Урок з фізики у 8 класі
Тема уроку. „Розв’язування задач на тему „Теплові явища“.
Мета:
1) Формування предметних компетентностей:
2) Формування ключових компетентностей:
Обладнання: картки із завданнями для роботи в групах, ноутбук, інтерактивна дошка.
Тип уроку. Формування вмінь і навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Перевірка розв’язання усних задач № 17 (1,2) (с. 86 підручника); розрахункової задачі № 15 (с. 97 підручника).
2. Бесіда за запитаннями:
- Які зміни агрегатних станів ми вивчили?
- Який принцип дії теплових машин?
- Чому ККД теплового двигуна завжди менший 100%?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Шановні восьмикласники! Ми завершуємо вивчення теми «Теплові явища». Сьогодні на уроці ви повинні не тільки повторити вивчений матеріал, але й зрозуміти роль теплових явищ у природі, техніці і повсякденному житті.
ІІІ. Постановка навчальної мети і задач учням на уроці
Слайд 1. Тема уроку. Розв’язування задач.
Мета. Повторення і систематизація знань з теми «Теплові явища»; набуття навичок розв’язування задач; вдосконалення вмінь працювати в групах.
ІV. Повторення і систематизація знань
Слайд 2. Встановити відповідність між фізичними процесами і формулам, що їх описують (учням роздаються картки; здійснюється взаємоперевірка учнями їх роботи за відповідями на екрані інтерактивної дошки; учнями виставляються оцінки у відповідності до інструкції вчителя).
Варіант 1.
А. Q = λm
Б. Q = qm
В. Q = cm (t2 - t1)
Г. η = ∙ 100%
Д. Q = rm
Варіант 2.
А. Q = rm
Б. η = ∙ 100%
В. Q = qm
Г. Q = cm (t2 - t1)
Д. Q = λm
Відповіді:
Варіант 1.
1 – В; 2 – А; 3 – Д; 4 – Б; 5 – Г.
Варіант 2.
1 – Г; 2 – Д; 3 – А; 4 – В; 5 – Б.
Слайд 3. Види палива.
Запитання для учнів (задаються питання з метою повторення):
V. Формування вмінь і навичок
1. Розв’язування задач.
Слово вчителя. А тепер на деякий час станемо господарями та економістами. Для цього розв’яжемо задачу і, за результатами якої, дамо відповідь на запитання: „Чим вигідніше в сільській місцевості опалювати житлові будинки: природним газом чи дровами?“.
Слайд 4. Для обігріву будинку впродовж опалювального сезону було використано 2000 м3 природного газу (q = 38 ∙ 106 Дж/м3). Скільки дров (q = 5 ∙ 109 Дж/м3) потрібно спалити, щоб отримати таку ж кількість теплоти? Яка економія коштів буде при цьому, якщо ціна газу 6,74 грн./м3, а ціна дров 550 грн./м3? (розв’язування учнями задачі на дошці)
Дано:
|
Розв’язок:
1)
Економія: |
Відповідь. 15,2 м3; 1,61 рази.
Запитання для учнів (опрацьовування результатів розв’язку задачі).
2. Робота в групах.
Із учнів класі формуються три групи
Слайд 5.
Група 1. «Кристалики і крапельки»
Розв’язати задачі.
Група 2. «Крапельки і пара»
Розв’язати задачі.
Група 3 «Частинка тепла»
1. Чому перед тим, як налити кип’яток у склянку до неї кладуть металеву чайну ложечку.
2. Чому скошена трава швидше висихає у вітряну погоду, ніж у тиху?
3. «Тоді Герда заплакала, її гарячі сльози впали на груди Кая, проникли в серце та розтопили лід, що там застряг…». Скільки сліз за температури 36°С виплакала Герда, щоб розтопити крижину масою 10 г за температури
–30°С.
VІ. Підведення підсумків уроку. Релаксація
Запитання для учнів:
VІІ. Домашнє завдання
Додатки:
Завдання з вибором відповіді на тему : „Теплові явища“
І варіант П.І.Б. учня _________________
|
|
|
Таблиця відповідей |
|
1. Нагрівання. |
А). Q = λm |
|
1. |
|
2. Тверднення. |
Б). Q = qm |
|
2. |
|
3. Пароутворення. |
В). Q = cm (t2 - t1) |
|
3. |
|
4. Згоряння палива. |
Г. η = ∙ 100% |
|
4. |
|
5. ККД нагрівника |
Д. Q = rm |
|
5. |
|
Завдання з вибором відповіді на тему : „Теплові явища“
І варіант П.І.Б. учня _________________
|
|
|
Таблиця відповідей |
|
1. Нагрівання. |
А). Q = λm |
|
1. |
|
2. Тверднення. |
Б). Q = qm |
|
2. |
|
3. Пароутворення. |
В). Q = cm (t2 - t1) |
|
3. |
|
4. Згоряння палива. |
Г. η = ∙ 100% |
|
4. |
|
5. ККД нагрівника |
Д. Q = rm |
|
5. |
|
Завдання з вибором відповіді на тему : „Теплові явища“
І варіант П.І.Б. учня _________________
|
|
|
Таблиця відповідей |
|
1. Нагрівання. |
А). Q = λm |
|
1. |
|
2. Тверднення. |
Б). Q = qm |
|
2. |
|
3. Пароутворення. |
В). Q = cm (t2 - t1) |
|
3. |
|
4. Згоряння палива. |
Г. η = ∙ 100% |
|
4. |
|
5. ККД нагрівника |
Д. Q = rm |
|
5. |
|
Завдання з вибором відповіді на тему : „Теплові явища“
ІІ варіант П.І.Б. учня _________________
|
|
|
Таблиця відповідей |
|
1. Охолодження. |
А). Q = rm |
|
1. |
|
2. Плавлення. |
Б). η = ∙ 100% |
|
2. |
|
3. Конденсація. |
В). Q = qm |
|
3. |
|
4. Згоряння палива. |
Г). Q = cm (t2 - t1) |
|
4. |
|
5. ККД двигуна. |
Д). Q = λm |
|
5. |
|
Завдання з вибором відповіді на тему : „Теплові явища“
ІІ варіант П.І.Б. учня _________________
|
|
|
Таблиця відповідей |
|
1. Охолодження. |
А). Q = rm |
|
1. |
|
2. Плавлення. |
Б). η = ∙ 100% |
|
2. |
|
3. Конденсація. |
В). Q = qm |
|
3. |
|
4. Згоряння палива. |
Г). Q = cm (t2 - t1) |
|
4. |
|
5. ККД двигуна. |
Д). Q = λm |
|
5. |
|
Завдання з вибором відповіді на тему : „Теплові явища“
ІІ варіант П.І.Б. учня _________________
|
|
|
Таблиця відповідей |
|
1. Охолодження. |
А). Q = rm |
|
1. |
|
2. Плавлення. |
Б). η = ∙ 100% |
|
2. |
|
3. Конденсація. |
В). Q = qm |
|
3. |
|
4. Згоряння палива. |
Г). Q = cm (t2 - t1) |
|
4. |
|
5. ККД двигуна. |
Д). Q = λm |
|
5. |
|
Завдання для роботи в групах
Група 1. «Кристалики і крапельки»
Розв’язати задачі.
Для записів:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання для роботи в групах
Група 2. «Крапельки і пара»
Розв’язати задачі.
1. Чому температура води у відкритій посудині завжди трохи нижча, ніж температура повітря у кімнаті?
2. Чому влітку вранці над поверхнею води утворюється туман?
3. У посудину з водою, температура якої 20 0 С, впускають 50 г водяної пари при температурі 100 0 С. Якою була маса води, якщо теплова рівновага настала при температурі 50 0 С?
Для записів:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання для роботи в групах
Група 3. «Частинка тепла»
Розв’язати задачі.
1. Чому перед тим, як налити кип’яток у склянку до неї кладуть металеву чайну ложечку.
2. Чому скошена трава швидше висихає у вітряну погоду, ніж у тиху?
3. «Тоді Герда заплакала, її гарячі сльози впали на груди Кая, проникли в серце та розтопили лід, що там застряг…». Скільки сліз за температури 36°С виплакала Герда, щоб розтопити крижину масою 10 г за температури –30°С.
Для записів:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розв’язки розрахункових задач:
1 група
Задача № 3 У посудину з водою, температура якої 50 0 С і маса 100 г опускають кусок льоду масою 20 г і температурою 0 0 С. Якою стане температура води у посудині після встановлення теплової рівноваги? (Відповідь: 28 0 С).
Дано:
t1 = 50 0C m2 = 20 г = 0,02 кг t2 = 0 0C
T – температуру теплової рівноваги |
Розв’язок: 1)
2)
3)
;
Відповідь:
|
2 група
Задача № 3 У посудину з водою, температура якої 20 0 С, впускають 50 г водяної пари при температурі 100 0 С. Якою була маса води, якщо теплова рівновага настала при температурі 50 0 С? (Відповідь: 1 кг)
Дано:
m2 = 50 г = 0,05 кг t2 = 100 0C T = 50 0C
–маса холодної води |
Розв’язок: 1)
2) 3)
Відповідь:
|
3 група
Задача № 3 «Тоді Герда заплакала, її гарячі сльози впали на груди Кая, проникли в серце та розтопили лід, що там застряг…». Скільки сліз за температури 36°С виплакала Герда, щоб розтопити крижинку масою 10 г за температури –30°С. (Відповідь: ≈ 26 грам)
Дано:
m2 = 10 г = 0,01 кг t2 = -30 0C T = 0 0C
– маса сліз |
Розв’язок: 1)
2) 3)
Відповідь:
|
1