1
Автор-упорядник (або автор-укладач):
Бітюцька О.Л., вчитель математи та фізики Куп’янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст №11 Куп’янської міської ради
Модульно – розвивальна система відрізняється від традиційної інноваційною системою програмно – методичного забезпечення. В роботі подано міні-підручник з теми "Електричний заряд. Електричне поле", розроблений згідно з навчальною програмою та з урахуванням вікових і соціальних особливостей дітей
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: У-М(1х30)
|
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять, уявлення |
Електричний струм. Електричне коло.
Твої завдання
Знати : поняття електричний струм , електричне коло .
Нормувати: креслити схеми простих електричних кіл, складати електричні кола.
Цінувати: позитивні людські якості.
Пам’ятка для учнів:
Рефлексія
- готовий; - частково готовий; - не готовий
Завдання 1. Тестова робота
1. Заряд, який виникає на ебонітовій паличці під час натирання хутром, називається:
а) позитивним;
б) негативним;
в) нейтральним.
2. Однойменно заряджені тіла:
а) притягуються;
б) відштовхуються;
в) не взаємодіють.
3. Заряд електрона дорівнює:
а) 1,6·10-19 Кл;
б) -1,6·10-19 Кл;
в) -1,6·1019 Кл.
4. Установіть відповідність:
1) якщо від атома відірвати один електрон, він стає …
2) якщо атом приєднав один електрон, він стає …
3) якщо атом приєднав один електрон і один протон, він стає …
а) залишається нейтральним;
б) позитивним іоном;
в) негативним іоном.
5. Продовжте речення:
Прилад для дослідження наелектризованості тіл називають …
Завдання 2. Встанови відповідність між електричними приладами та їх умовним позначенням на схемі.
________________________________________________________
_________________________________________________________
Завдання 3. Склади електричне коло.
Завдання виконай за планом.
Завдання 4. Назвати елементи електричного кола, яке зображене на рисунку.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. За малюнком накреслити схему електричного кола.
Звдання 6. Заповни порожні клітинки
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (2х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Дії електричного струму. Електрична провідність матеріалів: провідники та діелектрики. Напрямок струму.
Дивно не те, що Всесвіт нескінченний,
а те, що людина може пізнати його таємниці.
Б. Паскаль
Твої завдання:
Знати: особливості теплової, магнітної, хімічної дії електричного струму.
Нормувати: спостерігати явища, викликані електричним струмом у різних середовищах.
Цінувати: безмежні можливості пізнання, пояснювати фізичні явища, виходячи з електронної теорії
Пам’ятка для учнів:
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1. Назвати прилади зображені на малюнку. Накреслити схему електричного кола
____________________________________________________________________
Завдання 2. Використовуючи малюнки назви дії електричного струму.
__________________
Завдання 3. Дайте відповіді на питання.
1) У яких пристроях використовується теплова дія струму?
2) У яких пристроях використовується магнітна дія струму?
3) Які дії струму можна спостерігати, пропускаючи струм через морську воду?
4) Як ви вважаєте, чи буде рухатися стрілка компаса під час удару блискавки?
5) Чому спалах блискавки супроводжується громом?
Завдання 4. Визначити, які з поданих тверджень є хибними:
Твердження:
Завдання 5. Розв’язати задачі
Задача 1. Електричне поле поширюється у вакуумі зі швидкістю 300 000 км/с. За який час воно пошириться на відстань, що дорівнює земному екватору (радіус Землі 6,4·106 м), та на відстань від Землі до Сонця (1,5·1011 м).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Задача2. (винахідницька)
Як за допомогою електричного кола:(джерело струму, лампочка, ключ) з’ясувати чи заходиться в посудині дистильована вода (вода, звільнена від домішок)?
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (3х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Джерела електричного струму. Гальванічні елементи. Акумулятори
Твої завдання:
Знати: поняття: електричний струм, напрямок електричного струму; будову та принцип дії гальванічних елементів.
Нормувати: користуватися положеннями електронної теорії для пояснення існування електричного струму, користуватися різними джерелами струму (гальванічні елементи, акумулятори, блок живлення),
Цінувати: науковий світогляд та інтерес до вивчення фізики.
Пам’ятка для учнів:
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1. Які види енергії перетворюються даними джерелами струму в електричну енергію
Завдання 2. Порівняй досліди, проведені на малюнках. Що спільного і чим відрізняються досліди? Зроби висновок.______________________________
__________________________________________________________________
Завдання 3. Назвати джерела струму зображені на малюнках
Завдання 4. Дайте класифікацію джерелам струму
Джерело струму |
Спосіб поділу зарядів |
Застосування |
Фотоелемент |
|
|
Термоелемент |
|
|
Електромеханічний генератор |
|
|
Гальванічний елемент |
|
|
Акумулятор |
|
|
Завдання 5. Виконай домашній експеримент
Для досвіду тобі знадобиться:
Міцний паперовий рушник; харчова фольга; ножиці; мідні монети; кухонна сіль; вода; два ізольованих мідних дроти; маленька лампочка (1,5 В).
Твої дії:
1. Розчини у воді трохи солі.
2. Наріж охайно паперовий рушник і фольгу на квадратики трохи крупніше монет.
3. Намочи паперові квадратики в солоній воді.
4. Поклади один на одного стопкою: мідну монету, шматочок фольги, знову монету, і так далі кілька разів. Зверху стопки має бути папір, внизу - монета.
Захищений кінець одного дроту підсунь під стопку, другий кінець приєднай до лампочки. Один кінець другого проводу поклади на стопку зверху, другий теж приєднай до лампочки. Що вийшло?
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (2х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Сила струму. Амперметр. Вимірювання сили струму.
Лабораторна робота
« Вимірювання сили струму за допомогою амперметра»
Краса експерименту залежить, насамперед,
від задуму, що проникає в саму суть, від того,
чи цей експеримент ставить запитання,
на яке природа готова дати відповідь.
Д. Томсон
Твої завдання:
Знати: поняття “сила струму”.
Нормувати: пояснювати природу електричного струму в металах, вимірювати силу струму; формулювати означення електричного струму.
Цінувати: роль вчених в пізнанні законів природи.
Пам’ятка для учнів:
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі; - є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1. Виконай тестове завдання
1. Які ще (крім вільних електронів) заряджені частинки є в металах? Де вони знаходяться?
а) Позитивні іони; на постійному для кожного місці.
б) Позитивні іони; у вузлах кристалічної решітки.
в) Атоми; у вузлах кристалічної решітки.
г) Негативні іони; кожен на визначеному місці.
2. Яке явище, що супроводжує проходження струму через провідну електричну рідина, обумовлено хімічною дією струму?
а) Виділення на опущених в рідину електродах речовин, що входять до складу молекул рідини.
б) Виділення на позитивно зарядженому електроді металу.
в) Виділення на обох електродах газу.
3. Кристалічна решітка металу, утворена іонами, що має позитивний заряд. Чому ж метали електрично нейтральні?
а) Тому що вільні електрони в металі, рухаючись хаотично, потрапляють на поверхню і екранують позитивний заряд решітки.
б) Тому що іони зберігають своє розташування у твердому тілі.
в) Тому що загальний негативний заряд всіх вільних електронів дорівнює всьому позитивному заряду іонів.
г) Серед відповідей немає правильної.
4. За допомогою якого приладу можна виявити електричний струм в ланцюзі?
а) Електрометра. б) Електроскопа.
в) Гальванометра. г) Гальванічного елементу.
5. Яка швидкість поширення електричного струму в ланцюзі?
а) Вона дорівнює середній швидкості хаотичного руху електронів.
б) Ця швидкість нескінченно велика.
в) Вона дорівнює швидкості впорядкованого руху електронів в провідниках.
г) Вона дорівнює швидкості поширення в ланцюзі електричного поля.
6. Яку дію електричного струму не спостерігається в металах?
а) Теплове. б) Хімічна. в) Магнітне.
7. На якій схемі напрямок струму вказано стрілкою неправильно?
а) № 1. б) № 2. в) № 3.
8. На якому малюнку стрілки не відповідають загальноприйнятим позначенням напряму електричного струму в ланцюзі?
а) № 1.
б) № 2.
в) № 3.
Завдання 2. У чому головна відмінність між струмом у металевому провіднику, яким розряджають електроскоп, і струмом у провіднику, який з'єднує полюси джерела струму?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Запишіть в амперах силу струму:
2000мА = А
150мА = А
55мкА = А
3кА = А
0,025кА = А
Завдання 4. Яку фізичну величину вимірює прилад, шкала якого показана на рисунку? Яка його ціна поділки? Які покази приладу?
Завдання 5. Яка сила струму в електричному колі, якщо через поперечний переріз провідника проходить заряд 100 Кл за 4 с?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 6. Сила струму через електричну лампочку кишенькового ліхтарика становить 0,22 А. Який заряд проходить через лампочку за 10 хв?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 7. Якщо через поперечний переріз провідника щосекунди проходить близько 6∙1018 електронів, то чому дорівнює сила струму у провіднику?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Практичне завдання.
1. Накреслити схему електричного кола з послідовним з’єднанням джерелом струму, вимикачем резистором, амперметром, електричною лампою і з’єднувальними провідниками.
2. Скласти електричне коло.
3. Амперметр послідовно підключити до різних ділянок кола та зафіксувати покази амперметра.
4. Порівняйте покази амперметра для різних ділянок кола з’єднаних послідовно. Зробіть висновки.
Рефлексія.
(Проведіть стрілки до тих тверджень, які відповідають вашому стану наприкінці уроку).
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (2х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Електрична напруга. Вольтметр. Вимірювання напруги. Лабораторна робота « Вимірювання електричної напруги за допомогою вольтметра»
У судинах багатьох фізиків
тече струм лише високої напруги.
Юнг
Твої завдання:
Знати: поняття “ електрична напруга ”.
Нормувати: креслити схеми простих електричних кіл, складати електричні кола, вимірювати напругу.
Цінувати: доброту, час, самостійність.
Пам’ятка для учнів:
Рефлексія
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1. Виберіть правильну відповідь
1. Сила струму - це фізична величина, рівна...
а) ...електричному заряду, що пройшов по електричної ланцюга за час її роботи.
б) ...електричному заряду, який пройшов в ланцюзі через поперечний переріз провідника.
в) ...електричному заряду, який пройшов в ланцюзі через поперечний переріз провідника за 1 с.
г) ...електричному заряду, переміщеному за 1 с від позитивного полюса джерела струму до негативного.
2. Як названа одиниця сили струму?
а) Джоуль (Дж). б) Ват (Вт). в) Кулон (Кл). г) Ампер (А).
3. Переведіть в міліампери сили струму, що дорівнює 0,05 А і 500 мкА.
а) 50 мА і 0,5 мА. б) 500 мА і 5 мА.
в) 500 мА і 0,5 мА. г) 50 мА і 5 мА.
4. Яка сила струму в колі, якщо протягом 4 хв. крізь її поперечний переріз пройшов заряд 120 Кл?
а) 30 А. б) 0,5 А. в) 5 А. г) 3 А.
5. Силу струму вимірюють...
а) ...гальванометром. б) ...гальванічним елементом.
в) ...амперметром. г) ...електрометром.
6. За показаннями амперметра № 2 сила струму в колі дорівнює 0,5 мА. Яку силу струму зареєструють амперметри № 1 та № 3?
а) № 1 - менше 0,5мА, № 3 - більше 0,5 мА.
б) № 1 - більше 0,5 мА, № 3 - менше 0,5 мА.
в) № 1 та № 3, як і № 2, - 0,5 мА.
7. За якою формулою визначають силу струму?
а) N = A/t. б) I = q/t. в) m = Q/λ. г) m = Q/L.
8. Виразіть сили струму, рівні 0,3 А і 0,03 кА, міліамперах?
а) 30 мА і 3000 мА. б) 300 мА та 30 000 мА.
в) 300 мА і 3000 мА. г) 30 мА та 30 000 мА.
9. Чому дорівнюють сили струму в амперах 800 мкА і 0,2 кА?
а) 0,008 А і 200 А. б) 0,0008 А і 20 А.
в) 0,0008 А і 200 А. г) 0,008 А і 20 А.
10. У провіднику, включеному в ланцюг на 2 хв., сила струму була дорівнює 700 мА. Яка кількість електрики пройшло через його переріз за цей час?
а) 8,4 Кл. б) 14 Кл. в) 1,4 Кл. г) 84 Кл.
11. Силу струму в який лампі показує включений в цей ланцюг амперметр?
а) № 1. б) У № 2.
в) № 3. г) В кожній з них.
12. На якій ділянці ланцюга, в якій працюють електролампа та дзвінок, треба включити амперметр, щоб дізнатися силу струму в дзвінку?
а) До дзвінка (за напрямом електричного струму).
б) Після дзвінка.
в) Біля позитивного полюса джерела струму.
г) На будь-якій ділянці цього ланцюга.
Завдання 2. Збери електричне коло, яке відповідає схемам та дай відповіді на питання: 1) Від чого залежить сила струму в обох колах?
2) Чи однакове електричне поле створюють джерела струму в колах?
Висновок._________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3. Яку фізичну величину вимірює прилад, шкала якого показана на рисунку? Яка ціна його поділки? Які покази приладу?
Завдання 4. Визначте ціну поділки шкали приладу.
А |
Б |
В |
Г |
0,2 В на поділку |
0,1 В на поділку |
0,5 В на поділку |
1 В на поділку |
Завдання 5. Яка напруга на електричній лампі, якщо для переміщення в ній кожних 100 Кл електрики необхідно виконувати роботу 1,2 кДж?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 6. Яка робота виконується електричним полем у лампі за добу, якщо напруга в ній становить 220 В, працює вона 3 год. на добу і за годину через неї протікає заряд величиною 4 Кл?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 7. Під час перенесення 60 Кл електрики з однієї точки електричного кола в іншу за 12хв виконано роботу 900 Дж. Визначте напругу і силу струму в колі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 8. Учень, помилившись, увімкнув амперметр замість вольтметра під час вимірювання напруги в лампі. Укажіть, що відбудеться з розжаренням лампи:
А розжарення нитки зменшиться
Б нитка перегорить
В розжарення нитки збільшиться
Г лампа не увімкнеться
Практичне завдання.
1. Накреслити схему електричного коло з послідовним з’єднаними резистором, електричною лампочкою, вимикачем, джерелом струму, та скласти таблицю для записів результатів.
2. Замкнути коло вимикача.
3. Вольтметр паралельно приєднати до кінців електричної лампочки, потім до кінців резистора. Результати записати.
4. Приєднати вольтметр до кінців з’єднаних послідовно резисторів і електричної лампочки. Результати записати.
5. Зробіть висновки про значення напруги на послідовному з’єднаних резисторів та електричної лампочки і суми спадів напруги взятих резисторів та лампочки.
.
Рефлексія.
Підсумок власної діяльності на уроці |
ТАК |
НІ |
ІНШЕ |
Дізнався про нове, невідоме раніше |
|
|
|
Зрозумів те, чого не розумів раніше |
|
|
|
Переконався, що багато чого ще не знаю |
|
|
|
Самоосвіта – шлях до самовдосконалення |
|
|
|
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (2х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Електричний опір. Залежність опору від довжини провідника, площі поперечного перерізу та матеріалу. Питомий опір провідника. Реостати. Лабораторна робота « Визначення залежності електричного опору від довжини провідника , площі поперечного перерізу та матеріалу»
Твої завдання:
Знати: поняття електричний опір, питомий опір.
Нормувати: пояснювати причини електричного опору, користуватися реостатом, знаходити в таблиці значення питомого опору.
Цінувати: час, отримані знання, самостійність
Пам’ятка для учнів:
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1.
Питомий опір сплаву фехраль дорівнює 1,2 Ом·мм² /м . Що це означає?
__________________________________________________________________
Завдання 2.
Питомий опір провідників збільшується із зростанням температури, тому що ...
А збільшується швидкість хаотичного руху вільних електронів;
Б зменшується швидкість хаотичного руху вільних електронів;
В зменшується швидкість упорядкованого руху вільних електронів;
Г збільшується швидкість упорядкованого руху вільних електронів.
Завдання 3.
Дротину протягують через волочильний верстат, у результаті чого її діаметр зменшується вдвічі, а маса залишається сталою. Визначте, як зміниться після цього опір дротини.
А |
Б |
В |
Г |
збільшиться у 16 разів |
збільшиться у 8 разів |
збільшиться у 4 рази |
збільшиться у 2 рази |
Завдання 4.
Яка площа поперечного перерізу константанової дротини опором 50 Ом, якщо її довжина 5 м?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Практичне завдання
1. Скласти електричне коло за схемою. Зміною положення повзунка реостата підібрати силу стуму не більшу за 0,5 А, щоб не перевантажити джерело струму.
2. Виміряти силу струму і напругу на досліджуваному опорі при цій силі струму.
3. Виміряти довжину провідника лінійкою, а діаметр дроту – мікрометром у трьох – чотирьох місцях. Обчислити середнє значення діаметра.
4. Обчислити наближене значення питомого опору провідника.
5. Визначити інструментальну похибку вимірювальних приладів і похибки відліку. Обчислити максимальні відносні і абсолютні похибки вимірювання питомого опору провідника.
Завдання 5.
Як зміняться покази приладів, якщо ковзний контакт реостата перемістити праворуч? Опір з'єднувальних провідників та внутрішній опір гальванічного елемента не враховуйте.
А Показ вольтметра зменшиться, показ амперметра не зміниться.
Б Показ амперметра збільшиться, показ вольтметра зменшиться.
В Покази амперметра та вольтметра зменшаться.
Г Показ амперметра зменшиться, показ вольтметра не зміниться.
Рефлексія.
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (2х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Залежність опору провідника від температури.
Головне, що визначає перемоги в житті:
з інтересом здобувати всю широту знань;
учитися наполегливо, учитися завжди...
М. Зелінський
Твої завдання:
Знати: поняття електричний опір, питомий опір, характер залежності опору від температури.
Нормувати: пояснювати причини залежності електричного опору від температури, користуватися реостатом, знаходити в таблиці значення питомого опору.
Цінувати: самостійність, час, бажання здобувати міцні знання.
Пам’ятка для учнів:
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1.
Установіть відповідність між указаними діями і результатами (можливими змінами опору провідника).
1. Неізольований металевий дріт склали удвоє |
А. Опір провідника не змінився. |
2. Неізольований металевий дріт протягли через волочильний верстат: довжина дроту збільшилася у 2 рази, маса не змінилася. |
Б. Опір провідника збільшився в 4 рази |
3 На неізольованому металевому дроті нарізали різьбу, у результаті цього проща його поперечного перерізу зменшилася вдвічі по всій довжині |
В. Опір провідника збільшився в 2 рази |
4. неізольований металевий дріт вкрили ізоляцією |
Г. Опір провідника опір провідника зменшився в 4 рази |
|
Д. Опір провідника зменшився до нуля |
Завдання 2.
Розв’язати задачі
1) Опір мідної обмотки електромагніту дорівнює 200 Ом за температури 20°С. Який буде опір цієї обмотки при температурі 140 °С, якщо температурний коефіцієнт міді становить 4,3∙10-3 К-1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2) Якого перерізу треба взяти нікеліновий дріт для виготовлення реостата, розрахованого на опір 10 Ом, якщо довжина дроту 4 м, а питомий опір 40 Ом∙м?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3) Щоб виготовити реостат з опором обмотки 40 Ом, узяли ніхромовий дріт, площа поперечного перерізу якого 2,2 мм2. Скільки метрів дроту потрібно?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4) Визначте масу мідного дроту, довжина якого 2 км і опір 8,5 Ом.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6). Треба виготовити нагрівальний прилад, який мав би опір 48 Ом при температурі 800С. Діаметр дроту 0,5 мм, температурний коефіцієнт опору 0,00021 К –1, а питомий опір 0,4 при t = 0С. Задайте залежність довжини провідника від температури. Зробіть висновки. Побудуйте графік цієї залежності та розгляньте його. Визначіть довжину дроту потрібну для розв’язання задачі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рефлексія.
Період : інформаційно пізнавальний |
Модуль: З-П (2х30) |
Привіт, проблемо!
|
Механізми: осмислення, здивування |
Домінанти: аналіз, синтез, пам'ять , уявлення |
Залежність I ( U ). Закон Ома для однорідної ділянки електричного кола
Твої завдання:
Знати: поняття: електричний опір; питомий опір; закон Ома; формули для обчислення сили струму, опору провідника.
Нормувати: складати прості електричні кола; вимірювати силу струму, напругу; вміти користуватися реостатом.
Цінувати: взаємоповагу, бажання здобувати міцні знання.
Пам’ятка для учнів:
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1.
1. Накресліть схему з послідовним ввімкненим джерелом струму, реостата, амперметра, резистора, вимикача. Вольтметр приєднайте паралельно до клем резистора з урахуванням полярності. Позначте на схемі напрям руху в електричному колі і полярності амперметра і вольтметра.
2. Замкнути електричне коло за допомогою вимикача та записати покази амперметра і вольтметра до таблиці.
3. За допомогою реостата змінити значення сили струму в колі. Записати результати до таблиці.
4. Розрахувати за законом Ома опір у кожному із трьох вимірів. Занести значення опору до таблиці.
Завдання 2. На рисунках наведено графіки залежності сили струму в різних споживачах від прикладеної напруги. Визначте, на якому рисунку зображено залежність, що характерна для резистора зі сталим опором.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3. Заповнити порожні клітинки таблиці.
№ з/п |
І |
U |
R |
1 |
500 мА |
120 В |
|
2 |
30 А |
|
0,25 Ом |
3 |
|
4,5В |
15 Ом |
Завдання 4.
Розв'язати задачі
1. Визначте напругу на кінцях залізного провідника завдовжки 150 см і площею поперечного перерізу 0,025 мм2, у якого сила струму 250 мА.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Скільки метрів дроту, опір 1 м якого дорівнює 6 Ом, потрібно взяти, щоб при вмиканні його в коло з напругою 120 В сила струму в колі не перевищувала 1,25А?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. При напрузі між кінцями провідника 4В сила струму в ньому 0,2 А. Якою має бути напруга, щоб у цьому самому провіднику сила струму була 0,04 А?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Період : нормативно-регулятивний |
Модуль: О-С (1х30) |
Девіз: Вмію!
|
Механізми: Добування, осмислення, нормування |
Домінанти: особиста адаптація |
Струм. Напруга. Опір.
Перемагай труднощі розумом,
а небезпеку — досвідом.
Приказка
Твої завдання:
Знати: поняття: сила струму, електрична напруга, електричний опір; питомий опір; закон Ома; формули для обчислення сили струму, опору провідника.
Нормувати: вміння застосовувати свої знання для розв'язування вправ та задач.
Цінувати: взаємоповагу, самостійність, міцні знання.
1.Міркуй самостійно, твори і дій наполегливо.
2. Створи алгоритм або версію розв’язання проблеми .
3. Будь упевнений у своїх здібностях.
Рефлексуй свою готовність до співпраці.
- готовий працювати далі;
- є деякі питання;
- не готовий до співпраці
Завдання 1. Оціни свої знання з теми, поміркуй і дай відповіді на питання
У завданнях 1 – 5 виберіть правильну відповідь.
1. Яка фізична величина характеризує залежність сили струму провідника від його властивостей?
а) |
Сила струму |
б) |
Напруга |
в) |
Питомий опір |
г) |
Опір |
2. Яка фізична величина характеризує протидію електричному струму в провіднику?
а) |
Сила струму |
б) |
Напруга |
в) |
Питомий опір |
г) |
Опір |
3. Від якої характеристики ділянки кола залежить кут нахилу вольт амперної характеристики?
а) |
Сили струму |
б) |
Напруги |
в) |
Питомого опору |
г) |
Опору |
4. Вкажіть позначення та одиницю питомого опору в СІ.
а) |
ρ, Ом.м |
б) |
I, Ампер |
в) |
U, Вольт |
г) |
R, Ом |
5. Яким приладом користуються для регулювання сили струму в колі?
а) |
Годинником |
б) |
Вольтметром |
в) |
Амперметром |
г) |
Реостатом |
У завданнях 6 – 9 допишіть правильну відповідь.
6. Сила струму у провіднику прямо пропорційна __________________________________________________________________
7. 1 Ом – це такий опір провідника, в якому при напрузі ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
8. Графічна залежність сили струму в провіднику від напруги на його кінцях називається______________________________________________________________________________________________________________________________
9. Як залежить опір провідника від площі його поперечного перерізу?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У завданнях 10 – 12 дайте розгорнуту відповідь.
10. Сформулюйте закон Ома для ділянки кола. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. При напрузі на кінцях ділянки кола 2 В сила струму в провіднику 0,3 А. Якою має бути напруга, щоб у цьому самому провіднику сила струму була 0,6 А?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
12. Які характеристики ділянки кола необхідно виміряти, щоб розрахувати її опір?________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Визначити силу струму на ділянці кола, опір якої 20 Ом, при такій самій напрузі 24 В.
5. У різних металів в одиниці об’єму міститься різна кількість вільних електронів, Чи позначається ця відмінність на питомому опорі металу? Чому?___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 3.
Розв’яжи задачі , які відповідають твоєму рівню навчальних досягнень
Середній рівень
1. (1 бал) Від чого залежить питомий опір провідника?
а) від роду речовини;
б) від розмірів провідника;
в) від маси провідника;
г) від кольору металу
2. (1 бал) Встановіть відповідність між назвою приладу та його призначенням:
А амперметр; 1 для вимірювання електричного заряду;
Б вольтметр; 2 для вимірювання електричного опору;
В реостат; 3 для вимірювання напруги;
Г електрометр; 4 для вимірювання сили струму;
5 для регулювання сили струму в колі
3. (1 бал) У скільки разів напруга 15 МВ більша від напруги 5 мВ?
4. (1 бали) За який час через поперечний переріз провідника пройде заряд 25 Кл при силі струму в провіднику 0,5 А?
5. (2 бали) Яка напруга на провіднику опором 12 кОм, якщо сила струму в ньому 9 мА?
Достатній рівень
6.(3бали) Якої сили струм при напрузі 1 В протікає у мідному провіднику завдовжки 1000 м і площею поперечного перерізу 0,034 мм? ? Питомий опір міді 0,017 .
7. (3бали)Який питомий опір речовини , з якої виготовлений провідник завдовжки 500 м і площею поперечного перерізу 1 мм2, якщо при напрузі 34 В сила струму в ньому 4 А ?
Високий рівень
Дякую за співпрацю
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ