Сценарій "Подорож зимовими місяцями"

Про матеріал

Сценарій "Подорож зимовими місяцями містами"розширить кругозір учнів щодо змісту зимових свят; підготувати їх до проведення цих свят та участі в них; розвивати в учнів спостережливість; виховувати повагу до звичаїв та традицій українського народу.

Перегляд файлу

Мета: Розширити кругозір учнів щодо змісту зимових свят; підготувати їх до проведення цих свят та участі в них; розвивати в учнів спостережливість; виховувати повагу до звичаїв та традицій українського народу.

Керівник гуртка: Шановні батьки, гості і вчителі, дорогі діти! Хто не знає скільки свят припадає на зимові місяці? Малий і старий знає про них. Щороку приходять вони у кожну господу з миром і щастям. Нехай ці свята стануть для нас всіх святом Милосердя, святом Доброти, Прощення, Любові до ближніх.

За вікном сніжок летить,

Вітром завіває,

Тож спішіть усі до нас

На зимові свята!

Ну, а хто сюди прийшов,

Раді вас вітати

Веселіться і радійте

На нашому святі.

Ведуча

Доброго ранку! Мовлю за звичаєм.

Доброго ранку! Кожному зичу я.

Тож, посміхніться у відповідь діти.

Я вашим усміхам буду радіти.

Добрий день! Ми вам сказали.

Добрий день – сказали ви.

І від цього засіяло 

Сонце щастя й доброти

Керівник гуртка: Дорогі діти! До нас завітали гості щирі. Давайте їх привітаємо. Раді вітати вас у нашій оселі. Зичимо щастя, здоров’я, добра.

Ведуча.

Сьогодні день звичайний і незвичайний водночас.

І не лише тому, що до нас завітали гості.

Вони прийшли не самі.Чудо-сани прилетіли.

Скакуни у санях білі.

А в санях сидить цариця

Білокоса, білолиця.

Рукавом своїм махає – 

Сріблом все навкруг вкриває.

Керівник гуртка: Так. Наша мандрівка буде до холодної і сніжної країни. Під час подорожі всі будьте дуже уважні й активні, щоб не залишитися в ній назавжди.

Діти заплющують очі. Звучить у запису мелодія «Пори року». Діти, яку картину природи ви уявили, слухаючи запис?

  •                  Яку пору року композитор відтворив у музиці?
  •                  Зараз подме вітром бабуся Зима, і ми всі перенесемося до її країни, будемо мандрувати її просторами, вивчати зимові свята і разом святкувати, ознайомимося з українськими традиціями.
  •                  От ми вже й перенеслися до країни Зими. Погляньте, як красиво навкруги. Усе вкрите білим сніговим килимом.
  •                  Яка погода переважає взимку?

Повідомлення «синоптиків» про погоду впродовж дня, зміни в природі.
Узимку випало багато снігу і нам зручно буде подорожувати санками (зображені на дошці).

Усі сідаємо зручненько і вирушаймо в подорож.

Але спочатку нам потрібно отримати перепустку від Сніговика-Питайлика, який приготував нам завдання: 

  •                  Здогадайтесь, які три міста є в країні Зими? (Грудень, Січень, Лютий). Відповідь записана на дошці. 

   

Сніговик: Ви всі дуже розумні й кмітливі дітки, гарно впоралися з моїми завданнями. Я дозволяю вам розпочати подорож до країни Зими.
Отже, вирушаємо в путь до першого міста – Грудня.

Ось і наша перша зупинка:

13 грудня 

- Як ви гадаєте, чому саме тут наш екіпаж зупинився? Яке свято ми святкуємо цього дня? (Свято Андрія Первозданного (Калити).) - Яке це свято?

(Повідомлення 1-ї творчої групи.)

Керівник гуртка: Сьогодні ми з вами спробуємо повернутися в минуле, щоб відчути красу та поезію давніх обрядів.

Композиція «Як хлопці Калиту кусали».

Господиня:

Добрий вечір, любі гості,

Просимо до світлиці.

Будемо розпочинати

Наші вечорниці.

Дівчата стають півколом.

Дівчина: Ось погляньте, дівчатонька, яку я вам Калиту випекла. (Показує).

Дівчата: Ой яка гарна! А пахне як. (Підвішують калиту)

Хлопець: Дівчата, я іду, іду кусати Калиту. Дозволите мені?

Дівчата: Нумо спробуй. А ми подивимось, який ти спритний. Раз, два, три. (Хлопець підстрибує і кусає Калиту).

Дівчата: Ото, який ти молодець! Та й спритний же. (Знімають Калиту.)

Дівчата: Калита, Калита.

Солоденька була.

Як ми її з’їли,

То до сонечка полетіли.

(Імітують рухи.)

Керівник гуртка: Молодці, представники 1-ї творчої групи. (Вручає нагороди.) Ось ми й відсвяткували свято Калити. А тепер зручненько сідаймо в наші сани й час мандрувати далі. Ми їдемо, а мороз усе міцнішає, починає нам дошкуляти. Але ми всі перепони здолаємо. От знову екіпаж зробив зупинку. Як називається ця зупинка?  Діти відповідають: 19 грудня – День Святого Миколая.

(Повідомлення 2-ї творчої групи) – сценарій «По в країні з краю вкрай ходить святий Миколай».

Керівник гуртка: А хто ж такий святий Миколай? Ми зараз дізнаємося.  Наші дітки підготували сценку про це свято.

В залі на видному місці образ святого Миколая. Перед ним горить лампада. На столі таріль з печивом (“миколайчики”). За столом сидить вчителька, перевіряє зошити, а на стільцях, святково одягнені діти читають книги і журнали.

І ХЛОПЧИК: Галино Несторівно, я ніде в цій книзі не знаходжу про святого Миколая.

І ДІВЧИНКА: Я теж. Ви, будьте ласкаві, краще розкажіть нам про нього, і про сьогоднішнє свято.

Керівник гуртка: Уважно слухайте, наша ведуча вам розповість про свято Миколая.

Ведуча.

Кожного року відзначають два свята Миколая. Перше – 22 травня, а друге 19 грудня – сьогодні.

Зимового Миколая відзначають урочисто, запрошують гостей. Святого Миколая люди люблять, бо він захисник усіх бідних і знедолених. Найбільше люблять і шанують його діти. Для них він почесний охоронець і завжди до них приходить з подарунками.

Народ про святого Миколая склав багато легенд і переказів. В них розповідається, як він боронить людей від стихійного лиха, а, особливо, на воді.

Всі рибалки мали в своїх куренях образ святого Миколая і брали його з собою, виходячи в море на промисел.

Святий Миколай – є другий після Бога заступник людей від усіх бід і нещасть. Все життя він ніс людям Добро і Милосердя.

Він опікується не тільки людьми, а й диким звіром.

(Стукіт у двері. До зали входять 2 ангели у білих шатах).

І ХЛОПЧИК: А чому не прийшов святий Миколай?

І АНГЕЛ: Він нас прислав до вас і наказав, щоб ми зібрали всіх на свято і передали вам, що йде з дарунками Миколай.

І ДІВЧИНКА: З дарунками! (Радо плеще в долоні).

ІІ АНГЕЛ:

Дарунки потім, а спочатку:

Скаже слово вам про Бога,

Запитає, що і в кого,

Й як іде навчання?

Хто з вас людям добро робить?

Хто живе по правді?

Хто з вас любить рідну неньку,

Як їй помагає?

Хто з вас слуха і шанує

Своїх вчителів?

Хто із вас “будує”

України рідний дім?

Керівник гуртка: Чи готові всі дати гідну відповідь Миколаю?

ДІТИ (хором): Готові!

Керівник гуртка: Тоді давайте заспіваємо пісню “Ой хто, хто Миколая любить”.

(Всі співають):

Ой хто. Хто Миколая любить,

Ой хто, хто Миколаю служить,

Тому святий Миколай

На всяк час помагай,

Миколаю!

Ой глянь, глянь на Вкраїну рідну,

Ой глянь, глянь на змучену, бідну.

Ми тебе, всі люди, молим:

Проси в Бога ти їй долі,

Миколаю!

Ой, проси долі для Вкраїни,

Ой, нехай встане із руїни.

Доля й щастя хай витає,

В славі й волі хай засяє,

Миколаю!

(Чути стукіт у двері).

Керівник гуртка: Ласкаво просимо!

(Заходить святий Миколай у парчевій ризі з Біблією в руках, а за плечима – велика торбина розшита, з гостинцями).

МИКОЛАЙ: Гарно співаєте! А чи знаєте, хто я такий?

ДІТИ: Знаємо, ми вас чекали. Ви – святий Миколай!

МИКОЛАЙ: Тоді встаньте, хто чемний. ( всі встають)

МИКОЛАЙ: Хто знає, яке сьогодні свято?

ДІТИ (хором): Святого Миколая. Ми його найбільше любимо.

МИКОЛАЙ: А як ви до нього готувались?

ІІ ХЛОПЧИК: Вчили колядки, вірші, пісні. Слухали вчительку, вдома старшим допомагали…

МИКОЛАЙ: Хо ж перший порадує мене гарним віршем?

ІІІ ХЛОПЧИК:

Боже великий, єдиний,

Нам Україну храни,

Волю і світу промінням

Ти її осіни.

Світлом науки і знання

Нас усіх просвіти,

І в чистій любові до краю

Ти нас, Боже, зрости.

МИКОЛАЙ: А хто продовжить?

ІІ ДІВЧИНКА:

Молимось, Боже, єдиний,

Нам Україну храни,

Всі свої ласки, щедроти

Ти на люд наш зверни.

Дай йому волю, дай йому долю,

Дай доброго світла,

Щастя дай, Боже, народу

І многая, многая літа!

МИКОЛАЙ: Молодці! А чи вмієте ви відгадувати загадки?

ДІТИ: Вміємо!

МИКОЛАЙ: Уважно слухайте і відгадуйте:

Впаде з неба – не розіб’ється,

Впаде в воду – розпливеться.

(Сніжинка)

Живе – летить, помре – побіжить.

(Сніг)

Що це за птиця,

Що сонця боїться?

(Сніжинка)

Летить коник, басує

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає.

(Вітер)

Торох, торох, розсипався горох,

Почало світати – нема що збирати.

(Небо і зорі)

Голуба хустина,

Жовтий клубок:

По хустині качається,

Людям усміхається.

(Небо і сонце).

ІІІ ДІВЧИНКА: А я знаю вірш “Українці ми маленькі”.

МИКОЛАЙ: Розповідай. Послухаємо тебе.

ІІІ ДІВЧИНКА:

Українці ми маленькі

Україна – край рідненький.

Вірні діти свого роду,

Українського народу.

Все, що рідне, ми кохаєм,

Усім людям помагаєм

Своє знаймо, свого вчімся

І до рідного горнімся.

ІV ДІВЧИНКА: Я теж знаю віршик “Рідний край”.

МИКОЛАЙ: І тебе слухаємо.

ІV ДІВЧИНКА:

Тут, де ми живемо,

Наш рідненький край.

Боже, Україні щастя й долю дай!

Тут де ми живемо

Вся рідня, брати.

Боже, промінь згоди

В серцях засвіти.

Тут батьки за волю

Лили свою кров,

Боже, хай воскресне

Їхня слава знов!

МИКОЛАЙ: Друзі, я дуже радий, що зустрівся з такими чудовими, розумними, добрими дітьми. Он скільки віршів знаєте! Молодці!

Непомітно час сплив, пора прощатись. Піду до тих дітей, хто нині тяжко хворий і не зміг прийти на наше свято. Понесу і їм подарунки.

Керівник гуртка: Святий Миколаю, ми Вам дуже вдячні, що завітали до нас.

V ДІВЧИНКА:

Святий Миколаю,

Тебе ми любимо й благаєм,

Покровом будь над діточками.

Діти всі разом: Спасибі! Ми Вас і на той рік будемо чекати.

МИКОЛАЙ:

Обов’язково прийду.

А ви, мої дорогі діти,

Дбайливі будьте, не ліниві,

Стійкі у праці й терпеливі.

Будьте добрі, а не злі,

Щоб всього світу школярі малі

На вас дивились і казали:

“Які ж ці діти України вдалі!

Яка ж ця славна Україна,

Як в неї кожна ось така дитина” .

ДІВЧАТА (підбігають до столу, беруть таріль з печивом і – до Миколая):

МИКОЛАЙ (бере печиво, куштує його):

Ох і смачне! Обдаруй ним всіх присутніх.

(Дівчинка пригощає всіх печивом).

Свято Миколая закінчилось і ми знову вирушаємо в далеку зимову подорож. Їдемо ми, їдемо. Усе сильніше завиває вітер, знялася хуртовина, але це нам не перешкоджає мандрувати. Ми вже виїхали з міста Грудень і потрапили до міста Січень. 1 січня – Новий рік. Гра «Новий рік».

Керівник гуртка: Хто ступає на поріг, не обтрушуючи сніг?

Діти. Новий рік!

Керівник гуртка: Хто несе веселий сміх, розсипаючи на всіх?

Діти: Новий рік!

Керівник гуртка: Для дорослих і малих хто гостинці приберіг?

Діти: Новий рік!

Керівник гуртка: Аж до ранньої зорі зустрічають ліхтарі…

Діти: Новий рік!

Входить “Новий рік”.

Новий рік: Добрий день вам, діти!

УЧЕНИЦЯ: Новий рік, Новий рік,

Ти з яких прийшов доріг?

Розкажи нам, що ти бачив,

Що у пам’яті зберіг?

Новий рік: Я – веселий Новий рік.

З дальніх я прийшов доріг.

На Камчатці, Сахаліні

Побувати я вже встиг.

А тепер в гостях у вас

В гарний день, у добрий час

Завітав у кожну школу,

В кожен дім, у кожен клас.

Керівник гуртка: Символ Нового року – пухнаста ялинка. От і в нас вона є. але ще без прикрас. Наприкінці заняття ми з вами прикрасимо її своїми нагородами й побачимо, яка вона красуня.

До нас завітали Дід Мороз і Снігуронька.

Повідомлення 3-ї творчої групи.

Дід Мороз:

Вітаю усіх вас, вітаю!

І зичу добра від душі.

Нехай ваше серце співає,

Душа пише добрі вірші.

Хай в рідному нашому краю

Життя процвітає щодень.

Здоров’я усім вам бажаю

Та щастя й веселих пісень.

Хай в Новому році здійсняться

Надії і мрії святі.

Хай сни вам щасливі насняться,

І радість буяє в житті.

Снігуронька

Я – Снігуронька маленька,

Сніжна дівчинка гарненька.

З Новим Роком вас вітаю,

Щастя, радощів бажаю!

Я прийшла до вас, малята,

Щоб веселим було свято

Добрий день мої малята,

Гарні хлопчики й дівчата!

Добрий день всі мами й тата,

Що прийшли на наше свято!

Ще бабусі й дідусі

І, звичайно, гості всі!

Щиро, від душі вітаю

І здоров’я вам бажаю.

Успіхів і щастя теж

Та веселощів — без меж!

Бо сьогодні гарне свято —

Будем рік Новий стрічати

Керівник гуртка: От ми зустріли й Новий рік. Час вирушати в путь. Але спочатку трохи спочинемо.

Фізкультхвилинка.

  1.   малесенькі сніжинки,

Піднімаємось з-за парт

І сідаєм на стежинки,

Запорошуючи сад.

2.А весна як завітає,

Вмить струмочками розтанем

І до неба позлітаєм,

Щоб дощем рясним скропить

Все, що дуже хоче пить.

Керівник гуртка: Наступна зупинка – місто Січень. 7 січня – Різдво Христове.

Повідомлення 4-ї творчої групи.

Більш як 2 тис. років тому в м. Віфлеємі народився Ісус, син Божий. Він прийшов у цей світ, щоб стати нашим Спасителем.

Керівник гуртка: Передує святу Різдва – Святвечір (6 січня).

На святвечір готують 12 страв на честь 12 апостолів – учнів Христа. Головною стравою є кутя. Вечерю починають одразу після заходу сонця. За столом збирається вся родина. Повечерявши, усі йдуть колядувати. За українським звичаєм у цей час відбувається народне театралізоване дійство – вертеп. Четверта творча група теж підготувала вертеп.

ДІВЧИНКА.

Добрий вечір, мир в цій хаті,

Ми прийшли вам розказати

Про чудесну новину,

Про небесну Дитину.

ДІВЧИНКА.

Ми розкажем, як там було,

Що ми бачили та чули.

Ми вночі при стаді спали,

І не чули, і не знали,

Що коїться на небесах.

ДІВЧИНКА.

Слава Богу! Христу слава!

В Віфлеємі радість стала,

Що син Божий народився,

Весь народ розвеселився.

ДІВЧИНКА.

Слава Богу! Слава Богу!

То ж збираймося в дорогу,

Щоб занести цю новину

В кожний дім в кожну хатину.

ДІВЧИНКА.

Перш ніж, браття,

Вийти з хати,

Треба щастя побажати.

Всі дорослі

І маленькі

Живіть здоровенькі

На потіху всій родині

І на славу Україні!

ДІВЧИНКА.

В путь дорогу ми рушаємо!

І пісню заспіваємо.

Виконують пісню «Добрий вечір тобі, пане господарю».

Зірничка з неба світло кидає,

Христос-дитятко нині рождаєсь.

Світи, зірнице, Христу й Марії,

Кріпи в нашім серці віру й надію.

Хай ця зірничка в різдвяні свята

Несе вам щастя по ваших хатах!

Здоров’я, втіхи, пошани від світа,

Багатства і долі на многая літа!

Христос ся Рождає!

Керівник гуртка:

Сніговик-Питайлик приготував нам завдання. Як розв’яжемо кросворд, то отримаємо перепустку для подальшої подорожі.

Дидактична гра «Сніжки».

Сніговик питайлик

1. Святий вечір починається, коли на небі з’являється перша… (зірка)

2.Як називається посуд в якому подають кутю? (макітра)

3.Як називається головний напій святкової вечері? (узвар)

4.Що на святі вважається символом доброго врожаю? (дідух)

5.Невеликий варений виріб з начинкою? (вареник)

6.Які пісні співають діти на Різдво? (колядки)

Сніговик: Молодці діти правильно розв’язали кросворд. Подорожуємо далі країною Зими.

Керівник гуртка: А ще в січні є свято Василя або як в народі кажуть Старий Новий рік (дітки ходять засівати) .  Ввечері, 13 січня, напередодні Старого Нового року, згідно з українськими традиціям "водять Меланку". Вранці, 14 січня, шанують Святого Василя та посівають. «Посівалки» - це добрі побажання у віршованій формі або пісні, якими гості вітають господаря з зимовими святами.

Запам‘ятайте: перший посівальник 14 січня, на Старий Новий рік, обов'язково повинен бути чоловік, хлопець, який принесе в дім щастя. А хто із Вас знає по сівалку. (діти засівають).

Ми прийшли вас посівати,

Щоб усіх пошанувати.

Сіємо, сіємо зерном,

Новий рік щоб був з вином.

Від їди щоб стіл ломився,

Щоб і хліб не перевівся.

Сієм, сієм, посіваєм,

Щастя й радості бажаєм.

Щоб і дома, і на полі

Вам всього було доволі.

Сієм, сієм, посіваєм,

З Новим роком Вас вітаєм!

Керівник гуртка: Ви колядували колядку «Добрий вечір тобі пане господарю» і в колядці колядується , бо прийдуть до тебе три празники в гості: про перший празник ми вже сказали що це Різдво Христове, Другий Василія, а третій празник Святе Водохрестя.

Керівник гуртка: 19 січня свято Водохрестя святять воду, якою окроплюють свої домівки а дівчатка ввечері 18 січня ходять щедрувати. Може з Вас хтось прощедрує. ( діти щедрують).

Щедрик-щедрик-щедрівочка

Прилетіла ластівочка

Стала собі щебетати

Господаря викликати

Вийди-вийди господарю

Подивися на кошару

Там овечки покотились

А ягнички народились

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я.

А пан, як господар.

Господиня, як калина.

А діточки, як квіточки.

Щедрий вечір, добрий вечір,

Добрим людям на здоров’я!

Керівник гуртка: Ми потрапили до міста Лютий. Зима все більше лютує. То мороз вдарить, то хуртовина завіває. Недарма в народі кажуть, що в лютому вночі тріщить, а в день плющить.

15 люто – Стрітення.

Повідомлення 5-ї творчої групи.

У цей день зима з весною зустрічається, про володіння домовляються. У народі це свято називають Стрітенням.

А останній тиждень лютого називають Масляна. Це свято проводів зими. Весь тиждень люди святкували, доброго врожаю закликали. Це свято пов’язане зі звичаєм пекти млинці. За традицією Масляна розписана за днями на весь тиждень.

Понеділок – зустріч. Цього дня з соломи робили опудало Масляної, ставили його на горі.

Вівторок  загравання. Починалися народні ігри з переодяганням, масками, катання на крижаних гірках.

Середа – ласунка. Починали частування млинцями, медяниками.

Четвер – розгул. Проводились кулачні бої з чіткими правилами (один на один).
П’ятниця  тещині вечори. Зяті гостювали у своїх тещ.

Субота – золовчині посиденьки. Золовка – сестра чоловіка. Молоді дружини приймали в гості родичів чоловіка.

Неділя – проводи, прощений день. Хто кого чимось образив, мирились, прощали образу. Спалювали Масляну.

Звучить пісня «Ой минула вже зима».

Керівник гуртка: Згадаймо ще раз ці свята: свято Андрія Первозванного, День Святого Миколая, Новий рік, Різдво Христове, Василя або як ми кажемо Старий Новий рік, Водохреща, Стрітення, Масляна.

Ведуча
Ось і скінчилася наша подорож. Ми всі разом відсвяткували зимові свята й будемо застосовувати наші знання для святкування в наступні роки. Дякуємо всім за увагу, веселих свят, просимо до фотографування.

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
2557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку