Сценарій години спілкування "Українська обрядова їжа"

Про матеріал
В усі віки хліб був обов’язковим атрибутом, що супроводжував найважливіші події в житті людини. Коли народжувалася дитина і йшли на хрестини, неодмінно клали в кошик срібний карбованець й хлібину – на здоров’я і достаток. Коли дитина йшла на навчання до дяка, батько ніс пучок різок, горщик каші та хлібину – на розум, силу та здоров’я.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

МАРАФОН УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

 

 

 

«УКРАЇНСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ОБРЯДОВА КУХНЯ»

 

 

 

 

 

МЕТА:  Виховання в школярів ідей народності на основі засвоєння традицій української національної культури

 

 

 

 

 

 

Пісня «Чом, чом, земле моя!»

Ведуча 1: Доброго дня, шановна громадо, любі друзі, дорогі гості! Щиро вітаємо вас на нашому святі. (злегка вклоняються)

Ведуча 2: Для кожного дива своя Батьківщина,

В ній рідне коріння і мови душа,

І скільки б світів не пізнала людина,

На рідній землі лише вона ожива!

Ведуча 3: Наше диво, наша Україна! Близька ти нам і найкраща о будь-якій порі року: коли весною дихає теплим паром земля, витинає свіжу парость, а лелеки поважно кружляючи над селом обдаровують щастям людські оселі.

Гарячим літом, коли пахучі трави наливаються соком, а високе синє небо бринить і переливається сріблястим співом жайворонка. Шепоче щось стиглий хліб вітру, що заплутався та принишк у колоссі…

Ведуча 2:  Що для мене Україна моя?

То висока блакить

У засіяне золотом поле,

Синьоокі ставки

І шовковий ковил у степу.

А ще – житній хліб на стемнілих долонях

З дрібкою солі на маминому рушнику.

Ведуча 1: Чи знаєте ви, як пахне життя? Давайте затихнемо на хвильку і відчуємо цей запах… це пахне хліб. Неповторний запах робить хліб живим, частиною душі кожного з нас. Початок хліба – маленька зернинка. Зернятко хліба нагадує дитину в сповитку. Немовлятко – це іскринки життя, джерельце життя у згорточку. Так і зернятко починає колос, безмежний хлібний лан.

Ведуча 2: Здавна хлібині надавали круглої форми, ототожнюючи його із сонцем. Якщо у домі пахне хлібом – тут злагода та щастя, якщо в державі колосяться хлібні поля – тут мир і достаток. Хліб – це честь хліб – це рука допомоги, хліб – сила, могутність держави. Хліб – це святість.

Ведуча 1: В усі віки хліб був обов’язковим атрибутом, що супроводжував найважливіші події в житті людини. Коли народжувалася дитина і йшли на хрестини, неодмінно клали в кошик срібний карбованець й хлібину – на здоров’я і достаток. Коли дитина йшла на навчання до дяка, батько ніс пучок різок, горщик каші та хлібину – на розум, силу та здоровя.

Ведуча 3: Бабина каша – страва на яйцях і маслі, яку за звичаєм готувала баба-повитуха і приносила на хрестини у горщику. Всі присутні торгувалися за право розбити горщик. Найвищу ціну звичайно давав хрещений батько дитини. Йому й дістався горщик з кашею, який він піднявши високо над столом, розбивав об ріг так, щоб черепки й каша лишилися на столі… кожен із гостей на хрестинах брав собі грудочку каші, а молоді жінки ще й черепок. Це мало забезпечити молодому подружжю продовження роду. Роздача каші супроводжувалася приказкою: «Роби Боже, жито-пшениця, а в зачіпку – дітей –  копицю».

Ведуча 1: На весіллі молодих зустрічали хлібом-сіллю і молоде подружжя схиляло голови перед хлібом цілувало його, приймаючи благословення.

Весілля – це велика подія в житті людини. Воно не проходило в один день, а так як це повязувалося з роками життя подружжя і з продовженням роду, то й ритуал його проведення дуже колоритний, а тому й обов’язкових страв дуже багато. Ми вас познайомимо лише з найважливішими.

Ведуча 2: Верч – весільний обрядовий хліб, який служив здебільшого для обміну між весільними родинами: молодий привозив верч для тещі, а молода – для свекрухи. Верч здебільшого був овальної форми, але без прикрас.

Ведуча 3: Калач також обрядовий хліб весілля, крім печива й короваю. Виготовляли його із вчиненого тіста, як правило, плетеним з трьох-чотирьох качалочок. Калачі були завернуті у великий овал, нерідко з діркою посередині. Робили й маленькі калачики розмірами з кулак. У тих районах, де випікали коровай, калачами обмінювалися роди, а маленькими калачиками запрошували на весілля.

Ведуча 1: Лежень – це також весільний обрядовий хліб, різновид калача. Проте лежень робили завжди овальним та великим – як із плетінки, так і з цілої довгастої хлібини, зверху, подібно до короваю, прикрашали оздобами з тіста. Лежень возили до нової родини6 молодий – для тещі, молода – до свекрухи. Ділили його на другий день весілля, а доти він лежав на столі, перед молодими, чекаючи своєї долі.

Ведуча 2: Дивень: обрядовий хліб, аналогічний за своїм призначенням калачеві. Дивень прикрашали очеретинками чи плодовими гілочками, обплетеними тістом, а зверху чіпляли квітку жита, калини, квітів (живих чи штучних)… коли печуть дивень загадують, яке буде у молодих майбутнє життя. Якщо дивень удається, то й життя має бути щасливим. Садячи його в піч примовляють: «Світи жар, у печі ясно, печись дивень, красно гостям на велике диво, молодим – на щастя, на долю, на свою родину. Печись, дивень, не схились, не пригори, молодим серця та й не засуши!»

Весільне обрядове печиво – шишки, які випікали з коровайного тіста на зразок калачиків у формі пташок чи булочок. Шишками оздоблювали коровай і межень; ними дарували на застіллі гостей. Шишки були чи не єдиною подякою молодої чи молодого дружкам та боярам.

Ведуча 3: Коровай – обрядовий хліб і має глибокі традиції. Особливе значення коровай має в весіллі. Відсутність короваю означала неповноцінність обряду, а людина, яка з якихось причин була позбавлена весільного короваю одержувала прізвисько Безкоровний. Коровай випікають із вищих сортів муки на маслі і яйцях. Зверху його оздоблюють шишками, голубками, жайворонками, калачами, квіточками, колосками. Крім того коровай прикрашають зеленню барвінка, ягодами або квітом калини, червоними стрічками, подекуди гілками – гілками плодових дерев, обплетеними містом…

Ще й досі при виготовленні короваю дотримуються звичаїв, що йдуть з глибокої давнини… водою, якою мили коровай – нижче рук від тіста символічно вмивають всіх присутніх на обряді, цілують навхрест, а потім співаючи, воду виливають під родюче дерево, щоб вишеньки розвивались, щоб дітоньки любувались.

Коровай – як символ завершення аграрного року завжди випікали й на обжинки: разом із обжинковим снопом він є найважливішим атрибутом свята Врожаю.

Ведуча 1: На тому місці, де мали ставити хату сіяли пшеницю. Якщо вона добре сходила – це означало, що місце добре, чисте, і хату можна будувати.

А в нову хату входили тільки з паляницею. Вважалось великою невихованістю і неприязню до господарів зайти в нову хату без хліба. Принести хліб – означало щире побажання господарям достатку. Здоровя та добра.

Ведуча 3: Великою майстерністю вважалося вміти пекти хліб. Добрі господині славились на все село.

Ведуча 1: В усі часи майже все свята були пов’язані з хлібом і не тільки, як з найпотрібнішим продуктом харчування, а й як з найголовнішим,  навколо чого розгортається дійство. На Різдво обов’язково пекли пироги з капустою і маком, пампушки, дрібні пиріжки, якими частували дітей, готували кутю з товченої пшениці, вносили сніп життя – «злато, щоб увесь рік ми жили багато».

Обов’язковим атрибутом різдвяного столу були фігурки із тіста, зображаючи маленьких корів, бичків, овець та іншу живність і пастухів. Фігурки ставились на вікна і столи, посились в подарунок різним.

Ведуча 2: Різдвяний обрядовий хліб – корочун, який пекли разом з калачом для вечірників і колядників. Внесення корочуна відбувалось так само урочисто, як і поставлення на покуть куті з узваром. Символічний зміст цього обрядового хліба зводиться до сподівання сімейного добробуту.

Кутя. В українців, як і багатьох народів світу, стійко побутувало повір’я як почнеш новий рік, так і мине він. Новорічний стіл мусив буквально ломитись від страв. Переддень Різдва – Святий вечір – припадав ще й на піст. Але незважаючи на це, вечерю називали багатою кутею, бо на стіл слід було подати аж 12 страв, обов’язковою серед яких була кутя. Кутя – це символ урожаю. Готували кутю обов’язково й на Водохреща, а у деяких районах й на Новий рік. За звичаєм її ставив на стіл або на покуті хлопчик або хлопець із родини,дбайливо підмостивши під настільник або рушник трохи сіна, щоб худобі у новому році було чим харчуватись. Накривали кутю двома калачами. Поряд умощували обжинковий сніп – символ майбутнього урожаю і глечик з узваром із сушених груш, яблук,Ю слив, вишень та ін.. З кутею починали Святу вечерю, Різдво.

На свято Сорока святих (19 березня) випікали печиво-жайворонки (сороки). У кожному господарстві хазяйка робила у цей день 40 книшиків, калачиків, бубликів або булочок схожих за формою на пташок. Цих «жайворонків» їли протягом дня, причому обов’язково діти (як свої, так і чужі). Тому ходили вони по хатах, і їх пригощали жайворонками. Діти бігали по селу підіймаючи «пташок» і проспівуючи, або проявляючи нехитрі заклички. За повірям ці дії повинні були прискорити повернення птахів із вирію, тобто початок весни.

На Великдень у красному куті виставляли високі паски, прикрашали гілочками свяченої верби і свічками. Навколо пасок – барвисті крашанки та писанки.

Писанка – це символ народження весняного сонця. Якщо в хаті є дівка на виданні, клали їй паску на голову і казали: «Аби у людей така величина, як паска пшенична!».

Паска – весняний обрядовий хліб. Дуже здобне вчинене тісто на яйцях, маслі, сметані, олії, цукрі. Готову паску прикрашали цукровою поливою, фарбували пшоном чи маком. Її обов’язково святили у церкві разом із крашанками та іншими стравами святкового столу. Свяченою паскою починали великодній сніданок.

Остання неділя перед Великим постом – Масляниця або проводи зими. На Масляницю пекли млинці, налисники, оладки, завиваники. Але головною їжею біли вареники з сиром, в сметані. Їх готували майже кожен день, тому можна було чути: «Вареники доведуть, що хліба не дадуть!»

На Трійцю обов’язково на великих листах пекли з доброго тіста пироги із солодкою літньою начинкою – мазурики. Пиріг ставили посередині столу і прикрашали духмяною м’ятою, квітами, пахучими травами.

На Петра (12 липня) – обрядове печиво мандрики. Для тіста сир замішували з мукою, додавали трохи масла, солі, яйця –  замішували тісто й роздавали пастухам, які наймалися на роботу, пасти худобу. Пастухи (здебільшого підлітки) влаштовували в цей день свято на пашні, не забуваючи при цьому добре пасти худобу. Після Петра переставала кувати зозуля, що й породило приказку: «Зозуля мандрикою подавилася».

На свято Андрія (13 грудня) влаштовували вечорниці. Основним тут було кусання калити. Калита – великий корж із білого борошна. Печуть калиту дівчата, тісто місять по черзі. Тісто солодке, з медом, зверху калиту оздоблюють сухими вишнями чи родзинками – «щоб гарна була». Іноді ліпили тісто на відварі любистку, щоб хлопці любили. Посередині дірка. В дірку протягують червону стрічку і підвішують до сволока. Підвішують високо, щоб хлопець міг дістати калиту, тільки тоді, як добре підстрибне.

 

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку