Волинь моя - мій рідний край. Форми рельєфу поверхні Волинської області (нестандартний урок з природознавства у 4 класі)
НВК «Маневицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2-гімназія
Волинь моя-мій рідний край. Форми рельєфу поверхні Волинської області (нестандартний урок з природознавства)
Тема: Форми рельєфу поверхні Волинської області. Вплив рельєфу на життя та господарську діяльність населення нашого краю. Мета: ознайомити четвертокласників з основними формами рельєфу нашої області та їх впливом на життя та господарську діяльність населення цієї території;
формувати вміння та навички роботи із картографічним матеріалом;
виховання любові до рідного краю.
Обладнання: атлас Волинської області, карта України, контурна карта Волині, малюнок хмаринки і сонечка.
Зміст уроку (На дошці висить карта України. Поряд написані слова Степана Кривенького «А я твоя земля») Чиї ж то гори і долини, чиї ж то річки і моря, чиї ж то сонячні долини, чия Дніпрова течія? А я твоя, твоя красива, А я твоя, твоя одна, А я твоя, твоя вродлива А я твоя, твоя земля!
І. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу. Вчитель. Біленька хмаринка у небі пливла, Маленька пустунка потішна була . Цікавило все її: небо, земля, Космічні планети, казкові моря. Гуляла, сміялась так довго вона, Аж раптом спинилась: - Чия це земля? Чиї це діброви, поля і луги, Чию це калину колишуть вітри? І гордо сказало Сонечко їй: - Земля ця Волинська і люди на ній живуть працьовиті, старанні такі, що все вони можуть і вміють зробити, як же цю землю нам з тобою не любити. - Я хочу побільше дізнатись про неї, бо дуже вона до вподоби мені.
Я стану водичкою, дощиком теплим, струмочком веселим піду по Волинській землі. І хмаринка пролилась рясним дощиком на наші ліси, луги, поля.
II. Повідомлення теми і мети уроку. Ось подивіться на карту Волинської області куди відправилась у подорож Хмаринка-пустунка. Разом з нею і ми будемо мандрувати, а також вивчати форми рельєфу Волинської області, позначати їх на контурній карті, і ще дізнаємося, як форми рельєфу впливають на життя і господарську діяльність населення нашого краю. (робота з адміністративною картою Волинської області). Вона побачила, що Волинська область розташована в північно-західній частині України. (Учень показує її на карті) На сході і південному сході Волинь межує з Рівненською областю - з Володимирецьким районом, на півдні межує з Львівською областю, на заході по річці Західний Буг має державний кордон з Польщею і на півночі має державний кордон з Брестською обл. Білорусії. Центром Волинської області являється м. Луцьк. Це велике і красиве місто, де є багато заводів, історичних пам'яток культури. (показ кількох малюнків міста) Маленькі струмочки водички розбіглися по всій території Волині. Вони напоїли водичкою всі її 16 районів. Ось подивіться на карту, тут показані всі ці райони, з їх селами, центральними містами. Тут живуть ваші родичі, друзі, знайомі, тому, мабуть, у багатьох цих районах ви вже побували.
III. Форми рельєфу Землі. Багато струмочків опинилося на території нашого Маневицького району, який знаходиться на погордованій рівнині. Найвища його точка (відмітка 220 м) - «Польська гора» (штучного походження) поблизу с. Лісово. Ще невисокі горби є між Маневичами і Оконськом. Краплинки швиденько оббігли весь наш район і сказали, що його площа 2,2 тис.км2 - це багато. Як вони дізналися про це я вам розкажу на уроці математики, коли будемо вивчати як обчислювати площу фігури. На північ від Маневич знаходиться поліська низовина - вона частково займає північ Маневицького району, Камінь-Каширського р-ну і Любешівського р-ну. - Що ви знаєте про низовину? {Це заболочена місцевість, її осушують і отримують родючі грунти - торфовища). 1. Ці райони називають Поліссям, Волинський край. 2.На півдні Волині знаходиться Лісостеповий край, де в минулому були степи, дубово-грабові ліси, а в наш час сьогодні тут гарні орні землі. Центральна частина має рівнинну поверхню. Отже, ми бачимо за легендою карти (за кольором), що поверхня Волинської області піднята на півдні і поступово має схил (спуск) на північ. Вона відрізняється від інших областей України, бо має найбільші площі боліт і заболочених лук.
ІV. Вплив рельєфу на життя і господарську діяльність людей нашого краю. Рівнинна поверхня землі дає можливість нашим людям, а в нас хороші, працьовиті люди, справжні хазяї своєї землі, займатися землеробством, садівництвом, розведенням різних видів свійських тварин. - Як ви думаєте, де в нас на Волині є родючі грунти? (Див. карту №15 «Грунти Волині». Див. карту №18-19 «Рослинність Волині») - То як ви думаєте, які культури можна вирощувати у нас на Волині? (Діти відповідають. їх відповіді вчитель підсилює малюнками) Поряд із рослинництвом наші земляки займаються тваринництвом. - Як ви думаєте, яких тварин розводять у нас на Волині? (Див. карту №21 «Тваринний світ», діти відповідають, а вчитель супроводжує їх відповіді малюнками) Ліси на території Волині розміщені дуже нерівномірно. Більшість з них знаходиться у поліській частині. (Покажіть цю територію на карті) Тому до найбільш давніх галузей господарства Волині лісова і деревообробна промисловість. Важливе місце займає харчова галузь, яка переробляє місцеву сільськогосподарську продукцію. (Вчитель і діти називають ряд інших галузей промисловості та їх значення для покращення життя людей. Див. карту №32 «Економічні зв 'язки області»)
V. Закріплення і систематизація знань. Робота з контурною картою. Недаремно струмочки старалися. Вони подружились з малими і великими річками Волині, її озерами. а) діти показують на карті відомі їм річки і озера; б) наносять їх на контурну карту Волині. Позначають найбільші міста; в) «Волинський Байкал» (Хто знає, яке озеро так називають? Світязь) Розповім своїм маленьким друзям цікаву легенду «Чому ця красива і щедра земля називається Волинню?» (Вчитель розповідає легенду про князя Валіаніні та сміливих людей волинян, які збудували місто Волинь).
Яскраве сонечко весь час не покидало своїх вірних друзів. Воно також слухало легенду старого Світязя, а в дарунок за цікаву розповідь послало кілька промінчиків мудрому Світязю.
Прозорі краплинки води попрощались з Волинським краєм, стрибнули на сонячні промені, і піднялися білою хмаринкою у височінь.
Намалювати подорож хмаринки-пустунки. Повторити «Кругообіг води у природі»