Конспект уроку містить інноваційні та інтерактивні технології. Хід уроку спланований за оновленою програмою та побудований на основі НУШ.
Інтегрований урок з природознавства, «Я у світі», трудового навчання
в 4 класі
Тема: Україна на карті світу
Мета:
• продовжити формування в учнів уявлення про розташування України на карті; розширити знання учнів про Батьківщину, її красу і велич;
•вчити працювати з картою;
• розвивати спостережливість, пам'ять, увагу;
• виховувати інтерес до навколишнього світу та пізнавальної діяльності;
• виховувати почуття та повагу до своєї Батьківщини,
• прищеплювати бережне ставлення до природи, почуття прекрасного;
• викликати позитивні емоції.
Обладнання : фізична карта України; картки для індивідуальної роботи; ілюстративний матеріал; добірка пейзажів України; презентація «Україна на карті світу. Карта України».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності.
1. Ранкова зустріч ( діти сідають у коло, вітаються «Доброго ранку, Софія! – Доброго ранку, Артем!»)
Інтелектуальна розминка. Виступи науковців (повідомляють про цей день в народному календарі)
До Нового року залишилося ____ днів
Цей день ангела дітей, яких звуть _____
Сьогодні день тижня ________ (назвати голосні в слові)
Сьогодні ____ грудня (назвати склад числа)
Ми зараз вивчаємо тему «Природа в Україні. Людина в суспільстві»
Повідомлення гідрометеоцентру (Слайд 2)
2. Створення емоційного клімату в класі. (Слайд 3)
- Всього на карті світу 185 країн. Сьогоднішній урок буде присвячений одній з безлічі країн, що є на фізичній карті.
Всі вони різні за розмірами: є великі і середні території. А є зовсім маленькі, одні з них заможні, а інші - бідніші. Усі країни мають назви. Ось послухайте вірш про нашу країну:
(Слайди 4-6) Різні в світі є країни,Різні люди є на світі, Різні гори, полонини, Різні трави, різні квіти. Є з усіх одна країна Найрідніша нам усім. То прекрасна Україна – нашого народу дім
(Слайди 7-8) Інтерактивна вправа «Закінчи речення» Продовжити речення Україна – це…
2. Ознайомлення з легендою.
Існує цікава легенда. Послухайте її.
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулися на розподіл пізніше, землі їм вже не дісталося. От вони і пішли до Бога. Але він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати.
Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Тоді я вам дам землю ту, що залишив біля раю, там усе є: річки, озера, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть донині. А країну назвали Україною.
- Яка головна думка легенди?
- Яке завдання стоїть перед українцями сьогодні?
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати під таким девізом: "Кохаю край наш дорогий, що зветься Україна". Недарма ми будемо працювати під цим девізом, бо в гості до нас завітала найрідніша, наймиліша, найдорожча країна для кожного з нас - це Україна, разом з якою ми здійснимо свою подорож.
А щоб подорож була цікавою, принесла задоволення, подаруйте один одному усмішку, побажайте один одному гарного уроку.
Отже, якщо ви будете активними, працьовитими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.
1. Інтерактивна гра «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, чим славна наша Україна?
III. Вивчення нового матеріалу.
Україна рідна кожному із нас земля. Земля із славною багатовіковою історією, з мудрими талановитими людьми, чарівною і мальовничою природою, з великими містами і маленькими селами.
Ну що ж, вирушаємо у подорож «Україна».
Здійснити подорож нам допоможуть 5 зупинок
Перша зупинка - загальні відомості України. (Слайди 9-14 )
Україна-самостійна незалежна держава. Вона розташована у східній півкулі і знаходиться на материку Євразія. Територія нашої країни повністю знаходиться в Європейській частині. За площею Україна найбільша серед країн Європи. Її площа-603,7 квадратних метри.
Друга зупинка – адміністративно-територіальна Україна. (Слайди 15-17)
Україна межує з 7 державами Землі. Це Румунія. Молдова, Росія, Білорусь, Угорщина, Словаччина, Польща.
Протяжність усього кордону України -6500 км.
Київ – столиця України.
Третя зупинка - водні ресурси України. (Слайди 18-23)
Омивають береги України Чорне і Азовське моря. Найбільше – Чорне море . На території України нараховується близько 70 000 великих і малих річок.Найбільша річка країни-Дніпро.Загальна довжина Дніпра 2201км на Україну припадає 981 км На півдні нашої країни завершує свій шлях повновода річка Дністер.До великих річок України належать також Південний Буг,Сіверський Донецьк. Багата наша Земля і на озера.
Найбільшим озером в Україні є Ялпуг (Ялпух) у заплаві Дунаю, в Одеській області. Довжина його 39 км, ширина до 5 км, пересічна глибина 2 м.. Найглибшим озером в Україні є Свитязь в басейні Бугу. Це одне з Шатських озер на Волині. Довжина його 9,3 км, ширина 8,0 км, площа 24,2 кв. км, максимальна глибина 58,4 км.
Четверта зупинка -форми земної поверхні України. (Слайд 24-25 )
Поверхня нашої країни не рівна. Більшість території України переважно рівнини.
На сторожі багатих і щедрих українських земель височать гірські хребти. На заході-це Карпати. Найвища вершина Карпат-гора Говерла . Має висоту 2061 м.
На Кримському півострові дугою височать Кримські гори. Їх найвища вершина-гора Роман-Кош, заввишки 1545м.
(Слайд 26 ) На півночі ростуть густі ліси
(Слайд 27) На півдні степи
(Слайд 28) В Україні найродючіші грунти
(Слайд 29) Чудові заповідні землі
П'ята зупинка «Таємниці географічних назв»
Опрацювання статті підручника «Я у світі» с.86-88
- Комбіноване читання;
- Звідки пішла назва міста Золотоноша?
- Які міста в Україні мають назву на честь відомих людей?
- Як називається наше село? Що ви знаєте про заснування нашого села?
ІV. Руханка.
Ми мандруєм, ми мандруєм.
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця -
Не торкнутися нам дна.
Так ми довго - довго йшли,
Поки додому не прийшли.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота з атласами в парах. Інтерактивна вправа «Гронування»
Учні на картках пишуть назви міст України
! ! ! !
--- міста України ----
! ! ! !
2. Гра «Знайди сусіда»
Вчитель називає країну, а учні мають визначити чиє вона сусідом України за допомогою оплесків.
Польща,Італія,Білорусь,Словаччина,Франція,Індія,Угорщина,Німеччина,Ру-мунія,Бразилія,Молдова,Швеція,Росія,Японія.
3. Гра «Плутанка».
Всі букви в назвах міст переплутані. Спробуємо їх прочитати.
їиКв. вьЛів, кцоДень, влоПата, жраиП.
- Яке місто зайве? Чому?
4. Виготовлення паспорту України (учні обирають роздатковий матеріал і вклеюють в саморобні книжечки. Після закінчення роботи виставка поробок)
VІ. Рефлексія.
1. Інтерактивна гра «Кореспондент» (учні по черзі задають питання один одному)
- Про яку країну на сьогоднішньому уроці ви дізналися? (Україна)
Хто є сусідами нашої країни? (Це Румунія. Молдова, Росія, Білорусь, Угорщина, Словаччина, Польща.)
У якій півкулі розташована наша Батьківщина? (У східній.)
— На якому материку розташована Україна? (Євразія.)
— Які моря омивають країну на півдні? (Чорне, Азовське.)
— Чи омивається наша країна океанами? (Ні.)
— Які гори є в Україні? (Українські Карпати, Кримські гори.)
Учитель. І де б ми не були, скільки б не пройшли шляхів, ми завжди повертаємося на рідну землю, в рідну оселю. Кожному з нас особливо дорогий той куточок, де ріс, де став людиною.
А гостям ми побажаємо
Хай тільки радість прикрашає дім,
Хай ладиться і на роботі, й вдома,
Хай вам завжди щастить в усім,
І обминають горе, сум і втома ...
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику природрзнавства на сторінці 106, в підручнику «Я у світі» - с.82-88, продовжити заповнювати «Паспорт України» - прислів'я, вислови видатних людей про Україну, написати свої побажання Україні, виконати малюнки та інше.