зміни, проведена демографічна політика, щодо заохочення народжуваності, підвищення рівня медицини…)
Запрошуємо – експертів – економістів.
- Чи можливе « диво» в Україні.
Прогнозована відповідь учнів. ( Можливо, адже Україна має великі запаси корисних копалин, висококваліфікованих робітників…)
Надаємо слово етнографам.
- Чи можливе « диво» в Україні
Прогнозована відповідь учнів
(Кожна держава має свої особливості в мистецтві, культурі. Звичаях та традиціях. Я вважаю, що нам є чим пишатись в цьому відношенні: наша мелодійна мова, чудові українські пісні, наш український одяг, а також мистецтво виробів з дерева, килимарство, вироби зі скла та глини, вишивка, петриківський розпис. ..)
Закріплення вивченого матеріалу.
Мозковий штурм
Чому відбулося «диво в Японії? Що треба змінити в Україні, щоб відбулося « диво»
1) Зручні ЕГП та ПГП.
2) Сучасні методи організації виробництва , постійне оновлення виробничих фондів.
3) У 50—60-ті роки Японія активне залучення американського капіталу і гнучке його використання .
4) Високий рівень розвитку науки та техніки.
5) Перехід від активного залучення іноземних технологій та капіталу в минулому до інтенсивного розвитку власних національних досліджень та їх експорту.
6) Сучасна Японія має динамічні продуктивні сили, в яких нестача природних ресурсів компенсується високим рівнем кваліфікованої робочої сили й культури праці.
7) В Японії дуже низькі воєнні витрати (1% ВНП).
Гра «Вірю, не вірю»
Національною релігію Японії є синтоїзм (так)
Буддизм чи синтоїзм безконфліктно співіснують у Японії (так)
Японія посідає 4 місце за споживанням риби на душу населення (так)
У Японії 15 міст-мільйонерів (ні)
Найбільш потужною сьогодні серед японських компаній є компанія «Тойота» (так)
Географічний диктант «Японія»
1. За формою державного устрою Японія є:
а) конституційною монархією; б) республікою.
2. Територія Японії знаходиться:
а) в активному сейсмічному районі; б) на платформі.
3. У господарстві Японії дуже важливу роль відіграє:
а) кваліфікована робоча сила;
б) достатня забезпеченість природними ресурсами.
4. У Японії висока територіальна концентрація виробництва:
а) у межах Тихоокеанського поясу;
б) на узбережжі внутрішнього Японського моря.
5. Найбільші агломерації Японії розташовані на острові:
а) Хонсю; б) Хоккайдо.
6. Провідна галузь машинобудування Японії:
а) електромашинобудування;
б) літакобудування.
7. Японія є світовим лідером:
а) чорної металургії; б) кольорової металургії.
8. Основний напрям спеціалізації Японії за міжнародним географічним поділом праці:
а) виробництво наукоємної продукції;
б) виробництво енергоємної продукції.
9. Науково-промислова зона із сучасною інфраструктурою і науково-дослідними підприємствами називається:
а) технополісом; б) мегаполісом
10. Який вид транспорту переважає в зовнішніх вантажних перевезеннях Японії?
а) морський ; б) авіаційний .
11. Які продукти переважають у харчовому раціоні японців:
а) м'ясо , б) морепродукти , в) рис .
12. Галузями спеціалізації Японії є :
а) машинобудування; б) ПЕК , в) легка промисловість , г) харчова промисловість .
Підсумок уроку.
Метод "гронування". Що ж для вас тепер Японія? (Сенкан.)
Продовжте речення: « Сьогодні на уроці я дізнався…»
V. Домашнє завдання
Читати § 48 підручник Яценка : Відповісти на запитання в кінці параграфа,
Середній рівень. Створити кросворд по Японії.
Високий рівень .Зробити рекламу туристичної поїздки Японією за темою «Японія загадкова і невідома ».
VІІ. Рефлексія
Вважається, що паперовий журавлик приносить щастя, тому в кінці нашого уроку я хочу подарувати всім вам японських журавликів як символ щастя і благополуччя. І не просто подарувати, а у вас в інструктивної карті є схема і ви зможете вдома спробувати самі зробити таких журавликів.
Учитель: Поглянте на нашу сакуру. На початку уроку було кілька квіток, а зараз вона розцвіла». Це говорить про прихід весни.