Позакласний захід „ ФІЗИКА НАВКОЛО НАС”
Мета: в захоплюючій формі розширити й поглибити знання учнів з теми „Взаємодія тіл”. Пробудити в учнів прагнення до творчості. Розвивати вміння спостерігати та розпізнавати явища природи, застосовувати набуті знання на практиці. Розвивати пізнавальний інтерес учнів. Сприяти естетичному вихованню, виховувати почуття взаємоповаги, стимулювати позитивне ставлення до вивчення фізики.
За два тижня до цього учні отримали завдання поєднати фізику з танцями, музикою, літературою, театром.
Ведуча Добрий день. Ми ради вас бачити на концерті „ Наша школа має таланти”.
Ведучий Добрий день. Ми ради бачити вас на конкурсі юних фізиків.
Ведуча Стривай , ……...В цієї залі ми будемо визначати найталановитого учня, або ученицю серед 7 класів. При чому тут фізика ?
Ведучий …………, в цієї залі ми будемо проводити змагання з фізики між учнями 7 класів. При чому тут таланти?
Ведуча Розуміти фізику-це теж талант. А давай об’єднаємо наші зусилля.
Ведучий Я тобі не можу відмовити, але я не знаю як це все можна об’єднати.
Ведуча Першим номером нашої програми яскравий танець рок-н-рол в виконанні ……………..
(виконують танець)
Ведуча Танець дуже гарний. Але де ж тут фізика?
Ведучий Одного разу відомий фізик Френзель описав танець як механічне явище. Тому танці повинні вивчатися механікою.” Механічну теорію танцю” виконують ……….. , а пояснює ………...
Учениця
Партнери повернуті одне до одного. Зараз вони нерухомі відносно підлоги, нас з вами. Пара починає змінювати своє положення в просторі відносно інших тіл з плином часу. Лінія, яку описує пара називається траєкторією і має вигляд кривої. Пара починає обертатися навколо осі по колу певного радіуса зі сталою швидкістю. Період обертання дорівнює 2с. Якщо кожний з них відпустить руки, то продовжить рух за інерцією.
Після закінчення танцю партнери від глядачів отримали механічні хвилі з частотою від 16 до 20000 Гц. Це оплески.
Ведуча Досить цікаво. А що у нас наступним номером?
Ведучий А наступним номером програми вірш.
Ведуча І звичайно про фізику. Вірш виконує учень…
Вірш
Якщо бажаєш перерахувати ти,
За що нам фізиці подякувати треба,
То озирнись навколо себе, глянь на небо
І до його висот ти думкою злети.
І літакові сили фізика дала,
Щоб він долав небесні далі неозорі.
Ракета мчить, і миготять назустріч зорі...
У цьому фізики є частка немала.
А фотографія? А відео? Кіно?
А мікроскоп, що мікросвіт нам відкриває?
А в телескопі небо наче оживає.
І все це фізикою в руки нам дано.
Ну а комп’ютер? Знову фізики прогрес.
Ввійшов трудяга цей і в побут, і в науку.
І за комп’ютер кожен з нас підніме руку,
Без нього жоден ми не мислимо прогрес.
В ошатній залі йде озвучення концерту.
Колонки тут, підсилювач, магнітофон.
Де б не сидів-ти добре чуєш .І завмер ти:
Співак улюблений взяв в руки мікрофон.
Отож бо фізиці підвладне в світі все.
Технічний розвиток нам фізика несе.
Ведуча Вірш про фізику-це дуже просто. А як поєднати музику і фізику? Музика-це не просто шум і не тільки пісні, у музиці сплітаються почуття, настрій. Цілий світ добра і зла, що прийшов з билин та казок, музика малює нам неповторними чарівними звуками.
Про що розкаже музика?
Про все , що є на світі!
Як в далечінь біжить ріка
І про веселе літо.
Що бачать купчасті хмарки,
І як нам сонце світить,
Про всіх комашок і звірків,
Яких так люблять діти.
Про старі добрі свята,
Які подруги ти і я,
Про путь веселого струмка,
Чому радіють діти.
Про що розкаже музика?
Про все , що є на світі!
Ведучий А зараз ми почуємо виступ …….. і …………..
Грають на музичних інструментах.
Ведуча Фізика... музика... дозволь, а що ж таке музика ?
Учень Музика-це звуки, механічні коливання повітря. Вивчаються вони у розділі „Акустика”. Звукові коливання-це коливання з частотою від 16 до 20000 Гц, що поширюються в пружних середовищах. У романі Юрія Чайковського «Сагайдачний» Козак Жук приклав вухо до землі та почув кінський тупіт : наближалася ворожа кіннота татар . У цьому випадку звукові хвилі поширювалися по землі. Бетховен, втративши слух, чув гру на роялі, приставивши до нього одним кінцем свою тростинку, інший кінець якої він тримав у зубах. У цьому випадку звук передається по дереву. Характеристики музичних звуків у слуховому відчутті –це висота тону, гучність, тембр. Ці фізіологічні характеристики залежать від частоти, амплітуди і форми коливання.
Поруч з нами цілий рік
Живе диво-чарівник.
День у день з динаміка.
Нам лунає музика.
Скільки в ній почуєш звуків:
І високих, і низьких,
То гучніших, то тихіших,
То коротких, то тривких.
( виносять склянки з водою)
Ведуча: ……….., у тебе пересохло у горлі? Або ти бажаєш пригостити мене чарівними напоями?
Ведучий Не хочу тебе ображати, але це музичний інструмент. І ……….. нам виконає зараз невеличкий музичний твір.
Виконується на склянках мелодія.
Ведуча: Чим більше води в склянці, тим звук нижчий. Обов’язково дома потренуюсь грати мелодії на склянках. А чим ти мене здивуєш?
Ведуча: До нас завітав фокусник-чарівник.
Виконуються фізичні досліди
Заздалегідь намочену і воді хустинку показують глядачам, намочують її в спирті і підпалюють: хусточка палає, але не згоряє.
До лапки штатива підвішують паперову коробку на нитяних дужках. Наливають 20 см³ води і нагрівають на вогні. Через декілька хвилин вода закипає, паперова каструля не загоряється.
Для досліду необхідно зварене круто і очищене яйце. Опускають палаючий папір у графин. Через 2с шийку графина накривають яйцем. Горіння паперу припиняється, і яйце починає втягуватися в графин.
Склянку з водою накривають папером. Перегортають склянку, тримаючи аркуш паперу долонею. Потім руку прибирають. Вода не виливається.
На тарілку з водою ставимо палаючу свічку. Свічку накриваємо склянкою. Свічка згасне, а потім під склянкою сама собою збереться вся вода з тарілки.
Ведучий: Це не фокуси. Їх можна пояснити з точки зору фізики. Це зможе зробити кожен учень вкінці 7 класу, якщо буде дуже старанно вивчати фізику.
Ведуча: Не знаю, як вас, а мене ти переконав. Обов’язково дома ще кілька разів перечитаю параграфи підручника і загляну в бібліотеку.
Ведучий: Я сьогодні побачив так багато талановитих хлопців і дівчат.
Ведуча: А я сьогодні побачила, що фізика не тільки на сторінках підручника, але і навколо нас.
Фізика-яка це місткість слова!
Фізика для нас не просто звук!
Фізика-опора і основа
Всіх без винятку наук!
Заключне слово вчителя.
Підбиття підсумків.
Пропозиція пояснити досліди на окремих аркушах паперу, щоб потім на уроці детально розглянути їх.