Самоосвіта вчителя. "Нові професійні ролі сучасного вчителя"

Про матеріал
До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає. Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований та компетентнісний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль вчителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Перегляд файлу

Нові професійні ролі сучасного вчителя

   Українська школа буде успішна, якщо до неї прийде успішний вчитель. Він – успішний вчитель і фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання, обсягу домашніх завдань, комунікації з дітьми та адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає.

     Учителі вивчатимуть особистісно орієнтований  та компетентнісний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо.

     У зв’язку з цим варто говорити про нову роль вчителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.

Вчитель-коуч

КОУЧ (англ. сoach – персональний тренер) професіонал, який, по-перше, вміє бачити і цінити в людині позитивний потенціал і, по-друге, володіє спеціальними знаннями і навичками, що дозволяють йому допомогти людині самій побачити і розвинути цей потенціал за дуже короткий термін. Коуч – це фахівець, тренер, здатний зробити з людини чемпіона, тобто мова йде про виховання переможців.

Професія, призначення якої — сприяти людині в досягненні її життєвих цілей, розвитку та успіху. Коучинг (англ. Coaching – тренерство) — процес, під час якого людина або група людей навчаються й одержують навички, необхідні для їхньої підтримки. 

Вчитель-тьютор

ТЬЮТОР (від англ. tutor — учитель) — особа, що веде індивідуальні або групові заняття із учнями, студентами, репетитор, наставник. Тьютор — ключова фігура в дистанційному навчанні, що відповідає за проведення занять зі студентами. У більшості випадків розробник курсу і тьютор — одна і та ж особа.

          Працює з інтересом дитини, проектує освітню діяльність, організовує рефлексію, проектує наступні кроки.

Вчитель-фасилітатор

ФАСИЛІТАТОР – (від англ. facilitate - сприяти, допомагати, полегшувати).

Мета учителя-фасилітатора – організувати спілкування всіх учасників обговорення з нейтральної сторони, налагодити ефективний обмін думками таким чином, щоб зіткнення думок перейшло в конструктивне русло, розбіжності були успішно подолані і прийнятне рішення було вироблено.

Вчитель-ментор

МЕНТОР (грец. мentor – досвідчений і надійний товариш, порадник, наставник).

На відміну від наставника, ментор — це людина, що самостійно встановлює інтенсивність та напрямок навчання. Завдання ментора — допомагати тоді, коли просите про допомогу.

 

 

Вчитель – модератор

Модерація – це спосіб проведення навчальних занять або професійних нарад, який швидше призводить до результатів і дає можливість усім учасникам прийняти загальні рішення як свої власні, це структурований за певними правилами процес групового обговорення з метою ідентифікації проблем, пошуку шляхів їх вирішення та прийняття спільного рішення

Модератор – організатор групової роботи, що активізує і регламентує процес взаємодії учасників групи на основі демократичних принципів,  забезпечує ділове спілкування, протоколювання процесу обговорення, проміжних і підсумкових результатів групової дискусії.

Сучасний  вчитель:

Не просто вчить, а вчить просто.

Глибоко знає теорію і практику компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного підходів, вміє це перевести в практичну площину.

Розуміє, що сучасною дидактичною одиницею є не урок, а тема.

Поєднує в собі такі компетенції:

  • Фасилітатора – створювача умов для навчання.
  • Супервайзера – організатора, менеджера.
  • Модератора – партнера.
  • Коуча – тренера, режисера.
  • Тьютора – репетитора.

Бездоганно знає  свій предмет.

Кожен урок, заняття є для сучасного вчителя міні-проектом, що включає «5П»:

- Проблема (компетентнісний, особистісно зорієнтований, діяльнісний підходи).

- План (завдання).

- Пошук (практичні дії по виконанню завдання).

- Продукт (розвинуті компетентності; вмотивована особистість).

- Презентація (самоаналіз результатів).

       Розуміє значення основної навички ХХІ століття – вміння самостійно вчитися впродовж всього життя.

        Керується в своїй роботі вимогами Державного стандарту про компетентнісний, особистісно зорієнтований, діяльнісний підходи на всіх уроках, заняттях.

Висновки:

  • Педагогічні системи мають розвивати не тільки особистість, а й самі розвиватися.
  • Вчитель має бути готовим до процесу оновлення педагогічної системи.
  • Сьогоднішнє завдання вчителя – створити умови для розвитку учня, його здібностей, творчого сприйняття знань, виробити вміння самостійно мислити, мотивацію до вивчення предметів.
  • Учень має навчитися не тільки відповідати на запитання, а й вміти їх ставити і шукати на них відповіді.
  • Сучасний вчитель – демонструє універсальні і предметні способи дії, ініціює дії учні, корегує і консультує їх, знаходить способи включення в роботу всіх, створює умови для набуття життєвого досвіду, є партнером учнів та батьків.
  • Сучасний вчитель ставить SMART-мету (конкретну, чітко сформовану; вимірювальну, реальну, можливу для досягнення, визначену в часі).
  • Виробити в учня потребу і вміння навчатися впродовж життя може тільки той, хто сам постійно навчається, вміє і бажає цього.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гончаренко Альона Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чехомова Оксана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2020
Переглядів
4020
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку