Математичний ярмарок
Мета: у формі веселого ярмарку з іграми та конкурсами ознайомити учнів з давніми мірами маси і довжини, мірами часу; виховувати інтерес до математики, її історії, розвивати логічне мислення, пізнавальну діяльність учнів, кмітливість, наполегливість, винахідливість у нестандартних ситуаціях , сприяти зацікавленню учнів у поглибленому вивченні математики.
Учитель. Про математику, її історію можна розповісти багато. Любов до неї не виникає відразу. Минають роки напруженої праці, безсонні ночі, світлі надії часом змінюються розчаруваннями, поки математика, нарешті, стає близькою і зрозумілою.
Математика — це мова усіх точних наук. Тому з-поміж них їй належить одне з почесних місць. Про значення математики в житті людини ми вам і розкажемо на нашому математичному ярмарку.
Сьогодні будемо, друзі,
Царицю всіх наук вітати...
Так можем гордо і по праву
Ми математику назвати.
До різних ми наук охочі,
Нехай ведуть нас до вершин.
Та зараз ми сказати хочемо:
«Наш математиці уклін!».
Святково прикрашений зал. На стінах українські орнаменти, кольорові стрічки, квіти. На сцені розташовані три торговельні лавки, прикрашені вивісками «Міри маси», «Міри часу», «Міри довжини». Під музику входять учні в українських костюмах.
Учень 1. Увага! Увага!Спішіть, поспішайте!
Господарі й гості — глядіть, не минайте!
Учень 2.
На ярмарок прошу гуртом, поодинці!
Чекають на вас там чудові гостинці!
Учень 3.
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Учень 1.
Тут щедрі дарунки із саду, городу,
Тут пісня і жарти усім в нагороду.
Учень 2.
Тут речі умільців, ні з чим не зрівнянні —
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Учень 3.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте!
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
{Звучить музика. Входять двоє ведучих.)
Ведуча. Традиційно в Україні проводились ярмарки. Землероби, народні умільці, крамарі виставляли і продавали кращі свої набутки. Люди з'їжджалися на ярмарок як на свято, своєрідну виставку і видовище.
Ведучий. Але сьогодні, як ви вже здогадалися, ярмарок не звичайний, а математичний.
Учень1
І сувора, й солов'їна
Математика-країна.
Праця тут іде завзята,
Вмій лиш спритно рахувати.
Учень2
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.
Учень 3
Хтось скаже: «Математика черства —
Лиш цифри, приклади, задачі».
А що робить, як настрою нема
І серце від образи тихо плаче?
Довірся їй. І все пройде,
І сум твій, як туман, минеться,
І стане сонячним похмурий день —
Це так вона до тебе усміхнеться.
Така вона — наук усіх цариця.
Шляхетна, мудра, добра і весела,
її корона сонячно іскриться
У кожній школі, у містах і селах.
І лиш тоді, коли ти велич
І всю красу її збагнеш,
Свою хвилину відпочинку
Ти залюбки із нею проведеш.
Ведуча. Ой, ярмарок! І чого тут лишень немає. Тут треба бути уважним та кмітливим.
Ведучий. А ось і перша лавка відкривається. Добрий день, господине.
Господиня лавки № 1. Добрий день. Прошу завітати до моєї лавки. Тут ви зустрінетесь із мірами маси.
{Звертається до учнів-глядачів.) А які ви знаєте міри маси?
Учні. Кілограм, грам, центнер, тонна.
Господиня 1. Добре. Відкриваємо нашу лавку. Зараз ми познайомимо вас із старовинними мірами маси.
{Звертає увагу на таблицю.)
Господиня 1. Ними користувалися наші діди і прадіди. У нашій країні грошова одиниця — гривня. А чи знаєте ви, що в давнину гривня була грошовою і ваговою одиницею?
Учень. Так. Це був злиток срібла, вага якого дорівнювала 1 фунту. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати. Новий злиток одержав назву — рубль.
Учень. А сорок гривень важили 1 пуд або 16 кілограм. Це слово використовується з 12 століття і означає — «вага» або «важкий».
Господиня 1. Будь-які товари з нашої лавки можна отримати за правильну відповідь на наше запитання.. А ось вам і завдання. Назвіть міру, яка більша 1 г, але менша 1 кг.
Хлопець. Золотник (4 гр) , гривня ( 400 гр ) , фунт .
Господиня 1. (До залу.) А зараз розв’яжіть анаграми .Попереставляйте букви так , щоб утворилися слова , з моєї лавки. Переможців чекають призи.
ТФУН (фунт)
РАМГ (грам)
АНТОН (тонна)
АСАМ (маса)
ГРАМІКЛО (кілограм)
ЦЕТНЕНР(центнер)
РЕЗИТЕ (терези)
Учні дають відповіді , одержують призи.
Дівчина. А тепер відгадайте моє завдання. Що важче: пуд пір'я чи пуд заліза?
Учні. Однаково.
Господиня 1. Чудово! А тепер назвіть прислів'я, в яких зустрічаються міри маси.
Учні.
Щоб пізнати людину треба з нею пуд солі з'їсти.
В травні пуд дощу — крапля болота.
Учень. Ви краще послухайте мою байку. йшли пустелею два віслюки. Один ніс мішок — 5 пудів солі, другий — 5 пудів вати. Було дуже жарко. Вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання віслюки пішли далі, В одного з них поклажа стала легшою, а в другого важчою. Чому?
(Відповідають глядачі із залу. Входить хлопчик.)
Хлопчик. Цілком правильно. Частина солі розчинилася у воді, а вата увібрала в себе вологу.
Ось я по світу мандрую, казки слухаю. У багатьох з них зустрічаються міри маси. Наприклад, у казці «Два брати» — у багатого брата в коморі було 200 пудів пшениці.
А ще «Кирило Кожум'яка» — у Кирила була булава пудів з 10, якою він Змія поборов.
У казці «Дотепний жарт» багач прохав у попа 40 пудів вівса.
Ведуча. На ярмарку відбувалась не тільки купівля-продаж, а й усілякі розваги, жарти. Отже, Послухаємо гумореску « Реклама математики »
Гумореска «Реклама математики»
Розказати хочу вам про одну сімейку.
Якщо глянути, то вона й невелика,
і не маленька:
Мама, тато, я і брат, дві сестрички
й дід Остап.
Сталася в сім ї пригода, мов зимова непогода
Мама тата в магазин послала перший раз.
— Вам попрати, наварити, напекти та
ще й закрити,
Знаєш скільки то затрат?
дід Остап це підказав, —
То сходи до магазину і купи нам всім хлібину.
Цукру рівно два кіло, ковбаси кілець зо три,
Та дивися, не хитри. Для малих купи цукерок,
М'яса, сиру, молока, а на все це — четвертак.
Чоловік узяв четвертак, крутить так.
і крутить сяк.
— Що ж за нього я куплю, і на чому тут
схитрю ?
Ну, а був би розумнішим, то відразу полічив:
Ковбаса, хлібина, цукор, м 'ясо, сир і молоко.
— Охо-хо-хо і ого-го-го.
Зараз нічого сичати, а коли учився в школі.
Математику як слід було вивчати.
Ведуча. А тим часом усі, хто тільки може, поспішають на ярмарок.
Ведучий. Щоб товар свій показати та себе похвалити. Ось послухайте.
(Входять хлопець і дівчина, співають пісню.)
Пісня «Смерека-задача.»
(Хлопець і дівчина співають пісню на мотив пісні «Смерека».)
Юнак
Усі задачі розв'язали
І зошити поздавали.
Я сиджу і ледь не плачу —
Не зміг розв'язати задачу.
Приспів
Ой, задачо!
Розв'яжись мені, задачо!
Чом я над тобою плачу?
Ох, важка оця задача! (Двічі)
Дівчина
Чи у хлопців запитати,
Чи в дівчат її списати?
Як же мені з нею бути,
Ви Порадьте мені, люди.
Приспів
Ой, юначе!
Розв'яжи мені задачу!
Я сиджу і ледь не плачу,
Ох, важка ж оця задача!
(Двічі)
Юнак і дівчина (разом)
Свого лоба ми нахмурим,
В голові усе там збурим
ось уже і прояснилось,
Чом раніше не ділилось.
Приспів
Ой, задачо!
Розв'язали й цю задачу.
І тепер вже не до плачу,
Бо це зовсім легка задача. (Тричі)
Ведучий. А зараз завітаємо до наступної лавки яка називається «Міри часу».
Господиня лавки № 2.
Добрий день! Прошу, прошу. Як ви знаєте міри часу, ми перевіримо загадками. За правильну відповідь ви отримаєте призи.
Будьте уважні! Яким одним словом можна замінити слова: ранок, день, вечір, ніч.
Учні. Доба.
Господиня 2. Годинника не має, а час знає.
Учні. Півень.
Господиня 2. Дуб довговік, на ньому 12 гілок, на кожній гілці по четверо гнізд, а в кожному гнізді по семеро яєць і кожне яйце ім'я має.
Учні. Рік, місяць, тижні, дні.
Господиня 2. На початок року товстий, цілий рік тоншає, а на кінець року зовсім схудне.
Учні. Відривний календар
Господиня 2. У книзі є 6 простих сторінок, сьома — червона.
Учні. Дні тижня.
Господиня 2. Чудово! А тепер назвіть прислів'я про час.
Учні.
Влітку тиждень рік годує.
Час минає, а не вертає.
Згаяного часу і конем не доженеш.
На годину спізнився, за рік не здоженеш.
Бережи час, його за гроші не купити.
Скривився, як середа на п'ятницю.
Господиня 2. (До залу.) А ви знаєте прислів'я?
(Відповіді із залу. У цей час на сцені з 'являється фокусник, він поважно ходить, приглядається до товарів.)
Фокусник. Що тут у вас?
Усі. Ярмарок!
Фокусник . Що тут у вас ?
Фокусник. Ярмарок? Та який же ярмарок без чарівника чи фокусника? Ось бачите —
в мене в руках є чарівні ножиці за допомогою яких , я за 1 хвилину у звичайному аркуші паперу виріжу отвір у який зможе пролізти будь –хто із цього залу .
Головне – це промовити чарівні слова АБРА_КАТАБРА _ понеділок-вівторок
АБРА-КАТАБРА _ середа –четвер АБРА-КАТАБРА п’ятниця –субота.
( вирізує і каже ведучому перелізти через отвір )
Фокусник. І ще один фокус . Я розрізаю перше кільце пополам .( розрізає к №1 )
Та я ж забув промовити чарівні слова АБРА_КАТАБРА _ понеділок-вівторок
АБРА-КАТАБРА _ середа –четвер АБРА-КАТАБРА п’ятниця –субота.
(розрізає к №2)
АБРА_КАТАБРА _ понеділок-вівторок
АБРА-КАТАБРА _ середа –четвер АБРА-КАТАБРА п’ятниця –субота.
(розрізає к №3)
Фокусник. Ось бачите — чарівний годинник. За допомогою нього я безпомилково вгадую час, який ви задумаєте. Чи є бажаючі перевірити мій чарівний годинник?
(Виходить учень із залу. Фокусник звертається до нього.)
Задумай якийсь час і запиши його у блокноті відповідним числом від 1 до 12 великими цифрами. Блокнот поклади мені у кишеню. Я буду показувати різні числа на моєму чарівному годиннику і при цьому стукатиму по циферблату паличкою. Стукну перший раз — додай до задуманого числа 1, стукну другий раз — ще додай 1 і так до тих пір, поки не отримаєш 15. Тоді скажи: «Стоп». У цей момент моя паличка покаже час, який ти задумав.
{Проводиться фокус.)
Фокусник. Ти задумав число (час)...
Господиня 2. Ви добре виконали завдання. Можна трохи і відпочити. Ось вам мій музичний дарунок.
Хлопці і дівчата співають.
Я казала в понеділок
Навчу тебе «плюс» і «мінус».
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів:
Ти ж мене підманула.
Ти ж мене підвела.
Ти ж мене молодого
З ума-розуму звела.
Я казала у вівторок
Зробимо задач хоч сорок.
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів.
Я казала у середу
Перпендикуляр проведу.
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів.
Я казала у четвер
Буду множить хоч тепер.
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів.
Я казала у п'ятницю
Вивчу дроби й на вулицю.
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів.
Я казала у суботу
З алгебри задам роботу.
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів.
Я казала у неділю
Дроби геть усі поділю.
Я прийшов — тебе нема.
Підманула, підвела.
Приспів:
Ви ж нас підманули.
Ви ж нас підвели.
Ви ж нас молодих
З ума-розуму звели.
Господиня лавки № 3. Прошу тепер усіх завітати до моєї лавки, у ній ви знайдете міри довжини.
Учні. На перших стадіях розвитку людства все вимірювали на «око». Згодом з'явилися натуральні міри: довжина ступні, ширина долоні тощо. Назви деяких з них збереглися й до нашого часу: фут (довжина ступні), ярд (лікоть, тобто відстань від кінців пальців до ліктя).
Майже 700 років тому англійський король Генріх І видав наказ, у якому говорилося, що віднині зразком міри буде рука королівської величності. Тому лікоть ще називають королівською мірою.
Сажень походить від слова сягати і означає досягти до чогось. Сажнем також називають інструмент для вимірювання землі.
Верста — давня міра великих відстаней, якою користувалися в Росії, Україні, Білорусії, Польщі.
Починаючи з XVI століття, в побуті найчастіше вживався аршин.
Господиня 3. А тепер прочитаємо таблицю народних мір довжини. Деякими з них користуються і нині.
Господиня 3. А зараз назвіть прислів'я або приказки, у яких зустрічаються міри довжини.
Учні.
Бачити на сажень крізь землю.
Сім верст до небес і все пішки .
Міряти на свій аршин.
Ніби аршин проковтнув.
Косий сажень у плечах .
Аршин – на кафтан , а два на латку .
Не міряй всіх одним аршином .
Господиня 3. (До залу.) А ще? Нагадую, за правильну відповідь ви отримуєте призи. ??????????????
(Входять два подорожні.)
Подорожній 1. Ну, й стомилися ми.
Господиня 3. Хто ви і звідки йдете?
Подорожній 2. Йдемо ми здалека. Обидва пройшли 60 верст. Скільки пройшов кожен з нас, якщо йшли ми з однаковою швидкістю.
Учні. 60 верст.
Подорожній 1. А ось іще загадка. Довжина колоди 6 аршин. За хвилину від цієї колоди відпилюють по одному аршину. За скільки хвилин розпиляють колоду?
Учні. За 5 хвилин.
Подорожній 2. Які ви знаєте казки з мірами довжини?
Учні. У багатьох казках ми можемо зустріти міри довжини. У казці «Про правду і кривду» люди носили воду за 30—40 верст, бо чорт висушив воду.
У казці «Бідний вовк » кравець міряв вовка аршином. У вздовж аршин, і вшир аршин.
Ліс 4 милі на всі чотири сторони у казці «Ох».
У казці «Мудра дівчина» піп наказав Марійці виткати 100 ліктів полотна.
Ведуча. Ярмарок! Скільки всього побачиш тут, скільки почуєш. Крім пісень , фокусів та жартів, на ярмарку можна й позалицятися.
Дует виконує пісню
Пісня на мелодію «Біля млина калина»
Біля школи дівчина, що чекає вона?
Може вийде хлопчина — і не буде одна,
Він розв'яже задачі, ті задачі складні,
І стоїть, ледь не плаче — і вдень, і вночі.
Приспів
І тепер я через нього математику вивчаю,
Хай завжди його вона і до мене поверта!
Щоб йому догодити і сподобатися знов,
Теорему йду вчити. Ось що робить любов/
І тепер всі задачі я розв 'язую вмить,
Щоб йому показати, як потрібно любить.
Приспів
Я долю попрошу, може милість пошле,
І мій милий хлопчина скоро обніме мене,
Поцілує, обніме, прошепочуть уста:
«Ти моя аксіома, неймовірна, проста!»
Приспів.
Ведуча. Ось і закінчується ярмарок.
Ведучий
На доброму ярмарку ми побували.
Співали, сміялися та жартували.
Ведуча.
Та ще не танцювали.
Гей, троїсті музиченьки,
Нам заграйте веселенько!
А ви, хлопці і дівчата,
Всі виходьте танцювати.
(Усі учасники свята підходять вперед і виконують останній куплет з пісні «На веселім базарі».)
Ой там, на веселім базарі
Продавали, купували, жартували,
І з покупками потому
Повертаємось додому,
додому.
1