Дана розробка допоможе у підготовці до уроку вчителям і звичайно учням, адже діти зможуть ближче познайомитись із споживачами електричного струму, розрахувати вартість спожитої електроенергії, з'ясують чим номінальна потужність відрізняється від фактичної потужності приладу.
1
Робота і потужність електричного струму.
Мета уроку: з’ясувати характер залежності між енергією, що виділяється в ділянці кола, електричним струмом і опором цієї ділянки кола.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Давайте попробуємо здійснити подорож в часі і подумки перенесемось на 7 годину ранку.
І так, знову дзвенить будильник - час збиратись до школи. Відкривши одне око, вмикаємо світло, телевізор, умиваємось і вмикаємо чайник, а хто хоче поснідати то і електричну плиту. Поки гріється вода на чай та смажиться яєчня, виявляється, що ввечері забув випрасувати сорочку. Ну ось, нарешті я ситий, з гарним настроєм і у випрасуваній сорочці, можна йти до школи. Вранці ми встигли зробити багато справ, хто нам у цьому допоміг? Звичайно електричний струм. Фізику завжди протиставляють ліриці, але у художніх творах ми зустрічаємо описи багатьох фізичних явищ.
Наталя Забіла пише:
Той струм дає заводам міць,
Трамваї водить дзвінко,
Яскравим світлом блискотить
У кожному будинку,
І хліб пече й прасує одяг,
І поїзди могутні. бач,
Без пари й диму водить.
Отже, тема нашого уроку: «Робота і потужність електричного струму».
1 Робота струму. Розглянемо довільну ділянку кола, наприклад, нитку лампи розжарювання. Нехай за час t через поперечний переріз провідника проходить заряд q. Тоді електричне поле виконує роботу
A=q∙U.
Оскільки q=I∙t, то ця робота: A=I∙ U∙ t .
За одиницю вимірювання роботи було обрано Джоуль.
=1А∙1В∙1с=1Дж.
Згідно із законом збереження енергії ця робота повинна дорівнювати зміні енергії (наприклад, механічної або внутрішньої) даної ділянки кола. Тому енергія, що виділяється в даній точці кола за час t , дорівнює роботі струму.
Із закону Ома I= ,
отже А= U=I∙R, тоді A=I2 ∙ R∙ t.
Для вимірювання роботи електричного струму потрібно мати прилад, який би враховував напругу, силу струму і час його проходження.
Такими приладами є електричні лічильники, що встановлюють скрізь де використовується електроенергія.
2 Потужність струму. Будь-який електричний прилад розрахований на споживання певної енергії в одиницю часу. Тому разом із роботою струму дуже важливе значення має поняття «потужність струму». Потужність – дорівнює роботі, що виконується за одиницю часу.
Якщо позначити потужність літерою Р, то Р = .
Можна легко записати іншу формулу для визначення потужності:
якщо A=U∙I∙t, то P=U∙I
Якщо A= , то P= .
Якщо A=I2 ∙R∙t, то P=I2 ∙ R.
За одиницю потужності взято один ват (Вт), що дорівнює 1Дж/с. З формули Р= U∙І, випливає, що 1Вт=1В∙1А.
Часто використовують також частинні і кратні одиниці потужності:
мікроват (1 мкВт = 0,000001 Вт);
міліват (1 мВт = 0,001 Вт);
кіловат (1 кВт = 1000 Вт);
мегават (1 МВт = 1000000 Вт).
Для вимірювання потужності електричного струму використовують
ватметри, що враховують напругу і силу струму.
Зверніть увагу на таблицю потужності різних електричних пристроїв.
Робота струму може бути визначена через потужність і час: А=Р t , досить часто використовують одиницю роботи, що називається ват-секундою: 1Вт=1 , звідси 1 Дж=1Вт∙с, але на практиці зручніше користуватися такою одиницею як 1кВт∙год=1000Вт∙ 3600с=3 600 000Дж.
3 Фактична і номінальна потужність. У паспортах різних електричних приладів відзначають значення потужності. Її називають номінальною. У паспорті електричного приладу зазвичай вказують не тільки номінальну потужність, але і напруга, на яку він розрахований. Проте напруга в мережі може дещо відрізнятися від вказаного в паспорті, наприклад, збільшуватися. Із збільшенням напруги збільшується і сила струму в мережі, а отже, і потужність струму в споживача. Тобто значення фактичної та номінальної потужності приладу можуть відрізнятися. Максимальна фактична потужність електричного пристрою більше номінальної. Це зроблено з метою запобігання виходу приладу з ладу при незначних змінах напруги в мережі.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Розв’язування.
При послідовному з’єднанні для визначення потужності зручніше використовувати формулу: Р=І∙R, з якої випливає, що при І=const, та зменшенні опору зменшиться і споживана гірляндою потужність.
Дано:
Р=100Вт робота електричного струму А=Рt
t=1 год А=100Вт×1год=100Вт∙ год=0,1кВт год
Ціна 1кВт∙ год – 0,63 грн. вартість=ціна× роботу
Вартість енергії - ? вартість=0,1кВт год×0,63грн=0,063грн кВт год.
Це здається зовсім небагато, але давайте підрахуємо скільки коштуватиме нам робота такої лампи протягом місяця. Отже
30 днів×0,063грн=1,89 грн
а протягом року отримаємо 12 місяців×1,89грн =22,68 грн
VІ. Підсумок уроку.
Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням висловитися, закінчуючи його. Кожний наступний учасник обговорення повинен починати свій виступ словами: «На сьогоднішньому уроці ми дізналися…», «На сьогоднішньому уроці ми відкрили…», «На сьогоднішньому уроці ми визначили…»
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити § 33. Скласти таблицю потужностей електроприладів, які є вдома.