Учитель української мови та літератури Ольга Лавріненко
«Бережи українське – носи вишиванку»
Мета: розширити знання учнів про українські традиції, а саме українську вишивку;
виховувати любов та повагу до українських традицій, збагачувати духовну спадщину українського народу.
формувати національно-патріотичні компетентності учнів, гордість за Батьківщину.
Обладнання: святково прикрашена сцена рушниками, виробами, на столі застелена скатертина, на якій лежать вишиті серветки.
Ведуча(Звучить легка музика)
Й вишиванка, що в спадок дісталась мені.
Я до серця горну оберіг полотняний,
Бо у ньому минуле і доля моя.
Наша давнина поєднала у собі красу рідної природи, звичаї і обряди наших предків, запах жнивного поля, дух батьківської домівки, від порога якої починається той незвіданий шлях у життя. Наука наших предків спонукає наш розум і серце сповідати закони, вироблені віками: доброта, милосердя, щирість і відкритість, велика відданість і працьовитість.
Всеукраїнську акцію «День вишиванки» було започатковано студенткою факультету історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Лесею Воронюк у 2007 році. Вона зауважила, що студенти досить часто одягають вишиванки на пари, і одного разу спілкуючись на перерві з колегою Ігорем Житарюком, який також був у вишиванці, запропонувала одногрупникам обрати один день і всім разом одягнути вишиванки. У перший рік свята у 2007 році вишиванки одягнули кілька десятків студентів та кілька викладачів факультету. Та вже протягом наступних років свято розрослося до всеукраїнського рівня, до нього почала долучатися українська діаспора по всьому світу, а також прихильники України.
З 2008 року День вишиванки почали відзначати на всеукраїнському рівні. Щорічно до цієї акції залучається все більше і більше людей.
Автор
Одного чудового сонячного дня бабуся заходилася просушувати все, що було в скрині. Ганнуся й собі стала допомагати. А невдовзі все подвір’я було обвішане бабусиним добром. Спідниці, сорочки, килимки, скатертинки, серветки, а серед них – найяскравіші рушники. Багато рушників.
– Бабусю, де ви придбали так багато рушників? – запитала внучка.
– Не придбала, Ганнусю, а наткала i навишивала, – відповіла старенька.
– Бабусю, а розкажіть мені про рушничок, – попросила Ганна.
Бабуся лагідними очима дивиться на онуку i підходить до рушника. І ось вони вже сидять за столом, а бабуся розгортає складочки рушника. А на ньому розчервонілися маки, випнулося вгору золоте колосся, віддає теплом чорна матiнка-земля.
– Бабусю, а що означають всі ці квіти, візерунки?
– Це, дитино, моя радість, – показала бабуся на маки, – а ось – мій смуток, і бабуся вказала на чорні візерунки. Кожна господиня, вишиваючи рушник, виливала на ньому свою радість i свій смуток. Червоний колір – то радість, а чорний – то печаль. Але в моєму рушникові, як бачиш, більше маків.
Потім онука просить бабусю розповісти, для чого людям рушники.
– Від сивої давнини i до наших днів у радості i в горі рушник був незамінною часткою нашого побуту. Ознакою охайності i працьовитості кожної жінки. Без рушника не обходилася жодна подія у людському житті. По всій Україні поширений звичай перев’язувати рушниками сватів у разі згоди дівчини на одруження. Кожна дівчина готувала собі заздалегідь весільні рушники. Під час шлюбу молоді ставали на весільний рушник. На Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі i підносити його дорогому гостеві також на рушнику.
Коли син вирушав з дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник як оберіг від лиха i бажала, щоб рушничком йому слалася дорога в житті.
Сценка про магічну силу вишитої сорочки
Автор:
В простій сільській родині
Мати сльози утирала
Бо двох своїх синів
На війну проводжала
На війну ...Не могла й слова сказати .
Бо вони мали Батьківщину захищати
Єдину надію віддати мати мала
Вона сиділа і сльози утирала.
(Сидить мати і плаче, а коло неї два сини)
Мати:
Сини мої , моя надія ,
Моя опора у житті,
На що лишаєте мене
Що тепер робить мені .
Бо хто тепер мені поможе?
Хто поле з оре? Хто принесе води?
Я ж без вас мої любі не зможу
Без вас мої соколи не так вже буде .
Автор:
Ще довго плакала старенька
І гладила своїх синів
Та в дорогу вже пора
І вона сказала пару слів
Син:(послушний)
Матусю рідна ти у нас одна
Ти з малечку нас сповивала
Та є ще мати , матінка земля
По якій ми бігали , яка нас колихала
То Україна мамо ,друга мати
І ми йдемо її всі захищати.
Мати :
В дорогу вас благословляю
Моя надію і любов
І в цю сорочку вас вдягаю
Вона зігріє вас теплом
Коли вам сумно, ви згадайте
Що вас чекає стара мати
І мої рідні повертайтесь
Я вас благаю , повертайтесь.
(Сини йдуть . Звучить пісня «Сину ангел мій»)
УКРАЇНСЬКА ВИШИВАНКА
Зроби: вдягнись з самого ранку,
Як небо пахне ще зірками,
Ти в українську вишиванку,
Живими шитими шовками.
Люби свою сорочку шиту,
В ній України вся родина.
Легенду бережи нажиту,
Вона, – як життєдайна днина!
Тобі всміхнуться хмари сині,
В прийдешнім дні – найкращим
Скажи ще – Слава Україні!
Понад усе її, як любиш.
Вдягни сорочку-полотнянку,
Де ниток барви рукотворні
Іскряться сонцем спозаранку,
Як Україна, неповторні.
Ведучий: Хай у ваших оселях розквітне калина, оживуть птахи й квіти на полотнах! Ми з вами усі – українці, яких об’єднує у велику родину любов до рідної землі, до пісні, до вишивки.
Наш український народ працьовитий, щедрий на таланти, здiбний, обдарований. Якщо працювати – то до сьомого поту, якщо спiвати – то дзвiнко, розложисто, якщо творити щось – то неповторно, захоплююче.
Пісня «Єднаймося, люба родина»
Ведуча. Про вишивку згадується у Біблії і Ілліаді Гомера. Нею, за свідченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. Дар вишивання греки пов’язували з ім’ям мудрої богині Афіни. У часи Київської Русі мистецтво художньої вишивки дуже високо цінувалося. Сестра Володимира Мономаха Анна Янка організувала в Києві в Андріївському монастирі школу, де молоді дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом.
Ведучий: Вишиванням споконвіку займалися жінки. Це чудово робила прекрасна Олена, винуватиця Троянської війни. Дар вишивання греки пов’язали з ім’ям мудрої богині Афіни. У середні віки вишивка стала улюбленим заняттям королев і принцес, придворних дам і черниць. У добу Відродження малюнки для неї робили Ботічеллі, Рафаель. Жаданою і дорогою гостею була вишивка і в селянській хаті. Ще “Домострой”радив жінкам займатися вишиванням, вважаючи, що це благотворно впливає на їх характер, виховуючи такі риси, як терпіння, вправність, майстерність, художній смак. Але ще в більшій мірі цей вид рукоділля відтворює душу і характер жінки, бо у вишивку вона вкладає свої почуття та мрії, щоб принести радість собі та людям.
Пісня «Мамина сорочка».
Сценка
-Розкажу тобі онучко я одну легенду.Був час, як на землі почав люд вимирати. Від якої хвороби, того ніхто не знав. Ото іде чоловік і враз впаде, зчорніє, запіниться і вмре. Втікали люди з сіл в ліси. Та слідом за ними гнала і хвороба. Не жалувала ні молодих, ні старих. А жила в селі над Дніпром бідна вдова Марія. Забрала пошесть чоловіка і п’ятеро дітей. Тільки наймолодша Іванка ще здорова. Але не вберегла. Почала сохнути і вона. А ще просить матінку:
Одного разу до хати прийшла якась бабця старенька. Як і коли прийшла, Марія не чула.
– Слава Богові! – привіталася. – Що, помирає остання? А могла б і жити. Аж кинулася Марія.
– Як? Бабусю сердечна, як Бога благаю, спаси, порятуй найменшеньку! Взяла, напевно, старенька до серця той плач і мовила:
– Повідаю тобі тайну тої страшної хвороби. Але присягни, що не обмовишся. Дитям присягай!
– Присягаю донечкою!
– Знай, що послав чорну смерть Господь Бог. Грішників багато зросло. Сказав Бог умертвляти всіх, на кому нема хреста. Ти тяжко перенесла смерть родини, дам тобі раду. Виший на рукаві, на пазусі і всюди хрести. Та лиш чорні або червоні, щоб здалека чорти виділи.
Мати так і зробила. А донечка здоровшала щодень і просила маму:
А Маріїне серце стискалося від болю, що людські діти мруть. Не витримала. Від хати до хати бігала і кричала:
– Шийте, шийте хрести… Вишивайте, будете жити. Рятуйтеся! А люди не вірили Марії. Тоді вона взяла на руки Іванку і забила в дзвін на сполох. За хвилю всі збіглися.
– Не вірите! Дітей мені ваших шкода!
І зірвала з Іванки вишиту сорочку. Дитина на очах зчорніла і померла
Та й впала мертвою коло донечки.
З того часу відійшла хвороба за ліси і моря. А люди ходять у вишиванках. Матері навчають дочок, а дочки своїх дочок. І вже ніхто не обходиться без вишиванок. Радощі і болі життя вишивають жіночі руки у своїх вишиванках.
Пісня «Два кольори».
Ведучий: До вашої уваги дефіле - «Вишиванка – це стильно!» Зустрічайте!
На фоні музики проходить дефіле вишиванок
Про вишиту сорочку можна говорити багато. Зараз у нас відроджується традиція одягати на свято вишивану сорочку, і не лише на свято. Що це – мода? Сподіваюсь, що це не мода , адже мода змінюється. А вишивана сорочка була, є і буде оберегом для кожного з вас, адже в ній – тепло рук рідної вам людини, в її орнаменті не просто хрестики, а символи, що оберігають вас, в ній – сила, тепло, життя.
Ми впевнені, що в невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу буде і надалі розвиватися винятково важлива її частина – вишиванка, адже з нею пов'язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, його перемоги і поразки, сподівання на майбутнє, адже вишиванка - це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук. Це – оберіг.
Пісня «Україна – це я»
Ведучий: Хоч би яке убоге життя не судилося господарям, а все ж усюди рушники палахкотіли багатством кольорів, були своєрідною візиткою оселі вишитих речей. Вони вічні. Свідченням цього є наша шкільна виставка «Бабусина світлиця», у якій зібрані роботи наших мам, бабусь і прабабусь.
Ведуча: Ми могли б ще дуже багато і довго розповідати про цей прекрасний вид мистецтва, але наше свято наближається до завершення.
Ми повинні пам’ятати, що народна вишивка - це мистецтво, яке постійно розвивається. Це величезне багатство, створене протягом віків тисячами безіменних талановитих народних майстринь. Наше завдання - не розгубити його, передати це живе іскристе диво наступним поколінням.
Звучить пісня «На щастя, на долю»