Свято проводиться у формі інсценованого змагання між командами учнів 5-6-их класів.
Мета: залучити учнів до участі у патріотично-спортивному святі, зацікавити історією та традиціями козацтва, виховувати любов і пошану до національних традицій.
Завдання: пропаганда і популяризація серед молоді здорового способу життя; виховання майбутніх захисників Вітчизни ; підготовка до виховного заходу.
Сценарій
патріотично-спортивного свята «Як колись на Україні гарцювали козаки…»
Автор розробки:
учитель української мови та літератури
Ждан Л.А.
Патріотично-розважальне свято «Як колись на Україні гарцювали козаки…». Свято проводиться у формі інсценованого змагання між командами учнів 5-6-их класів.
Мета: залучити учнів до участі у патріотично-спортивному святі, зацікавити історією та традиціями козацтва, виховувати любов і пошану до національних традицій.
Завдання: пропаганда і популяризація серед молоді здорового способу життя; виховання майбутніх захисників Вітчизни ; підготовка до виховного заходу.
Учасники заходу: учні 5-6-их класів по 15 чоловік у команді, ведучі –– двоє старшокласників, члени журі – п’ятеро старшокласників, класні керівники 5-6 кл.
2. СЦЕНАРІЙ ЗАХОДУ
На сцену виходять ведучі.
1-й ведучий: В сиву-сиву давнину
Козаки йшли на війну,
Бо на рідну Україну
Сунулися без зупину
Ляхи, турки та татари,
Та презлії яничари.
2-й ведучий: Козаки скликають раду:
– Не буде ворогу пощади!
І на морі, і в степах
Наганяли вони страх,
Бо найкращі вояки ––
Запорізькі козаки!
1-й ведучий: І не буде переводу
Українському народу,
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич.
2-й ведучий: От і зібралися ми сьогодні, щоб перевірити: чи славні ви нащадки роду козацького?
1-й ведучий: Чи вмієте ви співати, як козаки?
2-й ведучий: Чи вмієте танцювати, як козаки?
1-й ведучий: Чи вмієте жартувати, як козаки?
2-й ведучий: І від того, як ви покажете себе сьогодні, ми ухвалимо рішення: прийняти вас до нашого куреня, чи відправити ще каші попоїсти.
1-й ведучий: Як козак засміється ––
Ворог зі страху трясеться,
Як козак заспіває ––
Той чимдуж утікає!
Як козак затанцює ––
Увесь світ його чує!
2-й ведучий: Козаки говорили: «Без отамана військо гине». Тож почнемо наші змагання з конкурсу отаманів.
1-й ведучий: А ще козаки говорили: «До булави треба голови».
2-й ведучий: Ось і подивимося, які ж розумні голови у наших отаманів.
Виходять отамани братств і отримують завдання у вигляді кросворду на тему козацтва. Завдання виконують протягом 5-8 хвилин, далі здають його на перевірку членам журі. Критерії оцінювання: швидкість, правильність . Див. додаток № 1.
1-й ведучий: Та прийшла у рідні краї сила-силенна війська бусурманського.
2-й ведучий: Стали козаки до бою…
Конкурс «Бій з бусурманами». Від кожної команди по 2 учня: один –– кінь, другий вершник, зброя –– подушки. Бій відбувається символічно.
1-й ведучий: День іде бій, уже і ніч минає, а бусурманського війська все прибуває, а сили козаків слабнуть…
2-й ведучий: У тому бою сили були нерівні. Програють наші козаки. Треба їм допомогти –– піднести ядра для гармат.
На сцену виходять по одній дівчинці від команди. Розпочинається конкурс «Збери ядра». На підлозі розкидані кульки («ядра»), дівчата мають зібрати якомога більше кульок протягом 1 хвилини без допомоги сторонніх предметів. Критерії оцінювання: кількість зібраних кульок за відведений час. Див. додаток 2.
1-й ведучий: Та все ж у тому бою козаки потерпіли поразку. Кинули люті вороги козаків до в’язниці, а дівчат, за те що допомагали, позбавили зору, посліпили.
2-й ведучий: Сидять вони вдома, сумують. І так їм хочеться бодай ще раз побачити козаків! Вирішили вони намалювати їхні портрети.
Конкурс «Портрет наосліп». На папері формату А3 намалювати козака із зав’язаними очима. Участь беруть по одній дівчинці від команди. Критерії оцінювання – швидкість і реалістичність малюнку. Див. додаток 4.
1-й ведучий: А козаченьки за ґратами! Сидять, сумують. Захотілося їм розважити себе піснею.
Конкурс «Козацька пісня» виконується по черзі обома командами.
Виконує перша команда.
«Ой на горі та женці жнуть»
Ой на горі та женці жнуть,
А попід горою,
Яром-долиною
Козаки йдуть.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Козаки йдуть.
Попереду Дорошенко
Веде своє військо,
Військо запорізьке,
Хорошенько.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Хорошенько.
А позаду Сагайдачний,
Що проміняв жінку
На тютюн та люльку,
Необачний.
Гей, долиною,
Гей, широкою,
Необачний.
Виконує друга команда.
«Наливаймо, браття, кришталеві чаші»
Наливаймо, браття, кришталеві чаші,
Щоб шаблі не брали, щоб кулі минали,
Голівоньки наші!
Щоби Україна повік не плакала,
Щоби наша слава, козацькая слава,
Повік не пропала.
А козацька слава кровію полита,
Січена шаблями, рубана мечами,
Ще й сльозами вмита.
Наливаймо, браття, поки ще є сили,
Поки до схід сонця, поки до походу
Сурми не сурмили.
Критерії оцінювання – відповідність обраної пісні тематиці заходу, якість колективного виконання. Див. додаток 3.
2-й ведучий: Долинув цей спів до дівчат. І вирішили вони почастувати козаків смачними варениками.
1-й ведучий: Але ж дівчат презлії вороги позбавили зору! Тож мають дівчата ліпити вареники наосліп.
Конкурс «Вареники наосліп». Дівчата по одній з кожної команди ліплять вареники з готового тіста із зав’язаними очима протягом 1 хвилини. Критерії оцінювання: кількість і естетична привабливість вареників.
1-й ведучий: Понесли дівчата варенички козаченькам. А ті –– не тільки за ґратами, але ще й руки в них зв’язані за спинами!
Конкурс «Нагодуй козака». Дівчата по одній від команди мають нагодувати хлопця (козака) своєї команди. Дівчата з зав’язаними очима. Стілець зі спинкою виконує роль ґрат і повернутий сидінням до дівчинки, на сидінні стоїть тарілка з варениками. З іншого боку стільця навколішках стоїть хлопець, руки тримає за спиною. Критерії оцінювання : швидкість поїдання вареників.
2-й ведучий: Попоїли козаки та й сили набралися! Вибили вони двері в’язниці і ну! Тікати чимдуж! Добігли до Дніпра. Що робити? Як перепливти, адже руки зв’язані!
1-й ведучий: Побачили козаків-утікачів з іншого берега селяни і вирішили допомогти перебратися через ріку плотом. Але місця в тому плоті тільки на двох –– переправника і одного козака.
Конкурс «Переправа». З одного боку сцени стоять по п’ять хлопців обох команд. З іншого –– переправник (хлопчик з тієї ж команда), у руках тримає гімнастичний обруч (пліт). Задача переправника –– по одному хлопцю переправити з одного боку сцени в інший. Під час переправи обоє мають знаходитися всередині обруча, рухаються приставним кроком. Критерії оцінювання: швидкість.
2-й ведучий: Аті козаки-відчайдухи, що добре плавати вміли, стрибнули у воду із зав’язаними руками і ну! пливти.
1-й ведучий: Побачили селяни, що козаки пливуть Дніпром з останніх сил. І вирішили накидати у воду яблучок, щоб козаки підкріпилися і сил не втрачали, бо Дніпро –– то ріка бурхлива зі стрімкою течією.
Конкурс «Яблуко». На сцені стоять 2 стільця, на яких стоять мисочки з водою і яблуко. Води налито стільки, щоб яблуко вільно плавало. Участь беруть по одному хлопцю від команди. Задача – за відведену хвилину якомога більше з’їсти яблука. Див. додаток 5.
1-й ведучий: Попоїли козаки яблук, добралися благополучно до берега. Бачать –– чумаки мішок з борошном загубили, а в тім борошні цукерки!
2-й ведучий: А ну, козаки завзяті! Хто хутчіш знайде цукерки?
Жартівливий конкурс «Цукерка». Участь беруть ті ж хлопці, що і в конкурсі «Яблуко». Учасники шукають цукерку в тарілці.
1-й ведучий: Щасливі повернулися козаки додому! Зустріли їх любі дівчата. Хороше і весело стало на душі у козаків. Захотілося їм на радощах танцювати!
Конкурс «Танок». На сцені стоїть ряд стільців (по 5 для кожної команди). Учасники мають танцювати, сидячи кожен на своєму стільці. Кожні 30 секунд змінюється музика, разом із нею щоразу рухи стають все обмеженішими – спочатку можна рухати всіма кінцівками, головою, мімікою, потім тільки верхньою частиною тіла, далі – тільки тулубом (без допомоги рук) і головою, потім тільки головою, на останньому етапі –– лише міміка. З кожною зміню мелодії вибуває по 1-2 найпасивніших учасники. Перемагає та команда, більше членів якої залишилося до кінця конкурсу.
2-й ведучий: Гарцювали козаченьки і на конях свої бравих, та так гарцювали, що чути було їх на всі усюди!
Конкурс «Осідлай коня». Участь беруть по 5 членів від обох команд. Учасники стоять групами по одній стороні сцени. Кожна команда отримує по швабрі. Суть конкурсу полягає у тому,треба осідлати швабру («коня»), добігти до протилежної сторони сцени і повернутися за одним товаришем. Далі вже двоє учасників прямують до протилежної сторони сцени і так, поки всі п’ятеро не повернуться на початкову позицію. Критерії оцінювання: швидкість, злагодженість дій учасників. Див. додаток 6.
1-й ведучий: А потім стали розважати себе козаки гуморесками.
Конкурс «Гумореска».Участь беруть по 2 учасники від кожної команди. Гумореска у вигляді діалогу між учасниками команд. Один учасник (тримає руки за спиною) читає свої репліки гуморески, інший в цей час стоїть за спиною першого і, просунувши свої руки з боків читця, активно жестикулює, відповідно до змісту сказаного. Критерії оцінювання: синхронність і гумористичність читців і тих, хто жестикулює.
Гумореска Павла Глазового "Як ми з кумом мед качали"
1-ша команда: Ми із кумом по сусідству живемо.
Кум говорить:
2-га команда: Давай бджіл заведемо!
Бджоли — це ж поезія й краса.
Бджоли творять для здоров'я чудеса.
1-ша команда: І тепер у кума бджоли у саду
Без перерви: гу-гу-гу та ду-ду-ду...
Раз я чую пропозицію таку:
2-га команда: Ходім, куме, накачаємо медку!
1-ша команда: Кум не любить викидати даром слів.
Він у сад мене до вуликів повів.
2-га команда: Мед качати — діло не просте.
Он купив я медогонку ССТ.
1-ша команда: Тягне раму він із вулика — дивлюсь:
Усі бджоли в купу збилися чомусь.
Та гудуть отак сердито: дзум-дзум-дзум...
2-га команда: Їх обкурювати треба.
1-ша команда: Каже кум.
Це я знаю і без тебе,— говорю.—
Ти тримай, а я цигарку закурю.—
Не устиг я потушити свій сірник,
А бджола як тарарахне у язик!
Потім друга — прямо в вухо, третя — в ніс!
Кум схопив на плечі раму і поніс.
Як заклав у медогонку, як крутне!
А на мене ціла хмара як шугне!
Бджоли жалять — кум говорить:
1-ша команда: Не лови!
Не твої це — бджоли,— не дави!
Не крутися і руками не махай!
Не твої це — бджоли, не лякай!
Ти он з ніздрі — витягни бджолу,
Бо задавиш там комашечку малу.
Он у тебе між губами дві бджоли —
Ти дивися, щоб живі мені були!
1-ша команда: Я — тікати... А за мною — хмари бджіл.
Я додому, та у хату, та під стіл.
Виліз, глянув у люстерко: ну й краса!
Губи стали, як домашня ковбаса.
Щоки пухлі. Не обличчя, а друшляк.
Ніс уліво скособочився й набряк,
Вже звисає аж до нижньої губи.
Вуха витяглись обоє, як гриби.
Ліве око ще поблискує так-сяк,
Там, де праве, тільки ґуля, як кулак.
Кум у шибку пальцем стукає:
2-га команда: Привіт!
Йдемо куштувати свіжий мед!
1-ша команда: Ой,— стогну,— не стукай, куме, не дійду.
Я ж незрячий, десь у яму упаду...
Кум говорить моїй жінці:
2-га команда: Ви, мадам,
Свого мужа не показуйте дівкам.
Він у вас, мов кінозірка Жан Маре!
Тільки — хай він носа не дере.
І нехай на все життя запам'ятай,
Що бджола — це мед, здоров'я й красота!
Учасники кланяються, йдуть зі сцени. Виходять ведучі.
1-й ведучий: А тепер на сцену запрошуємо отаманів братств.
Оголошуються результати конкурсу отаманів («Кросворд»), який вони виконали ще на початку свята. Див. додаток 7.
2-й ведучий: Але для вас, отамани, буде ще одне завдання. Уявіть, що кожному з вас вдячні нащадки поставили пам’ятники.
1-й ведучий: А ось вам і п’єдестали (виносяться на сцену 2 стільця). Зобразіть таку позу, в якій має бути той пам’ятник, який ви б хотіли, щоб вам поставили.
Конкурс «Я пам’ятник сам собі воздвиг». Завдання: протягом хвилини отамани мають прийняти позу пам’ятника. Критерії оцінювання: швидкість, гумористичність.
Підводяться підсумки. Нагородження команди-переможниці.
1-й ведучий: За честь і гідність України,
За волю, правду і добро
Вони боролись щохвилини,
Їх кров лилася як вино!
2-й ведучий: Всіх ворогів вони здолали,
Всі землі наші зберегли,
Завжди від лиха захищали
І гордо прапор наш несли!
1-й ведучий: Сини твоєї Батьківщини,
В них сила духу непоборна!
Разом: КОЗАЦТВО –– СЛАВА УКРАЇНИ,
ЦЕ ГОРДІСТЬ НАША ВСЕНАРОДНА!
3. План підготовки, рекомендації
Використане обладнання та оформлення.
Святково вбрана актова зала. На протилежній від сцени стіни напис: «Козацькому роду нема переводу». Учасники і ведучі –– у національному одязі та шкільних шарфах.
Реквізити:
До конкурсу «Гумореска» обидві команди готуються заздалегідь.
4. Додатки
Додаток 1
Кросворд
|
|
|
1 |
П |
О |
Р |
О |
Х |
І |
В |
Н |
И |
Ц |
Я |
|
|
2 |
Ч |
О |
Р |
Т |
О |
М |
Л |
И |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Р |
Е |
В |
У |
Н |
|
|
|
|
|
4 |
Б |
А |
З |
А |
В |
Л |
У |
К |
|
|
|
|
Т |
О |
М |
А |
К |
І |
В |
С |
Ь |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
П |
Е |
Р |
Н |
А |
Ч |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Х |
О |
Р |
Т |
И |
Ц |
Я |
|
|
|
|
8 |
О |
С |
Е |
Л |
Е |
Д |
Е |
Ц |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
К |
І |
Н |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Н |
І |
К |
О |
П |
О |
Л |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Л |
И |
Т |
А |
В |
Р |
И |
|
|
|
|
|
|
12 |
Ч |
А |
Й |
К |
А |
|
|
|
|
Запитання до кросворду:
Додаток 2
Конкурс «Збери ядра»
Додаток 3
Конкурс «Портрет наосліп»
Додаток 4
Конкурс «Козацька пісня»
Додаток 5
Конкурс «Яблуко»
Додаток 6
Конкурс «Кінь»
Додаток 7
Конкурс отаманів