Тема: Екологічні чинники та їхня класифікація.
Мета:
навчальна: поглибити знання учнів з екологічних факторів середовища, екологічної термінології;
розвиваюча: розвивати вміння пояснювати на прикладах дію екологічних факторів та використовувати екологічну термінологію;
виховна: виховувати основи екологічної культури.
Очікувані результати навчальнопізванальної діяльності:
оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біосфера, ноосфера, адаптація, абіотичні, біотичні та антропогенні чинники;
наводить приклади: екологічних чинників та їхньої взаємодії;
характеризує: дію екологічних чинників;
аналізує: залежність життєдіяльності організмів від середовища існування;
пояснює: взаємокомпенсації екологічних факторів, механізми дії екологічних чинників;
висловлює судження щодо: ролі та значення екології у сучасному світі.
Комбінований урок.
І. Перевірка засвоєння попереднього матеріалу.
(усне опитування).
1. Розкажіть про сучасні напрямки екологічної науки.
2. Як використовуються екологічні знання на практиці? Наведіть приклади.
Нині на Землі існує понад 2 млн. видів живих організмів. Усі вони пристосовані до життя в різних умовах середовища, з якими так чи інакше взаємодіють. Взаємозв’язок організму із середовищем виявляється у дії на нього екологічних факторів. Ці дії мають різний характер і специфіку: можуть бути шкідливими, або корисними для живих істот, перешкоджати, або сприяти їх виживанню і розмноженню. Карл Ліней, вивчаючи взаємозв’язок усіх природних тіл, порівнював природу з людською общиною. Яка живе за певними законами.
Частина природи, в оточенні якої живе організм і з якою безпосередньо взаємодіє, називається середовищем. Воно складається з багатьох елементів, умов, явищ тобто з факторів. Екологія вивчає фактори середовища за їх впливом на живі організми.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Усі екологічні фактори мінливі, тому організми змушені весь час пристосовуватися до них. Специфічні пристосувальні механізми і реакції живих істот на зміни екологічних факторів називаються адаптаціями.
Здатність до адаптації – одна з властивостей життя, що забезпечує саму можливість його існування. Адаптації виявляються на всіх рівнях організації – від біохімічної структури клітини і поведінки окремих організмів до будови і функціонування угруповань та екологічних систем.
2. Класифікація екологічних факторів
Абіотичні Біотичні Антропогенні
Кліматичні: світло, теплота, Фітогенні: Діяльність
волога, тиск. Рослинні організми. людини.
Ґрунтові: механічний склад, Зоогенні: тварини.
вологість, повітропровідність,
щільність ґрунту.
Хімічні: газовий склад, повітря, Мікрогенні: віруси,
сольовий склад води, найпростіші, бактерії.
кислотність і склад ґрунтових
розчинів.
3. Характеристика екологічних факторів.
Абіотичними називаються фактори неживої природи з їх хімічними і фізичними властивостями (температура, світло, вологість повітря, вітер, атмосферний тиск, іонізуюче випромінювання, рельєф місцевості, сольовий склад води, склад ґрунту тощо).
Біотичні фактори створюються сукупністю організмів у результаті їх взаємодії. Кожен організм відчуває на собі вплив інших живих істот, сам впливає на них, вступає у взаємозв’язки з представниками свого та інших видів.
Антропогенні фактори виникають у наслідок діяльності людини, спричиняють зміни середовища життя інших видів організмів, або безпосередньо впливають на них. Для задоволення своїх потреб людина створила промисловість, сільське господарство, транспорт та інші галузі господарства, використовуючи для цього природні ресурси – нафту, газ, металеві та інші руди, кам’яне вугілля, деревину тощо. Природі вона повертає величезну кількість непотрібних їй відходів, внаслідок чого накопичуються забруднення.
ІУ. Узагальнення.
Перечитати конспект та навести приклади безпосереднього впливу екологічних факторів на живі організми.
У.Домашнє завдання: конспект +§ 35 – опрацювати.