Нові професійні ролі сучасного вчителя
Українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний вчитель. Він – успішний вчитель і фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає.
Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований та компетентнісний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо.
У зв’язку з цим варто говорити про нову роль вчителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Вчитель-коуч
КОУЧ (англ. сoach – персональний тренер) професіонал, який, по-перше, вміє бачити і цінити в людині позитивний потенціал і, по-друге, володіє спеціальними знаннями і навичками, що дозволяють йому допомогти людині самій побачити і розвинути цей потенціал за дуже короткий термін. Коуч – це фахівець, тренер, здатний зробити з людини чемпіона, тобто мова йде про виховання переможців.
Професія, призначення якої — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху. Коучинг (англ. Coaching – тренерство) — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки.
Вчитель-тьютор
ТЬЮТОР (від англ. tutor — учитель) — особа, що веде індивідуальні або групові заняття із учнями, студентами, репетитор, наставник. Тьютор — ключова фігура в дистанційному навчанні, що відповідає за проведення занять зі студентами. У більшості випадків розробник курсу і тьютор — одна і та ж особа.
Працює з інтересом дитини, проектує освітню діяльність, організовує рефлексію, проектує наступні кроки.
Вчитель-фасилітатор
ФАСИЛІТАТОР – (від англ. facilitate - сприяти, допомагати, полегшувати).
Мета учителя-фасилітатора – організувати спілкування всіх учасників обговорення з нейтральної сторони, налагодити ефективний обмін думками таким чином, щоб зіткнення думок перейшло в конструктивне русло, розбіжності були успішно подолані і прийнятне рішення було вироблено.
Вчитель-ментор
МЕНТОР (грец. мentor – досвідчений і надійний товариш, порадник, наставник).
На відміну від наставника, ментор — це людина, що самостійно встановлює інтенсивність та напрямок навчання. Завдання ментора — допомагати тоді, коли просите про допомогу.
Вчитель – модератор
Модерація – це спосіб проведення навчальних занять або професійних нарад, який швидше призводить до результатів і дає можливість усім учасникам прийняти загальні рішення як свої власні, це структурований за певними правилами процес групового обговорення з метою ідентифікації проблем, пошуку шляхів їх вирішення та прийняття спільного рішення
Модератор – організатор групової роботи, що активізує і регламентує процес взаємодії учасників групи на основі демократичних принципів, забезпечує ділове спілкування, протоколювання процесу обговорення, проміжних і підсумкових результатів групової дискусії.
Сучасний вчитель:
Не просто вчить, а вчить просто.
Глибоко знає теорію і практику компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного підходів, вміє це перевести в практичну площину.
Розуміє, що сучасною дидактичною одиницею є не урок, а тема.
Поєднує в собі такі компетенції:
Бездоганно знає свій предмет.
Кожен урок, заняття є для сучасного вчителя міні-проектом, що включає «5П»:
- Проблема (компетентнісний, особистісно зорієнтований, діяльнісний підходи).
- План (завдання).
- Пошук (практичні дії по виконанню завдання).
- Продукт (розвинуті компетентності; вмотивована особистість).
- Презентація (самоаналіз результатів).
Розуміє значення основної навички ХХІ століття – вміння самостійно вчитися впродовж всього життя.
Керується в своїй роботі вимогами Державного стандарту про компетентнісний, особистісно зорієнтований, діяльнісний підходи на всіх уроках, заняттях.
Висновки: