Батьківськізбори «Уроки спілкування»
Тренінгове заняття
Мета:сприяти підвищенню рівня психолого-педагогічної компетентності в питаннях сімейного виховання;
дати батькам можливість поділитися власним досвідом;
виявити протиріччя і проблеми у використанні методів сімейного виховання;
визначити правила «мови прийняття» і «мови неприйняття»;
активізувати комунікативну взаємодію в сім'ї, здатність батьків до аналізу своєї виховної діяльності та об'єктивної оцінки її результатів.
Батьківськізбори «Уроки спілкування»
Тренінгове заняття
Мета:сприяти підвищенню рівня психолого-педагогічної компетентності в питаннях сімейного виховання;
дати батькам можливість поділитися власним досвідом;
виявити протиріччя і проблеми у використанні методів сімейного виховання;
визначити правила «мови прийняття» і «мови неприйняття»;
активізувати комунікативну взаємодію в сім’ї, здатність батьків до аналізу своєї виховної діяльності та об’єктивної оцінки її результатів.
Хід зборів
І.Привітання батьків.
Батьки і діти – це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль,
Це – сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді – колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печаль.
Високі мрії й дуже різні діти…
Чому таке трапляється, на жаль?
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому, водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда й печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває,
Й запам’ятати треба, в чому річ:
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти – це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж,
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка не має меж.
ІІ. Вступе слово вчителя.
Шановні батьки, давайте сьогодні поговоримо про наших дітей. Про те, яку роль у їх вихованні відіграють сім'я та школа, адже сім'я та школа – це два соціальних інститута, від узгоджуваності дій яких залежить ефективність процесу виховання.
Щоб виростити повноцінну людину, культурну, творчу та соціально зрілу особистість, необхідно, щоб вчителі та батьки діяли, як союзники, ділилися з дітьми добротою, досвідом та знаннями.
Взаємовідносини сім'ї та школи важливі не тільки в перші роки перебування дитини в школі, коли вона ще не отримала необхідних здібностей до самоуправління своїми почуттями та поведінкою, актуальними вони залишаються і в старшому віці, бо саме в школі в дитини з 'являється можливість до самовираження.
ІІІ. Вправа «Моя дитнина»
От зараз ми будемо у ролі творців. Виконаємо вправу «Моя дитнина».
Візьміть аркуш паперу.
Зігніть його навпіл.
Способом обривання країв аркушу паперу зобразіть силует своєї дитини.
Розгорніть
Покладіть образ на середину аркушу паперу.
Напишіть на аркуші чинники, які мають впливають на дитину.( На дошці силует дитини і навколо неї прикріпленні чинники: вулиця, друзі, школа, батьки, книги, засоби масової інформації, інтернет, кінофільми, гаджети, телебачення, рекламні щити, журнали).
Висновок: Всіці чинники впливають на дітей через спілкування. А спілкування –це слово. В.Сухомлинський писав: «Слово – це найточніший різець, здатний доторкнутися до кожної рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, можна й спотворити її.
ІV. Вправа «Горщик почуттів»
Є слова для дитини як мед, а є як отрута.
Ось два горщики. Зараз ми засіємо їх чарівними зернятками і побачимо, що у нас виросте.
Перед Вами лежать жовті і сірі зернятка. На жовтих напишіть слова, які говорите своїй дитині і вона від них окрилюєть, наповнюється добром. А на сірих напишіть слова, які чують діти і в їх серці оселяється страх, образа.
Хто хоче поділитися медовими словами і посяти їх у білий горщик?
А зернятка із словами – отрутами посійте у коричневий горщик.
Що ж у нас виросло? Ось погляньте.
Від медових слів діти виростуть (дошка):
Від слів-отрути діти виростуть:
До «заборонених» слів отрути можна віднести:
Я тисячу разів казав тобі, що…
Скільки разів треба повторювати…
Невже тобі важко запам’ятати…
Ти став таким (лінивим, неохайним)…
Ти такий же, як…
Чого ти до мене пристав…
Відчепись, ніколи мені…
До бажаних висловлювань належать:
Я тобі так довіряю…
Я б ніколи не змогла зробити це без тебе…
Порадь мені…
Спробуй ще, це тобі обов’язково вдасться…
Як ти добре це зробив, навчи й мене…
Дякую тобі…
Висновок:
Постарайтеся зрощувати тільки зернятка з «Позитивними установи» , медовими словами та користуватися бажаними висловлюваннями якомога частіше. Але дорослим треба мудро і розумно сіяти зернятка в душі дітей, розуміючи, що дитина це вже наслідок того як з нею поводяться.Адже, якщо квіти безмірно поливати, то корінець згніє і квітки не буде. Хвалити дитину за реальні вчинки, критикувати за вчинки, щоб дитина розуміла за що її хвалять, або за які вчинки осуджують.
V. Робота в групах.
Батькам пропонується обговорити та інсценізувати ситуацію.
Ситуація.Ваша дитина принесла «червоний» щоденник із зауваженнями та негативними оцінками. Ваша реакція.
Зараз кожна група витягне для себе метод, яким вона буде вирішувати цю проблему. Вам потрібно обговорити цю ситуацію так, щоб інші групи зрозуміли. Чи це позитивне вирішення проблеми, чи негативне, чи нейтральне (тобто пасивне).
Перша група. Вирішує питання ПОЗИТИВНО. (Засуджують вчинок, а не дитину)
Друга група. НЕГАТИВНО. (Засуджують дитну)
Третя група. НЕЙТРАЛЬНО. (Пасивно)
Обговорення.
Ні в якому разі не переходити на особистість, тільки обговорюємо ситуацію, поведінку, чи то проблему. Ніколи не можна говорити дитині «Ти погана чи ти хороша», треба говорити « Вчинок поганий чи хороший».
(Дітки обговорювали під час тренінгу цю самуситуацію, тільки були інші завдання.
І група. Як би ви ХОТІЛИ вирішити цю ситуацію?
ІІ група. Як, ви вважаєте,ПОТРІБНО вирішити цю ситуацію?
ІІІ група. Яке вирішення ситуації, на вашу думку, Є НЕПРИЙНЯТНИМ для вас? Вам не подобається таке рішення батьків.)
VІ.Робота з анкетами.
Сьогодні на психологічному тренінгу діти уявляли себе квіточками, які ростуть в їхніх сім 'ях. Виконували різні цікаві вправи та виконали тести. Я вам пропоную теж виконати цей тест і потім порівняти його з баченням дитинки в своїй родині. Я вас дуже прошу не обговорювати вдома дитячі тести. Просто взяти до уваги і зробити все можливе, щоб вашій дитині було комфортно вдома.
Анкета для батьків «Життя Вашої дитини в родині»
Оберіть найбільш прийнятні для вас варіанти відповідей.
1) Як ви гадаєте, чого очікує Ваша дитина від родини, у якій живе?
а) доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2) Що найбільш вас хвилює?
а) здоров’я дитини;
б) навчання дитини;
в) трудова участь дитини в житті родини.
3) Чи самотня Ваша дитина в родині?
а) так;
б) ні;
в) не знаю.
4) Як Ви гадаєте, чи забажає дитина, щоб її майбутня родина була схожа на Вашу?
а) так;
б) ні;
в) не знаю.
5) Яка з наведених нижче життєвих настанов є, на ваш погляд, для дитини найбільш вагомою?
а) бути матеріально забезпеченою;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6) Чи знайома ваша дитина з тими моральними і матеріальними проблемами, що існують в родині?
а) так;
б) ні.
7) Чи є у вашої дитини особисті таємниці, які вона приховує від родини?
а) так;
б) ні;
8) Що для вашої дитини вечір, проведений вдома?
а) радість спілкування;
б) нагода бути самою собою;
в) мука та нудьгування.
Анкета для дітей «Моє життя в родині»
Оберіть найбільш прийнятні для вас варіанти відповідей.
1) Чого очікує ти від родини, у якій живеш?
а) доброї організації побуту;
б) радощів від спілкування;
в) спокою, захищеності.
2) Що найбільш тебе хвилює?
а) твоє здоров’я ;
б) навчання;
в) трудова участь в житті родини.
3) Чи самотній ти в родині?
а) так;
б) ні;
в) не знаю.
4) Чи забажаєш ти , щоб твоя майбутня родина була схожа на твою?
а) так;
б) ні;
в) не знаю.
5) Яка з наведених нижче життєвих настанов є, на твій погляд найбільш вагомою?
а) бути матеріально забезпеченою;
б) зустріти кохання;
в) мати багато друзів;
г) реалізувати власні інтелектуальні можливості.
6) Чи знайомий ти тими моральними і матеріальними проблемами, що існують в родині?
а) так;
б) ні.
7) Чи є у тебе особисті таємниці, які ти приховуєш від родини?
а) так;
б) ні;
8) Що для тебе проведений час з батьками?
а) радість спілкування;
б) нагода бути самою собою;
в) мука та нудьгування.
V. Вправа «Долоньки»
А тепер опустіть одну руку вниз, спробуйте плеснути. Отрималось? (Ні)
Висновок. Родинне виховання тільки тоді ефективне, коли батьки і педагоги взаємодоповнюють одне одного, співпрацюють,намагаються скоригувати недоліки, прорахунки у виконанні. Співпраця вчителя і батьків – це взаємна довіра, повага, доброзичливість. Лише спільними зусиллями виховується справжня людина.
Бо діти – відображення батьків.
V І. Відео. Лист до батьків.
І на останок послухайте душею лист-прохання від дітей до батьків. (Відео)
Висновок
Пам'ятайте, що дитина — це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами й тата. Робіть усе, щоб дитинство й майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів, щастя вам і вашим дітям!