Виховний захід екологічного спрямування для учнів початкових класів "Земле рідна, за тебе відповідаємо". Подана у вигляді екологічного брейн-рингу, метою якого є формування екологічного мислення та екологічної свідомості в учнів початкових класів.
Екологічне свято “Земле, ми за тебе відповідаємо”
Мета: продовжувати формувати уявлення про необхідність охорони природи,
про найглобальніші екологічні проблеми та згубну дію їх на природу
Землі; підсумувати знання про екологічні взаємозв'язки, усвідомлення
яких необхідне для розвитку в учнів сучасного екологічного мислення;
розвивати творчі здібності дітей, естетичне бачення навколишнього
середовища.
Хід уроку
Вступне слово вчителя:
Земля — наш дім, а я значна частина,
Я — не людина, я — природа,
Я — саме та велика сила,
Що все живе навкруг створила.
Керую я вітрами, водами, ґрунтами,
Все підкоряється мені.
А ти, людино, не коришся мені,
Поглянь-но, що зі мною ти зробила...
У наш час людство переживає досить складний період своєї історії — період загрозливої для існування цивілізації дії негативних факторів: знищення природи, незворотні явища в біосфері, деградація людської моралі, зростання бідності, поширення хвороб , голоду, посилення конфлікту між техносферою та біосферою. Проблема екологічного стану довкілля надзвичайно важлива в нашому XXI столітті. Наскільки кожен із нас переймається екологічними проблемами сьогодення , ми зможемо переконатися в ході проведення нашого екологічного турніру.
Під час підготовки до заходу учнів розділено на дві команди, обрано капітанів. Усі заздалегідь ознайомлені з переліком конкурсів. Конкурс 1. Представлення команд
Учні презентують девіз команди, емблему, назву. Конкурс оцінюється від 1 до 3 балів.
Конкурс 2. Розминка
Кожна команда має без обмірковування дати відповідь на 15 запитань. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Запитання команді №1:
1. Як називається наука, що вивчає взаємозв'язки живих організмів з навколишнім середовищем.. (Екологія).
2.Найголовніше джерело енергії на Землі.. (Сонце).
3. Спутник найголовнішого джерела енергії на Землі... (Місяць).
4. Скільки літер в слові “природа”? (7).
5. Зміни, які відбуваються в шарі повітря над певною місцевістю, називається.. (Погода).
6. Ця речовина входить в склад повітря, потрібна всім живим організмам... (Кисень).
7. Найдрібніші живі організми можна побачити за допомогою... (Мікроскопа).
8. Людина, як і всі живі організми...(Частина природи).
9. Більшу частину води становить вода...(Солона).
10. Хто двічі народжується? (Птахи).
11. Асканія-Нова — це ...(Заповідник України).
12 .Скільки лап у комах? (6).
13. Скільки років потрібно для розпаду скляної пляшки в грунті (1000).
14. Щоб птахам лекше жилося взимку потрібно вивішувати...(Годівнички).
15. Вихлопні гази автомобіля забруднюють.. (Атмосферу).
Запитання команді №2:
1. Планета на якій ми живемо називається... (Земля).
2. Як називається наука, що вивчає рослин...(Ботаніка).
3. Яка вода потрібна людині для життя..(Прісна).
4. Гусінь — це личинка... (Метелика).
5. Скільки років потрібно для розпаду поліетиленового пакету в грунті? (400).
6. Різке збільшення кількості людей на Землі називається...(Демографічний вибух).
7. Енергетична машина, яка обертає воду... (Турбіна).
8. Вчасно вимикаючи прилади ми заощоджуєм...(Електоренергію).
9. Ліси для планети — це... (Легені).
10. Скільки літер в слові “електрика”? (9).
11. Чого в скриню не заховаєш? (Промінь світла).
12. Тепле повітря легше тому...(піднімається вгору).
13. Один мешканець України всередньому за день викидає 0,5кг... (Сміття).
14. Птахи, які “приносять” нам весну... (Шпаки).
15. Крапля якої речовини вбиває коня? (Нікотину).
(Підбиття підсумків перших двох конкурсів).
Конкурс 3. Закінчіть Еко-казку (3хв).
(Вчитель читає початок)
Жив собі на світі їжачок. І начебто нічим він не відрізнявся зовні від інших їжачків, утім усі лісові мешканці дивилися на нього, як на дивака. Та й було чому! У той час, як інші грілися на сонечку або полювали на мишок, їжачок займався якимись украй чудернацькими справами, простіше кажучи – дурницями, абсолютно не притаманними їжачиній сім`ї. А хіба ні? Адже він збирав…сміття! Коли він бачив у Лісі пластикові “стаканчики” і пляшки, він не міг спокійно їх обійти. Додому він повертався увесь в “стаканчиках” та обгортках від морозива на голочках. Звісно, що усі його товариші і навіть братики й сестрички, сміялися з нього. От дивак! Скільки яблук, грушок і ароматних грибів – наколюй собі скільки донесеш! Адже Природа роздає багатства усім…Так ні. Їжачок ходив сумний і все тяжко зітхав.
Одного разу батько їжак не втримавшись, від сорому й люті, страшенно грубо накричав на нього і примусив цієї ж миті викинути “увесь цей непотріб”! Їжачок спробував пояснити, що він не може бачити сміття, яке захаращує рідний Ліс та Красуню-Природу, говорив, що вона вже задихається від цього “пластикового жилету”…Але ці слова ще більше розлютили батька-їжака, і він поставив синові ультиматум: мовляв, або ти викидаєш з голови (і зі спини)ці дурниці і стаєш нормальним сином і їжачком, або…або – геть з дому! Їжачок не вірив своїм вухам.
- За що, тату?..їжачок кліпав красивими чорними оченятами і дивився відкрито і щиро.
- Я ж просто хочу, щоб Ліс був чистим і затишним. Адже це наш Дім!!!
- Геть!!! - розлючено кричав старий їжак.
Їжачок востаннє подивився на лісову галявину й притихлих звірів, і впевнено пішов від рідного дому у напрямку лісових хащ.
Довго-довго йшов він заплутаними лісовими доріжками, і світ перед очима ставав все більш сірим і похмурим.
- Ну ось, знову ціла купа сміття – подумав їжачок, - ех, ну що ж мені бідному робити, як далі жити?.. Так сумно було їжачкові, що навіть небо не витримало і почало закривати свої блакитні очі сірими від розпачу хмарами-руками, поки не розридалося в істериці нестримним дощем.
Їжачок схопився і думав вже мерщій бігти до батьківської хати, але зупинився, згадав, що рідний тато його вигнав з дому, тяжко зітхнув і повільно рушив собі далі, навіть не звертаючи вже ніякої уваги на дощ, що все посилювався, і невимовний біль від усвідомлення своєї ситуації, як йому на той час здалося, вкрай безнадійної.
- Нікому я не потрібен такий, нікому! – у розпачі почав кричати їжачок. Навіщо таке життя, коли мене ніхто не любить і не розуміє! Навіщо робити добро, якщо на нього відповідають злом???
А дощ тим часом не вщухав, і ось вже лісова доріжка почала перетворюватися в потужний струмок, їжачкові важко було втриматися на ніжках. Раптом небо розколола вогняна блискавиця, прогримів грім і з важкої хмари, наче з небесного сіро-фіолетового моря, полилась вода…Струмочок-стежина враз стала наче велика гірська річка, стрімким потоком води їжачка понесло шаленство розгніваної стихії.
- Рятуйте! – кричав їжачок, допоможіть, ей, хто небуть!!! Але ніхто його не чув, усі звірі й птахи поховалися по хатинкам і, напевно, пили гарячий чай з яблуком і корицею, насолоджуючись краєвидами, омитої дощем природи, з вікна…- це була остання думка, яка пронеслася в голові у їжачка, перед тим як сильна темна хвиля накрила його з головою…
(Учні зачитують закінчення казки).
Конкурс 4. “Вгадай дерево”
1. Я дерево красень, зовуть мене... (Ясен)
2. Навесні біла, влітку зелена, восени жовта, зимою смачна. (Груша)
3. На дереві зеленим висить, а червоним падає. (Яблуня)
4. Жовте, соковите, на деревину надіте. (Абрикос)
5. Як дерево називається, що влітку в пух одягається? (Тополя)
6. Ніхто не лякає, а вся тремтить. (Осика)
7. Батько тисячу синів має і кожному мисочку справляє. (Дуб і жолуді)
8. Біла кора, тоненькі віти, що то є? Відгадайте, діти! (Береза)
Конкурс 5. Конкурс капітанів: “Вгадай тварину”.
(Капітани отримують таблички з назвами тварин і пантомимою показують їх, гравці з команди повинні відгадати, правильна відповідь — 1 бал).
Капітан Команди №1: Корова, заєць, жаба, муха, слон, метелик, рак, пінгвін, комар, крокодил.
Капітан Команди №2: Кенгуру, свиня, вовк, джміль, кінь, лелека, змія, білка, ведмідь, верблюд.
(Музична пауза) Пісня “Якщо разом ми підем на природу”.
Конкурс 6. «Вірю — не вірю»
Кожній команді ставлять по п'ять запитань, на які вони мають відповісти однозначно “вірю” чи “не вірю”- і по можливості аргументувати відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання команді №1
Чи вірите ви, що...
1. ...поліетиленові пакети стали однією з причин вимирання велетенських морських черепах? (Вірю. Черепахи помилково вважають медузами напівпрозорі у воді поліетиленові пакети і ковтають їх)
2....для вбирання розлитої на поверхні моря нафти використовують килимки,виготовлені із синтетичною матеріалу, які вибірково вбирають нафту, відштовхуючи воду? (Вірю. Килимки скидають на нафтові плями, а потім збирають у пластикові мішки. На спеціальних пресах віджимають нафту й використовують знову).
3... з 1973 року 21 листопада відзначають день вітань? (Вірю. Минулого року його відзначали в 140 країнах світу).
4. ....кімнатні рослини не здатні поглинати забруднення з повітря. (Не вірю. Протягом доби вони поглинають до 87% забруднень).
5...біле хутро північних тварин, особливо ведмедів, уловлює до 95% сонячного тепла? (Вірю. Таке дослідження провели в Арктиці вчені).
Запитання команді №2
Чи вірите ви, що...
1. ....мешканці Землі за 1 рік споживають стільки кисню, що якби цей об'єм кисню помістити в сталеві цистерни, то поїзд був би довжиною , як відстань від Землі до Сонця й назад? (Вірю. Так, це правда).
2. ... в кожної рослини є своя “батьківщина” в картоплі це — Україна, а в огірків і баклажанів — Польща. (Не вірю. Батьківщина картоплі — Південна Америка, огірків та баклажанів Індія).
3. ...щороку люди знищують або виловлюють 2млн черепах, до 7млн крокодилів, десятки мільйонів ящірок. (Вірю. Усе це заради м'яса, шкіри, панцирів або продажу живих тварин).
4. ... діяльність людини призводить до зменшення чисельності видів рослин та тварин, тому в Україні існує Чорна Книга України. (Не вірю. Існує Червона Книга України).
5. ...найстаріший заповідник України — це Асканія -Нова. (Вірю. Знаходиться на території Херсонської області).
Конкурс 7. “Відгадайте загадки” (для вболівальників)
Взимку спить,
Влітку - вулики ворушить.
(Ведмідь)
Хвіст пухнастий,
Хутро золотисте,
В лісі живе,
В селі курей краде.
(Лисиця)
Хто холодної пори
Ходить похмурий та голодний?
(Вовк)
Знизу камінь.
Зверху камінь,
Чотири ноги
Та одна голова.
(Черепаха)
І в морі не купаються,
І немає у них щетинки,
І все ж називаються
Вони - морські ... (свинки)
Що за коняшки -
На всіх тільники.
(Зебри)
Хто на голові ліс носить?
(Олень)
Трав торкаючись копитами,
Ходить по лісі красень,
Ходить сміливо і легко,
Роги розкинувши широко.
(Лось)
Зробив дірку,
Вирив нору,
Сонце сяє,
А він і не знає.
(Кріт)
Він ходить, голову задерши,
Не тому, що важливий граф,
Не тому, що горду вдачу,
А тому, що він ... (жирафа)
По річці пливе колода.
Ох і злющая вона!
Тим, хто в річку заходив,
Ніс відкусить ... (крокодил)
Звір я горбатий,
А подобаюся хлоп'ятам.
(Верблюд)
Сірий, та не вовк,
Довговухий, та не заєць,
З копитами, та не кінь.
(Осел)
Сама строката,
Їсть зелене,
Дає біле.
(Корова)
Гладиш - лащиться,
Дражниш - кусається.
(Собака)
Мордочка вусата,
Шубка смугаста,
Часто вмивається,
З водою не знається.
(Кішка)
Живе в нірці,
Гризе кірки.
Короткі ніжки.
Боїться кішки.
(Миша)
У кого роги довше хвоста?
(Коза)
Замість хвостика - гачок,
Замість носа - п'ятачок.
П'ятачок дірявий,
А гачок вертлявий.
(Свиня)
У цього звіра величезний зріст,
Ззаду у звіра - маленький хвіст,
Спереду у звіра - хвіст великий.
Хто ж це? Хто ж це? Хто такий?
Ну, звичайно, це він!
Ну, звичайно, це ... (слон)
Конкурс 8. “Чорна скринька”.
(Вчитель виносить Кожній команді Чорну скриньку і завдання, через 1хв кожна команда має відповісти, що там, оцінюється в 5 балів)
Запитання команді №1
-Ні для кого не секрет, що в наш час багато людей веде малорухливий спосіб життя і через це страждають зайвою вагою. Для того щоб не поправлятися, необхідно щодня вживати 50 грам ... За старих часів теплим .. натирали ноги і руки при застудах.. Що в скринці? (Сало).
Запитання команді №2
- У кожному будинку і на кожному столі обов’язково повинен бути...
Його клали в чашу з вином, їли з хлібом, а знатні люди вкладали ... в вуха Предки вірили, що часточка цього продукту в кишені здатна захистити від вроків... Що в скринці? (Часник).
(Журі підбиває підсумки. Нагороджуються переможці.)
Задумайтесь над тим, що ми тут говорили,
І щоб ви в житті із совістю дружили
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігаймо і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю...