Розвиток лідерських якостей в шкільному самоврядуванні

Про матеріал
Пізнати світ це – обов’язково не тільки для вченого або діяча науки. Пізнання нового – це основа для того, щоб ти правильно орієнтувався в світі, що оточує тебе. Якщо ти знаєш, як пізнати нове, як отримати знання значить ти справжній лідер, ти готовий до вирішення завдань.
Перегляд файлу

 

Організаційній момент учні обирають бейджики певного кольору такіж пропонують своєму п.-о. за столи сідають відповідно кольору обраного бейджика.

А. А.

Доброго дня,  шановні гості! Я вітаю вас в  стінах нашого навчального закладу на занятті в школі лідерів. Наша сьогоднішня зустріч присвячена темі «Розвиток лідерських якостей».  Попрацювавши разом ви зможете

  •  побачити зі сторони свої лідерські схильності (потенціал),
  • відчути переваги і труднощі лідерських позицій,
  • визначити для себе свої сильні і слабкі сторони щодо лідерства в тих чи інших ситуаціях,
  • оволодіти техніками лідерськоговпливу та згуртування групи,
  • розвинути лідерські вміння ,
  • навчитись регулювати власний емоційний стан. ( на слайд)

А почати я пропоную зі знайомства. Психологи говорять, що найприємніший звук для  людини це звук свого імені. То ж давайте ми зараз зробимо один одному приємність і озвучимо свої імена, але при цьому ще й дамо собі коротеньку характеристику за літерами свого імені ( на слайд зразки на кожну букву) наприклад

Я – Ганна, я

Г – горда

А – активна

Н – незвичайна

Н –наполеглива

А - артистична

То ж подумайте трішки і давайте знайомиться.

Молодці, дякую. Давайте продовжимо наше заняття. Адже    знання це – ваші ключі до майбутнього.      

Пізнати світ це – обов’язково не тільки для вченого або діяча науки. Пізнання нового – це основа для того, щоб ти правильно орієнтувався в світі, що оточує тебе. Якщо ти знаєш, як пізнати нове, як отримати знання значить ти справжній лідер, ти готовий до вирішення завдань.  

( на слайд значення сдова лідер)  Хто ж він такий лідер ? Розібратися в цьому нам допоможе  вправа «Лідер»

Вправа «Лідер - це …»

Ресурси: аркуші ватмана та маркери.

Хід гри

Всім гравцям надаються ватман та маркери. Протягом 10 хвилин ви в парі зі своїм сусідом   готуєте  плакат. Тема роботи: «Я – лідер!» У роботі потрібно спробувати у візуальній формі (тобто малюнком і слоганом бо це плакат) представити якості, які характеризують лідера, працюючи ви можете скористатись  допоміжними плакатами  - пам'ятками . Поки група працює, в кімнаті звучить енергійна, ритмічна музика, яка створює робочий настрій, підтримуюча творчий настрій учасників.

Тепер давайте презентуєм ваші плакати по черзі розміщуємо їх на дошці і коментуємо їх    п.о. записує набір лідерських якостей.

Отже, лідер – це ...

А. В.

Жодна людина не приходить у світ сформованою. Протягом життя вона неперервно розвивається та змінюється. Склалося так, що ми більше знаємо про навколишній світ, ніж про себе. Особисті здібності, почуття й багато іншого для нас часто залишаються таємницею. А незнання себе, невміння управляти собою призводить до помилок, конфліктів, розмов чарувань і життєвої безвиході. Ваші роки – це той корисно-продуктивний час коли ви маєте змогу відкривати, активно вдосконалювати самих себе.»

Лідерська позиція багато в чому залежить від знань, умінь, особистісних рис.  Пізнавати себе та свої лідерські якості ми будемо виконуючи вправу «Візитна картка»

Вправа «Візитна картка»

Ресурси: великий ватманський лист на кожного учасника; для групи   ломастери, ножиці, клейка стрічка, фарби, клей, велика кількість друкованої продукції (рекламні проспекти, брошури, ілюстровані журнали  і газети).

Хід вправи:

Спочатку кожен учасник складає отриманий ним ватманський лист по  вертикалі навпіл і робить в цьому місці розріз (великий настільки, щоб в

отвір, що утворився можна було просунути голову). Якщо тепер ми одягнемо на себе аркуш, то побачимо, що перетворилися в живу рекламну тумбу, у  якої є лицьова і тильна сторона.

На передній частині аркуша учасники тренінгу складуть індивідуальний  колаж, що розповідає про  вас як особистість. Тут, на «грудях» потрібно підкреслити достоїнства але не забути і про якості, які, м’яко кажучи, не радують вас.

 А на тильній стороні  ватманського аркуша («спинці») відобразимо те, до чого ви прагнете, про що мрієте, чого хотіли б досягти, наприклад «хочу досконало оволодіти навичками володіння аудиторією слухачів».

Сам колаж складається з текстів, малюнків, фотографій, які можна вирізати з наявної друкованої продукції та доповнити при необхідності малюнками і написами, зробленими від руки.

Коли робота по створенню візитної картки завершена, всі надягаютьна себе колажі і ми проведемо дефіле ваших візитних карток.

Приємна тиха музика – відмінний фон для цього параду

індивідуальностей.

Завершення: обговорення вправи.

Як вам здається, чи можливо ефективно керувати іншими, не знаючи

хто ти сам є?

Чи здається вам, що в ході завдання ви змогли краще зрозуміти, що ви за людина? Чи вдалося вам достатньо повно і виразно створити свою візитну картку?

Що було легше – говорити про свої достоїнства або відображати на аркуші свої недоліки?

Чи знайшли ви серед партнерів когось, хто схожий на вас? Хто дуже відрізняється від вас?

Чий колаж запам’ятався вам найбільше і чому?

Як може подібний вид роботи вплинути на розвиток лідерських

якостей?

А. В.

Уміння тримати в підвішеному стані своє оточення – необхідна риса будь-якого успішного лідера. Ніколи наперед не відомо, яким буде його наступний хід. Ісус Христос, Лао-цзи, Наполеон, Сталін, майстерно володіли цим прийомом. Їх поведінка важко прогнозувалося, а звідси виникав інтерес і повага до їхніх персон.

Немає нічого страшнішого несподіванки і непередбачуваності. Так станьте ж навмисне непередбачуваним!

На нашому занятті ми будемо вчитися , як ламати стереотипи, Та  знаходити десятки виграшних варіантів поведінки. До вашої уваги вправа «Стилі лідерства»

А. А.

Успіх лідера залежить  від його стилю керівництва.

Існує три типи керівництва: (на слайд 3 стилі )

1. Стиль, при якому панує жорсткість у всьому: дисципліни, контроль. Тут єдиновладдя і директивне управління - авторитарний стиль управління.

2. Стиль, при якому втягується команда у спільну діяльність, прагнення до колективного управління. При якому панує взаєморозуміння та дружні стосунки - демократичний стиль керівництва.

3. Стиль, при якому відстороненість від управління, справу пущено на самоплив, свобода дій підлеглих-попустительский стиль керівництва.

А. В.

Я попрошу вас сісти  зручніше, зосередитися і уявити собі, як би вони продовжили пропозицію «Коли я думаю про лідера, то я уявляю собі ...». Кого малює пам’ять? Чия особа приходить на розум? Давайте обміняємося результатами: розповімо товаришам про лідерів, образи яких ми уявили собі. Які найбільш яскраві риси цих особистостей? Який стиль лідерства в особистостей, про яких ви розповіли, – демократичний, авторитарний, потуральний?

А. А.

Тепер давайте об’єднаємось у три групиі оберемо керівника групи.   Визначились? Чудово. Тепер хочу вам повідомити, що керівник першої групи буде лідером , що  працює в демократичному стилі.  Лідер другої групи – потуральний стиль. А  лідер третьої групи - схильний до авторитарного, диктаторського стилю керівництва.

Групове завдання буде однакове для всіх груп: зв’язати якомога більше довгий ланцюжок з шнурків від взуття учасників групи. На цю роботу групам 5 хвилин.

Завершення: обговорення вправи.

Перш за все перевіряємо, яка група краще інших впоралася іззавданням, яка – на другому, а яка – на третьому місці?

Обговорюємо хід гри.

Як група реагувала на демократичного , чи комфортно вам було співпрацювати?

Потурального, авторитарного лідера?

Як і в чому проявлялася роль лідера групи? Який тип і стиль лідерства переважав, на ваш погляд?

 

 

А. А.

Лідер повинен не тільки знати куди прямує, але і ефективно працювати з людьми. Для цього він повинен володіти сердечністю, ентузіазмом, сприймати інтереси і потреби інших. Давайтеее перевіримо як ви відчуваєте інших Вправа «Казка втрьох»

Ресурси: один стілець.

Хід вправи

Уже з назви зрозуміло, що в завданні братимуть участь три учасники.

Один з них виконує роль казкаря. Йому належить викласти одну з відомих казок, визначених ведучим. Другий учасник сідає на стілець обличчям до глядачів. Беззвучно відкриваючи рот і використовуючи міміку, він буде імітувати роль оповідача. Його руки закладені за спину, тому не беруть участь в грі. Роль «рук другого учасника» будуть виконувати руки третього гравця. Для цього він повинен встати на коліна прямо за спиною другого актора і просунути свої руки у нього під пахвами. Для глядача створюється ілюзія, що ці жестикулюють в ході казки руки є руками сидить на стільці оповідача.

Саме ілюзія того, що казку розповідає сидить на стільці гравець голосом першого гравця і руками третього, є доказом успішності вправи.

Домогтися цього можна при умінні синхронно працювати з партнерами і з театральної яскравістю користуватися невербальними засобами виразності (жестом, мімікою, інтонацією).

Завершення: обговорення вправи.

А. В.

Що являло для вас труднощі в завданні?

Як ви вважаєте, чи може дана вправа навчити вас навичкам, які ви зможете застосувати за межами тренінгової групи - на роботі, в сім’ї, при спілкуванні з людьми?

Що може дати це завдання при розгляді проблем, пов’язаних з розвитком і тренуванням лідерських якостей?

Які якості лідера проявили учасники вправи?

А. В.

Успіх лідера залежить від успіху команди. Команда, яка домагається успіху, функціонує як єдиний організм. Послухайте як описує закон зграї гусей дослідник Свиндолла.

«Гуси, провідники зграї, змінюють один одного. Коли втомлюється один з них, він міняється місцями з тим гусаком, який летить на одному з флангів зграї.

Коли один гусак захворює або отримує поранення, разом з ним зграю залишають два інших гусака, які супроводжують його, щоб забезпечити йому допомогу і захист. Вони залишаються з ним до тих пір, поки він не зможе летіти знову.

Гуси в зграї видають характерний гусячий крик. Тим самим вони дають знати іншим, що слідують за зграєю і з ними все в порядку. Це крик привертає увагу провідних гусей». А ви вмієте співіснувати у зграї тобто в команді

Вправа «Без командира»

Хід гри

– Нерідко нам доводиться зустрічатися з людьми, які, здається, тільки того й чекають, щоб ними керували. Їх хтось зобов’язаний організовувати, направляти, так як проявити власну ініціативу (і потім відповідати за свої рішення і вчинки) люди подібного типу бояться.

Є й інший тип – невгамовні лідери. Ці завжди знають, хто і що повинен зробити. Без їхнього втручання і турботи світ неодмінно загине! Зрозуміло, що і ми з вами належимо або до того, кого «ведуть», або до лідерів, або до якоїсь змішаної – між тим і іншим типом – групи.

У завданні, яке ви спробуєте зараз виконати, важко доведеться і явним активістам, і крайнім пасивістам, тому що ніхто і ніким не керуватиме. Абсолютно! Весь сенс вправи в тому, що при виконанні тієї або іншої задачі кожен з учасників зможе розраховувати виключно на свою кмітливість, ініціативу, на свої сили. Успіх кожного стане запорукою загального успіху.

Отже, з цієї хвилини кожен відповідає тільки за себе! Слухаємо завдання і намагаємося якомога краще впоратися з ними. Будь-який контакт між учасниками заборонений: ні розмов, ні знаків, ні хапання за руки, ні обуреного шипіння – нічого! Працюємо мовчки, макмаксимум – погляд у бік партнерів: вчимося розуміти один одного на телепатичному рівні!

– Прошу групу побудуватися в коло! Кожен чує завдання, аналізує його і намагається вирішити, що йому особисто належить зробити, щоб у підсумку група максимально швидко і точно встала в коло.

Дуже добре! Ви звернули увагу, що у деяких прямо руки свербіли, так хотілося ким-небудь покерувати. А чимала частина з вас стояла в повній розгубленості, не знаючи, що робити і з чого почати. Продовжимо тренувати особисту відповідальність. Вишикуйтесь, будь ласка:

– в колону по зростанню;

– два кола;

– трикутник;

– шеренгу, в якій всі учасники шикуються по зростанню;

– шеренгу, в якій всі учасники розташовані у відповідності з

кольором волосся: від найсвітліших на одному краю до найтемніших на іншому;

– живу скульптуру «Зірка»,

Завершення: обговорення гри.

Хто з вас лідер по натурі? Чи легко було відмовитися від керівного стилю поведінки?

Що ви відчували? Тепер ви більше сподіваєтеся на товаришів, чи не

так? Не забудьте, що і кожен з вас вніс лепту в загальну перемогу!

Які були відчуття людей, які звикли бути відомими? Важко

залишитися раптом без чиїх би то не було оцінок, порад, вказівок?

Як ви розуміли, вірні ваші дії або помилкові? Чи сподобалося

відповідати за себе і самостійно приймати рішення?

А. А.

Сказавши собі: «Я ніколи не впораюся з ...», ми заздалегідь

налаштовуємо себе на неуспіх, на програш. Подібне пророцтво обмежує

наш творчий потенціал, зменшує можливості. Уміння концентруватися,

заряд оптимізму («Мені це вдасться!»), готовність розширити рамки

пошуку вирішення проблеми за межі звичайних, банальних висновків – ось що тренує слідуюча вправа, що називається

 «Ніколи не кажи «Ніколи»!»

Ресурси: картопля, трубочка для коктейлю; шматки мотузки, папір і ручки для кожного учасника.

Хід гри

Томас Едісон провів 10000 невдалих дослідів, поки створив електричну лампочку! Терпіння + Віра в успіх + Розвинуте творче мислення = Перемога.

Тренування цих складових і лежить в основі наступних завдань.

Картопля

Показуємо команді сиру картоплину і трубочку для коктейлю.

Питання: «Чи можна проткнути картоплину трубочкою за кілька секунд?»

Вислухавши відповіді, пропонуємо перевірити це дослідним шляхом.

Трубочка повинна пройти через картоплину наскрізь!

Рішення: як правило, гравці не можуть досягти успіху в рішенні задачі і починають заявляти про неможливість виконання завдання. Однак реально це можливо. Тренер демонструє це, взявши трубочку в руки,

затиснувши пальцем отвір з одного боку і різким сильним ударом пробив картоплину наскрізь! Тонкість полягає не тільки в різкості і силі удару, але і в тому, що, затиснувши трубочку з одного боку, ми використовуємостовп повітря, що заповнив її і додав їй певну жорсткість.

Вузол

Кожен з учасників отримує шматок тонкої мотузки завдовжки один

метр. Завдання таке: взятися за кінці мотузки і, не випускаючи їх з рук

зав’язати простий вузол.

Рішення: як правило, рішення задачі не дається учасникам тренінгу з

легкістю. Іноді протягом довгого часу вони можуть битися над пошуком

відповіді і не знайти його без вашої підказки.

Щоб вирішити завдання, потрібно вийти за рамки звичного ходу думки. Успіх – у правильній підготовці до початку гри:

1. Покладіть перед собою на стіл або на іншу рівну поверхню

мотузку.

2. Складіть руки хрест-навхрест, сядьте в позу зразкового учня.

3. Візьміть з цього положення кінці мотузки в руки і без праці

зав’яжіть простий вузол!

9 точок

Учасники отримують лист, на якому зображені 9 точок (кожна

завбільшки приблизно в 4,5-2 мм).

Завданн

а) з’єднати всі крапки чотирма лініями, не відриваючи олівця від

паперу;

б) поєднати ці ж точки трьома лініями.

А. В.

Отож, шановні, ніколи не кажіть ніколи

У житті бувають ситуації, що потребують швидких та рішучих дій. У більшості випадків авторитет лідера в критичних ситуаціях формується їхніми діями, здатністю робити вчинки, які іншим не під силу.

Які кроки слід зробити, щоб досягти мети або усунути небезпеку? У критичних ситуаціях лідерство фокусується, зосереджується в одних руках.

Вправа «Лабіринт»

Ресурси: велика кімната, будь-який матеріал для позначення меж поля. Дошка / фліп-чарт для запису результатів.

На підлозі позначається кольоровий клейкою стрічкою, малюється крейдою, відзначається ланцюжком з покладених стільців (або будь-яким іншим способом) маршрут. Він являє собою звивисту стежку завдовжки чотири-шість метрів і шириною близько метра. Один з пари гравців починає гру як ведучий, другому зав’язують очі – він ведений. Його завдання – пройти по маршруту і не заплутатися в лабіринті. Ведучий дає словесні вказівки: вліво, вправо, два кроки в бік тощо. Йому не можна торкатися веденого руками і якось, крім слів, керувати діями партнера.

Після того як ведений долає маршрут, його результат записується на дошці. Потім в парі учасники міняються ролями, і фіксується час, за який другий учасник пройшов лабіринт. Визначається загальний час пари. В кінці можна назвати пару-переможницю, ту, яка пройшла маршрут в найкоротший термін.

– Отже, все розбилися на пари і готові до гри. Скажіть, ви всі впевнені у своїх силах? В надійності партнерів? Чи бувало, що в стані напруги ви втрачали над собою контроль і забували найпростіші речі?

Наприклад, всі знають, де ліва, права сторони? Як рухатися вперед і назад?

Покажіть, будь ласка, рукою ці напрямки! Ви впевнені, що навіть у складній ситуації не переплутаєте ці поняття? Що ж, чудово! Кілька речей, на які я хотів би звернути увагу учасників:

– ведучий несе повну відповідальність за веденого. Він чітко і вчасно

попереджає його про всіх можливі небезпеки і перепони;

– прохання до всіх без винятку учасникам: запам’ятайте, будь ласка,

всі свої відчуття, емоції в двох ролях - ведучого і веденого;

– завдання глядачам: успіх залежить і від вас. Дотримуйтесь тиші, щоб не заважати контакту між партнерами на майданчику. Зверніть

особливу увагу на те, як змінюється у людини, що проходить лабіринт,

мова тіла і чому це відбувається? Хода, спина, руки розкажуть вам чимало

про переживання героя. Запам’ятайте всі ці деталі до закінчення гри!

Ну, а зараз я запрошую на майданчик першу пару. Успіху вам!

Закінчилася подорож по лабіринту. Оголошуються підсумки і

переможці.

Завершення: обговорення гри.

Що відчували учасники? Що бачили з боку глядачі?

Хто запам’ятав і може продемонструвати на майданчику типову

мову тіла гравця, що проходить лабіринт? (Звертаємо увагу на те, як

змінилася пластика людини, позбавленої можливості бачити навколишній

світ. Вона напружена, невпевнена, повільно пересувається у просторі.)__

А. А.

Психологічна захищеність

Якщо вас вкусить одна або навіть кілька бджіл, це може бути корисним для вашого здоров’я. Але якщо на вас нападе рій ос або ви  станете жертвою укусу отруйної змії, тут вже вам не минути лиха. Ваші конкуренти, недоброзичливці або вороги здатні завдати вам не меншу шкоду, всього лише використавши як психологічну зброю слова, що ранять вашу душу І чим довше ви будете переживати з цього приводу, тим більше шансів у вас опинитися в стані переможених.

Психологічна захищеність – це властивість зрілого лідера. Вона складається з цілого комплексу таких характеристик, як рівень інтелекту, світоглядні установки, уважність, схильність до аналізу, критичність мислення, емоційна стійкість.

Є спеціальні техніки допоможуть вам відновити ваш нормальний психологічний стан

1. Техніка «Я - герой!»

Ресурси: записи музики, що створює позитивний емоційний фон.

Хід вправи

Закрийте очі і згадайте найяскравіші моменти свого життя, коли ви були на вершині успіху, коли ви відчували почуття максимальної впевненості в собі, коли ви відчували себе героєм в якійсь ситуації.

Викличте в собі те сильне почуття переможця, яке ви тоді відчули, і ще раз

емоційно яскраво переживіть цей стан.

А тепер спробуйте увійти в роль тієї людини, якою ви захоплюєтеся, яку вважаєте сильним лідером, героїчної особистістю. (Якщо немає аналога в реальному житті, можна згадати книжкових героїв або героїв кінофільмів. Можна створити узагальнений образ ідеального героя. Ви хочете бути таким же!) Поєднайтесь з його характером, звичками, нарешті, злийтеся з ним воєдино! Стисніть кулак і «зафіксуйте в собі» цей стан.

Викликавши в собі стан героя, підкріпіть його позитивної емоцією, наприклад, з’їжте цукерку.П.О. роздає цукерки.

А. В.

2. Прийом «Вентилятор»

Ресурси: записи музики, що створює позитивний емоційний фон.

Хід вправи

Проаналізуйте, на що ви реагуєте найбільш болісно. Що вас дратує?  Що вас доводить до сказу або валить у зневіру? Згадайте конкретні слова, інтонації, жести ваших опонетів або кривдників.

Закрийте очі і знову згадайте найбільш образливі слова, які викликають у вас почуття розгубленості і нікчемності або потужні спалахи агресії.

А тепер уявіть, що ви сидите напроти людини, яка завдає вам ці психологічні удари. Це вона говорить вам жорстокі, образливі слова. І ви відчуваєте, як вже починаєте «заводитися». Викличте в собі відчуття удару. Яка частина вашого тіла реагує на нього? Що відбувається: чи з’являється жар у всьому тілі, або ж щось стискається всередині, а може, просто переривається дихання? Що відбувається саме з вами?

Скористайтеся технікою вентиляції емоцій. Уявіть, що між вами і кривдником стоїть потужний вентилятор, який тут же відносить його слова

в сторону, їх гострі стріли не долітають до вас.

І ще. Зробіть правою рукою дулю і накрийте його долонею лівої руки. Подумки направте її на ту людину, яка намагається вивести вас з душевної рівноваги. Згадайте, як така ж дуля допомагала вам ще в дитинстві «помститися» кривднику.

Відкрийте очі, і ви напевно відчуєте, щщо тепер здатні витримати

такий психологічний удар.

А. А.

3. Прийом «Акваріум»

Ресурси: записи музики, що створює позитивний емоційний фон.

Хід вправи

Якщо при спілкуванні з негативно налаштованими стосовно вас людьми ви продовжуєте болісно реагувати на їх слова і дії, скористайтеся цим прийомом. Уявіть, що між вами і вашим кривдником - товсто шкло акваріума. Ваш недруг говорить вам щось неприємне, але ви тільки бачите

його, а слів не чуєте, вони поглинаються водою і лише пузиряться піною

на поверхні. Тому вони й не діють на вас. І ви, не втрачаючи самовладання

і спокою, не піддаєтеся на провокацію, чи не реагуєте на образливі слова. І

завдяки цьому ви схиляєте ситуацію на свою користь.

А. В.

Вправа – завершення  «Особистий багаж»

 Сьогодні ми вже чимало часу провела разом. Ви познайомилися, дізналися

один одного. Зараз ми спробуємо визначити, наскільки добре ви стали розуміти товаришів, їх особисті якості. Уявіть, що незабаром вам належить

розлучитися, і кожен готує в дорогу свій рюкзак. Це його особистий багаж.

Ми будемо збирати рюкзак разом. При цьому домовимося класти в нього не речі, а особисті якості товариша. Порівну: ті, які ми в ньому полюбили, і ті, які, як нам здається, можуть йому в житті перешкодити. Що покладе в рюкзак товариша група?

Є у цієї гри ще кілька правил.

Перше: ми кладемо в рюкзак тільки ті якості, свідками прояву яких ми стали під час спільної роботи.

Друге: ми не можемо покласти в рюкзак якість характеру, за яку не проголосувала вся група. Навіть одна людина з вас володіє правом вето.

Групі доведеться переконати його, інакше спірне якість так і не потрапить

в багаж вашого товариша.

Примітка: для кожного учасника, якому група допомогла зібрати особистий багаж, складаємо підсумковий список, вказуємо дату і ставимо підписи членів групи. Цей лист урочисто вручаємо зібраному в дорогу гравцеві.

Завершення: обговорення гри.

Що вам сподобалося в грі?

Що змусило задуматися над тим, як сприймає вас група?

Які речі, дані вам в дорогу групою, стали для вас несподіванкою?

Чи згодні ви з тим багажем, яким група спорядила вас?

Може бути, ви не готові або не хочете прислухатися до думки групи?

Що з багажу ви хотіли б все ж залишити.

А. А.

Ви молодці ви гарно попрацювали . Ми дякуємо вам вам за співпрацю і на завершення хочу сказати. Лідерство документально не оформлюється, залежно від ситуації може переходити від однієї людини до іншої.

А. В.

В певній групі завжди є боротьба за лідерство. Але якщо людина впевнена в своїх силах, важливості своїх намірів, вона має обстоювати свою позицію. Справжній лідер той, за ким люди йдуть добровільно та свідомо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Парадоксальність лідерства: людина і повинна, і не повинна прагнути лідерства. З одного боку, не прагнути лідерства – не розумно і навіть безглуздо. Бо це означає хотіти стати підлеглим, пересічним, залежним, невиразним. Така людина – лише інструмент. З іншого боку, людина, яка вирішила бути лідером, може в будь-який момент втратити свій шанс, якщо вона відкрито, нахабно йтиме до своєї мети. Лідерство — це втаємничені міжособистісні стосунки, їх не виставляють напоказ.

 

 

Для цього лідер повинен допомагати людям досягти успіху. Робити все для своєї команди, щоб досягти мету. На великих підприємствах це освіта і професійна підготовка.

- - Як ви можете допомогти членам своєї команди, як командир? (відповіді учнів)

 

Лідер повинен довіряти сам надійним людям. Для загального успіху необхідна взаємна довіра. Людина відчуває свою значущість, якщо йому довіряють конфіденційну інформацію. Визнавати заслуги будь-якого члена і пишатися досягненнями всієї команди в цілому. Необхідні заохочення, підбадьорення, віддавати належне успіхам всіх співробітників.

Лідер повинен вміти тримати своє слово. Виконувати обіцянки. Інакше не буде ніякого довіри з боку оточуючих.

Лідер повинен бути терплячим. Ви працюєте з людьми, а люди всі різні, кожна людина - індивідуальність. Тому не можна «ставити хрест» на людину, поки не вичерпаєте всі можливості для поліпшення відносин з ним.

Лідер повинен вивчати людей і розуміти їх.

- Для чого це потрібно? (відповіді учнів)

 

Лідеру це необхідно, щоб знати здібності кожного члена команди, тоді лідер зможе розподіляти доручення, виходячи з можливостей і здібностей кожного члена команди. Це допоможе йому бути впевненим у правильності виконання завдання.

Лідер повинен вміти надихати інших. Від того, наскільки добре виконує команда свої функції, залежить його успіх.

По ходу пояснення на дошці оформляється силует людини.

Висновок:

Найкращий з найкращих, але не лідер. Людина досвідчена, уважна, привітна до всіх, але не лідер. Претендент на лідерство повинен у чомусь головному вирізнятися на фоні трупи, але не настільки, щоб стати винятком. Він має правильно розуміти важливість проблем колективу, уособлювати думки і сподівання більшості й діяти, реалізовуючи групову мету.

Людина може і водночас не може відмовитися від лідерської ролі. Лідера не призначають, його обирають, йому можна довірити свою долю. Але кожен з таких обранців може відмовитися, не брати на себе відповідальність.

Лідер усе й водночас нічого не вирішує. Основна функція лідера — розв'язувати проблемні ситуації життєдіяльності групи, до якої він належить, вести за собою людей до перемоги, але водночас лідер є заручником суспільних норм, традицій, цінностей. Один необережний крок — і він уже не лідер. А претенденти на лідерство є завжди. За лідерство слід і не слід боротися.

 

 

Матеріал для тренера

Д. Макгрегор встановив, що конкретні методи роботи лідера

залежать від загальної концепції, яку даний лідер дотримується стосовно

людей. Макгрегор виділив дві можливі концепції, назвавши їх теорією Ікс і

теорією Ігрек. Теорія Ікс - це песимістичний погляд на природу людини.

61

Керівники, сповідують теорію Ікс, виходять із переконання, що людина за

своєю природою ледача, уникає роботи і пов’язаної з нею

відповідальності. Вони вважають, що їхні підлеглі переслідують свої

егоїстичні інтереси, що їм байдужі інтереси організації, що люди в

більшості своїй не бажають самостійно приймати рішення , а схильні

підкорятися рішенням вищестоящої особи. Внаслідок такої керівник

змушений постійно контролювати своїх підлеглих, адже він переконаний,

що ... їх потрібно перевіряти, підганяти і навіть карати, коли вони не

бажають докласти зусиль.

Навпаки, теорія Ігрек припускає позитивний погляд на людину. Її

прихильники вважають, що людина від природи діяльна і здатна сама

організувати свою діяльність, що в сприятливих умовах вона прагне до

відповідальності, до самостійного прийняття рішень, виявляючпри цьому

властиве їй творчу уяву. Лідер, який сповідує теорію Ігрек, не буде чинити

тиску на людей або загрожувати їм покаранням, він швидше представить

їм повну свободу дій.

Розвиваючи теорію Макгрегора, В. Оуші запропонував ще один

варіант ставлення до людини, назвавши його теорією Зет. Лідери, які

дотримуються теорії Зет, виходять з того, що людям властива деяка

активність, але без належного керівництва вони швидше за все будуть

працювати неефективно. Такі керівники прагнуть встановити довірчі і

кооперативні відносини зі своїми працівниками, намагаються виховати в

підлеглих відданість організації і побудувати роботу так, щоб

найважливіші рішення рядові працівники і керуючий персонал приймали

спільно».

 

Структура образу лідера.

Способи позиціонування лідерських якостей

.

Матеріал для тренера

Наше сприйняття – то дзеркало, яке формує наше враження про себе,

нашу Я-концепцію. Безумовно, оточуючі нас люди (сім’я, друзі, колеги)

коректують нашу самоідентифікацію. Іноді до такої міри, що уявлення про

власне Я змінюється до невпізнання у людини, схильної сприймати думку

з боку і довіряти іншим набагато більше, ніж самому собі.

Деякі люди мають дуже детальну розроблену Я-концепцію. Вони

вільно можуть описати власну зовнішність, вміння, навички, риси

характеру. Вважається, що чим багатше моє уявлення про себе, тим

простіше я можу впоратися з вирішенням різних проблем, тим більш

спонтанним і впевненим буду в міжособистісної комунікації.

Наступна гра допоможе учасникам тренінгу в розробці і уточненні

Я-концепції та представленні її товаришам по групі.

32

3.Вправа  «Реклама»

Цілі:

- оволодіти активним стилем спілкування і розвинути в групі

відносини партнерства;

- розвинути самостійність, творчий підхід до завдання, лідерські

навички в учасниках тренінгу;

- потренуватися у здатності переконувати - навичці, необхідній для

лідера.

Розмір групи: не важливий.

Ресурси: аркуші ватману, фарби, олівці, фломастери, шматки

кольорової тканини тощо.

Тривалість: 60-90 хвилин.

Хід вправи

Це одна з дуже ефективних вправ у створенні атмосфери довіри,

співпраці, спільної творчості.

Група розбивається на пари. Важливо простежити за тим, щоб разом

опинилися люди, як можна менш знайомі один з одним. Ведучий пояснює

завдання.

– Уявіть, що кожен з вас – член закритого елітарного клубу.

Природно, що ви знайомі з усіма його учасниками, довіряєте їм, вам добре

разом. Раз на рік двері клубу відкриваються для всіх. У цей день ви можете спробувати ввести в коло членів клубу своїх друзів. Для цього вам належить підготуватися і дати своєму товаришеві таку рекомендацію, щоб ні один з членів клубу не зміг проголосувати проти прийому новачка. Це нелегко, але можливо.

 

Як практично буде проходити прийом? Ви розбилися на пари. Кожен

з учасників пари подумає кілька хвилин і розповість своєму партнеру про свої позитивні якості.

Якість це може бути будь-якою, але значущою. У свою чергу, той,

хто розповів про себе вислуховує історію свого партнера про те як, що

виділяє його серед інших людей і дозволяє претендувати на прийом в клуб.

Після того як ви поділилися один з одним інформацією про свої

позитивний якості, вам доведеться поламати голову над тим, яким чином представити перед членами клубу вашого товариша.

Відрекомендувати його ви можете будь-яким максимально ефектним

способом. Наприклад:

– інтерв’ю, яке представляє героя, в теле-чи радіостудії;

– малюнок, комікс, шарж з подальшим театралізованим коментарем;

– інсценування, що представляє особисті якості кандидата;

– коментар спортивного оглядача (якщо ваш герой робить успіхи в

спорті і саме тут виявляються його людські гідності, завзятість, надійність,

сила волі),

– репортаж з виставки, концерту, конкурсу (за умови, що досягнення

вашого героя проявляються саме в цій сфері діяльності) тощо.

Жанр рекламного виступу не регламентований. Все, чим багата ваша

фантазія, може виявитися вдалим. Подбайте лише про те, щоб обрана

форма максимально відображала зміст вашого уявлення. Ще одна важлива

деталь: розповідаючи про достоїнства людини, не забудьте назвати його

ім’я!

Всім зрозуміло завдання? Є питання? Пари приступили до роботи.

– Закінчуємо знайомство з партнером. Уточніть останні деталі і

приступайте до підготовки своєї рекламної п’ятихвилинки. Через 20

хвилин оголошується загальні збори членів клубу для обговорення

кандидатів.

35

Ці 20 хвилин ведучий проводить в роботі з учасниками, переходячи

від пари до пари, стимулюючи роботу над рекламою. Іноді доведеться

порадити, яка форма буде найбільш актуальна для розповіді про ті або інші

якості, допомогти подолати ніяковість в вихвалянні поки що малознайомої

людини перед іншими малознайомими людьми. Нерідко втручання і

підтримка режисера потрібні навіть на більш ранньому етапі, коли

учасники пари розповідають один одному про свої достоїнства. Часом

можна почути від молодого «актора»: «А я не знаю, які у мене позитивні риси!» З’ясовується, що для багатьох простіше визначити, в чому вони слабкі, недосконалі, ніж назвати якості, якими людина вправі пишатися. Іноді риси характеру підміняються назвою досягнень: «Я – кращий працівник у колективі», «У мене – перше місце в конкурсі кращого спеціаліста». У таких випадках потрібно перекласти досягнення на іншу мову: що в мені допомогло домогтися такого яскравого результату? Завзятість? Сила волі? Прагнення довести справу до кінця?

– Увага, оголошується хвилинна готовність! Прохання всім зібратися

в залі клубу на церемонію представлення нових учасників!

Зараз нам належить познайомитися з новими кандидатами. Якщо

рекомендація, подана вам, шановні члени клубу, здасться достатньою і

переконливою, прошу своїми оплесками висловити рішення про прийом в члени клубу. А тепер я запрошую на сцену першу пару учасників!

Завершення: обговорення вправи.

Після того як всі пари представили один одного, з’ясовуємо, що дала

кожному робота над завданням. Відзначаємо оригінальні ідеї та вдалі

виступи, дружність атмосфери і важливість підтримки.

 

  1. Вправа «Слідами Кассандри»

Цілі:

- сформувати позитивної установки на просування бренду;

- усвідомити свої цілі просування.

Ресурси: роздатковий матеріал (робочий зошит), кришталева куля.

Хід роботи

Ви – найвідоміший провісник міста. І ви ніколи не помиляєтесь. До вас прийшов молодий чоловік, дуже схожий на вас. Він запитує вас про те,що хвилює усіх людей старого міста: «Ким я буду через 5 років, через 10 років?» «Які перспективи мого особистісного росту?»

Ви дивитесь у кришталеву кулю, грає тиха мелодійна музика… Трішки помрійте, зробіть глибокий вдих та розслабтесь, закрийте очі та помандруйте у майбутнє.

Крок 1. Подивіться у кришталеву кулю та побачте себе через 10-15 років. Чим ви займаєтесь, щоб заробляти собі на життя?

Крок 2. Що приносить вам найбільше задоволення? Чим із досягнутого та створеного вами ви можете пишатись? Що ви можете сказати про своїх колег, друзів?

Крок 3. Спробуйте зустрітись із ними, подивіться їм у вічі, почуйте їхній голос. Ви можете спитати у них про що завгодно. Чим ви займаєтесь? Як вам вдалося досягнути успіху? Які справи ви закінчили? Як ви цього досягли? Як ви проводите свій вільний час?

Крок 4. Презентуйте свої досягнення майбутнього учасникам групи у теперішньому часі. Вони задають вам реальні питання: «Чим ви займаєтесь? Як вам вдалося досягнути успіху? Які справи ви закінчили? Як ви цього досягли? Як ви проводите свій вільний час?»

Завершення: обговорення вправи.

Питання:

На які питання інших учасників було найважче відповідати? Чому?

На які питання інших учасників було найлегше відповідати?

Матеріал для тренера

Група ділиться на трійки, учасники презентують у трійках.

1

 

docx
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку