Сценарій зустрічі батьків і дітей. Захід дає можливість усвідомити, що є у світі добром і милосердям. Вчить дітей аналізувати, робити висновки, запобігає жорстокості.
Зустріч у родинному колі класу
(батькі та діти)
ДОБРОТА І МИЛОСЕРДЯ В ЖИТТІ
Краса врятує світ
Бути добрим до кожної травинки ніжної...
Добро все переможе.
Записи на дошці:
Добро
• Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім
інтересам, бажанням, мріям, благо.
• Добра, корисна справа, дія, вчинок.
Зло
• Що-небудь погане, недобре
• Нещастя, лихо, горе
• Почуття роздратування, гніву, досади, розлюченість.
Учитель: Добрий день, дорогі батьки та діти!
Вітання дітей: Ми дуже раді бачити на зборах наших улюблених батьків.
Учитель: Дорогі гості ! Сьогодні у нас незвичайні збори — Збори Доброти і Милосердя.
Відтак, почнемо розкривати велику таємницю природи добра.
Перед вами таблиця. На ній ви бачите слова: любити, сподіватися, шана, ненависть, байдужість, біль, повага, злагода, добрий, тривога, ніжність, сумний, хвороба, справедливість, війна, кров.
Завдання. Знайдіть спочатку слова, які символізують добро.
А тепер слова, які символізують зло.
-- Молодці! Інтуїтивно ви правильно визначили значення слів.
Ми зробили перший крок до визначення поняття «добро». А як уявляємо добро?
чи можна доторкнутися до Добра? Чи можна покуштувати? Чи можна понюхати?
Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як
Душа, Дух. Як же зрозуміти, що це — Добро?
З чим воно асоціюється? З яким предметом ви пов'язуєте поняття «Добро»?
(Сонце, мати, природа тощо)
Як би ви його намалювали?
До дошки запрошуються художники (презентація власних робіт)
Завдання художників: намалювати добро. (попереднє)
— Чому саме цими кольорами ви намалювали Добро?
Грає …..
— Що є протилежністю Добра?
— Чого більше в сучасному світі — Добра чи Зла?
Отже, Добро — це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.
-- А тепер звіримо свої знання про добро та звернемося до наших лінгвістів
Добро –
Завдання:
— Де найяскравіше світять зорі, і де ми робили перші кроки, де у нас. були перші відкриття, перші розчарування?
— Хто перший у вашому житті допомагає пізнати суть Добра? У кого найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки?
Уважно подивимося сценку
Маленька дівчинка приїхала з мамою у велике місто. Пішли вони на базар. Мама вела доньку за руку. Дівчинка побачила щось цікаве. На радощах заплескала в долоні. І загубилася в юрбі. Загубилася і заплакала:
— Мамо!.. Де моя мама? Люди оточили дівчинку і питають:
— Як тебе звуть, дівчинко?
— Оля.
— А маму як звуть? Скажи, ми зараз її знайдемо.
— Маму звуть... мама... матуся. Люди усміхнулися. І знову питають:
Очі в неї... найдобріші...
— А коси? Які в мами коси — чорні, русі?
— Коси ... найкрасивіші...
Знов усміхнулися люди. Питають:
— Ну скажи, які в неї руки? Може, якась родимка у неї на руках є, згадай.
— Руки в неї... найласкавіші. •
Пішли люди і оголосило по радіо: «Загубилася дівчинка. У її мами найдобріші очі, найкрасивіші коси, найласкавіші в світі руки».
-- Як ви думаєте, знайшлася мама? Чому ви так думаєте?
-- Мама дала нам життя. Вона нас жаліє, коли ми поранимо пальчик, вона недосипає ночей, коли ми хворіємо, вона завжди піклується про нас, навіть тоді, коли ми виростемо і станемо дорослими. Отже, віддячте мамі своєю добротою, щоб у неї менше було сивих волосинок.
Грає для матусь
Гра „Мікрофон”
Закінчіть речення: «Мені добре, коли...»
«Бути милосердним — це ...»
Зачитування міні-творів про Добро, Милосердя
-- А хто вас любить дуже-дуже, навіть іноді більше, ніж мама, захищає нас від злого в світі, пече смачні пиріжки і кладе в свята під подушку подарунок?
--Запросимо знову наших акторів.
Святковий обід
Ніна живе у великій родині. В неї мати, батько, два брати, дві сестри і бабуся. Ніна в родині найменша, їй восьмий рік. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім'я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить із неї капає на стіл.
Незабаром у Ніни День народження. Мама сказала, що на її іменини буде в них святковий обід. На обід Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли. Мама накриває стіл білою скатертиною. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде. А в неї руки тремтять... Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: В Ніниної бабусі руки тремтять».
Ніна тихенько й каже:
— Мамо, нехай бабуся з нами за стіл не сідає.
— Чого? — дивується мати.
— У неї руки тремтять. На стіл капає.
Мама зблідла. Не сказала ні слова, зняла зі столу білу скатертину й сховала її в шафу.
Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: «Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе Ніно з днем народження. Моє тобі побажання — бути людиною».
Запитання: Що це означає бути людиною?
Висновок: Бути Людиною — це поважати старість, дбайливо й терпимо ставитися до проявів старості, пам'ятаючи, що ніхто в цьому житті не вічний, кожен буде старим і немічним.
Запитання: Добрим бути просто чи не просто?
-- Дорогі діти! Давайте зараз заглянемо у свою душу і дамо відповідь на таке питання: чи завжди наші слова відповідають вчинкам? Що красномовніше говорить про здатність творити добро — красиве слово, не підкріплене ділом, чи конкретна справа?
Висновок: Добро — дієве. Воно любить конкретні справи.
Керуйтеся в своєму житті принципом: «Якнайменше красивих фраз, якнайбільше
красивих справ».
-- З давніх-давен народ збирав перлини мудрості, які передавалися із уст п уста. Є в народній скарбниці і прислів'я про добро та зло. Запрошуємо наших фольклористів.
Робота в групах
Завдання. Перед вами конверти, в яких ви знайдете, слова про добро. Ви повинні складати з цих слів речення —тобто прислів'я про добро. Той, хто зробить це першим, отримає приз.
1. Добро плодить добро, а зло плодить зло.
2. Добро не пропадає, а зло умирає.
3. Не все добре, що солодке.
4. Ти до нього з добром, а він до тебе з колом.
5. Не всяка стежка без споришу, не в кожної людини добра душа.
6. Добрий чоловік і сусідів дім від вогню збереже.
-- Цим не обмежуємося скарбниця української народної творчості про добро і зло.
Зачитує вчитель прислів'я, що записані на дошці:
1.. Від лиха до добра недалека дорога.
2. З добрим дружись, а злого й лихого стережись.
3. Не сподівайся за добро дяки.
4. Злий плаче від завислі, а добрий від радості.
5. Все зле — все немудре. У кого є злість, той своє серце їсть. Хто сам не знав зла, не вміє шанувати добра. Злий сам себе б'є.
6. Злість до добра не доводить.
Вірш про добро:
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту,
І дитина робить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші
Доброта з роками не старіє
Доброта від холоду зігріє
1 якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
-- Про Добро ми поговорили. А поняття, яке стоїть пліч-о-пліч з добром, називається — Милосердя.
Давайте пізнаємо природу цього слова. Як ви думаєте, що воно означає? Звернення до лінгвіста: Милосердя – щиросердність, співчуття, готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям милосердним притаманне співчуття по відношенню до сироти, інваліда, тяжко хворої людини, людини похилого віку, людини що потрапила в біду.
--Дякуємо, запрошуємо акторів зі сценкою „Випробування”.
Випробування
Діти розв'язували задачу. Стояла тиша. Раптом в двері хтось постукав. В клас зайшов директор і сказав: «Привів нову ученицю». Всі побачили маленьку ученицю. Тридцять пар очей дивилися на нову школярку. Дівчинка була горбатою.
В учителя забилося серце. Він дивився в очі школярам, сам відчував, що в його очах — молитва: «Хай не побачить дівчинка в ваших поглядах, дорогі діти, ні подиву, ні насмішки».
В дитячих очах учитель побачив радість: приїхала нова учениця. Вони дивилися тільки в очі — і ласкаво посміхалися.
Учитель сказав: «її звати Оля. Вона приїхала до нас здалеку. Хто уступить їй місце за першою партою? Бачите, яка вона маленька». Всі шість хлопчиків і дівчаток, які сиділи за першою партою, підняли руки і стали просити: «Я перейду!»
Оля сіла за першу парту.
Питання: Як ви гадаєте: клас витримав випробування?
Висновок: Бути добрим — це бережливо ставитись до слабших від себе, до інвалідів, розуміючи, що здоров'я — це божий дар і ми не повинні хизуватися ним перед слабшими за себе. Здорова і красива фізична оболонка не завжди свідчить про духовне багатство і душевну красу, а в немічному тілі може бути багатий внутрішній зміст, любов до оточуючих, милосердне ставлення до інших.
«Не будьте байдужим, байдужість смертоносна для душі». (М. Горький)
-- Ми поговорили про ставлення до найближчих людей — батька, матері, бабусі, про ставлення до слабших себе та інвалідів, а тепер давайте поговоримо про ставлення до братів і сестер наших молодших — тварин, які є частинкою природи, і теж мають серце, очі, вуха, відчувають тепле відношення до себе.
Запитання: Як Ви розумієте вислів, написаний на дошці: «Захистіть дітей і тварин. У них
немає права голосу, у них немає права виробу».
Подивимося інсценування.
ПОСИРОТИВ
Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще чимало часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на горобців, що весело цвірінькали, плигаючи з гілки на гілку.
Враз всі горобці знялися й кудись полетіли. Залишився один. Він цвірінькав тихо і ласкаво. Потім став дзьобиком чистити пір'ячко. Юрко націлився з рогатки й пустив у нього камінець.
Юркові стало страшно: «Невже це я зробив?» — подумалось йому.
Тут відчув, як хтось поклав йому руку на плече. Панас Іванович відхилив гілку, і Юрко побачив на бузковій гілці горобине гніздо. З нього виглядало п'ятеро пташенят. Голі, безпомічні, вони жалібно пищали, роззявляли дзьобики.
— Вони тепер лишилися без матері,— тихо сказав Панас Іванович.— А якби з твоєю мамою хтось таке вчинив...
Юрко стояв блідий і мовчазний.
— Ну що ж, іди на урок,— зітхнув Панас Іванович.— Допомогти цим бідолашкам ніхто вже не зможе... '
Уночі Юрко майже зовсім не спав. Йому ввижалися пташенятка, що; роззявили дзьобики й жалібно пищали, гукаючи матусю.
Запитання: Як Ви оцінюєте вчинок Юрка? Що керувало ним, коли він вбив пташку?
Висновок: Людина на те і людина, щоб оцінювати і зважувати свої дії та і вчинки. Часто людська легковажність і байдужість стає причиною страждань і не влаштованості братів наших молодших. Отже, не будьте байдужими. Пам'ятайте, що всі ми — діти Космосу і ми народжені для того, щоб плекати добро.
Запитання: А тепер скажіть чи все красиве — добре? (Мухомор)
КРАСА І ПОТвОРНІСТЬ
На сонячній галявині живе красуня — Краса. У неї багато-багато квітів. Як тільки є в світі квіти — всі ростуть у неї на галявині. Коли тихі сутінки опускаються на землю і все живе лягає спати, Краса іде до людей. Заходить в будинок, підходить до сплячої людини, кладе в головах квітку... Якщо людина спить чутливо, вона чує прихід Краси, просинається, бере квіточку, милується нею. І ця людина вже щаслива. А якщо людина спить; так, що не чує ні завивання вітру, ні гуркоту грому, вона ніколи не бачить, подарунка Краси. Тому що слідом за Красою іде від будинку до будинку Потворність. Це жахлива істота. В її злих очах ненависть і презирство до людей. Вона живе десь в смердючому болоті. Хто не відчував Краси, не прокинувся, не взяв квітку, не замилувався нею — вона до того і заходить, бере квітку і подає,— ніби яструб пташину, яка випала з гнізда. І сон людини, до якого прийшла Потворність, робиться важким і тривожним. Сняться йому голі віти дерев і засохле поле. Діти, скажіть будь ласка, чому існує Краса і Потворність?
Висновок: Однією з ознак Доброти є вміння бачити, сприймати і цінувати красу, все красиве в
оточуючому світі. Все красиве від Любові, від Добра, все потворне від людської
байдужості, заздрості, злоби.
-- Сьогодні ми говорили про Добро і Милосердя. Ви збагатилися знаннями про Добро. Хотілось би, щоб після наших зборів кожен з вас осмислив свою життєву позицію і став добрішим, кращим, досконалішим.
-- Ми повертаємося до нашого доброго сонечка, що ви намалювали на дошці, і виконуємо таке завдання: напишіть над кожним промінцем сонечка риси доброї людини:
Золоте правило:
1. Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.
2. Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
3. Слухати маму, тата, бабусю.
4. Не сміятися над каліками.
5. Любити і берегти природу, тварин.
6. Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.
7. Не залишати тварин у біді.
8. Любити природу і все живе. Бережливо ставитися до краси.
9. Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.
Вчитель: А тепер слово надається нашим улюбленим батькам (наводять приклади з
життя, зачитують свої міні-твори, дають поради)
-- Дякуємо. Бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою. Хай множаться зерна
добра в ваших душах.
І наостанок танцює ....................................
1