Розширити знання учнів про календарно-обрядові свята України; відтворити обряд проведення андріївських вечорниць і показати його красу; прищеплювати повагу до історії, культури, традицій і звичаїв українського народу; вдосконалювати мовну культуру учнів; виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до історичного минулого рідної країни.
Андріївські вечорниці
Мета проведення: розширити знання учнів про календарно-обрядові свята України; відтворити обряд проведення андріївських вечорниць і показати його красу; прищеплювати повагу до історії, культури, традицій і звичаїв українського народу; вдосконалювати мовну культуру учнів; виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до історичного минулого рідної країни.
Оформлення: стіл прикрашено вишитою скатертиною, на столі – калита, народний посуд.
Страви: вареники, пиріжки, калита.
Учасники вечорниць: учні, педагоги.
Українська світлиця прикрашена вишитими рушниками, домотканими килимами.
. Дівчата й хлопці одягнені в український національний одяг.
Донька. Українські вечорниці починаємо в цей час!
Хай веселий сміх іскриться в серці кожного із нас!
Хай дзвінке вкраїнське слово пружно рветься в небеса!
Наша пісня пречудова хай ніколи не згаса!
Обійдіть весь світ безмежний, і скажіть, в якій країні
Так зберігся скарб пісенний, як у нас на Україні!
Господиня. Уже й вечір, а ні дівчат, ні хлопців немає! Коли ще ми дівували, то як зачуєш вечорниці, біжиш, аж тини тріщать, а тепер… Он скоро треті півні заспівають, а вечорниці ще й не починалися. Ні, що не кажіть, а світ перемінився…Куди все поділося?
Дочка (вишиває). Мамо! Мамо! Не кажіть такого. Прислухайтеся, чуєте: он уже дівчата йдуть… Зараз буде весело нам усім!
Пісня «В саду гуляла»
Чутно сміх, стук у двері. Господиня схоплюється з місця, запрошує дівчат у хату.
Господиня. Прошу! Прошу! Заходьте, будь ласка!
Заходять дівчата. Усі одягнені у святкове українське вбрання, несуть миски з пампушками, млинчиками, яблуками, горіхами.
Господиня: Поспішайте, дівчатонька, Все приготувати, Бо пора вже вечорниці Всім нам починати. ……(дівчата накривають на стіл)
За дверима галас, стук у двері – заходять хлопці.
Хлопець. А чи приймете нас до себе на вечорниці?
Прошу! Прошу! Заходьте, будь ласка! Веселіше буде!
Сценка «Оксанині залицяльники»
Хлопець.
Дівчата, а ви вже ворожили? Ми такі гарні парубки, то може виберете серед нас собі чоловіків. Оксано, вибирай серед нас собі нареченого.
Хлопець
Оксано, може мене вибереш? Мене звати Степан, хазяйський син. Багатий, маю дві курки. Одна, правда, сліпа на одне око, а друга не несеться, зате бачить добре. Маю землі видимо-невидимо. Скільки б не дивився і не придивлявся – не побачиш. А що вже худоби! І жуки, і мухи, і гусінь, а що вже комарів – світу білого не видно!
Оксана.
Не хочу тебе, парубче. Ти багатий, а я хочу роботящого.
Хлопець.
Оксано! Чим я тобі не жених? Може й не зовсім гарний. Та роботящий. Уже як за щось візьмусь, то й за вуха не відтягнеш. Спати можу до обіду. А що вже обідати люблю! Обідав би до самого сніданку. Вибереш мене – горя не знатимеш.
Оксана.
Не хочу я такого. Хочу роботящого, розумного і гарного!
Хлопець.
Оксано, то може за мене підеш заміж. Мама каже, що я такий гарний, як місяць, а розумний, як п’ять писарів укупі. Мені б ще таку жінку, як я. А то візьму гіршу, люди сміятимуться. Ти не дивися, що я такий замурзаний. Ти мене вимий, причеши і можна під вінець шкандибати. А цілуватись…то я готов і зараз.
Оксана.
Ні, не хочу тебе!
Хлопець.
Оксано, то може вийдеш за мене? Я красивий, розумний і багатий. Заберу тебе на Ямайку. (Співає пісню про Ямайку)
Оксана.
А за тебе вийду заміж з радістю. Поїхали на Ямайку (звучить пісня «Ямайка»).
Господиня. Заходь, заходь, сусідонько, до нас на гостину.
Циганка. Дякую, що запрошуєте, а не вижените бідної старої.
Дівчина . Та що ви, бабусю?
Дівчата звільняють місце між собою на лаві.
Сідайте-но біля нас та про нашу долю нам розкажіть. Ви ж вмієте ворожити?
Циганка: Вмію. Але навіщо вам наперед знати, що буде? Комусь може сумно стане, а у вас тепер так весело і затишно. Ну , добре.
Циганка : А зараз ворожба для хлопців. Оце вам миски , оце вам і перстені.
Наливайте воду і губами дістаньте перстень з макітри. Хто швидше!
Поки вони будуть бавитися, ви дівчата ідіть і принесіть дров.
(Дівчата приносять).
А тепер порахуйте кожна по скільки принесли? Через стільки років і заміж підете. (Сміх).
Циганка : Тепер треба взяти віночок і підкинути в гурті дівчат вгору. На кого віночок впаде, той заміж перший піде.
Циганка: на підлогу кладіть аркуші з написаними іменами хлопців. Тепер треба котити перстень до них, до якого аркуша перстень покотиться, так буде називатися суджений.
Дівчина: Котись, котись, перстеньок, до милого на ганок.
Скажи мені, Андрійку, бо скоро прийде ранок,
хто судженимй мій буде :Руслан , Микола чи Вадим, Петро, Антон чи Никодим?
(Дівчата по черзі пускають колечко. Сміються і підштовхують одна другу).
Конкурсна програма для хлопців
Якою косою не можна косити? (дівочою)
А в яку бочку не можна налити води? (Закриту, повну)
А з якої миски не можна наїстися? (Порожньої)
Як називається зачіска козака? (оселедець)
Як їжа була в козаків найулюбленішою? (куліш)
Гетьман України. (Богдан Хмельницький)
Як називався козацький човен? (чайка)
Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана (Булава)
Вчитель: Проведемо конкурс для 2 хлопців: хто швидше одягне шаровари.
Вчитель: І зараз наші хлопці покажуть свою влучність. (Накидання кільця на палицю)
Вчитель: А зараз дуже цікаве завдання. повинен дістати і з’їсти цукерку з тарілки з крупою без допомоги рук.
Вчитель: А поки наші господині пораються, ми проведемо гру, дуже популярну на вечорницях. Називається вона «Вправний танцюрист». Всі стають в коло і передають по колу мітлу, доки грає музика. Як тільки музика зупиняється, той, у кого мітла зупинилася, повинен з нею станцювати.
Хлопець : То ви дівчата і вигадливі. Втомились ми від ваших завдань. То тепер і ми хочемо вас перевірити на майстерність.
Конкурсна програма для дівчат
Короткий плечовий одяг без рукавів, (жилет);
Овоч у якому найбільший вміст води, (огірок);
Світильник, що кріпиться до стіни, (бра);
Квітка – символ кохання, (троянда);
Верхній зимовий одяг на хутрі, (шуба);
Довга жіноча сукня на бретелях, (сарафан);
Страва з тушкованих овочів, (рагу);
Перелік страв, які пропонують до обіду, (меню);
Колір – символ кохання, (червоний);
Скільки кольорів у одязі жінки може бути одночасно? (не більше трьох)
(участь беруть одночасно 2 пари дівчат)
Завдання:
- Зліпити 5 вареників з сиром.
- Почистити 3 картоплини.
Вчитель:
Кожна жінка зав’язує хустку по-різному. А ви, шановні господині, вмієте в’язати хустку?
( участь беруть одночасно кілька дівчат. Оцінюється оригінальність, швидкість пов’язування хустки, дотримання традицій)
заспівати пісні, що починаються на чоловічі та жіночі імена.
Господиня А які ж то вечорниці без вареників? Ось зараз ми всіх вас почастуємо
5. Лунає мелодія пісні «А мій милий вареничків хоче».
Але спочатку скуштують дівчата вареників чарівних, із загадками і передбаченнями.
Дівчина : (бере перша вареник з макітри, надкушує його). Вареник із сиром! Буду з чоловіком жити в злагоді і в мирі.
Дівчина : (підходить друга дівчина, бере вареник, кусає його) А мій вареник із сіллю. Що це означає?
Дівчина :Будеш жити в достатку. Не будеш не солене їсти
Дівчина :А мій вареник з монетою!
Дівчина :Багатою будеш!
Дівчина :А мій вареник з обручкою.
Дівчина :Заміж скоро вийдеш.
Дівчина :А у мене ключ - бути мені господинею
Дівчата беруть миски із пампушками, пиріжками, вергунами і частують ними гостей.
Вчитель: А зараз всім разом я пропоную пограти у гру, що є обов’язковою для андріївських вечорниць. Називається вона – «Кусання калити»
Гра «Кусання калити»
Хто вкусить калиту, тому всю зиму світити сонце буде, тому добро буде в хаті. Але потрібно сісти на коня ( у нашому випадку – це палиця), їхати до калити, примовляючи: «Їду, їду калиту кусати».
Діти по черзі намагаються вкусити калиту.
(підвішують на зріст людини)
хлопець: А хто ж буде Калитинський ?
хлопець: Хай Андрій буде вартовий, а Василь – писар .
хлопець: Добрий вечір пане Калитинський !
хлопець: Добрий вечір пане Коцюбинський !
хлопець: Я приїхав калиту їсти !
хлопець: Їж.
хлопець: Я кусну.
хлопець: А я мазну.
(Всі хлопці беруть участь у кусанні калити. Паляницю одержують ті, хто вкусить і не засміється. Всіх, хто засміється мажуть сажею. Дівчата смішать хлопців, щоб вимазати їх сажею.)
Господиня. Оскільки калита надкушена, мусимо її з’їсти. Тому, хто надкусив, доручається її зняти.
Хлопець : Дякуємо господині за теплу хату, дівчатам - за стіл багатий.
Нехай на свята у вашій хаті буде гостей багато.
Вчитель : Міцний наш рід, жива у ньому пам'ять про минуле. Ось і ожили перед нами ігри і забави нашого народу. Тож бережіть цю прекрасну, невичерпну скарбницю. У ній розум, кмітливість, гумор, надія і світло завтрашнього дня. Хай у вас завжди живим вогником світяться обереги культури!
1