РОЗВИТОК ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ ФІЗИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДУ ПРОЕКТІВ
Магістрантки 2 року навчання
денної форми навчання
Мицик Марії Валеріївни
Науковий керівник:
кандидат пед. наук, доцент,
Стецик С. П.
Актуальність проблеми. У наш час підхід до навчання і освіти помітно змінився порівняно з минулим століттям. Стандартний метод «завчи і повтори» з кожним днем стає все менш актуальним. Адже у житті, як нам відомо, кожна проблемна ситуація особлива, тому її вирішення потребує творчого підходу. Завдання школи не тільки дати знання учням, але й допомогти їм стати повноцінними членами суспільства, розвинути всі необхідні компетентності для цього, зокрема вміння мислити творчо. Узагалі вся освіта в Україні зараз зазнає перетворень, зумовлених реформуванням на засадах компетентністно-орієнтованого навчання (Competence-Oriented Education), яке на відміну від традиційного, зосереджене не на накопиченні знань, а на формуванні в учнівської та студентської молоді здатності практично діяти, бути готовим використовувати отримані знання для вирішення соціальних та професійних завдань.
У парадигмі сучасної освіти вагоме значення надається формуванню активної, творчої особистості, конкурентоспроможного фахівця, здатного критично мислити, продукувати оригінальні ідеї, приймати нестандартні рішення у розв’ язанні поставлених завдань.
Актуальність проблеми та її недостатня теоретична й практична розробленість зумовили вибір теми дослідження : «Розвиток творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів».
Мета дослідження – теоретично обгрунтувати та перевірити педагогічні умови ефективного розвитку творчих здібностей учнів на уроках фізики з використанням методу проектів.
Основні завдання дослідження :
– здійснити аналіз наукової літератури з проблеми дослідження та з’ясувати сутність базових понять дослідження: «здібності», «творчі здібності», «проект», «діяльність», «проектна діяльність»;
– теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів;
– здійснити аналіз стану проблеми розвитку творчого мислення учнів ліцею «Універсум»;
– розробити орієнтовну програму щодо розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів;
– підготувати методичні розробки занять щодо розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів;
– розробити методичні рекомендації щодо розвитку творчого мислення на уроках фізики з використанням методу проектів.
Об’єкт дослідження – процес розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів.
Предмет дослідження – педагогічні умови ефективного розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів.
Практичне значення одержаних результатів полягає у обґрунтуванні та перевірці педагогічних умов ефективного розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів; розробці орієнтовної програми розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів та методичних рекомендацій щодо розвитку розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів.
Зміст розділу 1. Різні аспекти проблеми розвитку творчих здібностей особистості розглядалися у працях філософів (Є. Басін, М. Бердяєв, Д. Говорунта ін.), психологів (Д. Богоявленська, Л. Божович, Л. Виготський, О. Галін, В. Кузін, А. Маслоу, Я. Пономарьов, С. Рубінштейн, Н. Тализіна, Б. Теплов та ін.), педагогів (Є. Антонович, В. Бутенко, І. Зязюн, Л. Ліхачов, С. Мельничук, Б. Неменський, О. Рудницька та ін.).
Аналізуючи наукову літературу з означеної проблеми, можна виявити ряд суперечностей: між потребами розвитку творчих здібностей особистості та недостатнім рівнем підготовки педагога до такої діяльності; між потребами суспільства у розвитку творчих здібностей особистості та недостатньою розробленістю педагогічних технологій щодо розвитку творчих здібностей в учнів.
В умовах сучасності все гостріше постає проблема відмови від консервативних методик навчання, у яких учням відводиться пасивна або мінімально активна споглядальна роль. Тому в закладах середньої та вищої освіти все активніше впроваджуються інноваційні форми та дослідницькі, творчі методи навчання. Як провідний вид навчальної діяльності в арсеналі подібних педагогічних методів та засобів навчання розглядається проектування. Таким чином учневі відводиться активніша роль у навчальному процесі, а на вчителя покладається виконаня лише спрямовуючої, узагальнюючої та міжпредметної функції.
Насправді, метод проектів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у другій половині ХІХ століття в школах США і увійшов в історію під назвою «метод проблем». Поява методу пов’язана з ідеями гуманістичного напряму у філософії та освіті, розробленого американським філософом і педагогом Джоном Дьюї та його учнем Вильямом Кілпатріком. Питання організації навчання за методом проектів детально описують роботи Л. Левіна, Е. Коллінса, П. Блонського та інших педагогів. Дьюї запропонував будувати навчання на активній основі, через доцільну діяльність того, хто навчається, враховуючи його особисту зацікавленість певною темою. Вирішальним елементом роботи за проектною системою є виконання проекту – значного за обсягом і складністю завдання, міцно пов’язаного з повсякденним життям у різноманітних аспектах. Організації проектної діяльності учнівської та студентської молоді приділили багато уваги такі сучасні вчені, як К. Баханова, В. Паламарчук, І. Підласий, О. Пометун, О. Пєхота та ін. Науковці вважають, що залучення до проектної діяльності повинно орієнтуватися на здобуття учнями нових знань у тісному зв’язку з реальною життєвою практикою. Проектна діяльність підштовхує до «мозкового штурму», у процесі якого визначаються нові актуальні проблеми. У процесі реалізації завдань проекту учнівська молодь здобуває знання, визначає цілі, шукає ефективніші шляхи та оптимальніші засоби їх вирішення, удосконалює комунікативні навички. Застосування проектної діяльністі забезпечує розширення можливостей співпраці. Кожен учасник проекту бере участь у виорі теми, постановці мети і завдань, таким чином відбувається суб’єкт-суб’єктна взаємодія учнів, а їх спільні творчість і праця створюють сприятливу атмосферу і значно збагачують мотивацію до навчання.
Зміст розділу 2. У роздділі 2 роботи наведено аналіз та результати дослідження стану та умов розвитку творчого мислення учнів ліцею «Універсум». Для виконання цього завдання складена загальна характеристика закладу освіти, проведена діагностика розвитку творчого мислення учнів за рядом методик: методика “Анаграми” (модифікація тесту Г. Айзенка Н.А.Головань), методика “Доповнення слів” (модифікація тесту Г.Айзенка доцентом Н. А. Головань), методика “Легкість асоціювання” (модифікація тесту Г.Айзенка доцентом Н. А. Головань), методика образотворчого візуального мислення Е.П. Торренса, методика доповнення Кет Френк (модифікація В.М. Козленка), тест Гілфорда та ін.
Протягом написання роботи було також розроблено плани навчальних проєктів та відповідіні методичні рекомендації з таких тем: «Екологічні проблеми теплоенергетики та теплокористуання», «Енергозбережувальні технології», «Унікальні фізичні властивості води», «Електрика в житті людини», які були виконані учнями ліцею «Універсум» протягом минулого і поточного навчального року.
Нещодавно була проведена повторна діагностика розвитку творчого мислення учнів, яка показала позитивну динаміку в учнів-учасників проєктної діяльності.
Висновки. У роботі вдалося здійснити аналіз наукової літератури з проблеми дослідження та з’ясувати сутність базових понять дослідження; теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів; здійснити аналіз стану проблеми розвитку творчого мислення учнів ліцею «Універсум»; розробити орієнтовну програму щодо розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів; підготувати методичні розробки занять щодо розвитку творчого мислення учнів на уроках фізики з використанням методу проектів; розробити методичні рекомендації щодо розвитку творчого мислення на уроках фізики з використанням методу проектів.
Література